Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. airwaves

    airwaves 3rd gear

  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  3. Karva

    Karva Gearhead

    Do ... diin :soosoo:

    Jos nyt sitten puretaan ko. veroluonteisen maksun tarkoitusta ja sillä saavutettavaa hyötyä, lopputulos näyttää siltä että rakas-kotomaamme saa verotettua metaanipohjaisista polttoaineista hivenen enemmän ja samaan tyyliin kuin diesel polttoaineista, tai siis ... siltä se äkkiseltään näyttää.

    Kun asiaa hivenen fundeerataan enemmän ei voi olla huomaamatta että kyseessä on varsin poliittinen, "kaikki voittaa" päätös.

    Jos kerrataan mitä todellisuudessa tapahtuu kun auto kaasutetaan. Otamma esimerkin, jos se auto on aikaisemmin vienyt 15 - 20 l / 100 Km. Esimerkkinä vaikka vanha ameriikan Astro nelikko, joita on täälläkin kaasuteltu. Mitä ssuurempi ja isoruokaisempi niin sen enemmän asia korostuu.

    Kun homma on hoidettu noin 1 500 - 2 000 € investoinnilla kuntoon, on käytössä auto joka vie 10 - 15 kg kaasua / 100 Km. Vaikka kuinka räknää jää kaasuttelija + puolelle. Täytyy muistaa että vastaavista bensa-autoista maksetaan nyt jo piiloveroa, reippaan bensiiniveron mukana, vaikka hlö-bensiini autoille ei ole määrätty suoraa käyttövoimaveroa.

    Toisin sanoen kaasutettu perus hlö bilika maksaa uudistuksen jälkeen sen 250 € / vuosi, tuollainen isompi nelikko tai paku 300 € / vuosi, edellä mainittu käyttövoimaveroa.

    Jos samaa autoa ei kaasuteta ja se pysyy bensiinikäytöllä, eli siitä ei edelleenkään makseta käyttövoimaveroa. Itse asiassa tämä on pelkkää silmän lumetta, kun huomioidaan bensiinin verotus verrattuna muiden polttoaiden verotusta.

    Miksi se kaasulla ajaminen on yhä edullisempaa, vaikka tulevaisuudessa siitä lystistä maksetaan muutama satanen vuodessa. ??

    Ero tulee siinä että metaanin energiasisältö on yhä edelleen suurempi, sitä siitä kuluu vähemmän, vertaa etanoli, bensa, sähköntuotohyötysuhde, diesel jne. Mihin tahnsa saa verrata ja aina jää toiseksi.

    Kun kulutus on sitten energia sisällön puolesta pienempää ja nyky moottoreiden hyötysuhde saadaan lähes samalle tasolle kuin diesel. Jos se kone on kaasulle tehty niin jopa suuremmalle. Näissä vanhoissa ameriikan romuissa tämä kylkiäisenä tuleva hyöty sen kun korostuu.

    Kaupan päälle tulee verotukseltaan järkevämmin kohdeltu polttoaine joka on oikeasti halvempaa käyttää.

    Miten vaan verrataan niin metaanin tuottaminen on aivan eri planeetalta kuin minkä tahansa muun polttoaineen, toivottavasti joka kunnan pask.-laitos rupee tuottamaan metaania.

    Aika näyttää mutta, allekirjoittanut aikoo maksaa sen pari sataa / kärry ja kaasuttaa joka bilikan jonka käsiini saan. Hyöty on sen verran huomattava ettei se kaadu yhteen tai kahteen sataan, jotka lahjoitetaan valtiolle.
     
  4. airwaves

    airwaves 3rd gear

    Aihetta sivuten, onko topicin lukijoilla ideoita myykö kukaan muu kuin CNG House 406 mm halkaisijalla olevia kaasupyttyjä?
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tuohan tarkoittaa että piilofarkut on OIVALLISIA muutoskohteita, käyttömaksu tulee olemaan mitätön -tai siis sama kuin diisselöitäessä.
    alle 100e vuosi vs. henkilöauton yli 300e
     
  6. timo.t

    timo.t Gearhead

    Jos puhutaan 2000 luvun vehkeistä niin täytyy ilmeisesti päästöt otattaa joka kerta erikseen, vai löytyskö mitään rekisteriä mistä vois saada tietoa jo hyväksytyistä malleista?
     
  7. Karva

    Karva Gearhead


    Kaikkia autoja ei voi tai ei ole järkevä mitata, suurin osa on mitattu jo jollakin tasolla. Laitevalmistajat ovat perehtyneet ja huolehtineet eri automallien päästömittauksista myös muutossarjojen osalta.

    Ota yhteyttä asennusyritykseen, useimmat jälkiasennusta tekevät yritykset tarjoavat myös autosi katsastamista, Avaimet käteen tai asennuspalveluita kannattaa käyttää jos ei ole mahdollisuutta tai aikaa tehdä muutosta itse.

