volvo fh 12 tietäjiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kauko-63, 8.5.2011.

  1. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    En ole mikään tietäjä, mut itte koittasin uudel p-a suodattimella ja tankkiin esim. Redline rl-2:sta tai jotain vastaavaa puhdistavaa ja öljyyvää ainetta. Voi olla suuttimet huonos hapes noin pitkän kuivana seisonnan jälkeen. Kai ainaki kattoit et tankki oli kuiva ja puhdas eikä vettä ja mutua pohjalla.
     
  2. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    Ajosta se oli jääny seisomaa, eli kyllä sielä suuttimis löpö sisällä on ollu seisotuksen ajan. Jotain nestemäistä sielä tankin pohjalla vähän oli, kun laitoin naftat sisään. Ei ollu mitään mahdollisuutta tankin tyhjäykseen silläkertaa, huutokauppa kamat piti viedä pois alueelta ja Volvo oli yks niistä. Jos olis ollu silloin uudet suodattimet käsillä, niin olisin kyllä vaihtanut. Onneksi kuitenki päästiin suht helpolla kotiin, kunhan saatiin auto tulille (joskus vanhan Ivecon kotiin ajaminen vei paripäivää, pitäis vissiin hommata oma lavetti).
    Joku puhui aiemmin kannen päässä olevasta takaiskuventtiilistä, onko siinä muovinen kuula?
     
  3. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    Tuosta kuulasta entie mitään. Vanha suutiin tiputtaa ittensä tyhjäks, ja kärjet hapettuu (ruostuu) ihan päivittäisessä ajossa olessakin. Nimimerkillä 5 käyvällä joista kaikki vuosi muutaman kuukauden ajaneena. Volvos tais olla vaihto suositus 750tkm melko moni päästelee niinkauan ku toimii koukkuun. Eli hyvinki tupla määrän.
     
  4. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    Tuo suutin häiriö siinä voi hyvinki olla, sillä on menty 1.2miljoonaa ja tuskin ikinä suuttimiin kajottu.
     
  5. Remu63

    Remu63 1st gear

    Hyvinkin suuttimista voi johtua jollei vaihdettu.Kokeilisin kuitenkin ensin tankin tyhjentämistä ja uusia aineita sisään.Normaalifilttereiden lisäksi ainakin yhdessä FH:ssa jota ajoin oli koneen takana tyhjennettävä jonkunlainen esisuodatin jota ei aina edes Volvolla muistaneet.Oli kuitenkin tehdasasenteinen juttu.Se oli juuri tuon ikäinen kun sun FH.
     
  6. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    Niin, en muistanu mainita vuosimallia, ilmeisesti-98. Mulla ei oo otteen teknistä osaa, joten en oo aiva varma.
     
  7. raggar

    raggar 3rd gear

    Johtovikoja tuon ikäsessä on aika paljon, runkopalkissa on perän kohdalla kaks isoo liitintä, saattaa sieltäkin nastat hapettua.

    Sulake ja rele saattaa olla apukuskin jalkatilassa, ainakin pv:n työvaloille siellä on valmius vakiona.
     
  8. raggar

    raggar 3rd gear

    Siirtopumpussa (moottorin etupäässä tehostajanpumpun alla) on muovinen venttiili, se kuluessaan voi tehdä just tuollasta. Melko varmasti myös sen pesä on kulunut pumpusta. Jos on orkkis pumppu (vihreä väriltään) niin suosittelisin vaihtamista.
    Siirtopaineet saa mitattua kannen päästä, ilmausruuvin tilalle laittaa sopivan banjoliittimen ja mittarin.

    Suuttimet ja holkit olis tietysti hyvä uusia, maksaa vaan jokusen tonnin se remppa. Yli miljoonan kilometrin jälkeen rupee sumuttimet olemaan yleensä aika finaalissa.
     
  9. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    Eiköhän ne muutaman tonnin remontit ala olemaan ohi tuon auton osalta. Mä nyt ensin vaihdan ne suodattimet ja sen jälkeen vois mitata ne paineet, paljonko muuten sen paineen kuuluis olla?
    Tietysti, jos joku ostaa tuon vikoineen, niin mikäs siinä. Pihas seisoo jo yks Scania, johon pitäis vaihtaa suuttimenholkit ja saada taiottua vähän lisää öljynpainetta.
     

Kerro tästä muillekin!