Viron rek olevan osto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TopiCa, 4.12.2011.

  1. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Onko kokemusta/tietoa:
    Kun auto on jo Suomessa ja myyjä yksityinen mitä pitää katsoa papereissa ja muuta tärkeää huomioitavaa ettei kuse diili kintuille?
    Onko esim Virossa maksamattomat laskut (verot ym) siirtyviä uudelle omistajalle Suomessa? Muita sudenkuoppia?
    Oston jälkeen veropaprut tulliin ja katsastus, vai onko eroa Jenkeistä tuotuun? Minne Viron laput?
     
  2. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Tuosta Viron tieviraston sivulta löytyy jotain tietoa autosta ja onko autolla jotain rasitteita.
    http://www.mnt.ee/?id=11342

    Klikkaa sivun alimmaisena olevaa linkkiä jonka lopussa lukee soidukiPiirang ( ajoneuvorajoitus )
    Siitä avautuu sivu johon voi laittaa auton rekisterinumeron.
    Sivu kertoo auton tietoja ja onko autolla rasitteita ( piirang on suomeksi rajoitus , vaatimus )

    Mutta en tiedä kuinka reaaliajassa sivu päivittyy.
     
  3. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Saako suomen maaperällä nykyään ostaa auton? Ennen ei saanut. Kaupat tehtiin tullissa, tai siis auto tullin vapaavarastoon myyjän nimellä, kaupan jälkeen ostaja ottaa auton vapaavarastosta ja tullaa sen. Vapaavarasto "ei suomen maaperää" ja sieltä ostaja toi sen niin kuin maahan ja oli maahantuoja. Onnistuu myös vaikka laivalla, mutta EI suomen maaperällä. Onko laki muuttunut?
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Alkuperäinen kauppalasku Viron myyjälle pitää olla. Tai ainakin jokunen aika sitten tulli halusi sellaisen.

    Ai vai oliko myyjä virolainen? Silloinhan sä saatkin sen kauppalaskun.
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Viro on nykyään EU maa, sen takia helpompaa.
     
  6. tallitonttu

    tallitonttu 1st gear

    On siinä ilmeisesti joku muutos tullut (Eu:n myötä?)

    Itse ostin pari vuotta sitten Viron kivissä olevan auton, jonka Virolainen myyjä toi kaupantekoa varten reilusti Suomen puolelle ja jossa kaupat myös tehtiin.

    Tullissa piti vain tehdä ensin käyttöönottoilmoitus, jolla paperilla sain ajella Viron kilvillä veropäätöksen tuloon asti.. Nykyään tämäkin on siis mahdollista, ennen ei?

    Ja ne Viron laput jäi mulle tallin seinälle.

    Kauppakirja on hyvä olla olemassa kotimaisella kielellä. Viron rekisteriote tietysti alkuperäisenä (on sellainen postimerkin kokoinen vihreä lappu). Muuten normaalit verohakemukset+katsjutut.

    Muista sudenkuopista en tiedä, eli en ainakaan sattunut itse niihin tippumaan :lol:
     
  7. bttmsport

    bttmsport 1st gear

    Periaatteessa ihan sama kuin ostat auton mistä hyvänsä EU- valtiosta. Varminta maksaa auto paikallisessa ARKn konttorissa joka tekee autosta ns vienti-ilmoituksen ja ottaa kilvet. Jos jotain perässä, ARK ei tee papereita.

    Mutta esim siihen ei kannata luottaa että rek.ote myyjän nimillä, se voi olla se edellinen "kadonnut" ote ja auto pantattu monta kertaa siinä välillä.

    Luulen että ne korville vedot lähinnä yksityisiltä, jos ostat jonkin aikaa toimineesta firmasta jonka tiedot kunnossa (www.krediidiinfo.ee) niin riski kai aika pieni. Eilen perustettu Petos&Vilppi Oy vetää linssiin tonninkin tilillä.

    Mutta jos luottamus molemminpuolinen, periaatteessa voit ajaa Eestin kilvillä kotio ja Suomen ARK ottaa vastaan Eestin otteen ja kilvet ja samoin periaatteessa Suomen rekisteröintitieto pitäisi kulkea nettiavaruuden kautta Eestin ARKsse.
    Jos Topi tarvit apua niin soittele, nr sulla kai vielä olemassa?
     
  8. tallitonttu

    tallitonttu 1st gear

    Se käyttöönottoilmoitus pitäisi ymmärtääkseni olla tehtynä ennekuin Suomalaisena ajaa autolla metriäkään? Käryn käydessä sanktiot kai aika kovat €€€€?

    Noita kilpiä ei ainakaan minulta kyselleet.
     
