Super Pro Street

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja panhead, 7.9.2011.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä oon tosta silleen eri mieltä että pikemminhän vika on ollu nykysissä OL säännöissä kuin tiimeissä jos sääntöjen mukaan tehdyilla autoilla on nyt jo päässy reippaahkostikin alle luokassa olleen 7.50 ajan.
    Eikä silleen sit himmailemalla ajelu oo takuulla sitä mitä noi tiimit tai yleisökään haluaa joten sen puoleen homma kyllä muuttuu niiden osalta mielenkiintoisemmaks varmastikin niin niiden autojen kuskeille kuin myös katsojille kun enää ei tarvi nopeimpien nyt OL:ssä ajaneiden kohdallakaan vaan katella lipsahtaaks jompi kumpi alle 7.50 rajan vaan nyt jatkossa nekin autot saa ja niiden täytyykin vetää lappu lattiassa maalin asti :wink:
     
  2. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mitä mieltä tahansa saa olla. Onhan tietysti hienoa, että jokainen niistä 3-5stä Ol autosta saa vetää lappu lattiassa maaliin ilman pelkoa 7.50 ajan alittamisesta. Mitenköhän mielekästä moinen vaan on mukaan kirmaisevien PRO MOD autojen näkökulmasta. Nyt ennen lähtöäkään ajettuna kuulostaa varmaan hyvältyä, mutta monen 6.90 alituksen jälkeen.... Aika näyttää :rotfl:

    Eikä tääkään ollu suunnattu kellekkään... Tuli vaan taas mieleen :rotfl:
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    OL säännöissä tehtiin pari vuotta sitten virhe, kun siellä sallittin noita ryhmän henkeen nähden liian tehokkaita moottoreita. Toivon mukaan ongelma uuden ryhmän myötä poistuu.
     
  4. nysse1

    nysse1 1st gear

    Mun mielestä esim mannerkosken valiantti sopii ihan yhtä hyvin street cd:hen ku noi turbo härvelit.Voisitko kalle ens kesänä ajaa vaik yhen street kisan et saatais tasotusta tohon streettiin ni nähtäis varmaan sekin juttu luigi haluiski turbot omaan luokkaan,se olis varmaan ylinopee street auto :rotfl: :poff:
     
  5. Rellu8

    Rellu8 Gearhead

    Jaahas, perjantai illan viihteellinen keskustelu on taas alkanut.
     
  6. nysse1

    nysse1 1st gear

    Oli pakko :rotfl:
     
  7. fmila

    fmila Gearhead


    Toi olikin hyvä havainto ja samalla kiva teaseri, ainakin mulle. Eli kerronpa omat mietteeni tässä esillä olleisiin muutamiin asioihin ja tämäkään kirjoitus ei ole ketään vastaan, vaan vain oma näkemys koko lajin viehätyksestä.

    Kun koko laji joskus silloin Keimolan aikoina Suomessa alkoi, sen viehätys piili säännöissä, jotka tekivät kilpailusta tasaväkisen, myös pienempi/heikompi tehoisen moottorin ja/tai painavampi koristen autojen välillä. Vanha vertaushan oli Kuplan ja Mustangin tasaväkisestä mittelöstä. Kuitenkin koko suomalaisen Drag Race-historian ajan on ollut henkilöitä, jotka ovat noita "hienoja sääntöjä" taivuttaneet mieleisikseen saavuttaakseen etua kanssa kilpailijoihin nähden, tavalla tai toisella. Ei, kyseessä ei ole ollut aina suoranaiset sääntörikkomukset, vaan esim. ylisuurella budjetilla tehtyjen autojen rakentaminen ryhmään, jossa muut ovat olleet pelkkiä harrastajia. Samalla koko ryhmän mielenkiinto on hävinnyt ja myöskin samalla kanssa kilpailijoden määrä vähentynyt. Näin tapahtui jo aikoinaan ihan Stock ja muinaisten SA ja CA luokkien osalta, kaikilla ei vaan rahkeet riittäneet jatkaa "häviämistä" aina samalle vastustajalle.

