DRAG RACE KAUSI 2012

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja wheelie wagon, 15.8.2011.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niin. Niinkuin itse taisit sanoa, niin yksikään turvavaruste ei tee kenestäkään kuolematonta.

    Mutta kauhiaa angstia tuntuu aiheuttavan, jos kehtaa tuoda omaa mielipidettä ja/tai muidenkin mielipiteitä näkyville. Kuitenkin lajin emämaassa monet asiat ovat liberaalimpia.

    Minusta vaan kehitys johtaa hiljalleen siihen suuntaan, että sen tonnin vakiovolkkarin kun tunkee radalle testaamaan, että meneekö se satasta vai sataakahtakymppiä, niin 10 vuoden päästä tarttee satsaa viis tonnia turvavarusteisiin. Samaan aikaan kaveri suhaa nitroharrikalla kolmea sataa maaliin ilman pätkääkään putkea pään ympärillä, tai hanssia niskassa. :odroll:

    Jos kaikki turvallisuus on plussaa, niin miksei sitten lisäturvallisuus ole lisää plussaa? Joka ikiseen ryhmään 3.2/a20 puvut, SA kypärät (eikun ne olikin jo), sfi kehikot, huput, arm strapit, titaaniset kytkinsuojat, palonsammutusjärjestelmät, hanssit, jne jne...
    Joo, överiksi menee esimerkki, mutta niin on tarkoituskin. Johonkin tuossa hommassa se tolkku täytyy vetää.

    Ja vaikka on joka pirun turvavaruste käytössä mitä maa päällään kantaa, niin silti voi päästä hengestään alle satasen vauhdissa.
     
  2. TMO

    TMO Gearhead

    Kyllä niskaan sattu, suraavina parina päivinä jos piti sivulle katsoa niin koko ukon piti kääntyä, niska ei kääntynyt.
    Mitään vakavampaa ei sattunut, eli kai siitä kaulurista jotain hyötyä oli. (kilpailulääkäri totesi silloin sunnuntaina että "kolauksella ei ollut parantavaa vaikutusta")
    Olen tehnyt päätöksen että tuon kaadon jälkeen en aja ilman visiiriä ja kun kerran HANS:in omistan niin sitä käytän vaikka säännöt ei sitä vaatisikaan, toi HANS:sin käyttö tuntuu parilla ekalla kerralla vaikeelta, mutta äkkiä siihen tottuu.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eikös se oo helpompaa että yhteistyökumppani kauppaa niitä?
    Jos se yhteistyökumppani kauppais vaikka tekokukkia niin ei se oikein oo silloin yhteistyötä :wink:
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ootko varma, saattashan silloin sit tulla jotkut kukkavaasit pakollisiks joka autoon :rotfl:
     
  5. W201

    W201 3rd gear

    :D Tai kukkavaaseja palkinnoiksi :D
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    AKK:lta sellasia ollaan jo parikin kappaletta Cup-mestaruuksien takia saatukin :odroll:
    Ja siis ihan oikeesti :rotfl:
     
  7. supo

    supo Double Gearhead

    Tehty päätös että kun ajaminen on niin haaskoo niin uusitaan kypärä ja hommataan sen kaveriksi Hans-tuki ja kaupanpäälle pannaan sammutusjärjestelmä autoon!!!!Eli suatetaan virittee aatoo kanssa suunniteltua enemmän!!!!
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

    Salakarin Jaskalla on jonkinnäköinen niskatuki nitropyöräillessään. Ei taida vielä olla pakollinen siellä, mutta voihan kehitys siihen suuntaa mennäkin?
     
  9. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Minkälainen sammustusjärjestelmä autoon tulee ja mihin hintaan?

    Nim. Kerran harrasteautosta palon sammuttamut ja ei sekään ilmaiseksi palanut.
     
  10. gremlin

    gremlin Gearhead

    JZA, ihmiset voi selvita ilman vaatteita vaikka mimmosista tilanteista!


