Kolinaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja A/C, 25.10.2011.

  1. A/C

    A/C 1st gear

    Noin kuukausi sitten huomasin kun autoa peruutin parkkiruutuun että jostakin kuuluu tasaiseen tahtiin kolina/pauke. Tietyssä kohdin/tietyn välimatkan peruutettua kuului aina KLONKS jostakin takaa. Lueskelin haulla että kyseessä voisi olla perästä kuuluva ääni ja se vaatisi öljynvaihtoa. Kuitenkin ääni hävisi ensiaamulla kokonaan ja sitä ei kuukauteen esiintynyt.

    Nyt on taas aivan satunnaisesti tehnyt tuota samaa ja tänään iltana huomasin, että kun noin 10-20 km/h vauhdissa kääntyy ja lisää kaasua, niin alkaa kuulumaan tasaista kolinaa (mahdollisesti takaa?). Mitä testailin, niin tuntuu että vain oikealle kääntyessä tällaista ilmenee. Kun vauhti nousee yli 30-40 niin kolina loppuu.

    Mikäköhän mahtaa olla vikana? Olettaisin, että tuo jälkimmäinen, käännöksissä tapahtuva kolina liittyy suoraan tuohon peruuttaessakin tapahtuvaan paukkeeseen.

    Niin ja auto on Chevrolet Caprice -83
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Perän lukko tarttuilee tai kartaanin ristikon laakerit kuivia
     
  3. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Taitaa mennä tasauspyörästön osastolle. Jos öljyn laskee pois niin voiko havaita metallinpalasia? Samalla antaa mahdollisuuden uusata peräöljy. Ja jos on lukko sitten sellaista LSD öljyä (lisäineistettua lukkoperälle) tai muuten takuulla kolisee.
     
  4. PasiK

    PasiK 1st gear

    Itseäni nolotti taannoin, kun tuli mietittyä ihan liian hienoja vikoja. Pyöränmutterit oli vaan löysällä yhdessä pyörässä :)
     
  5. A/C

    A/C 1st gear

    Pitää sitten vaihtaa öljyt jos vaikka loppuu kolina. Mitenkäs ne kuuluu vaihtaa? Vanhat tietysti ensin pois mutta mistä täyttö tapahtuu? Onnistuuko ilman nosturia tai montussa tehdä?

    Niin ja pystyykö lukollisen perän erottamaan lukottomasta ilman molempien takapyörien nostoa? Näkyykö itse perästä ulkoisesti että kumpi on kyseessä? :odroll:
     
  6. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Voihan sitä kokeilla yhdenkin pyörän pyöritystä ilmassa ja jos oikein kunnolla ahdistaa niin lukko on. Kahdella tietysti helpommin. En tiedä mikä perä on kyseessä, mutta joissakin on pohjaproppu, joissakin ei. Kaikissa on täyttöproppu joka ilmaisee myös täyttömäärän. Jos pohjaproppua ei ole pitää vaan imeä se öljy pois vaikka sellaisella halvalla käsipumpulla. Moottoriöljyn imuvaihtaja on paras. Kiinnitä huomiota öljyn laatuun ja että onko partikkeleja seassa. Sitten täyttö SILLÄ OIKEALLA öljyllä.
    Perästä ei kyllä läheskään aina näe päälle päin onko lukollinen vai ei.
     
  7. A/C

    A/C 1st gear

    Olisikohan tosiaan voinut olla noin pienestä kiinni? Vaihdoin talvirenkaat alle ja ääntely loppui. Öljyt on tosin jo ostettuna joten vaihdan ne silti.

    Hommasin Valvoline 80W90 Limited Slip ainetta, tuohonhan ei enää tarvitse mitään lisäaineita sekoitella onko näin? Perä on lukollinen.
     
  8. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Mie vaikka laitoin aikanaan Capriceen LS öljyt niin rupes rutisemaan, lurautin sen pienen purkin lisäainetta niin loppu...itse laitan siis sen purkillisen varmuuden maksimoinniksikin aina lukkoperään. :wink:
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

  10. DX

    DX Double Gearhead

    Suottaahan tuo käännöksissä rutista ja paukkua jos tasauspyörästön ratas on leiponut kiinni ristitappiin ja ristitapin lukituspulttihan siinä silloin katkeaa ja nysät sitten napsivat toisiaan vasten.

    kuulostaa aika samalta kuin lukon kitkapintojen paukahtelu lisäaineen puutteessa.
     
  11. A/C

    A/C 1st gear

    Tuskin sitä Valvolinen ainetta haittaa jos vielä erikseen lorautan sinne tuota/jotain muuta vastaavaa lisäainetta?
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eipä haittaa, jopa suosittelen sitä!!
     

Kerro tästä muillekin!