    Nyt kun "ylinopeat" OL-teamit ovat itse halunneet lisää haasteita ja tiukempaa ryhmää ajettavakseen, jotkut tahot katsovat sitä "itkemiseksi" kun mielestäni heitä pitäisi kannustaa ja tukea ponnistuksissaan eteenpäin. Ja varsinkin kun he itse ovat todenneet "yliviritetyt" kilpurinsa ryhmään epäsoviksi???????? Mielestäni esimerkillistä toimintaa :rotfl: :rotfl:

    Samankaltaista "siirtymistä" toivoisin "ylinopeiden" striitti-teamien taholta tapahtuvan OL:n suuntaan. Kun eräät teamit itsekkin ovat todenneet heidän autojensa olevan jo "aika kaukana todellisesta katuautosta". Tässäkään tapauksessa en tyrkytä mitään pakko siirtoa ylemmäs. Miettikää itse milloin on tullut aika ottaa uusia haasteita, mielestäni se olisi nyt, kun "hiekkalaatikon isotpojat" on siirtyneet uusiin leikkeihin. Tämän jatkumona saattaisi käydä myös niin, että ne lukuisat todellisemmat (ehkä?) katuautot, jotka nyt kiertävät "lentokenttä kisoja" saattaisivat jonain päivänä palata/siirtyä striittiin. Miltä kuulostais joku 64:n auton kaavio, kun luokat ajaisivat kaikki yhdessä???

    Edelleenkin Drag Racen suurin viehätys, mielestäni, on tasaisissa lähdöissä, jossa autot tulee rinta rinnan maaliin ja alusta loppuun "lapalattiassa". Ja voittajan arvaaminen ennen lähtöä on todellista arvaamista.

    Sorry tuli aika pitkä stoori ja aikaslailla OT, mut oli pakko :mad: :mad:

    t.AM
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead


    Lukuun ottamatta Pro ja Pro Sportsman –ryhmiä, maksimi kaavion koko on 32, paitsi JR-Dragster
    ryhmässä maksimi kaavion koko on 64.
     
  9. -31

    -31 Gearhead

    Mitenhän pitkää huoltotaukoa on suunniteltu tälle luokalle.
    Nyt jos sinne tulee alkkishemi ja ja ilokaasu Pro Mod tyyppisiä laitteita Lenco tai BJ vaihteistoineen ja kytkinjumppineen ajelemaan? 1h 45min minimissään?
    Kaaviokoko? 16?
    Hieno luokka tulee, se on varmaa!
     
  10. triniemi

    triniemi Gearhead

    Australian Top Doorslammerissa on kasin kaavio ja kaavioon tulevia aina paljon enemmän. Suosittu ryhmä silti tai juuri sen vuoksi, en osaa sanoa.

    Tai sitten pudotetaan SPS lauantaina jo kasin kaavioon. Siinä olis kunnon saturday night fever! SPS kuskit varmaan päättää jotain asiasta ja tekee ehdotuksen FHRA:lle.
     
  11. panhead

    panhead 1st gear

    Tunnin huolto tauosta oli juttua.Asia on seuraavassa sääntövaliokunnan
    kokouslistassa,missä muutenkin käännetään ruotsin säännöt.Pro modit lähinnä varmaan testailevat ryhmässä ja pro stock tyyppisen auton kytkimen
    vaihtaa ja säätää n.45 minuutissa.Siihen päälle tietysti aika mikä menee
    siirryttäessä maalista varikolle.

    Fmila on jäljillä,kyllä tässä halutaan haasteita lisää.Esim omalla teamillä
    olisi huomattavasti paremmat mahdollisuudet menestyä Outlawissa,mutta
    halutaan haasteita ja kehitystä.Kyllä hyvä ryhmä on tasainen ja siellä on monta potentiaalista voittajaa.Spet on hyvä esim tasaisesta kilparyhmästä.

    Kyllä SPS tulee olemaan hyvä juttu suomi drag racelle,uskokaa vaan.
    Oli sitten ryhmä täys "muoviluoteja" tai ei :)
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi olis ihan hienoa mut siinä tulee vaan täällä Suomessa ne aikarajat vastaan mihin asti radoilla saa ajaa ja mitä sit ehditään ajaa eli kun nytkin jo lauantain lajittelutkin on jääneet monasti liiankin vähille kierroksille (joskus jopa vaan yhteen tai kahteen rundiin) niin milläs siinä vielä ajais noita tollasia pudotuksiakin :odroll:
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Lentokenttäkisoja kiertävät suuret massat, West Coast Cupissa A, B, C ja D on jouduttu yhdistämään, kun siellä on vähemmän kilpailijoita kyseisissä ryhmissä kuin FHRA:n kisoissa.

    Kaavio koko junioreita lukuun ottamatta on juuri rajattu yleisen eurooppalaisen mallin mukaan 32 autoon eli haaveilemasi 64 kaavio ei ole toistaiseksi mahdollinen.
     
