Uusi Mobilisti lehti....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mercman, 3.5.2007.

  1. JanneK

    JanneK 3rd gear

    heh!
     
  2. homer

    homer Double Gearhead

    "noh, joo, lueskelin mun vanhoja moblareita, aika useassa oli kokosivuset
    toijjota japskakka mainokset Ennemmin tilaan veekaseja yhden kahden sivun tissipuhelumainoksin .. ."

    Kyllä se ollut ainakin kertaalleen toyota mainos kasissakin.
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ^ oli vai, apua, heh..

    mulla melkeen kaikki kasit on 1/78 alkaen, tosin 90-luvun alussa oli hetken tilaus katko, muutma numeroa puuttuu, ehkä niissä oli toijjota mainos :odroll:
     
  4. SK

    SK Gearhead

    KLB viitannee HS:n vastaavan päätoimittajan ja kustantajan Mikael Pentikäisen 21. elokuuta julkaistuun kolumniin "Hallitus painaa lehtiä ahdinkoon".

    Kolumnissa Pentikäinen kritisoi hallitusohjelmaan kirjattua lehtitilausten ALV:n nostamista 0-kannasta 9 prosenttiin. Vaihtoehtona hän esittää ainakin:

    "Poliitikot ovat pyytäneet lehtitaloilta ehdotuksia, joilla arvonlisäveron voisi korvata. Niitä on myös esitetty.

    Esimerkiksi yli kymmenen vuotta vanhojen henkilöautojen vuosittainen 200 euron käyttömaksu toisi valtiolle yli sata miljoonaa euroa. Samalla maksu nopeuttaisi autokannan uudistumista, mikä olisi hyvä niin liikenneturvallisuudelle kuin ympäristölle.

    Kahden prosentin teleliikennemaksu teleyhtiöiltä toisi Viestinnän keskusliiton mukaan valtiolle lähes sata miljoonaa euroa.

    Poliitikoilla on siis vaihtoehtoja."

    Kannattaa lukea koko kolumni, siinä ei ole yhtä A4:sta enempää tekstiä.
     
  5. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Niinpä miksi aina se ajoneuvovero vain nousee esille yli 10v vanhasta on jo valtionkirstuun jonkin verran euroja ja markkoja kertynyt ja lisää pitäisi saada jokin raja näillä ehdotelmillakin pitäisi olla äkkiä vain huomataan että jonkin lehmäkaupan yhteydessä se vain tuli maksuun.
    Esim tilapäinen käyttömaksu ja mitä lieneen +ajoneuvovero :)

    Taisipas olla viime vuosituhannella postikin kantaa laatikkoon vihkoisen jossa kehuttiin että Verotus kevenee ja sillä tiellä varmasti ollaan oltu.
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    toihan ois hyvä homma jos jostain ha papruilla olevasta dsl chevyvanista tarttis maksaa vaan sen 200e vuodessa.
     
  7. mike-79

    mike-79 1st gear

    Hyvä lehti oli taas, pääkirjoitus nauratti.
     
  8. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Miten fiksu ja omalaatuinen ajatus! Onneksi meillä on toimittajat joiden loputon "brainstormaus" tuottaa näin hienoja ideoita, huomaa että asioihin on taas todella perehdytty.
    Tottahan kaikilla autoa tarvitsevilla on varaa ostaa uusi vähäpäästöinen auto, pääasia ettei lehtitilauksen hinta nouse...

