Moparin a-500 ylivaihdeloota -74:een A-bodyyn

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja mikaboy, 14.11.2011.

  1. mikaboy

    mikaboy 1st gear

    Onko kellään kokemuksia ja näkemyksiä 904:sen vaihdosta a-500 ylivaihdelootaan... 318/360 pikkulohkon jatkeeksi -74 a-bodyyn.

    Esim. -80luvun RAMista a-500 ylivaihde loota ...

    Muutostyöt ym. ilmiöt ?
    mm. lootan takakannakkeen sopivuus ja kardaanin vaihto ?

    Muita asiaan liittyviä huomioitavia juttuja ?

    Kuvia vaihtotyöstä ?

    Mulle uuteen asiaan kaipaisin teknistä näkemystä , en niinkään mielipide eroja .

    Kiitos jo etukäteen mielenkiintoisista vinkeistä !
     
  2. iivar1

    iivar1 Gearhead

    mahtuu muistaakseni ilman isompaa murjomista.jos on orkkis shifteri,niin vipujen kans joutuu vähän pulaamaan kun toi 500 muistaakseni leveämpi juuri alas menevän vivun kohdalta.laatikon palkille ei varmaan tarvi miid kun tekee sopivan kumityynyn häntään ja oisko kardaani vähä lyhkäsempi.
    mittarivaijeri menee erittäin läheltä korin poikittaispalkkia,mutta emännän autossa on kotitekoset koneenkorvat että saattaa alkuperäsen koneen perässä sopia vaijerikin hyvin.
     
  3. guru

    guru Gearhead

    90 muuttu sähkömittariks muuten mites ohjauksen ajattelit?
     
  4. metriläinen

    metriläinen Gearhead

  5. mikaboy

    mikaboy 1st gear

    ihmetellään ja suunnitellaan .. ei vielä oo hätä.
    kiitoksia näkemyksistä ja kyseenalaistamisista , kun ei aina osaa huomioida kaikkea niin on hyvä jutella aiheesta jo ennakkoon.

    jatketaan... ja jos kuvia kokoonpanosta niin kiinnostaa.
     
  6. mikaboy

    mikaboy 1st gear

    Millaisia eroja on ulkoisesti ( tunnistus esim. kuvista) A-500 ja A-518 välillä ? Onko kellään näiden mittoja tiedossa ? (pituus,leveys, korkeus )

    Entä lukkoturbiinin kestävyys vs. normaali ?

    Gearvendorikin kiinnostaa noin niinku periaatteessa mut lompakkoo se ei kuulemma kiinnostakaan ...

    Tietääkö kukaan millainen tehohäviö on 904 vs. a-500 tai 727 vs. a-518 ?

    Harva perä ois ihan jees kun ajelee reissuja (matalemmat moottorinkierrokset &kulutus), mut ei oikein muuten miellytä pienen perusmoottorin kans (318 & 360) kun laiskaksi meno muuttuu , entistäkin laiskemmaksi... siks tuossa ylivaihteessa vois olla jotain kiinnostavaa omaan käyttötarkoitukseen.
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  8. guru

    guru Gearhead

    ei se a-500 lukkoturbiini voi mitäänkestää noilla kakskyt vuotta ajettu ylivaihde päällä 60 lasissa kaupunkissa vs letukan laatikot jossa pitää hämmentää iso ja pientä deetä
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^Oliko tossa joku kysymys vaiko vastaus vaiko mitä :eek: .
     
  10. guru

    guru Gearhead

    se onkin hyvä kys tarkoitin kai että kyllä ne jotain kestää
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    A-500 on Dodgen virittämä loota, mm.pultti kiinitys vapaakytkimessä, teräsrunko planeetat, vahvempi akseli, vahvempi ö-pumppu yms. hipistelyä. Ylivaihteen neulalaakerit hajoaa, et ne kannattais melkein vaihtaa jos loota on irti.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei nyt ihan noinkaan. Jo 999 toosassa oli rauta planeetat, kaikissa 904 "sarjan" toosissa vapaakytkimen ulkokehä on niitattu runkoon, öölipumppu on sama jne :rotfl: . Eikä siinä aksilassakaan ole mitään ihmeellistä, paisti ulostulosellaisessa. Ihan yhtä vahva kuin "vanha" 999 plussana ylivaihde.
    Ton saa helpolla kestämään 9sekunnin varttimailirykäisyt kevyessä kopassa, mutta turbaanos on pikkanen este noille sekuntiluvuille.
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ilmeisesti uudemmissa 904-999 lootissa? Mulla oli joskus 999 ja siinä oli kyllä alumiiniplaneetta eikä vapaakytkin ollut pultattu.
     
  14. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    No joo, toi akseli muutos tuleekin '94 518/618?, hammaskulma muuttuu ilmeisesti hieman.
    Onko muuten 999:ssä 727:n yoke?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kannattaa lukea tekstit niin jää kinaaminen vähemmäksi :rotfl: .
    A-500, 518 ja 727 toosissa on sama joukki. Noita lootia on tässäkin maassa korjattu jokunen vuosikymmen ja niistä saattaa löytyä monen eri aikakauden osaa kun ne sattuu olemaan yhteensopivia.
     
  16. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Mulla on muistaakseni '89 tai '90 vuoden 999 lodju, joka on alkujaan sellanen lock-up malli. Siinä on pulteilla vapaakytkimen runko kiinni ja siinä on 2 rullaa enempi kun vanhemmissa.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jopa noita hajoo silloin tällöin ja harvalla ukolla on niittejä ja vehkeet. Helpompi rasti tehdä jenkät ja vetää pultit piukkaan.
     
  18. mikaboy

    mikaboy 1st gear

    Kiitos hienoista tähänastisista vinkeistä ja mielipiteistäkin.

    Mikä on mielestänne "tiheämmän" 1. vaihteen perusidea , kun niitä kuuluu joillakin olevan ? Onko siitä peruskaturassissa erityistä hyötyä ?
     
  19. F-body

    F-body Gearhead

    Sama kuin tiheämmässä perävälityksessä eli kiihtyvyys paikalta lähdössä.
     
  20. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Tossa on sitte huonona puolena se että vaihteen välit pitenee, elikkäs vaihtaessa putoo kierrokset alemmas...

    Se on vähän tapauskohtaista onko tosta hyötyy vai kenties haittaa.

    Jos on matalastallinen turbiini, pitkä perä ja vähän liikaa painoo tehoihin nähen niin vois olla melko paljon hyötyäkin.

    Kyllähän noita jenkit tykkää tosin laittaa joihinkin street/strip vehkeisiinkin...
     

Kerro tästä muillekin!