mistä/miten tuplaputket caprise stw

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mterva, 22.9.2002.

  1. mterva

    mterva 1st gear

    mä olen yrittänyt ottaa selvää mistä sais tuplaputket. mulla caprice classic 6.2d

    no jos jollain olis joku vinkki miten ne kannattaa tehdä, niin vois yrittää...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Osta suoraan marteliukselta.Luulis löytyvän kyseiseen häristimeen,eikä tarvitse kikkailla kun kurvit sopii suoraan eikä kolise.
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Mun tuplat on tehty ihan raakasti ns. suorasta putkesta (no, onhan taka aks. ylitykset mutkaa)
    vänkärin puolihan menee ihan nätisti mutta kuskin puolelle, laatikon tukipalkkiin on tehty lovi (hitsattu, vahvistettu reunat) jotta putki ei roiku liian alhaalla sillä kohdin.
    Muuten putket on rumat ku mummon perse mutta saavat toistaiseksi olla alla...
     
  4. RokkiMikko

    RokkiMikko 1st gear

    Mun capriseen on teetetty putket Euro Stainlessilla hki:ssa. Putket(2puol tuumaa) maksanu 1200mk ja siihen 2kappaletta superTurbo änkkäreitä. ne on usa-partsista. Koko paska paikalleen asennettuna 2000markkoo. En oo varma sisältyykö änärit tohon, mutta hyvin höpöttää!!
     
  5. RokkiMikko

    RokkiMikko 1st gear

    Nii semmosta vielä. Voishan ton itekki hitsailla pienistä pätkistä. Isommissa autotarvikeliikkeissä on noita mutkia jos minkälaisia. Osta niitä sillee reilusti, ja antaa langan sulaa. Muistaa vaan tehä ainaki pari liitosta mitkä tulee pulteilla ja mutskuilla kii. Noita on vielä helppo kasailla ku edellinen putki aina liitoksessa menee vähä toisen sisään
     
  6. mterva

    mterva 1st gear

    kiitti vinkeistä ne mutkat on pyörinyt mielessä jo jonkinaikaa...

    mä luulen, että mun tarvii kallistua tuohon kaupalliseen vaihtoehtoon kun en saa autoo montulle ja ulkona alkaa olla vilpoista...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on 84 farmissa demo tuplat eli yks rööri taakse asti ja taka änkkäri pöntön jälkeen haaroitin josta homemade väännettu putki toiselle puolella ja orkkis suorraan. On helppo ja halpa, ei tarvi hitsikoneita vaan kiinnitin kelemmareita ym koko paskan teko ittellä päälle 200 mk
     
  8. fisu

    fisu Gearhead

    mulla olisi siihen sopivat 3" putket jotka oli tuon 455:n perässä, välissä on tosin peltisarjat.
    putket tulee miltei suoraan perän ali eivätkä silti ota missään vaiheessa akseliin tai maahan kiinni 295/50/15 kumeilla.
    saattaa tosin vakio 305:n kuulostaa aika hassulta tuollaisilla :grin:
     
  9. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Tilasin Marteliukselta tuplaputket. Saa nähdä millaset tulee.. no kaveri ainakin kehui omaan sellaset asennetun ja hyvät kuulemma on...
    Sen laatikon tukipalkin kanssa varmaan tulee taivutus prässissä kyseeseen!
     
  10. Jebulis

    Jebulis Gearhead

    Mites on porukoilla noi Marteliuksen tuplaputket sopineet Capriceen?
    Olisi tuolta tarkoitus tilata tuplaputket Caprice '81 STW:hen.
    Kone on vakio 305. Tällä hetkellä putki on alkuperäistyyppinen "singleputki".

    Ehdottivat Marteliuksella putkikooksi 2" ja vartti, kun 2,5" putken kanssa voi tulla ahdasta taka-akselin ylityksen kohdalla.

    Putki kombinaatio olisi sitten:
    Tuplaputket 2" ja vartti putkella yksillä turbo vaimentimilla tai sitten yksillä alkuperäistyyppisillä vaimentimilla. Kumpaa vaimenninta suosittelette ja mihin kohtaan? Ennen vai jälkeen taka-akselin? Hinnalla ei ole kovinkaan suurta eroa vaimentimien välillä.
    Äänet pitäis olla riittävän räyhät, mutta ei kuitenkaan semmoiset että joutuu kuulosuojaimia käyttämään ajellessa :rotfl:

    Ilmeisesti putken veto apparin puolelle on lähes bolt on, mutta kuskin puolella on homma onkin weld on. Eli kuskin puolen pakosarjan liittäminen pakoputkistoon on työläämpää. Lisäksi ilmeisesti vaihdelaatikon kannatinpalkkia joutuu muokkamaan. Mites katsastusasemalla ovat suhtautuneet laatikon kannatinpalkin koloamiseen?
     
