DRAG RACE KAUSI 2012

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja wheelie wagon, 15.8.2011.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mulla Supo sama homma, umpikypärä, mutta ei täysvisiiriä, vaan sellanen lippa vaan. Koitettiin Björk Motorsportin kanssa jo viime keväänä täysvisiiri siihen hommata ja jonkinmoinen tulikin, mutta eipä sopinu. Toisaalta siellä lukee "Umpikypärässä visiirin käyttö pakollinen." Ja on mulla se lippa siinä aina ollutkin. Täytyy varmaan pyytää lisäselvitystä.
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi umpipottapakkohan visiireineen oli jo voimassa tänä vuonnakin 9.99 tai nopeemmin kulkevissa autoissa mut ei se kai sit oo niin tarkkaa jos tolleen ilmankin on saanu ajaa :eek:
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Nyt ihan ulkomuistista, mut ei visiiristä puhuta 2011 sääntökirjassa mitään.

    EDIT: Juu näin on, umpikypärästä vain puhetta ja visiiristä sen verran, ettei saa muuttaa.
     
  4. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Juuri näin! Mutta ensi vuodelle se visiiri on pakollinen...
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eli pari kierrosta elmukelmua pitää kääräistä potan ympärille ennen autoon astumista, jos se elämää tärkeämpi visiiri puuttuu.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kannattaa samantien hommata sit kunnolla tummennettu visiiri niin tulevaisuus ei häikäse niin paljoa ja onhan se komeempikin 8)

    Tosin kuten jossain tuolla aikasemminkin f-85:kin jo ihmetteli jotta kumma että hyväksyvät sellasen kun ihan niinku sävylaseissakin niin eihän silloin lähettäjä ja ratahenkilökunta näe onks siellä kypärän sisällä ketään :poff:
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jos käyttäis tommoista silmänreikähuppua, niin eikös sen kanssa kimpassa kaasuhitsauslasit olisi vähän ikäänkuin visiiri :lol:

    Nojoo. Mulla on visiiri, mutta siellä autossa istuskellessa sitäkin olen jonkun kerran kironnut että voisiko vielä turhempikin kapistus olla olemassa. Kyllä yksi tuulenhalkaisija pitäisi riittää ja mulla se on tuulilasi. Formulat erikseen ja formulakypärähän tuo onkin.

    Taas kerran ihmetyttää, että miten jätkät voi vetää rallia kahtasataa puiden välissä ilman ympikypärää ja visiiriä :rotfl:
     
  8. joteam1

    joteam1 Gearhead

    On kai palomiehiltä alunperin lähtöisin tuo umpikypärä / visiiri suositus / vaatimus?
    Joissain tulipaloissa tuo olisi kaiketi voinut säästää kuskia?

    Niinhän tuo on, kuten kaikki turvallisuusmääräykset. Täysin turhia, koska eihän mulle koskaan käy mitään haaveria. :odroll:
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Onhan visiirissä se hyvä puoli, ettei pelota ajaa niin kovaa kun ei nää mihinkään huurun vuoksi.
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Höh, mä odotin ihan eri kaverilta tätä kommenttia :lol:

    Joo, nokkahan Pelliselltä vähän kärähti avokypärän kanssa, joskin huppu suojasi sitäkin aika hyvin, mikä on jo pakollinen.

    Sanokaa mitä hyvänsä, niin umpinaisessa ohjaamossa visiiripotan pitäminen on melkoisen hölmön oloista, vaikkakin itseltä semmoinen löytyy.kin. Avokoppaiset vehkeet erikseen. Mutta tää on vähän kuten toi hanssikeskustelukin. Jos kysyn, että montako pysyvää vammaa tai kuolemaa hans on suomessa estänyt, tai montako on tullut kun ei ole sitä käyttänyt, niin aika hiljaista on. Entäpä umpikypärä vs. visiiritön tai avokypärä?

    Eli mitä ne turvallisuusnäkökohdat ovat ja erityisesti ne faktat ja tilastot mihin näitä sääntömuutoksia peilataan? Entäsjos ja olisvoinut -näkökohdat ovat tässä kohtaa turhia. Radalla olis voinut toikkaroida peura/poro ja jokaiselle olis voitu pakottaa siksi karjapuskuri autoon.
     
