DRAG RACE KAUSI 2012

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja wheelie wagon, 15.8.2011.

  1. TMO

    TMO Gearhead

    Eipä tuo koppiautosta ulostulo, mun mielestä ainakaan, ole sen hankalampaa hanssin kuin vanhan kaulurin kanssakaan.
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

    Justhan tuli tää umpikypärä vaatimis ja porukkaa uusi paljon pottia ja monellakohan on hans valmius, hyvässä lykyssä taas joutuu ostaa uutta pottaa, ja aika kiireellä aikataululla.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Täytyy myöntää, etten ole testannut. Mutta ei se ihan tuosta vaan käy nytkään kaulurin kanssa, joskin kuitenkin aika vikkelästi kun on hommaa treenattu. Äkkiä sitä vaan kuvittelee, että toi himmeli tuo vielä aika monta jumppaliikettä lisää aiheeseen. No, tarttee testaa joskus...

    Omassa autossa, kun ajoasento on tätä nykyä aika makaava, niin pystyyn ei voi oikein nousta ilman että kaali osuu kuuppa päässä jossain kohdassa kaareen, paitsi jos pääsee päätä kallistamaan johonkin suuntaan riittävästi. Sivuilla taas on putkea sen verran, että sitäkään kautta mutkittelemalla ei oikein pääse oikaisemaan. Nyt sen sopivan niiauksen pystyy tekemään kaulurin kanssa aika helposti, ainakin kädellä avittamalla. Ja tokihan kaulurin saa myös veke aika nopsaan, kun repii velcron irti ja kaulurin pois.
    HANSi ei käsittääkseni kovin paljoa anna periksi vaikka kuinka kiroilisi, vaan lukitsee äijän suoraksi pölkyksi lapaluista ylöspäin?
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Siis tuo HANS tulee hartioiden päälle kaulan ympärille ja remmeillä pottaan kiinni, miten se ristiselänkin vielä lukitsee?
    Eikös se estä pään liialliset liikkeet?
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Olet hidas :D Korjasin tajutessani mokan, että yläselästä eli jostain lapaluista ylöspäin... Mutta pointtina se, että kaali ei hirveästi pysty kallistumaan eteenpäin mikä tuon hanssin ajatuskin on. Ja omassa autossa ei ongelmana ole kohti lähentelevät kaaret varmaan kaataessa, kun putkea on kilsa ympärillä, mutta tosiaan ainakin yhden tapauksen tiedän, jonka hengen todnäk. pelasti se, että pää pääsi vääntymään pois suoraan alas rusentuneen kaariputken tieltä.

    Nyt kun on pään yläpuolella tilaa kivasti, niin autosta pääsee veke makuuasennostakin helposti päätä niiaamalla, mutta tuon kanssa tarttee keksiä joku uusi juju. Ensin varmaan ahteri edellä kohti keulaa ja sitten ukko pystyyn. Ei mun selkä ainakaan taivu semmoiselle mutkalle, että siitä vääntyisi kovin jyrkästi. Ja onhan noita "makaavia ohjaamoita" aika monella muullakin...

    En mä tota tuomitse, vaan varmaan ihan hyvä keksintö, mutta kunhan heittelen ajatuksia ilmaan.
     
  6. SC 285

    SC 285 1st gear


    Mä voin lohduttaa sen verran, että jos on kovin makaava ajoasento sä pysty siellä välttämättä edes olemaan hansin kanssa. Bomberissa oli alkaen sellainen vanhanajantyyliin makaava asento ja jouduttiin melko paljon mulkkaamaan penkkiä ajoasennon saamiseksi pystympään, että toi hans mahtui olemaan vapaasti nojaamatta kaariin. Onhan niitä eri kulmilla, mutta kannattaa varautua kuitenkin penkkijumppaan.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Meillekin tullee HANS ens kesäks, vaaditaan sitä tai ei. Mut mun pointti oli lähinnä toi aloittamisen kynnyksen korkeus joka sen myötä nousee. Se siirtyy näiden uusien asioiden myötä aina kauemmas aloittamista ja paluuta suunnittelevilta, se vaan on kylmä fakta. Tääl edelleen toimitaan pääasiassa etenkin noissa entry ryhmissä harrastepohjalta, ja tonni lisää aika usein riittää katkasemaan sen kamelin selän. Tää on ehkä vähän samankaltasta kun joku pyöräilykypärän käyttö, et kyl noit vehkeitä jotka turvallisuutta parantaa on varmaan olemassa enemmänkin, mut niitä ilmankin ollaan noin pääsääntösesti kyl pärjätty.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sorry taas sun tekstin leikkely..
    Mut eikös tuo kyseinen tapaus johtunut enemmänkin siitä että auton kaaret oli tehty päin peetä?
    Jos kaari olisi kestänyt painumatta kokoon olisi Hansu saattanut vähentää kuskin vammoja?