    No, asiaan.
    Ite oon ajanut autolla ja pyoralla -90 vuodesta lahtien (ja ollut kisojen jarjestelyissa mukana vuodesta -95) , ja nahnyt jos jonkin nakosta suoritusta, tapahtumaa ja ikava kylla, onnettomuutta.
    Mutta kuten Putte sanoi, ollaan oltu suomessa todella onnekkaita ettei mitaan henkilovahinkoja ole tapahtunut.
    Toi monesti/monesta varmaan tuntuu etta noi uudet turvamaaraykset on vaan keksitty siks etta joku tekee niista rahaa, mutta iloksenne voin kylla kertoa ne on suuremmaksi osaksi tulleet tuolta amerikan ihmemaasta, missa vedetaan enenpi testi lahtoja ennen kautta kuin meilla koko kaudessa, ja siihen paalle kausi missa on 2,3,4,5 kertaa enemman kisoja kuin meilla.
    Siita saadaan vahan laajempaa tilastoa kuin meen kisoista ja silta pohjalta niita paivityksia tehdaan.
    Eika siella todellakaan keksita juttuja silta pohjalta etta mita uusi sponsori haluaa.
    Olen sita mielta etta todedellakin suomen ja ruotsin kuvioissa pitaisi, ja pitaa, seurata noita suuren maailman kuvioita naissa asiosissa, mutta myos pitaa jarkea kayttaa. Vaaditaan sita mita muallakin mutta jos meen saman nimiset, mutta hitaammat luokat vaatii joustoa niin sita pitaa myos pystya antamaan jarjeston taholta.

    Jaskalla tosiaan on HANS tuki ajaessaan pratkalla, kellaan muulla en ole moista nahnyt. Ikina, missaan!
    Pyorapuolella vaaditaa kylla muita juttuja mita ei auto puolella vaadita. Ajopuvussa mm lantio, olkapaa, kyynerpaa ymy vahvistuksia. Ja kunnollinen selkasuoja/tuki, alhaalta ylos asti. Lisaks kunnolliset ajokengat, jokunen vuosi sitten kiellettiin ns. Simson malliset ajokengat myos bensa luokissa useiden onnetomuuksien takia. Ite en ikin moisilla ajanut, mutta ymmarsin vaatimuksen kun 2 peukkuvarpaan kyntta sulatin kauden aikana vaikka vedin nahkasaappailla (ohuilla).
    Mitapa sita ei nyt sitten antais mestaruuden edesta!
    Toki naille ei ole mitaan direktiiveja eika myoskaan mitaan valvontaa, katsuri vaan kattoo etta jotain kohtuulista on, mutta voin kertoa etta keskimaarin pratkakuskit on innokkaampia hommaamaan itelleen parempia suoja varusteita kuin auto kuskit.


    Autot kuitenkin puorii tangentin (vaimikaseli) ympari lujempaa, ja kovemmilla pompuilla, kuin pratka kuskit ja, siella saa olla pelkissa puuvilloissa!


    Lukekaa Supon kommentti uutestaan, siina on mietitty vahan tulevaisuutta ja vaikkei ikina ajettaisikaan lujempaa niin on sitten ainakin mahdollisemman turvaavat kamat ymparilla!

    Over and out, peace for all!
     
  11. kihe

    kihe 1st gear

    Salakarin Jaskalla on jonkinnäköinen niskatuki nitropyöräillessään. Ei taida vielä olla pakollinen siellä, mutta voihan kehitys siihen suuntaa mennäkin?[/quote]

    Toi tuki on"Leatt brace" nimetty kehittäjänsä mukaan (joku rankavamma lääkäri) olikohan etelä-afrikasta?,crossissa nykyään käytetään paljon tuota.
     
  12. Mopar

    Mopar Gearhead

    Toi tuki on"Leatt brace" nimetty kehittäjänsä mukaan (joku rankavamma lääkäri) olikohan etelä-afrikasta?,crossissa nykyään käytetään paljon tuota.[/quote]

    Täytyskö niiden krossareidenkin luopua siitä, kun nitropyöräilijöistä ainoostaan 1 käyttää tuota
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän noille prätkien panssareille löytyy vaatimuksia ja niitä myös valvotaan. Olen itse esimerkiksi line upissa Halosen pyynnöstä tsekannut noita. Kertaakaan ei ole tarvinnut puuttuvan pansarin takia ketään määrätä takaisin varikolle.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Voi toki. Onhan sitä kaikkea ihmettä nähty ja meikäläistäkään ei olisi tässä kirjoittelemassa, jos isäukko olisi aikoinaan pitänyt autossaan turvavöitä kiinni.