  11. SG440

    SG440 3rd gear

    Mä ajoin kalajoella ympäri ja maaliviivalla vauhti oli 260 km /h. Oli umpikypärä, mutta visiiri oli auki. Voin kertoa, että oli hiekan lisäksi silmissä ja suussa kaikkea lasikuidun, maalin ja metallinkappaleista lähtien. Sen jälkeen olen kyllä ajanut vaan "avoautoilla" , mutta suosittelen lämpimästi visiirin kiinnipitämistä umpiautossa. Ulosajosta johtuvat vammat saattavat ilmetä vuosia myöhemmin. 2006 saamaani aivoinfarktiin ei löytynyt muuta syytä kuin että kaulan verisoneen oli tullut vaurio todennäköisesti kyseisestä ulosajosta. Verisuonen arpikudoksesta lähti pala liikkeelle ja tukki kierron tietokoneelta hetkellisesti. Onneksi ei muuta pysyvää vauriota jäänyt kuin kirjoitusvirheet :D
     
  12. JP Simpson

    JP Simpson 1st gear

    The use of HNRS/FHR/HANS

    I can see there is a lot of confusion about the use of HNRS (HANS), we have the same situation here in Sweden. I will post a document later today that guides you what to chose and how to install helmet anchors...etc.
     
  13. TMO

    TMO Gearhead

    Kuten SG440 jo tossa totesikin, niin kyllä visiiristä on umpiautossakin hyötyä.
    Itse kun kippasin alastarossa, niin saivat aika kauan poistaa hiekkaa yms. silmistä.
    Sitä hiekkaa kun tulee autoon sisään aika vauhdilla ja paljon kun menee 200 katollaan ja yleensä noista tuulilasi antautuu aika nopeasti.
     
  14. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Mitenkäs TMO:n niska?
    Ei mitään vaivaa heti kaadon jälkeen, eikä myöhemmin?
     
  15. JP Simpson

    JP Simpson 1st gear

    Complete Information about the HNRS/HANS

    I have put together a document that will help you sort out the basics around the use of HNRS (HANS). Feel free to get back to us with any questions.
    My e-mail is: jp@simpsonshop.se

    Link to document about HNRS/HANS
     
  16. mafo

    mafo 3rd gear

    Tackar tackar...
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eli alteredin ja dragsterin kanssa samassa tilanteessa olisi hiekka työntynyt visiirin läpi sisään?

    Eihän sitä kukaan olekaan väittänyt, etteikö suojavarusteista hyötyä ole. Mutta kuten tuossa joku totesi, niin ei tuolla oikein haarniskaankaan voi pukeutua, ja aina voi jotain sattua. Mutta se, että lähdetään ampumaan tykillä hyttystä ja varaudutaan asioihin, joista ei ole mitään näyttöä, niin vaikuttaa vähän hassulta.

    Jos tuulilasi kuluu puhki ja laskee hiekkaa sisään, niin minusta ongelma on tuulilasissa, ei kypärässä. Ja edelleen rallikaverit vetää avopotalla jopa sorakisoja, niin miten ne siellä selviää ilman ongelmia, kun kaatoja tulee varmaan 100x rääkreisinkiin nähden?
     
  18. SC 285

    SC 285 1st gear

    Ota nyt Jza herraisä sentään pilleriä ja käy pitkäkseen. Kyllä se siitä ohi menee... toivottavasti...
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Menee pahasti OT:ksi, mutta onhan noita sattunut. Ei onneksi ainakaan vielä itselle (tai ainakaan ei kukaan ole huomannut syystä tai toisesta :), mutta useammallekin tutulle kyllä... Ilman autojen kaatamisia tai reikiä kropassa.

    Yhtään väheksymättä tuotakaan diagnoosia, niin oliko tuosta joku veikkaus, tai näyttö että se olisi jostain arpikudoksesta lähtöisin? Olen nimittäin itsekin ihmetellyt yhtä tapausta, kun täysin perusterve nelikymppinen alkoi yht'äkkiä puhua siansaksaa, kun joku virtajohto meni poikki. Homma korjaantui itsestään pariin viikkoon, mutta vähän jäi ihmetys, että mitä tapahtui...

    Ja sähän voitit -06 SM:n :eek: Ilmeisesti tuli sen jälkeen?
     
  20. triniemi

    triniemi Gearhead

    Toi Simpsonin dokumentti oli tosi hyvä. Pelkkä HANS siis estää pään VAIN eteenpäin retkahtamisen, joten mun autoon se ei käy, kun ei ole funny car kehikkoa. Eli jos hommaan, se pitää olla sellanen hybrid-malli.

    Näkyy olevan muuten noita hybrid-malleja NHRA fuel-kuskeillakin aika monella vaikka on kunnon kehikot ym.
     

Kerro tästä muillekin!