    Niin juu ja tuosta Impala "427" jutusta; autohan on hieno ja varmasti 427+muut lisähilpeet tekee autosta vielä hienomman MUTTA, auton oma identiteetti on kyllä osittain kadotettu muutosten jälkeen.
    Nykyään jopa Mobilistissa on aika usein juttuja jenkkiautoista joihin on jälkeenpäin muutettu tekniikka tehokkaimmasta/kalliimmasta versiosta, en tiedä olenko mielipiteeni kanssa yksin vai olenko tulossa vanhaksi mutta mun mielestä tää ei kyllä ihan sovi mobilisti-lehden linjaan. V8-magazinessa juttu olis ihan ok.
    Ihan ymmärrettävää kyllä sinänsä, kun noita alkuperäisellä tekniikalla olevia hienosti kunnostettuja/säilyneitä 60-luvun jenkkiautoja ei varmasti tahdo suomesta enää löytyä...
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Samaa mietin itsekin.
    Eihän se auto ole enää ehyt kokonaisuus, kun isoja komponentteja on sieltä täältä kerätty. Auton historiatiedot on muutoksilla mitätöity. Ja sitä kautta Mobilisti on vähän väärä lehti tuollaisten autoyksilöiden esittelyyn.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Käyttömaksuhan oli oikeasti tilapäinen. Sehän oli vain muutaman vuoden niiden tarrojen muodossa. Käyttömaksu poistettiin ja tilalle tuli ajoneuvovero, joka pitää maksaa käytti autoa tai ei. Mielestäni tätä ajoneuvoveroa ei pitäisi missään nimessä periä kuin sen ikäisiltä autoilta, joiden autoveroa kevennettiin samalla kun vero tuli voimaan.
     
  11. unknown

    unknown 3rd gear

    Autokannan uusiminen?

    Tätä mantraa kuulee sieltä ja täältä, mutta ajatteleeko kukaan asiaa oikeasti?

    Mitä autokannan uusiminen tarkoitta?
    Sitäkö että vituttaa ajaa vanhalla autolla ja haluttaisiin ostaa uusi ja kiiltävä, josta ei mielellään haluttaisi maksaa mitään, joka tietenkin vaatisi autoveron poistumista ja todennäköisesti vielä valtion avustusta, jos pankkitilillä ei sattuisi lojumaan ylimääräistä.

    Mitkä sen hyödyt olisi?
    Polttoainetta kuluisi vähemmän? No sillä ei liene mitään merkitystä, litra sinne tai tänne suhteessa siihen mitä uusi auto maksaa ei ole tosimaailmassa syy autokannan uusimiseen.
    Autot olisivat turvallisempi? Aika harvassa on ne onnettumuudet missä auton mekaaninen syy olisi kolarin aiheuttajana. Se miten matkustajat selviää kolarista on lähinnä seuraus siitä että kuljettaja on tehnyt virheen, joten vaikka kännykkään puhumisen täyskielto, kovilla rangaistuksilla, tuottaisi huomattavasti halvemmalla paremmat tulokset kuin autokannan uusiminen.

    Kuka hyötyy?
    No se joka pitää suurinta melua asiasta eli autokauppiaat! Joille sopisi oikein hyvin että jokainen vaihtaa auto uuteen kahden vuoden välein.
    Se mitä valtio "voittaisi" arvolisäverotuloina on vain rahan siirtämistä taskusta toiseen, eikä mielestäni riitä "hyväksi syyksi", suhteessa siihen mitä kansantaloudesta vuotaisi autotehtaiden loputtomaan kirstuun siitä ilosta että jokainen Suomalainen saisi ajaa uudella autolla, joka haisee juuri puristetulle muoville...

    Joten...
    Ihan hyvä se on että Suomessa on euroopan vanhin autokanta ja autoveroa siitä on aina syytetty. Mutta sinä päivänä kun autovero lopulta väistyy ja itsekkin saa ostettua uuden Mersun, mikä naapurillain on, eikä tarvitse sillä wanhalla Corollalla enää ajaa, niin se naapuri menee ja ostaa Ferrarin ja taas vituttaa ajaa sillä Mersulla, yhtä paljon kuin ennen hyvään aikaa Corollalla, jolloin käyttömaksut olivat näinkin halpoja.
     
  12. RustyLife

    RustyLife 1st gear

    Tota mä en oo ikinä ymmärtänyt. Ei se historia mihinkään katoa, siihen vaan tulee uusi vaihe lisää...
     
