Rosteri + alsa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arto65FB, 20.11.2011.

  1. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mitenköhän käy, jos laittaa alumiinikansiin venakopan studit rosteritangosta?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Veneissä ainakin haponkestävät ja alumiini viihtyy melko hyvin keskenään.
     
  3. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Venehommissa saatetaan käyttää eri alumiinia kuin kansissa. Mutta en ole metallurgi, niin sillä kyselen.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Meil on motissa ollut ARPin rosteripultit ainakni kymmenen vuotta joka paikassa, ei tunnu olevan mitään sähkökemiallisia vaikutuksia. Oikeestaan, tuntuu et vähemmän ku normi rautapulteilla.
     
  5. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Itsehän käytän alumiinikansissa ja muissa alumiiniosissa jos vain mahdollista haponkestävää (316L) ja hyvin pysyy alumiinit tallella. Ei muutakun liittämään. Pahempaa se sähkösinkitty on kun rosteri.
     
  6. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ei kait noilla muuta ole kun kuiviltaan saattaa leikata kiinni helpommin ku mustat. Liköörit väliin ni saa auki helposti..
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ei kai niis kuivana mitään sähkäö muodostu?!?

    Tarvii olla sähköä johtavaa nestettä jotta onnistuu.

    Jossain pulteissa jotka yltää vesikanaviin saattaa jotain pientä olla mut sillin syöpyy köyhin eli esim. joku sinkkiosa.
     
  8. pontso

    pontso Gearhead

    alumiini , messinki ja rosteri käy litää keskenään , eivät aiheuta sähköparia keskenään
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    No kyllähän ne varmasti aiheuttavat :eek: Mutta jos ei ole kosteutta välissä, niin ei ole ongelmaakaan. Googlaa "sähkökemialllinen jännitesarja" ;-) Alumiinihan on yksi epäjalommista metalleista ja uhrautuu aika monen muun puolesta. Jopa sinkin (eli alumiinipaattiin ei kannata sinkki"anodia" laittaa, kun kääntyy jännitteet päälaelleen ja syöpyy se kippo siitä kohtaa puhki)... Mutta toisaalta kehittää nopeasti myös hyvän oksidikalvon päälleen, ettei syövy sitä kautta kovin herkästi.
     
  10. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear

    Hys Hys!! :soosoo: Ei saa huudella ääneen, voi viellä joku sinkkianoidi kuulla ja olla "uhrautumati" :soosoo:

    Kyllä mulla ainakin sinkkianoidi syöpy, eikä vetolaite, vai väitätkö, että se alumiini tiesi ettei ole vene vaan vetolaite vai oliko vaan sinkkianoidi tyhmä ja uhrautu :eek:
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Väitän että jos laitat alumiinia ja sinkkiä toisiinsa kiinni ja upotat veteen, niin alsa lähtee häviämään. Peruskoulukemiaa. Paatissa sitä nyt ei varmaan juuri huomaa jos koko purkin alueelta syöpyy ja on siinä oletettavasti myös terästä (ja pronssia) mitä suojata (potkurit ja hilut jne).
    Mutta kyllä mä käyttäisin alsapaatissa magnesiumanodia.
     
  12. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Munkin mielestä se alumiini uhrautuu ensiksi esim:sähkösinkityn ruuvin tieltä. Ymmärtääkseni autovalmistajathan käyttää ei pinnoitettuja ruuveja juuri siksi alumiinikansissa että ne eivät syöpyisi niin helposti. (taikka mustia väriltään, onko sitten pinnotus vai ei).
    Ja eise rosteri/happonen leikkaa alumiiniin sen kummemmin kun normi ruuvikaan.
    Ainostaan rosteri/happonen leikkaa samaan materiaaliin paljon herkemmin kun perinteinen pultti. esim: rosteri/rosteri liitoksissa kannattaa käyttää voiteita.
     
  13. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Juu noinhan se oli niiku Roveri tiesi kertoa. Tais tulla taas pehmennettyä vkl:nä aivoja hieman liikaa. Anteeksi aivopieruni. :rotfl:
     
  14. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Ja lisäksi jäähdytinnesteessä on inhibiittoreita(glygolin lisäaineet), jotka estävät esim. RST ja alumiinin keskinäisiä korroosiopareja. Ne suojaa jomman kumman metallin pinnan jolloin ei synny korroosiopareja vaikka ne lilluisi samassa sähköä johtavassa nesteessä. Tämän takia niitä nykyään on niin monen erilaista kun tuntuu, että jokaiseen automalliin pitää olla omat spesiaalijäähdytinnesteet. Ja mm. tämän takia sitä jäähdytinnestettä tulisi käyttää eikä pelkkää vettä.
     
  15. pontso

    pontso Gearhead

    jo mä nyt laitan sen alukopan rosterikierretangolla kii käyttäen messinki muttereita ja rosteri rikkoja , niin missä välis se sinkkiosa tulee mukaan ja syövytää ?? ja mä haluun oikeesti tietää että ymmärrän mistä se tulee sinne sekaan se sinkki
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Messinki ei ole metalli, vaan metalliseos Kuparia ja Sinkkiä + joissain tapauksissa nikkeliä.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eipä kyllä käytännössä aiheudu mitään häviämistä, oikeen millään yhdistelmällä. Kupariset kannentiivisteetkin menee mukisematta alukansien kans, samoin kun joissain kannentiivisteissä on rosterisia liekkirenkaita, alukansia vasten.
    Toki joskus näkee jossain satojatuhansia ajetuissa kannen vesireikien lähellä syöpymiä, mutta silloinkin taitaa olla se nesteen puoli syöpynyt enemmän, johtuen vanhoista nesteistä??
    Olisko sekin vaikuttimena monessa liitoksessa että niukasti on happea saatavilla?
     
  18. pontso

    pontso Gearhead

    kato pirua on noi kansakoulu opit sitten unohtunu, pitäs visiin lukee uudeleen , tokkopa hyätyä kun ei muista niin ei muista :lol:
     

Kerro tästä muillekin!