    Mä mistään mitään tiedä ja välillä oon vähän hidas :wink:
     
  9. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Niin, nuo on vähän samanlaisia juttuja, kuin jutut turvavyön käyttämättömyydestä. Joku joskus pelastunut, kun pudonnut ympäri pyörivästä autosta. Tuossa kohden unohdetaan ne, jotka on loukanneet / kuolleet, kun ei ole käyttänyt.
     
  10. leibe's

    leibe's Gearhead

    hans

    Kelpaako tämä??!!
    [​IMG]
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ihan äkkiseltään ei mullekaan valaistu mikä HANSissa on selkeesti parempaa kuin nykyinen kauluri + umpipotta käytäntö kun ei sillä paketillakaan pää kyllä pääse mitenkään taittuilemaan sen koommin eteen kuin taaksepäinkään kunhan ne on laitettu oikein kiinni niinku pitää.

    Onhan HANS toki komeempi ja kalliimpi ja tuo yhteistyövauhtikauppiaille taas rahaa lisääntyvänä myyntinä mut kuinkahan oleellinen todellinen ero sillä sit lie turvallisuuden kanssa semmosessa lajissa kuin Drag Race :-?
    Ja siis tuolla ikäänku harrastajapuolella niiden vauhteja kulkevilla laitteilla.
     
  12. SC 285

    SC 285 1st gear

    Kyllä toi hans estää ton pään eteenpäin retkahtamisen täysin. Pelkällä kaulurilla kypärän etureuna vastaa kyllä kauluriin mutta sen jälkeen kaikki voima kohdistuu niskaan ja sehän venyy. Pää kun painaa 6 kg niin voimat on suuria. Tuon niskaan kohdistuvan rasituksen hans estää. Osaa käyttää sekä kauluria että hansia.

    Nykyään noita sportsman hanseja saa muutamalla satasella. Mun mielestä outoa itkeä muutamien satasien panostuksesta omaan turvallisuuteen samalla kun tekniikkaan mätetään surutta tonnitolkulla rahaa. Samoin kun noiden kypärien kanssa. Funtsikaa ihan oikeasti voitteko laskea esim. omalle päälle jonkun hinnan.

    Mutta jokaisella on toki omat arvomaailmansa....
     
  13. HEmiTERO

    HEmiTERO 1st gear

    laitappa linkkii tollaseen parin sadan hanssiin :eek: halvin mitä netistä löysin oli 399€ 8)
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    No niinhän se on aina ollut, että turvallisuuden kustannuksella voidaan vedota ihan mihin hyvänsä ja miten hyvänsä. Kohta meillä on lakisääteinen jalankulkukypäräpakkokin, sillä jalankulkijat johtavat kallovammatilastoja.

    Kysyinkin vaan, että montako hengenmenetystä tai edes niskavammaa HANS on säästänyt? Arvaan, että zero points to finland tässäkin asiassa, mutta silti turvasääntöjä kiristetään. Jännää varsinkin lajissa jossa ei juuri kasva puita tien varressa tai ole jyrkkiä mutkia mihin ne keula edellä äkkipysähdykset yleensä autourheilussa sattuvat. :odroll: Ja samaan aikaan jätkät vetää nitropyörällä ilman putken putkea ympärillä ja ilman hansseja 350+ maaliin :rotfl:
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ei unohdeta. Lue edellinen viestini ;-)
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mähän kyselinkin vaan tossa juurikin sitä onko moisesta häkkyrästä oikeesti hyötyä ja niinku vastailit niin ehken siitä jotain sit voipi olla.