  13. xp

    xp Gearhead

    Kyllä se mobilisti on kehittynyt. Kokoontumisessaan (Mobilisti Jamboree) oli jopa palkinnut kirveskustomien esi-isän Junkyard K Packardin. Mikäpä siinä on palkitessa, autohan on tyylikäs laite. Ei olisi KLB aikoinaan palkinnut, ei ole varmaan ne poisleikatut tolpanpätkätkään enää tallessa.
     
  14. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    On hienoa, että Mobilisti on alkanut hyväksyä tekemään juttua mielenkiintoisella tavalla Suomen muutetulla tekniikalla olevista. Johon Tunning V8 Magazine ostojutuiltaan ei enään näytä juurikaan kykenevän. Mutten kuinka sellainen Suomen metsästä löydetty 20-30 luvun kunnostettu/entisöity autonraato on enään alkuperäinen, kun osat on varmasti kerätty sieltä sun täältä, eikä varmasti ole juuri sen auton alkuperäisiä osia?
     
  15. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Muuten, mietin juuri tuota Junkyard K:ta tänään. Sehän tosiaan tehtiin 80-luvun alkupuolella eli se on ollut customina jo ainakin yhtä kauan kuin originaalina. Jos mietitään oman elämäni aikana näkemiäni valokuvia niin hot rod -alalla top kolmessa varmaankin on se Cruising extrassa (?) ollut koko aukeaman kuva tuosta Packardista tien päällä. Siihen aikaan kun ei nettejä ollut eikä oikein varallisuutta/mahdollisuutta rampata Etelä-Suomen näyttelyissä niin eipä maalainen saanut oikein tietoa uusista rakennelmista kuin vasta lehtien kautta - jestas että se kuva kolahti teini-ikäiseen...
     
  16. audiq

    audiq Gearhead

    Miten se ei voisi kadota, kun se tavara, josta historia on, se on kadotettu. "Tässä on nämä jeesuksen käärinliinat. Tai ei nämä ole ne alkuperäiset, mutta ne vaihdettiin näihin parempiin". :lol:

    Jos sinulla jää autosta puolet matkalle liukuhihnalta tähän päivään, niin eihän se historiatieto koske kuin osaa autoa. Tarina alkaa siitä autosta kokonaisuutena ja päättyy sitten, kun viimeinenkin osa on autosta tuhottu tai kadotettu. Autoon, johon on väärä tekniikka vaihdettu, niin siinä on puolet autoa jo silloin kadotettu.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän se kaikki mitä autolle tehdään on auton historiaa ja mitä enemmän autolle tehdään, sen värikkäämpi se historia on. Mielestäni auto, joka täysin alkuperäisessä kunnossa on historialtaan todella köyhä, ellei se sitten ole vaikuttanut jotenkin historian kulkuun. Sinun logiikallasi auton historista on jo osa viety pois kun siihen vaihdetaan tulpat ja öljynsuodatin.
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Et ollut ainoa jonka pääkopan muistikortille kuva on jysähtänyt pyyhkiytymättömästi. Huhun mukaan kuva on otettu uusiksi ja tulevaisuus näyttää onko olosuhteet niin suosiolliset että meidän lisäksi tuoreempikin sukupolvi saa sillä itsensä kolahduttaa. :wink: 20 vuotta 4d sedanina - 30 vuotta 2d avona. 8)
     
  19. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  20. merc

    merc Gearhead

    Eilen kävin Billyä moikkaamassa ja aihetta käytiin läpi. Siihen aikaan kun Packardia on alettu kiduttamaan niin Billy oli ollut kesätöissä Mobilisti lehdessä, ei kuulemma ollut uskaltanut mainita mitä oli töiden jälkeen menossa tekemään... :rotfl: Rikos lienee jo vanhentunut... :poff:
     

Kerro tästä muillekin!