cleven kannet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 23.4.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    mistä tietää onko koneessa kiinni 2v vai 4v kannet.kuvittelisin itse että päältä päin katsottuna ei huomaa mistään muusta kuin imukanavan korkeudesta.sama juttu kun vissiin bb chevyn oval port vastaan rectancular. ja siitähän ne on kopioitu.itseäni ei hirveesti kiinnosta mutta eräs autoni ostaja kysyi sitä joten ajattelin kysyä asiantuntijoilta. kone on 302 jossa on cleven kannet ja imusarjassa lukee street boss.
     
  2. Fastback

    Fastback Gearhead

    Tää on helppo rasti, kansien venttiilikopan puoleisessa kulmassa on valumerkinta 4 (4V) tai 2 (2V). Mitä todennäköisimmin kansissasi on valumerkintä 2.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    kiitoksia,pitääpä huomenna kurkistaa pellin alle.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täsmennys, 2V-kannet ovat ne PAREMMAT.

    Mikäli kansissa on 4V-merkintä, myy äkkiä ja vaihda paremmin alakierroksilla virtaaviin 2V-kansiin ellet aja jatkuvasti yli 6000r/min kierroksilla.

    Ihme vouhotusta jostakin jättimäisistä kanavista, jotka sopivat huonosti katukäyttöön.
     
  5. kantti

    kantti Gearhead

    Joo, ja jos on 4V kannet niin minä ostan ne äkkiä!
     
  6. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tilannetta tosin tasoittavat hieman 4V:n pienet -quench palotilat.

    Muistaakseni australian kansista ei löydy kannen kulmasta tätä 2/4 merkkiä.
    Samoin Fordin valukoodit puuttuvat venttiilikopan alta.

    Jos kannet ovat aussi -2V:t niin sitten niitä kannenostajia alkaa vasta ilmaantuakin...
     
  7. Fastback

    Fastback Gearhead

    Onko täällä joku vouhottanut 4V kansista? Nimettömän kommentit perustuvat varmaan omakohtaiseen kokemukseen em. kansista. Jos joku nyt intoutuu vaihtamaan huonot 4v kannet hyviin 2v kansiin, niin minäkin voin ostaa vanhat 4v kannet pois kuljeksimasta.
     
  8. Cuda

    Cuda 1st gear

    Tänne myös saa tarjota cleven 4V kansia ostettavaksi.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Justiinsa katselin testiä, missä oli 4V ja 2V -kansia, eikä 2V jäänyt mitenkään pahasti jälkeen. Niin ja windsori pyyhki molemmista ohi alukansilla.
     
  10. kantti

    kantti Gearhead

    Mistäs tuota testiä voisi muutkin kattella ettei mene ihan juupas eipäs väittelyksi. Ajattelin tuossä myös että millä logiikalla vertaat alsakansia vakioihin rautakansiin? Hyi hyi, ei saa flamettaa!!11!!1
     
  11. Fastback

    Fastback Gearhead

    Juu ei 2v kannet mitkään huonot ole, päinvastoin. Vääntävät toki paremmin alhaalta, mutta kun aletaan hakemaan isoa voimaa niin 4V kannet ovat oikea reitti. 4V kansissa riittää potentiaalia +600hv tehoihin porttauksilla, joten se siitä alukansivertauksesta. Jos tekisin katukoneen Clevelandista niin oma valintani olisi 4V kannet. Jos kanavakoko häiritsee niin parempi siirtyä nissan micro linjalle.
     
  12. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Mutta kyllä nimettömän jutuissa totta on ainakin siemeneksi, nimittäin omia 2V -kansiani ajettin virtauspenkissa ja engine analyzerissä, ja kävikin niin että kun tehohuippu haluttiin 5600rpm, niin imukanavia jouduttiin pienentämään.

    Tosin imuventtiilit isonnettiin 2.19":aan kun suhde oli pielessä.

    Tällä perusteella arvioisin "perstuntumalla" että 2V vakiokanava on makkeimmillaan vähän yli 6000:ssa kiekassa.

    Mutta se quench -efektin puute herkästi kyllä tasoittaa sen eron mitä noilla kierroksilla liian isoilla kanavilla häviää.

    Anyway 4V:ssä kyllä potentiaalia piisaa vaikka mihin...ja ihan vakiona.
     
  13. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    4V näyttäs virtaavan 0.5" kohdalla samat kuin edelbrokin SB fordin performer alukannet, ja varmaakaan virtausnopeudet ja seoksen tasaisuus ei varmaan ole samaa luokkaa.. Muutenhan nuo ei kummoset ole, varmaan hyvät vakioiksi mutta ei varmaan optimaaliset ominaisuuksiltaan. (toki riippuu käyttötarpeesta :smile: )

    http://www.jason.fletcher.net/tech/flow ... veland.htm



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Ranchero-78 2004-05-17 15:14 ]</font>
     
  14. Fastback

    Fastback Gearhead

    Juuh, leikitään etten vedä herneitä nenään, mutta Jon Kaase on varmaan ihan ääliö kun tekee Cleveland kantista konetta Engine Mastersiin... :lol: Jännään nähdä mitä muutoksia mr. Ford Big Gun keksii tällä kertaa.

