Miten Astron ECM tunnistaa pyörimisnopeuden?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mb508, 19.11.2011.

  1. mb508

    mb508 Gearhead

    Alkoipa viikonloppu ihanasti kun perjantaina töistä lähtiessä Astro ei suostunut käynnistymään, vaikka oli vielä aamulla toiminut moitteetta.
    Moottori ei saa bensaa, pumppu kyllä pyörii kun kääntää virran päälle ja myös pakkoohjattuna konetilan liitimestä, mutta suuttimet ei ruiskuta. Eikä myöskään tulpat anna kipinää. Öljynpainekatkaisinhan ei vissiinkään katkaise kipinää. Vai miten on?
    Euro ja japsi auton ollessa kyseessä vikahan olisi suurella todennäköisyydellä pyörimisnopeustunnistimessa. Kun ei kipinää ei kakkuakaan. Toimiiko Astron moottorinohjaus myös näin?
    Miten Astrossa on hoidettu tuo pyörimistunnistus. Virranjakajan signaalillako? Ja erityisesti miten se tapahtuu? Tuleeko tieto sytytysmodulilta vai puolan ensiöpuolelta? Silloinhan puolavikakin olisi mahdollinen. Vai olisiko ECM lopettanut hommansa?
    Tietoa kaivataan. Kysessä siis vm.90 4.3 litranen.
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Sytytysmoduuli virranjakajan sisältä noista yleensä poksahtaa... ei tainnu ihmeitä maksaa koko jakaja ja puolaki tais maksaa muutaman hullun kympin..
     
  3. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Ei pitäis vaikuttaa bensan syöttöön? Orkkis puola taitaa maksaa satasen pintaan ja jakaja himpun yli, ei niitä huvikseen kannata käyä vaihtelemaan..
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    Nimenomaan vaikuttaa bensan syöttöön, jos ei tule jakajasta singaalia....
    Tottakait ne on mitattava ennen vaihtoa, enhän niitä huvikseen ehdottanut vaihdettavaks, kunhan todennäköisen vikapaikan mainitsin..
    Yleensä noissa on jakaja siinä kunnossa, kun moduuli menee, että on ajanhukkaa alkaa sitä pelkkää modulia vaihtamaan...
     
  5. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Joo, se jakaja on kyl tosi heleppo vaihtaa, vissii nopeempi ku pelkkä moduuli :lol: Tuo onkii uutta tietoo miulle, et se moduuli säätää myös bensiiniä! Kiitokset tästäkin infosta.
     
  6. mb508

    mb508 Gearhead

    Aako kirjoitti:
    Tuo on tärkeä tieto tässä tapauksessa, koska tuolta voi aloittaa ja toivottavasti myös menestyksellisesti lopettaa vianetsinnän.
    Itse tuo jakaja on kolme vuotta ja 30 000 km vanha (US Center/Kiina?),eikä kovin hapessa ja ruosteessa vielä. Mutta tuo sytytysmodulihan voi kaikesta huolimatta kosahtaa. Sen kuntoa ei vissiin pysty ilman erikoislaitteita toteamaan?
     
  7. Aako

    Aako 1st gear

    Sen moduulin vian saa lähes varmasti testattua, kun katsoo, että jakajalle tulee virta ja maa, ja singaalijohdossa startatessa pitäs näkyä yleismittarin vaihtojänniteasteikolla eloa..
     
  8. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Saman ikäisissä camaro/firebirdeissä ainakin toi jakajan sytkämoduli on kuluvan sorttinen osa. Ja menee just noin, ensin toimii, ja seuraavalla kertaa kun pitäis autolla lähteä niin eipäs skulaakaan.

    Ja ilman modulin antamaa kierroslukutietoa ruiskussa ja sytkässä ei tapahdu mitään. Jos boksi ei tiedä koneen pyörivän, niin ei se osaa penssaa ruikkia ja kipinää kipunoida
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Noinhan se on käytännössä kaikissa ECM/ECU purkeissa, että jos ei tule tietoa moottorin pyörimisestä startatessa niin polttoainetta ei syötetä. Oli sitten bensa tai diesel.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ihan ekana kannattaa tarkastaa että onko jakajan pick-up -kelan käämissä yhteys, eli liitin irti ja vastusmittarilla tarkastaa että piiri on kunnossa. Muutaman kerran le nähnyt sellaista että käämistä tulevan johdon liitiinnastassa on kosketushäiriö.

    Tuo pick-up kelan toiminnan voi varmistaa myös siten että liittää siihen liittimeen jännitemittarin ja starttaa, sieltä pitäis tulla joku 0,3-0,5V jännitettä.
     
  11. mb508

    mb508 Gearhead

    Vika selvitetty, sytytysmodulihan se öli. Kiitokset kaikille hyvistä neuvoista ja myötäelämisestä.
     

Kerro tästä muillekin!