Moottori sota-ajalta, Porin Valu, komee kruunu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja TJO-55, 4.11.2011.

  1. TJO-55

    TJO-55 1st gear

    Voi kun tuli päänvaivaa. Tallissani on kone, kuin letukan 40-50 l. kutonen.
    Numerosarjat ei kannessa eikä kyljessä täsmää kuitenkaan GM eikä GMC sarjoihin. Perinteinen FAM tilakin tyhjä. Ootteko kuulleet eikai vaan Poris Rosenlew oo valmistanu noita koneita sotavuosina...tai sitten Opelin kutonen...
    Kyljessä rimotuskin ihmeellinen..muuten kuin letukan 216.5 tai 235.
     
  2. Nimimerkki Boom boom tietää lisää asiasta. Hänen hallussaan taitaa olla sylinterikansi, jossa on Porilaiset valumerkit. Asiaa ei tunnettu Rosenlewin museossakaan, kun siitä jokin aika sitten tiedusteltiin. Olisi kevyt kenttäihme valjastaa tällainen moottori rodin keulalle. Uskoakseni kuulemme asiasta lisää....


    Ecc
     
  3. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    Oon nähny joskus Porin Valun tekemän kannen, joka oli -37 Chevystä.
     
  4. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Nyt jo vainajoitununt sukulaismies kertoi muinoin, että sodan jälkeen korjattiin Letukan koneita joidenkin venäläisten koneiden osilla. Niitä kun oli jäänyt käsiin... Ja osat sopivat... Ja sitten kun ne osat loppuivat, tehtiin kotimaassa lisää... Vaan kun ei muista (tai ei tullut puheeksi) että mitä osia ja missä...
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    oli mullaki valmetin lättäpää kuutone ....mikä oli oikeesti continentaali...mut valmetti luki kyljessä!!

    ja kaveril o samalaine neljä pyttyne...ei kait toi porikaan sen kummenmpi oll ku suolahtika??
     
  6. TJO-55

    TJO-55 1st gear

    vanhat kylänmiehet kertoili, että koko moottori siis myös blogi on mahdollisesti vamistettu samoilla valuilla. Porissa kai vaikutti joku valumuottien expertti, joka teki hetkessä muotin koneesta kuin koneesta? Myös Tampella merkkinen perämoottorikin on nähty.
    Vexi juuri tämän jutun hokas...
    Seurataan salapoliisityön kehittymistä
     
  7. tabi

    tabi Gearhead

    se on tosi että porissa on ollut hyviä muottien tekijoitä sekä kekseliäitä insinöörejä jotka keksi erikois valutekniikoita (tekniikantekijät toimittanut Nils Björklund isbn 951-9110-37-2) ko. kirjasta löytyy juttu kun porista lähti lokomopiilejä sota korvauksina venäjälle niin niihin kehitettiin erikois valutekniikka ps.jos joku ei tiedä niin jos näät vanhan uuni kyljessä bmw niin asialla oli Björneborg Motor Werkstaden kaikki varmaan arvaa miks ei enään. oliskohan nyt miksi tietoa ei löydy niin niitä ketkä tietää noista erikois tekniikoista tietävät on kuollut tai ei vieläkään uskalla puhua asioista sodan takia. :( ja niitä ketä tiesi ei ollut montaa
     
  8. TJO-55

    TJO-55 1st gear

    Mitä tarkoitat lokomopiilejä siis autoja vai junia?
    Koneessa 839253 jota en oo osannu avata GM enkä GMC sarjanumeroilla...
    Sanoin tos aiemmin ettei FAM ollut mut se tais olla korvattu PP
     
  9. Mosse

    Mosse Gearhead

    Tampella merkkiset perä moottorit tehty sotevina... 8)
     
  10. tabi

    tabi Gearhead

    ihan tollasta tarkoitin http://fi.wikipedia.org/wiki/Lokomobiili :eek: kone on johonkin erikois käyttöön muutettu vaikka puimuriin yritä löytää jostain sellasen korjaus opas sillä saattaa olla tietoa
     
  11. jylhä

    jylhä 1st gear

    Björneborgs Mekaniska Werkstads A.B
     
  12. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Ei Porin Valua mutta suomalaista valutyötä kumminkin.
    Eli "oikeita" moottorilohkoja Suomi Valimolta.
    Ote yrityksen historiasta:

    Sodan loppuvaiheilla valimolle tuli eteen
    uusi haaste. Armeija tarvitsi autoihinsa Fordin
    V8-moottorin sylinterilohkoja. Varaosia ei enää
    saapunut Yhdysvalloista, ja armeijan autot
    uhkasivat pysähtyä keskellä sotaa. Suomessa ei
    kuitenkaan ollut malleja, joista Fordin sylinterilohkoja
    olisi voitu valaa. B. M. Lehtonen ja tehtaan
    silloinen ylityönjohtaja Kalle Kuulas lähtivät
    siis vaikeissa oloissa Ruotsin kautta Saksaan etsimään
    valumalleja Fordin tehtailta. Uusimmat
    mallit jäivät saamatta, mutta Fordin tehtaan
    tekninen johtaja muisti nähneensä vanhat
    mallit pölyttymässä jossain varastossa. Ne löytyivät,
    ja ne toimitettiin Suomeen. Lohkoja
    ehti valmistua muutama sata kappaletta ennen
    sodan loppumista.
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kansia täällä tehty paljon. Pulavuosina kun varaosia ei saatu niin ne tehtiin itse. Vallilassa Stadissa valettiin foordin lättäpää V8 ja V12 kansia mitkä oli parempia kuin orkkikset. Toi lohkojen valaminen mulle oli uutta. Tai en sitä oikeestaan ihmettele kun osia ei saatu niin Suomalaiset teki itse. Mielenkiintoinen aihe ja odotan lisää juttua.
     
  14. TJO-55

    TJO-55 1st gear

    Löysin Fam numeroa vastaavan, ja sijainti siis kuten GM, jakajan vierestä, siis PR 3951131 Mitähän toi voisi tarkoittaa, valupäivää??
    Kiinnostais toi PR
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    Oliskohan Pori Rosenlew?

    tollanen historiikki Porin konepajasta, nykyään siellä on museo, valimohan on edelleen toiminnassa.

    http://www2.pori.fi/smu/rosenlew-museo/ ... anaan.html

    Edit: mulla itselläni on tallituhkiksena Porin valimon tekele signeerauksineen ja jonka hallitseva muoto on Rosenlewin kruunu
     

Kerro tästä muillekin!