    Nykypäivän kansiteknologia on varmaan ajanut ohi Clevelandin kansista, mutta clevelandista puhuttaessa pitää muistaa että '71 Boss 351 (4V Cleveland) koneinen musse pieksi 1/4 maililla mahtavat boss 429:t, vaikka taisi olla hituisen painavampi. Kuljettajan kanssa n. 1700kg auto selvisi 1/4 pyrähdyksestä 13,8 s - tämä vuonna '71. Boss 351 leimattiin aikansa nopeimmaksi sarjatuotanto pikkulohkoautoksi. Kertoohan tuo jotain moottorista, vai onko se vain auton paremmuutta :???:

    Aussipojat tekevät http://www.madhatterracing.com/oscommer ... nnel4V.jpg
    ns. kuristimia imukanaviin, niillä virtauksen nopeutta saadaan suuremmaksi. Clevelandin sielunelämää ja mm. noita kuristimia on reposteltu melkoisesti. Hakusankasi stuffer ja alkaa löytyä
    http://www.network54.com/Forum/119419?achk=1

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Fastback 2004-05-17 16:01 ]</font>
     
  15. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Juuh, eilen luin saunassa, enkä ollut ottanut kuin ykköstä. Huomenna palataan astialle.
     
  16. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Herneet pois vaan nenusta Fastback :smile: Kirjoitin vakiokansien virtauksista jotka on hyvät mutta ei mielettömät (vaikka 4v imuaukoista voisi niin päätellä :wink:) Portattunahan noissa 4v:ssä näkyy olevan aika hurjat virtaukset (358/256) joten en ihmettele vaikka sitä porttausvaraa ja mahdollisuutta olisi reilusti enemmän kuin edelin aluissa. (ei ole silmiin sattunut noin virtaavaa edelbrokkia portattunakaan..)
     
  17. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Dodiih, eli lähde: Mustang & Fords, May 2004, kansikuvajuttu, s.18-23.

    Cleven alakerta ilmeisesti sama molemmissa. Nokka mek. laahaava .050" 248 ja nosto .605 ja LSA 110.

    4V:ssa imis Torker ja CR 10.5:1
    2V:ssa imis Performer ja CR 9.5:1

    4V 5000rpm CBHP: 363hp ja 5900rpm: 395hp
    2V 5000rpm CBHP: 339hp ja 5998rpm: 388hp

    Windsor RPM-kannet, rullanokka 220/229 .542"/.563", puristus 9.5:1
    4900rpm: 383hp ja 5900pm: 428hp

    eli kunnon kansilla pääsee miedollakin rullanokalla koviin tuloksiin.

    Tuo ei poistane sitä, että Cleveland-kansien perusarkkitehtuuri on paljon parempi kuin Windsorin vastaava ja jos rinnalle laitettaisiin jotkut Yates-kannet rullanokalla, niin saattaisi "Cleveland"-tulokset olla toisenlaiset.
     
  18. Fastback

    Fastback Gearhead

    Mielenkiintoinen vertailu, mielenkiintoista olisi lukea tuo pätkä, saako Arto scannattua sitä ja pistettyä sähköpostiin? Torker on yksitasoimis ja performer 2 taso. Paljonko toi clevelandi jenkasi dynotuksessa vai tuliko huipputeho 5900:ssa?
     
  19. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    mullekansmullekans!

    Jos viitsisit vaan lähettää sähköpostiin/tälle palstalle liitteenä.
    Panin emailiosoitteeni privana.


    Yllättävän lähekkäin menevät huipputehot 5900rpm:llä.
    Olis varmaan 2V/4V tehot samoissa mikäli puristukset olisivat samat.
    Toisaalta, tuon 6000 jälkeen pitäisi 4V vasta kanavan oikein näyttää kyntensä ja ratin takana "tappinahasta olla liikkuvat takana"

    Muistelen nähneeni jonkin virtauskäppyrän cleven kansista josta kävi ilmi että 2V:n imun virtaus tippuu 0.500 noston jälkeen ja jää sinne pikkaisen alle 300:n

    <

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mussemaan 2004-05-18 11:49 ]</font>
     
  20. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tietääköhän kukaan mitä on Litjan Mikan SG-Fairlanen Cleveland syöny? Pitänee käydä haastattelemassa viikon päästä.
     

Kerro tästä muillekin!