    Ja mitä tossa pikaseen laskeskelin niin tähän mennessä meilläkin on itketty eiku siis panostettu kuskin ajovarusteisiin nyt jotain liki 2000€, Streetti-luokassa ajamiseen.
    Plus sit ton lisäks tietty oikeesti hyviin vöihin ja penkkiinkin, mikä onkin edelleen yks asia mitä en ymmärrä kun kaikkea muuta vaaditaan mut edelleen penkiks kelpaa melkeinpä lypsyjakkara :odroll:
    Eli siis ilman mitän luokituksia ja vuosileimoja jotka pitää olla muuten jopa ikkunaverkoissa.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Lasken mä vaikkapa vehkeilleni ja jaloillekin jonkin symboolisen hinnan mut en silti usko et rupeisin haarniskaa käyttää vaikka se mahdollisen onnettomuuden sattuessa paremmin suojaiskin. Jos turvallisuus ihan ykkösprioriteetti olis, ni tokkopa sitä tonne kabiiniin hyppäis ollenkaan.

    Mä en sinänsä itke tosta asiata minkään muun takia kun sen, et se vääjäämättä lisäkustannuksena aiheuttaa sen, että joitain ihmisiä ei astu sen rajan yli et tullako mukaan kisaamaan vai ei. Tää itku koskee siis lähinnä katuautoja; potentiaalisia laitteita on kyllä olemassa ja niillä sit vedellään kuitenkin vaikkapa kadulla ilman et on hanseista tai hookkaneista tietookaan. Se on kai sit turvallisempaa. Niinku sanoin ni omalla hankintalistalla on uus hansille sopiva kypärä ja se värkki siihen mikäli vaan saa jotain aikaseks ennen kevättä.
     
  18. SC 285

    SC 285 1st gear

    Pyydän anteeksi tätä kärkevää "itku" kommenttiani kun se nyt aiheutti tuskaa. En kohdistanut tätä suoranaisesti kenellekkään vaan tarkoitin yleisesti kun tässä on vuosien saatossa mm. näitä kypäräasioita lukenut.

    Kahden sadan hanseista en ole mitään kirjoittanut. Toi 399 on mun mielestä halpa.

    Mutta tämä tästä. Niinkuin sanoin jokaisella on omat arvot.
     
  19. TMO

    TMO Gearhead

    Noita hans:seja on myös sellasta mallia, joka on penkissä tarroilla kiinni, eli sen voi jättää sinne autoon kun kuski lähtee (Suomessa ainakin Äikäällä on ko. hans), siinä on pikalukot niissä remmeissä millä kiinni kypärässä.
    On noita pikalukkoja toki normi hans:seissakin, helpottaa kummasti hihnojen irroitusta / kiinnitystä.
    Kokemuksesta voin todeta, että kun liekit lyö tulipellin jostain välistä kabiiniin niin sieltä tulee yllättävän nopeasti ulos.
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Miten tuo siis käytännössä toimii? Se himmeli jää ilmeisesti tuohon rinnalle ja jostain sokista napataan kypärä irti siitä, että pää pääsee liikkumaan (kun en pikaisella googletuksella moisia löytänyt, niin tietämätön kysyy)?

    Ei mulla edelleenkään moista kapistusta vastaan varsinaisesti mitään ole, mutta kunhan tässä funtsin, että sieltä autosta olisi kiva päästä hädän sattuessa nopsaan ulos ilman mitään ulostuloa hidastavia kamppeita...

    Jossain jokkiksessahan tuo on vissiin jo vaatimuksena ja siinä menee omasta mielestä jo vähän överiksi. Niillä vehkeillä kun on pyöritty maailman sivu kohtuu pienillä nopeuksilla ja ainoat onnettomuudet mitä omiin korviin ja silmiin on sattuneet, ovat johtuneet käden työntymisestä ulos autosta, jolloin räpylä on mennyt aika huonoon happeen. Siihen ei hanssitkaan taida auttaa.
     

Kerro tästä muillekin!