  14. fmila

    fmila Gearhead


    Toki tuo kaavion koko tiedossa on, siksi laitoinkin miltä kuulostaisi 64:n kaavio. Itse olin viimeksi kisaamassa joskus 80-luvun lopun katuautokisoissa Motoparkissa ja silloin, muistaakseni, oli tarkoitus lopuksi ajaa 64:n kaavio, mutta sekin jäi torsoksi, kun niin moni "kieltäytyi" kilvan ajamisesta. Taisi ko. kisassa olla lik sata kuskia mukana ja näähän oli pelkkiä katuautoja ja siis pelkät katuauto kisat.

    En tarkoittanut noilla lentokenttä-kilpureilla pelkkiä WCC:n osallistujia, vaan noita muita "villejä" tapauksia, kuten Kiikalaa, Hyvinkäätä yms yksittäisiä juttuja, joihin osallistujia tuntuu edelleen riittävän.

    Mutta kyllä Juhan kanssa olen aivan samaa mieltä, kyllä TEIDÄN SPS tulee olemaan hieno ryhmä, ihan vanhan ajan Pro Stockien tapaan, ootte vapaan nopeampia kuin silloiset PS:t, joita suomessakin oli 8-9 kappaletta liki joka kisassa,
     
  15. plyma69

    plyma69 1st gear

    Jees mitä tos tullu kierreltyy kisoja ja haalittuu katsojii etenki finaalikisoihin,
    kyl ne haluu ja iteki nähdä sitä tosi vetämistä lappu lattiassa maaliin siihen
    SPS tosi hyvä, toki ainakin itelle ja varmasti muillekin katsojille OL säilyy mielenkiintosena tietty.Sit on striitti mikä mun mielestä vetää mielenkiintoo
    reilusti,B-ryhmää mikä tykittää hienosti, C+D mitä siit: v"ttu aivan mahtavaa
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Kiikala voidaan rinnastaa Alastaron V8/GTi-päiviin. Siellä on mukana autot ja prätkät yhteen laksien reilut 300 osanottajaa, mutta tuskin sieltäkään kovin moni kaavioon haluaa. Suurimmalle osalle on tärkeintä nähdä mitä se oma auto kulkee ja useimmat ajavat vain 1-2 lähtöä. Sitten on niitä, jotka hakevat jotain tiettyä aikaa ja ajavat lähtöjä niin paljon kuin vain pystyvät. Harvoin noilta V8/GTi-päiviltä löytyy kuitenkaan kuskeja A, B, C tai D ryhmiin oikeisiin kisoihin.

    Aikoinaanhan noissa erillisissä katuautokisoissa oli jopa reilusti yli 200 ilmoittautunutta. Hangossa otettiin kisaan mukaan 200 autoa ja lisäksi 20:lle annettiin varapaikka tapahtumaan ja kaikki ilmoittautuneet eivät mahtuneet edes näille varapaikoille. Kyllä niistä ajoista on katuautokisailu menettänyt huomattavasti suosiotaan ja lopultahan katuautokisat yhdistettiin SM-kisoihin osanottajien vähyyden vuoksi.
     
  17. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Kysymys Kalajoen osakilpailusta ?

    Ajaako SPS autot siellä ollenkaan ?
    Vai kenkies puolta matkaa kuten OL ?
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Eiköhän ne aja 1/8 mailia, niin kuin compitkin, mikäli niitä Kalajoelle tulee.
     
  19. panhead

    panhead 1st gear

    Kyllä tarkoitus oli ,että ainoastaan moottoriradoilla.Ja näin se anomukseen kirjattiinkin.Kalajoki on vaarallinen rata jo nopeille OL autoillekin saati
    sitten yli .5 s nopeammille SPS autoille.FHRA sen tietenkin päättää.
     
  20. -31

    -31 Gearhead

    Entäs EM kisa?
    Aikanaan,kun SPS saa SM arvon, niin mikäs luokka putoaa kisoista pois.
    Kovatasoisena SPS siellä ajaa varmasti ja SPET jää kai kotiin?
    Vaiko lisätään yksi luokka jolla jää kisa kesken......
    Tämänkin päättää kilpailun järjestäjä, niinku tietysti pitääkin. Ei kilpailijat huutoäänestyksellä.
    Miten se muuten menee? Ei kai SPS ole eka kaudellaan SM luokka?
     

Kerro tästä muillekin!