Auto kärryn vetoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja triniemi, 27.10.2011.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

    Juu, laitetaan Väyrynen vahvaksi ehdokkaaksi.
     
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Uuskoppasta jeep cherokeeta (liberty) saa kans jo ihan kohtuu hinnoilla ja saa vetää yli 3t
     
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

    7,5 T kuorkit, kuulakytkimellä varustettuna on varsin yleisiä, mullakin on ollu yks , Mitsu Canter
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Toivotaan, että yksi Väyrysen vaalivoitto riittää, jos siihen päädyt.
     
  5. dd64

    dd64 Gearhead

    Mites sitten Kunnon jenkkivanit? Mulla on itellä Chevy vani käyttis/vetoautona. Ja 305:lla bensakoneella. Tosin rekattu vaan 3:lle, ei väliseinää, 3 metriä tavaratilaa. Sinne olen rakentanu 1,8m pitkät "työkalulaatikot" joista tulee varikolla sohvat, ja yöksi 1.8x1.7m punkka. Jopa vaimo tykkää. Vetoa on 2050kg. Se kyllä vaihtelee noissa paljon. Kannattaa tapauskohtaisesti tarkastaa. Tulee 2000kg nätisti perässä. Kakku tietysti kärrin kanssa maistuuu jonkin verran, mut onhan se nyt tyylikkäämpi kun joku riisikippo...
     
  6. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Vielä hankalempaa on saada tuollainen 4.5T kokonaismassaltaan oleva kuulakytkimellinen kärry.

    50mm vetokuula rajoittaa kokonaismassan maks 3.5T. Samoin mekaaniset työntöjarrut rajoittavat painon 3.5T.
     
  7. jknR

    jknR Gearhead

    Tuossa listatauksessa taitaa vaan puuttua esim. A4 1.8T Quattro. Sillä saa (muistaakseni) vetää 2100kg jarrullista kärryä.
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Audi sivujen mukaan 1800kg
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kiitoksia raadille, kyllä tässä on tullu hyvä käsitys vaihtoehdoista. Lisää vaan jos mieleen tulee.
     
  10. jknR

    jknR Gearhead

    Mulla on jonkinnäköinen muistikuva vaan sen verran vanhasta mallista, että siitä ei varmaan mainita rinkelinipun sivuilla enään mitään, elikkä toi mun muistikuva on tommosesta 90-luvun lopun autosta. Silloin aikoinaan tuli vaan ihmeteltyä noissa rallitouhuissa, kun pienellä henkilöautolla sai vetää suurinpiirtein yhtä isoa kärryä 28 LT volkkarilla. Saatan kyllä muistaa väärinkin, niinkuin tohon pistinkin, että muistaakseni.
    Mites toi jarrullisen kärryn vetopaino muuten menee? 2-vetoisessa auton massa ja 4-vetoisessa 1.5 kertaa auton massa tai maahantuojan hyväksymä paino vai miten se meni?
     
  11. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Jeeppi....[​IMG]
     
  12. Vormula-77

    Vormula-77 1st gear

    Nyky autoissa tuntuu olevan aika pienet kärrypainot. Joskus aikanaan ajelin mazdan pick-upilla joka oli neliveto paku, sillä sai vetää 3500kg. Mulla oli ongelma citikan jumperin kanssa , kun sillä saa vetää 2000kg, et mistä löytyy sopiva mini-kaivuri ja traileri yhdistelmä, jota voi tolla ranskanpastillilla vetää. No kärry ja kone löyty. tyyppi kilpien mukaan jää vielä 5kg varaa :D. Todellinen paino on kyllä joku 2100-2200.Citikka vetää ne ihan kivasti, samoin isä-ukon foresteri. Suosittelen vetoautoksi kyllä maasturia.
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo kyllähän noita kohtuu vetopainoilla olevia henkilöautojakin on mutta jos oikeesti aikoo vetää niin maasturi tai paku, on järeämpi alusta ja tukevampi jousitus ja muutenkin enempi sen tuntuinen että auto vie eikä kärri. Mukava meno edellyttää kunnon aisapainoa eli henkilöautossa on syytä olla tasonsäätö ettei takapuskuri raavi asfalttia. Etuvetoisista mulla on jo valmiiksi omat mielipiteeni ja ne vaan vahvistuu jos pitää vetää isompaa kuormaa. :wc:
     
  14. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Vuoden -96 A4 1,8tq vetopaino jarruin 1375kg jarruitta 700kg (rekisteriotteesta)
    Vuoden -84 80 kanttirapee quattro vetopaino jarruin n.2100kg (=1,5 X omapaino) jarruitta 700kg
     
  15. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Aivan samaa mieltä.

    Nimimerkillä *kokemusta kymmensien tuhansien kilometrien edestä trailerin vedosta*
     
  16. temppa73

    temppa73 Gearhead

    Itse en työkseni kärryä vetele, mutta mielestäni on oma 2t kärry tullu perässä ihan nöyrästi. Tasonsäätökin löytyy, joten peräkään ei roiku. Voimaa sais olla vähän enemmän, kun ei ole turhaa kiirettä pidellyt niin kyllä tälläkin on aina perille päästy. Ennen tätä viimeistä rekisteriuudistusta paperissa luki 1900kg, nykyään 2100kg. Muksutkin mahtuu kyytiin.
    Auto vaan taitaa olla vähän liian vanha ja halpa. Bensa mese 124 230TE -91 automaattilootalla. Tuon ajan riisseleissä painot oli käsittääkseni pienenpiä.
    Bensaa tämä kyllä vie kärryn kanssa ihan tarpeeksi (toisaalta osto hinta sen verran halvempi ettei tuokaan minun käytöllä häiritse).
     
  17. cuda69

    cuda69 Gearhead

    mulla on w124 300d farkku ja sillä saa vetää muistaakseni 1900kg,huilaa ihan ok,mutta sais olla turbolla.kaverilla w210 300td sedan,saa vetää saman verran mutta voimaa on ihan erilailla.
     

Kerro tästä muillekin!