  11. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No itse en noista valmisputkistoista mitään tiedä, mutta vaimentimet paras sijoittaa ennen akselin ylitystä, sillä akselin takana on tankin takia ahtaammin tilaa. Tai sitten tulee vaimentimet kovin lähelle maata.
     
  12. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    pitääpäs täs sanua kun täälä aina kinnatahan vastahan mistä asiasta vaan,
    niin miksi sä tarvittet tuplaputket? eihän se tartte sellaasia
    tutulla oli sama kone ja yksi putkinen oli parempi ym. :poff:
     
  13. Jebulis

    Jebulis Gearhead

    Koska siellä missä on ääntä niin on voimaa :poff:
    Putkiston joutuu kuitenkin uusimaan ja ei sitä orkkis putkistoa katilla viiti ostaa.

    Marteliuksen valmisputkistolla ei ole mielestäni paha hinta. Laskeskelin että äkkiä tulee samoihin hintoihin bilteman / motonetin pätkistä tehden ja ruostuvatkin vissiin nopeammin.
     
  14. Make.Stw

    Make.Stw 2nd gear

    Saanko olla utelias ja kysästä, että paljonko Marteliukset maksaapi? Sillä vaan kyselen, että onko paljon eroo Tiittasen hintoihin. Siellä maksoi reilu pari vuotta sitten 300e tuplat. Taka-akselin etupuolelle 2 1/4" ja siinä samankokoiset vaimentimet. Loppu putket 2". Mun tiedon mukaan kaupasta saa myös alkuperäisen putken peilikuvaa. Hml:n SWT:issa joskus jostain kirjasta semmosta kahteltu.
     
  15. Jebulis

    Jebulis Gearhead

    330e on pyynti Marteliuksella. Vasenpuoli tulee peilikuvana, että se ei mee vissiin ihan heittämällä. Ei oo kyl paha hinta tiittasella jos hinta oli asennettuna. Onko miten siististi tehty Tiittasen putkisto?
     
  16. Make.Stw

    Make.Stw 2nd gear

    Asennettuna oli hinta. Yhden STW kerhokaverin autoon väänsi ja oli siististi tehty. Mä teetätin -74 farmari Malibuun 2" tuplat ja istui kyllä tosi nätisti. Vaimennus oli mun mielestä hyvä. Semmonen kiva murina kuului, niinku vanhasta veekasiautosta pitääkin :D , mut ei mikään häiritsevä.

    Onhan Tiittasellakin saatanut hinnat vähä nousta. Se oli -06, kun mun autoon putket väänsi.

    Simppeliä oli toiminta. Tiedustelin hieman aikatauluja etukäteen, kun en ihan naapurissa asu. Sopivasti, kun sattuu, niin voi viedä auton sinne ja lompsia johonkin kahveelle tai mennä soppailemaan läheiseen markettiin ja hakee hetken päästä auton ehjillä putkilla pois. Mitään suupaltteja nää kaverit ei tosin ollu, mutta tärkein eli työn jälki miellytti. :D
     
  17. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    94-> Sämpylä-farkun putket on orggiksena tuplat.
    Runkohan oli sama kuin laatikko-Kapriisissa, joten pitäs sopia heittämällä
    Mitähän ne huutaa Rock-Autossa täydentävästä apparin puolen satsista?
    Tai jos ostais vaan ne vaikeammat mutkat sieltä, suoraa rönöö on Suomessakin. :rotfl:
     
  18. nikso

    nikso 3rd gear

    Hoi!

    Herättelen tätä vanhaa aihetta. Kysymys Caprice-miehille, jotka olette tuplaputket (ja mahdollisesti peltisarjat) autoonne laittanut: onko combo vaikuttanut kulutusta alentavasti?
     
  19. -TH-

    -TH- Gearhead


    :D niinköhän? ei aina sovi sinnepäinkään saatikka autoon. joskus voi ollakin käypäset.
     
  20. Fargo

    Fargo Gearhead

    Ei alentunu kulutus ei.

    Johtusko sit ehkä siitä ku hevosvoima luku kertaantui kans kahdella, vaihdoin koko tekniikan siinä samalla kun laittelin putkia, marteliuksen sellaisia. Kaks ja puolituumaisena halusin ja sain, hiukka oli sovittamista akselin ylityksessä mut muuten ok. Jos ei olis nosturia, prässiä, putkentaivutinta, migiä, kaasupillejä ja jonkinraista ropaustaitoa ni ois alkanu vituttaa.
     

Kerro tästä muillekin!