    Muutos päästö ja laitetodistusten saaminen ei enään ole mikään ongelma. Ainoastaan harvinaisemissa malleissa voidaan törmätä tilanteeseen ettei vastaavaa tekniikkaa ole muissa autoissa.

    Asennustarkastus täytyy tehdä ja siitä pitää olla pöytäkirja, tämän voi tehdä vain pätevä henkilö.

    Laitteiden testaus ja säätö kannattaa ostaa asennusyritykseltä.
     
  8. mikkoravi

    mikkoravi 1st gear

    Niille jotka eivät nähneet lauantain Hesaria tai eivät ole huomanneet netistä näitä:

    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/1135 ... xt=oikotie

    http://www.hs.fi/keskustelu/aihealue/Au ... u/6251631/

    http://autot.oikotie.fi/uutinen/vaihtoe ... 407?ref=HS

    Eli nuo kolme linkkiä olivat yhtenä juttuna lehdessä,
    kaasujutun kuvan alta löytyy myös taulukko jossa on yritetty vertailla kaasumuunnoksia flexfuel-muunnoksiin.

    Flexfuel on otsikoitu hieman harhaanjohtavasti niinkuin kommentteihin lisäsinkin, mutta onneksi tekstin lukemalla käy ilmi että ainoa positiivinen puoli siinä on pienemmät päästöt...
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Hyvä että kaasuautoilu kiinnostaa jopa mediaa.

    Kyllä vaan pistää heti silmään toi säiliöiden vääränlainen kiinnitys!!

    Jokaiselle säiliölle omat pannat ja se rako joko selkänojaan tai peräpäähän vähintään 100mm siitä säiliöstä.
     
  10. mikkoravi

    mikkoravi 1st gear

    No, se kiinnitys ei ihmetytä.. ;)

    En viitti edes sanoa mitä omasta autostani löysin...

    Raosta selvennykseksi että sehän on yhteensä 100mm eli edessä voi olla 50mm ja takana 50mm tai sitten vaan takana 100 tai edessä 100 jne..

    Anyway, tässä uusimmat MTV3:n kympin uutisista, tinanapit sai oman kaasukärryn:

    http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... biokaasuun

    Ja tässä linkki itse uutisiin, pätkä on paljon kattavampi kuin tuo eka linkki:

    http://www.katsomo.fi/?progId=86959
     
  11. Kruiseri

    Kruiseri 3rd gear

    'Kaasua, komisario Palmu' saa nyt uusia merkityksiä :D
     
  12. Kruiseri

    Kruiseri 3rd gear

    No nyt on 2000 CLK-mese kaasutettu. Käy ja kukkuu, tehoja ja vääntöä vähän katosi mutta napistahan ne saa takasin jos kaipaa :D Kulutuksen pitäis puolittua, täytyy vähän laskeskella keskikulutuksia kun saa jonkin verran ajeltua.
     
  13. Karva

    Karva Gearhead

    Hivenen ihmetyttää kun porukka mainitsee että teho ja vääntö on heikentynyt kaasulla. ??

    Tuossa Astrossa on käynyt päin vastoin nyt kun säädöt alkaa olemaan mikserisarjalla kohdallaan meno tuntuu olevan huomattavsti terhakkaampaa kaasulla kuin TBI-bensalla.

    Kaasulla auto kulkee ja vääntää paremmin, sytkää on käsitelty eli muutettu noin 10 - ast. eteenpäin, oli ensi enemmän mutta bensalla venttilit alkoi pitää polkiessa ääntä, piti ottaa takaisin nyt on kompromissi kaasun ja bensan välillä ja hyvin pelaa molemmilla.

    Autossa on org. bensa TBI ja siinä lampada, samaa labdaa hyödynnetään kaasun säätimeen, eli seosta säädetään myös kaasulla. Tyhjäkäynnillä ja osakaasulla kaasulla, seos näyttää pysyvän hivenen laihalla, kun polkee menee hivenen paksulle, tarkkoja mittauksia ei ole vielä.

    Kaiken kaikiaan myös kaasujärjestelmä toimii kuten TBI, eli seos vaeltaa +/- noin 5-10 % suuntaansa, keskimäärin ollaan stokiometrisessä suhteessa, seä bensalla ja kaasulla, tarkoitus oli että saadaan sydeemit toimimaan hivenen laihalla, säästetään kulutuksessa.

    Teho ja vääntö senkun lisääntyy. Täytyy seurata jonkin aikaa kulutusta ja käyttöä, toistaiseksi aina bensalla käyntiin ja kun kone on lämmin siirrytään kaasulle. Täytyy myös ruveta kokeilemaan suoraan kaasulla käynnistämistä myös talvella.

