Kumpi parempi 390 GT perään T10 Vs Toploader

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja totot, 5.12.2011.

  1. totot

    totot Gearhead

    Siis kumpi paremmin kestää Isolohkon vääntöä ? Vaihtoehto laatikot kummatkin lähtöisin pikkulokon perästä.
     
  2. lincci

    lincci Gearhead

    Samaa asiaa selvittelin myös jokin aika sitten,,,lopputuloksena oli että toploaderi kestää paremmin mutta on karumpi käytössä. t10 on mukavempi käyttää päivittäisessä ajossa.
    t10 on yleensä myös halvempi ostaa, jos se vaikuttaa asiaan, mulla ainakin vaikutti...toisaalta 2 rikkinäisellä t10 olis saanut jo toploaderinkin...
    itse ostin t10:n fe:n perään mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan mitenkä häälyy...voi kun kerkeis laittaa

    :(
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Toploader ilman muuta,jos multa kysyttäis ja mä joutuisin valita!
     
  4. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    ei tarvii edes miettiä. toploader.
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    Pikkulohkon toploader on yleensä ns. wideratio malliltaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ykkönen ei ole järkyttävän pitkä kuten closeratiossa. Closeratiossa ykkösellä saa päästellä 100km/h asti ennenkuin tulee tarvetta pykältää. Tuttu ajeli n. 500hv isolohkolla ja pikkulohko toploaderilla saman painoisessa autossa mitä totot auto on ilman pieninmpiäkään ongelmia. Tässä valossa ehdottomasti toploader.

    David Kee myy uusia Toploadereita, jos haluaa tymäkämmällä "Nascar" akselilla varustetun. Sama firma tekee ns. Nascar toploaderia wideration välityksillä, eli lyhyellä ykkösellä varustettua isoakselista Toploaderia. Se voisi olla viisas valinta jos 4v manuaali on tavoitteena. Toisaalta jos tehoalue on alle tuon 500hv mitä ainakin voi auton myynti-ilmoituksen perusteella arvuutella, niin tuo pikkulohko versio kestänee mainiosti.
     
  6. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tähän hätään en muista, mutta SBF ja BBF Toploaderien sisäänmenoakseleissa ja niiden pituuksissa taisi olla jotain eroja. Ehkä joku paremmalla ajalla avaa tätä. Nyt nukkumaan.
     
  7. laakkius

    laakkius Gearhead

    mites ku mä olen yleisestiottaen ymmärtänyt että kun pukutaan closeratiosta niin se tarkoitaa lyhyitä välityksiä, ja wideratio taas pitkiä välityksiä?
     
  8. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    en tiedä mistä ne on noi nimet repiny, mutta toisinpäin se menee. :eek:
     
  9. El 60

    El 60 Gearhead

  10. Holley

    Holley Gearhead

    Mulla on Mercuryssä 3-vaihteinen Toploader ('66 kaikki vaihteet synkronoitu). On liian pitkä ykkönen ja liian lyhyt kolmonen (2,42, 1,61, 1,00). Vaan eipä olis mitään hyötyä vaihtaa kaverilta löytyvään 4v Toploaderiin, kas kun siinä olis ykkösen välitys pitempi kuin nykyinen (2,32, 1,69, 1,29 ja 1,00)! Minun on aavistuksen vaikea ymmärtää katukäytössä näiden closeratio-laatikoiden järkeä. No ehkä ne ei ole yhdistettyyn kiihdyttely- ja maantieajoon tehty. Mustangissani on T5 ja sillä pärjää oikein mainiosti. Pitkä 2,73 perävälityskään ei niin haittaa, kun on tiuha ykkönen. Vitosella taas lotkottaa moottoritiellä 130 km/h mukavasti.
    Samat välitysongelmathan ovat myös 3v-automaattilootissa, nekin on aika "close ratio".
    Mitä T10:een tulee, ehkä johtui kytkinviritelmistä, ehkä jostain muusta, mutta ainakin yhden 289:n perässä (euro-Capri) oli tosi hidas vaihtaa, synkronointi vai shifteri vai se huonosti irroittava kytkin syynä.
    Jos Toploader kiinnostaa, niin täältähän niitä löytyy: http://www.4speedtoploaders.com/
     
  11. Fastback

    Fastback Gearhead

    Se on muuten eri mittainen sisäänmeno akseli noissa toploadereissa, eli sb bb välillä. Tulipas vaan mieleen.
     
  12. Mosse

    Mosse Gearhead

    Sisääntulo akseli on eri pituinen ja eri paksuinen. David keeltä saa nykyään isolohkon akselia pikkulohkon pituudella, mutta ei varmaan toisinpäin.

    ite en Toploaderista ole saanut rikki muuta kuin pääakselin, joka kiertyi puolikierrosta, kun kardaani katkesi täysiltä kierroksilta. Akseli katkesi sitten seuraavana keväänä. David keeltä tilasin uuden sisääntulo akselin muuten viime keväänä. Toimitus oli nopa ja àlvelu asiallista.

    Antti
     
  13. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Sen lisäksi että toploaderissa on eri spline pääakseleita myös pulttijako eroaa hieman eri ikäkausilla. Mutta !! Ehdottomasti toploader. Antaa vaihdossa ihan eri fiiliksen mikä näihin vehkeisiin kuuluu. Jos saat valita ota Le mans spekseillä close ratio. Pitkällä ykkösellä lähtö nopeaa ja jos vääntöä 500+niin voi heittää kolmoselle suoraan. Ja kello tykkää.
     

Kerro tästä muillekin!