Paloauto omiin nimiin -> Katsastusasema ei hyväksy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Hevosvankkuri, 28.10.2011.

  1. Hevosvankkuri

    Hevosvankkuri 1st gear

    Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.

    Ostin pelastuslaitoksen huutokaupasta ison miehistöauton joka on rekisteriotteen mukaan ajoneuvoluokassa MUU/Erikoisauto/Paloauto.
    Auto ei ole ajokunnossa ja sitä on tarkoitus käyttää taukotupana. Mutta:
    Katsastusasema ei anna rekisteröidä autoa omiin/yritykseni nimiin ennen kuin se on muutoskatsastettu kuorma-autoksi tai henkilöautoksi. Perusteena sanottiin että erikoisauto ei saa olla yksityisessä omistuksessa. Näin ollen autoa ei voi myöskään poistaa liikennekäytöstä ilman muutoskatsastusta, mikäli oikein ymmärsin (eivät suostuneet kirjaamaan koko ilmoitusosaa koneelle ennen kuin muutoskatsastus on suoritettu)!

    Koska auto ei ole ajokunnossa, sitä ei voi viedä katsastusasemalle muutoskatsastettavaksi. Katsastusmies ei myöskään suostunut tulemaan kotikäynnille. Aikaa rekisteröinnin tekemiseen on kuitenkin vain 7 päivää. Jostain luin myös näin jälkeenpäin, että yksityisomistuksessa olevasta erikoisautosta menisi veroa 10€/päivä... Eikai hemmetissä nämä hommat näin vaikeita ole? Onhan yksityiset ostaneet palolaitosten vanhaa kalustoa niin kauan kuin minä muistan.

    Siispä miten tässä tilanteessa kannattaisi toimia?
    Kiitän jo etukäteen.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nykyään taitaa olla just näin eli muutoskatsastus on edessä
     
  3. Hevosvankkuri

    Hevosvankkuri 1st gear

    Kun tehdään muutoskatsastus eli vain ajoneuvoluokka muutetaan, onko auton oltava teknisesti kunnossa (eli katsotaanko toimenpiteessä muutakin kuin ajoneuvoluokan edellytysten täyttyminen)?

    Tunteeko kukaan Varsinais-Suomesta katsastusmiestä joka hoitaisi homman kotikäynnillä korvausta vastaan?
     
  4. JnZm

    JnZm Gearhead

    Lavetilla konttorin pihaan :rotfl:

    Vois tulla kalliiksi tuokin...
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Soittoa muillekin konttoreille...
     
  6. Hevosvankkuri

    Hevosvankkuri 1st gear

    Mistä löytyy tietoa, mitkä asiat muutoskatsastuksessa tsekataan? Siis hälytysvalot ja palokunnan yksikkötunnukset pois/peittoon, mutta eikai helkkarissa moottorin öljyvuotoja ja akseliston väljyyksiä ruveta tätä hommaa varten koriaamaan?
     
  7. Nopee

    Nopee 1st gear

  8. mjsn

    mjsn 1st gear

    meillä sai emäntä nimiinsä paloauton. jonka katsatusmies kyllä seuravalla leimalla muutti kuormuriksi.(osti auton autoliikkeestä joka oli myös rekisteröinny auton nimiinsä)oli juuri erikois auto/paloauto.
    ja eikös toi 7päivän sydeemi lähinnä koske vakuutusta . sitä jos ei ota niin tulee maksua .rekisteröi vakuutus yhtiössä.
     
  9. jylppy

    jylppy Gearhead

    Itsehän taistelin joskus 10 vuotta sitten saman ongelman kanssa... Henkilöauto, kuormuri tai matkailuauto oli sen ajan vaihtoehdot. Lopputulos oli se että se raato makaa varastona ilman kilpiä. Se on kyllä laiskuuden /ajanpuutteen ansiota.

    Sitä asiaa puitiin sillon melko korkea asemaistenkin katsatushenkilöitten kanssa. Ei tullu asiaan helpotusta. Paras ehdotus oli että Perusta VPK!!

    ...En perustanut. :lol:
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    jylppy minkäslainen savotta se vpk:n perustaminen ois? ja tarttisko sen toimia monen km alueella? ja saisko edullisesti pidettyä raskasta ajoneuvokalustoa liikenteessä :D eihän täällä muut kun minä hölmöile tulen kanssa. paitti ison tien toisella puolella.

    huvittavaa sinänsä että yksityinen ei saa omistaa rek olevaa paloautoa vaan se pitää rekisteröidä kuormuriks mutta vanhaa paloautoa ei kuitenkaan saa muuttaa kuormuriks kun rekisteröi sen mr kilpiin vaikka olisi ollut esim kappaletavaralavalla ennen kuin siirtyny vpk käyttöön kuten usein oli tapana :mad:
     
  11. mke77

    mke77 Gearhead

    ei rekisteröinnillä ole mitään kiirettä, kuha 7pvässä teet autoos vakuutuksen!!!! se kun tulee 3men kertasena jos menee yli 7pvä:n...verot kannat automaatiset kuha ny saat sen "johki ajoneuvoluokkaan"...eihän he voi suu "käyttömaksuttaakkaa" jos ei oll mihinkään ajoneuvoluokkaan rekisteröity???

    ...mut vakuutus ota heti, siihen kun ei vaikuta omistus suhde/rekisteröinti omistus...
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Eiköhän toi VPK:n perustaminen lähde ihan yhdistyksen perustamisesta. Mitä muuta VPK:lta sitten vaaditaan kuin nimi, sitä en tiedä.
     