    Meinasin rakentaa apuruiskun josta saa extra / lisäannoksen kaasua kylmälle koneelle, jos pääsis vaikka kokonaan bensasta eroon.

    Yksi TBI pitäisi käsitellä ja laittaa munakennot annostelemaan kaasua, koneen oma ohjaus varaan toimisi jopa bensakartta saattaisi olla sopiva jos kaasun paineen ja lisäksi tilavuusvirran saisi säädettyä ennen munakennoja.
     
  14. Kruiseri

    Kruiseri 3rd gear

    Jaa, olisko tossa sitten vielä säädöissä jotain viilaamista? Noh, tankatessa nousi sitten virne naamalle. Bensalla menee n. 9 litraa sadalla (1,6€ hinnalla 14,4€), kaasua meni 4,7 kiloa (1,3€ hinnalla 6,1€). Melko hyvä säästö! Oli tosin vasta eka mittaus, pitää tehdä vielä pitemmän aikavälin mittaukset niin saa oikean keskiarvon. Mutta joka tapauksessa, säästö on huikea :D
     
  15. mikkoravi

    mikkoravi 1st gear

    Luuletko Karva oikeasti että kukaan alkaisi kokeilemaan asiakkaan autolla tuollaisia?
    Harrastetoiminta on tietty eri asia.

    Auto säädetään monipisteseteissä niin että ei ole liian rikkaalla tai laihalla ja testataan tietty että kiihtyvyys jne on ok verrattuna bensakäyttöön. Jos taas asiakas, jolla on yleensä pitempi kokemus/perstuntuma autosta, on sitä mieltä että joko kuluttaa liikaa tai on tehoton, voidaan karttaa rukata siihen suuntaan. Yleensä se on aina kuitenkin jompikumpi tai kompromissi näiden väliltä.

    Ylipäätään mikserisarjat on aika eri juttu ku noi uudemmat, jotka muuten nykyään käynnistyy lämpimänä kaasulla mikäli niin halutaan.
     
  16. umpio

    umpio 3rd gear

    Sen verran omaa lusikkaa tähänkin ketjuun, että mitä jos:

    Ostan Saksasta tai muusta EU-maasta auton, johon on tuo kaasukonversio tehty, ja tuon sen Suomeen, niin ovatko nuo kaasulaitteet ja -asennukset automatik myöskin täällä hyväksyttyjä?
     
  17. jiipee62

    jiipee62 Gearhead

    Mitähän tommoisen pikkuversion yhden kappaleen rahti tekisi suomeen? CE- merkittynä kai saisi tullista uloskin. 75 kg ei taida tulla postipakettina.

    Jyrki
     
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    mitähän tolla on hintaa ja mitä vaati et saa toimimaan :eek:
     
  19. jiipee62

    jiipee62 Gearhead

    Kysäisin yhden kappaleen hintaa, 2500 usd/unit include shipping 3Nm3/hr mallille. PayPal käy, tohon vielä alvit ja tullit, huolinta. Käytännössä toi tarvii maakaasuliittymän, tai voihan sitä biokaasuakin jotenkin valmistaa, tommoisella menisi tankkiin. Täytyy vähän laskeskella, kotitankkaus olisi ennenkaikkea mukavuustekijä, asemalle on reilu 5 kilsaa suuntaan jossa harvemmin tulee käytyä.
     
  20. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    eli varmaan reilu 3000e tulis maksaa :eek: liittymän vaatimuksia http://www.haminanenergia.fi/fi/tuottee ... ma/ohjeita?

    Liittymismaksu on voimassa 30 metrin etäisyydellä olemassa olevasta jakeluverkosta. Liittymisetäisyyden ylittäessä 30 m peritään ylittävältä pituudelta liittymän lisämaksuna (palautuskelvoton) 70 euroa / m (+ alv 23 %), enintään 200 m. Liittymismaksuun sisältyvä putkipituus mitataan jakeluverkon ja liittyjän tontin rajan välillä rakennettavaa putkireittiä. Tontinrajan sisäpuolisen osan maankaivu ja putkikaivannon peitto sekä talojohdon läpivienti kuuluvat kaikissa liittymistyypeissä liittyjän kustannuksella suoritettavaksi.

    Alle 100 kW liittymät ovat arvonlisäverottomia ja siirto- sekä palautuskelpoisia. 100 kW tai suurempien liittymien liittymismaksut ovat palautuskelvottomia ja niiden liittymismaksuun lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero.

    Liittymää suurennettaessa peritään liittymismaksuna voimassa olevan hinnaston mukainen uuden liittymän ja vanhan liittymän liittymismaksujen erotus.


    eli jos ei ihan vierestä mene linjat ni vaikeeks menee?
     

Kerro tästä muillekin!