    Mutta lähinnä sitä tuossa ajoin takaa, että prätkällä kun ajat viittä kymppiä päin kalliota, niin täytyy olla planeettojen asennot kohdallaan jos aikoo selvitä hengissä. Autolla taas tulee korkeintaan niskat kipeäksi, jos ei romua tule ohjaamoon ja kypärästä läpi. Kovin turvaton se pyöräkuski on siinä pyöriessään kaiteiden välissä, jos vaikka pomppua kaiteesta toiseen ottaa, saati että jos joku tulee päälle. Vaikka olisi mitkä hanssit ja haarniskat niskassa.

    En tarkoita, että tuohon hommaan kaipaisin lisää varusteita, mutta väitän että ilman jotain hanssiakin autokuskit ovat paremmassa turvassa ajellessaan +200 vauhtia pöpelikköön/kaiteeseen/toisiinsa, kuin pyöräkuskit. ;-) Ja silti autopuolelle tuppaa tulemaan koko ajan lisää haarniskaa niskaan. Jopa meille köröttelijöille.

    Mitä itse tässä keskustelussa kaipaan, niin on realismi. NHRA:n sakki on varmaan funtsinut näitä asioita jonkun verran ja heillä lie joku käsitys siitä että mikä raja mihinkin vedetään. Kaippa niitä voitaisiin meilläkin noudattaa?
     
  15. f-85

    f-85 Gearhead

    Kuinka vaikee juttu tää on??

    No, mikä on syksyllä on vaikeeta on vappuna helppoa.
     
  16. SG440

    SG440 3rd gear

    Tämä on onneks ihan helppo juttu. On hyvä juttu, että kattojärjestöllä on sääntövaliokunta, mikä miettii näitä asioita. FHRA:n järjestämät kilpailut ovat kansallinen huippusarja. Antaa niitten lajin emämaassa ajaa miten tykkäävät. Suomesta löytyy paljon muitakin kiihdytyskilpailuja ja -sarjoja. Valtaosa FHRA:n kisoissa kilpailevista kuljettajista on liikkeellä teknisesti ja ulkonäöllisesti huippukalustolla. Jopa kansainvälisen mittapuun mukaan. On hienoa, että FHRA asettaa minimitason esim. kuljettajan turvavarusteisiin. Voi tuntea ylpeyttä siitä ettei ajeta millään vanhoilla mäkihyppykypärillä tai veneentankeilla mitkä on mustekalalla kiinni. Voi tuntea ylpeyttä lajista, että tätä harrastetaan tosimielellä. Niitä voi sitte itsekukin täydentää miten haluaa jos katsoo tarpeelliseksi.
    Jos tämä taso tuntuu liian kovalta/ kalliilta niin silloin tosiaan ottaa osaa väärään sarjaan.
    On olemassa sarjoja missä ajetaan vähän sinneppäin olevilla radoilla, vähän sinneppäin olevalla kalustolla ja varusteilla. Olo on melkein kuin olisi oikeissa kiihdytyskisoissa. Fiilis on loistava kylläkin. Kysymys kuuluu, että mihin kannattaa sillä tonnin kolffilla osallistua.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän meillä noudatetaan juurikin noita NHRA:n speksejä ja sieltä meidän turvallisuus määräykset pitkälle tulee. Sitten on olemassa myös eurooppalainen kattojärjestö FIA, joka joskus määrää jotain turvavarusteita, mutta keskittyy lähinnä EM-sarjaa ajaviin ryhmiin.

    Olisi se hupaisa nähdä nitroharrikassa turvakehikko ympärillä. :rotfl:
     
  18. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tollaseen muutama sivuputki niin, että tulee pallo ja taas on kuski turvassa :rotfl:
    http://www.youtube.com/watch?v=K4YmVP6i ... ure=relmfu
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Miksei saman tien funny car kehikko tohon. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  20. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

Kerro tästä muillekin!