  13. ajk

    ajk 3rd gear

    eikö tehdaspalokunta ole fiksuu ku on oma yritys jo olemassa 8)
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Yhdistystä ei voi yksinään perustaa mutta yrityksen voi.
    Eikun joku "Paten palo ja palvelu Ky" rekisteriin ja saat Y-tunnuksen ja sen nimiin autoa rekisteröimään. Siinä on jo taseeseen omaa pääomaa :)
    Toimialaksi kaikenlainen kaupankäynti ja kaikkien alojen duunailu :D
     
  15. THE61OHV

    THE61OHV Gearhead

    Pitäs perustaa OD:n VPK ry (vrt OD:n tiepalvelu) Johon liittymällä jokainen voi saada katsastettua oman paloauton.
     
  16. Hevosvankkuri

    Hevosvankkuri 1st gear

    No niin... Kolmas kerta toden sanoo. Eli vasta kolmannella konttorilla ilmoitusosa kelpasi suoraan ilman mitään selittelyjä ja auto rekisteröitiin minulle yksityiskäyttöön paloautoksi, samalla myös poistettiin tilapäisesti liikenteestä.

    Kun tämä paloauton omistaminen näkyy olevan joillekin viranomaisille niin vaikeasti ymmärrettävä asia, heräsipä vielä yksi kysymys oheisista pykälistä;

    "Autoverolain 79 §:n 1 momentti:

    ·Autoveron suorittamisen valvontaa varten ajoneuvon rekisteröintiasioiden hoitajan, katsastuksen toimittajan ja poliisin tulee ilmoittaa tulliviranomaiselle tai Ajoneuvohallintokeskukselle, jos rekisterissä tai käytössä havaitaan olevan ajoneuvo, josta veroa ilmeisesti ei ole maksettu, tai jonka rakennetta, käyttötarkoitusta tai omistusta on muutettu siten, että ajoneuvosta voitaisiin joutua suorittamaan veroa.

    "Autoverolaki 47 §:n 1 momentti:

    ·Jos ajoneuvo, josta tämän lain mukaan ei ole suoritettava veroa tai josta vero on suoritettava alennettuna, ilmoitetaan tai olisi ilmoitettava rekisteriin muuna kuin tämän lain nojalla verosta vapaana tai alennetun verokannan mukaan verotettuna ajoneuvona, Ajoneuvohallintokeskuksen on maksuun pantava autovero 5 §:n 1 momentissa tarkoitetun verovelvollisen maksettavaksi.

    Autoverolain 48 §:n 1 momentti:

    ·Edellä 47 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa maksuun pantava vero on verottomasta ajoneuvosta ja sellaisesta ajoneuvosta, josta vero on alennettu tai palautettu, se määrä, joka ajoneuvosta olisi tullut sitä ensi kertaa verotettaessa kantaa täysimääräisenä verona vähennettynä ajoneuvosta jo suoritetun veron määrällä."

    Voidaanko tämä ymmärtää niin, että yksityiskäyttöön rekisteröidylle paloautolle postitetaan Trafista autoverolippu summasta joka vero olisi ollut uutena (mitähän tällaisen verot olisi siihen aikaan ollut, jotain parisataatuhatta markkaa...)? Sitä odotellessa!
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    ^ei. vanhan hälyytys ajoneuvon(poliisi, ambulanssi, ruumisauto ja paloauto) voi muuttaa elman vero seuraamusta mihin ajoneuvoluokkaan tahansa...tietenkin rakenteiden ja painojen puitteissa :wink:
     
  18. Hevosvankkuri

    Hevosvankkuri 1st gear

    Tarkoitatko tällaista muutosta: (lainaus sivuilta www.ake.fi/verotus)


    "Ennen 1.1.1993 rekisteröityjen muiden verovapaiden erikoisautojen muuttaminen

    Ennen 1.1.1993 rekisteröidyt erikoisautot – muut kuin edellä tässä ohjeessa mainitut - ovat verovapaita, jos auton omamassa on vähintään 1 800 kg.



    Esimerkkejä: kahden toiminnan auto, kuvausauto, mittausauto, pankkiauto, auton alustalle rakennettu työkone



    Verovapaudelle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.



    Muutoksesta ei ole veroseuraamuksia, jos verovapaa erikoisauto muutetaan

    · pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot

    · linja-autoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg

    · kuorma-autoksi

    · invataksiksi

    · sairasautoksi

    · pelastusautoksi

    · eläinlääkintäautoksi

    · ruumisautoksi

    · verovapaaksi matkailuautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg

    · huoltoautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg



    Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero, jos verovapaa erikoisauto muutetaan

    · tavalliseksi henkilöautoksi

    · pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:n ehtoja

    · linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg

    · matkailuautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg

    · huoltoautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg"


    Eli pelkästään omistuksen muuttuminen ei aiheuta verovelvollisuutta, ymmärsinkö oikein? Selvennyksenä vielä että tässä tapauksessa ajoneuvon omamassa on yli 8000 kg.
     
  19. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Ideaa..! Ambulansseja myös! [​IMG]-Poliisiautoja on sitten hankalampi... :poff:
     
  20. karra

    karra Double Gearhead

    Onko OD:n tiepalvelulla jo hinausauto? :odroll: ? Stadin kruisingissa näkyi sellainen aika räyhäkkään oloinen telimallinen... :p

    Ruumisautoja varmaan löytyy eli tästähän saadaan koko (ammatti)kirjo!
     

Kerro tästä muillekin!