  9. bttmsport

    bttmsport 1st gear

    Siinä olet varmaan oikeassa, mulla kortteeri ulkomailla niin suhtautuminen toinen. Kun nyt sanoit, sitä on tosiaan joskus kysytty kun olen tuonut autoa mutta em. syystä en ole sitä tarvinnut
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos ei halua aloittaa verotusta vielä niin sitten siirtotarrat ja niillä pitää olla tullin lupa.
     
  11. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Kiitos vastauksista!
    Päätin, että ilman vakituista asuntoja ja osoitetta olevalta "Reppuremonttireiskalta" ei viitsi ostaa koska ongelmia voi olla.
    Toisaalta, nämä ongelma-autot ovat aikoinaan olleet minun parhaita diilejä koska kukaan järkevä ei niihin koske 5m kepilläkään :lol:
     
  12. mopar72

    mopar72 Gearhead

    Jos auto on ensirekisteröity EU-ulkopuolella niin katsastus hieman haastavampaa/kalliimpaa. Vaikka virossa olisikin kilvissä.


    -Esa
     
  13. mb508

    mb508 Gearhead

    Mopar72 kirjoitti:
    .
    Miksi on haastavampaa/kalliimpaa? Eikö se kuitenkin täytä EU-tieliikenneasetukset, jos on kerran ollut Eestin kilvissä?

    Kuka kääntäisi, kun sain tuommosen vastauksen tuon ylläolevan "Eestin trafin" hakuun:

     
  14. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Tuossa tuollainen minun sanasta sanaan käännös:

    Voimassaolevat katsastukset: Säännönmukainen ( voimassa 05/2009 asti )
    Ajoneuvolta puuttuu voimassaoleva säännönmukainen katsastus.

    Rasitteita ei ole

    Vastaus sisältää käyttö- ja käyttöoikeusrajoitteita.
    Vastaus ei sisällä tietoa ajoneuvon etsintäkuulutuksesta.


    Eli lyhyesti tiivistettynä:
    - leima mennyt vanhaksi 05/2009
    - otteeseen merkitty omistaja voi myydä auton
    - ei ole ilmoitettu varastetuksi
     
  15. mb508

    mb508 Gearhead

    Danke schön hevisevi. Eli kannattaa ostaa jos/kun saa niin halavalla!
     
  16. mopar72

    mopar72 Gearhead

    .
    Miksi on haastavampaa/kalliimpaa? Eikö se kuitenkin täytä EU-tieliikenneasetukset, jos on kerran ollut Eestin kilvissä.



    Sillä ei ole mitään merkistystä koska Suomessa on omat kansalliset tulkinnat.
    Pikkusen tiukemmat kuin virossa tai Saksassa.

    ps. itsellä on Saksasta jekkeihin lastattu ja ensirekisteröity auto, aika paljon siihen kuluu aikaa ja rahaa että se saadaan todistettua samanlaiseksi kun eu-vinkoodilla oleva. Vaikka autot samalta hihnalta peräkanaa tuli eikä kukaan niiden määränpäätä sillöin tiennyt.
     
  17. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mä ostin ton mun Challengerin Erkiltä Tallinnasta keväällä 2007.
    Ajoin niillä Eestin kilvillä laivaan ja Helsingissä suoraan tullin kopille mistä sain ne 3 kk tarrakilvet. Viron laatat irti rannassa ja tarrat tilalle ja siitä sitten kotiin. Viron kilvet lähetin postissa takaisin Erkille kun se niitä oli pyytänyt. Leimaaminen ja muu jälkihoito meni jokseenkin samoin kuin vaikka suoraan Usasta tuodun kanssa, pari satkua autoveroa ja katsastusta varten vähän valomuutoksia ja numeroiden meistaamista.
     
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei välttämättä saa kilpiin täällä. Yksi esimerkki tuossa tuli hiljattain vastaan, kun oli 2001 Saksassa käyttöönotettu auto, jota täällä ei kuitenkaan saa kilvitettyä OBD:n puuttumisen takia. Kuulemma nuo poikkeushyväksynnät eivät pätisi enää toisessa EU-maassa... Tai ainakaan Suomessa. :poff:
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Suomi ei hyväksy Saksan erikoislupia, vaikka ne kaikkialla muualla EU:ssa hyväksyttäisiinkin. Ei taida Suomi hyväksyä ennen kuin EU:sta tulee liittovaltio ja tuollaiset asiat määrätään muualta. :wink: Ja siinäkin vaiheessa Trafi varmaan yrittäisi pullikoida vastaan.
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

    Olikos se 2014 mennessä kun Trafi varautuu kansallisten säännösten poistumiseen?
     

Kerro tästä muillekin!