Pyörijä palaa jatkuvasti, miksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja theloial, 23.12.2011.

  1. theloial

    theloial 1st gear

    Autona Bmw 520i 1984, kärjetön sytytys. Ongelmana on että polttaa pyörijän kärjen viereen kolon tai kärjen pois. Tarina menee näin:
    - auto seisoi kaksi vuotta ja otettiin käyttöön kevättalvella 2011
    - käytettiin satunnaisesti seisonnan aikana, toimi.
    - Viikko koekäytön jälkeen menin käynnistämään ja ei lähtenyt, startti vaan pyöri. Pyörijä oli palanut poikki keskiosan ja ulkokehällä olevan nastan välistä.
    - uudella pyörijällä toimi heti ja auto ajoon.
    - uudet tulpat hieman tämän jälkeen. (Meni vahingossa WR8DC, olisi pitänyt olla W8DC. Huomasin tämän vasta joulukuussa)
    - Syksyllä ajaessa kävi pätkimään. Pysähdyin tankkaamaan ja ei lähtenyt enää käyntiin. Katsoin virranjakajaan ja pyörijän päästä palanut puolet pois. Rapsuttelin jäljelle jääneestä pienestä messinkiosasta mustat pois ja auto kesti vielä käynnissä kotiin asti.
    - Uusin virranjakajan kannen (keskihiilessä oli murtuma) ja pyörijän ja auto jäi seisomaan.
    - Joulukuussa ajoin auton talliin jakohihnan vaihtoon. Katsoin virranjakajaa ja pyörijästä puuttui taas herneen kokoinen pala päästä mutta se toimi vielä. Olin käyttänyt sitä vain pihassa ja pari kauppareissua.
    - Uusi pyörijän jakohihnaremontin jälkeen ja oikeat tulpat jotka huomasin nyt, (mainitsin aiemmin). Koekäytin autoa 5 minuuttia. Pyörijään paloi taas uusi kolo, puolet päässä olevasta messinkiosasta oli sulanut.

    Mittasin tulpanjohdot, kaikissa sama 5,9kohm. Puolan johdossa jotain 2kohm. Jakajan puoleinen pää hieman hapettunut. Puolanjohdot vaihdettu 40 000km sitten, Beran johdot. Sitä ennen oli alkuperäiset vuosimerkintöjen mukaan (240 000km). Nyt mittarissa reilu 300 000km. Puolan resistanssi noin 8500 (pitäisi olla jotain 9600 ohm) ja 1,1 ohm (0,6).

    Mikähän tuollaista aiheuttaa? Minulla on mahdollisuus käyttää oskilloskooppia mutta en tiedä mitä etsiä sillä jos sytytysjutuissa on vikaa, iskee kahta kipinää tms? Onko olemassa pajoilla jotain testauslaitetta jolla näkisi miten sytytysjärjestelmä toimii, Boschin tms?
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Jokos oot vaihtanu ilman R merkintää olevat tulpat?

    R=resistori tulppa, liikaa vastusta polttaa heikoimman lenkin, tässä tapauksessa ilmeisesti pyörijä.
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ilmeisesti on vaihdettu jo oikeat tulpat.
     
  4. theloial

    theloial 1st gear

    On juu vaihdettu ja alunperinkin oli ilman vastusta olevat tulpat. Otin epähuomiossa kaupasta väärät välissä mutta kummallakin polttaa samalla tapaa pyörijää.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Toimikos se ennen seisontaa??

    Latausjännite?? Jännite puolan + navassa käydessä??

    Huonolaatuiset pyörijä/kansi? Hapettumat poistettu puolanjohdosta?
     
  6. theloial

    theloial 1st gear

    Toimi täysin normaalisti ennen seisontaa ja lähti käyntiin normaalisti seisonnan aikana paitsi silloin kun olin ottamassa sitä käyttöön.

    Jännitteitä en ole mitannut, akku on vain ladattu. Pitää katsoa nuo seuraavaksi. Pyörijä ja kansi on Motonetin tarvikkeita. Ensimmäinen palanut pyörijä oli Bosch, samoin kansi, ja siitä paloi keskellä pyörijän kärjen ja keskinastan välissä oleva (1kohm?) vastus. Seuraavista tarvikemalleista on palanut vain kärki. Se palaa aina siltä puolelta "mikä pyörähtää ensimmäisenä", kärkihän on T:n mallinen. Puolanjohdon pään sain puhdistettua puhtaaksi messinkiharjalla kun en löytänyt uutta irtojohtoa. Hapettumaa oli vain lievästi. Tässä on kuparijohdot (päissä olevilla vastuksilla tms) ja halvat-perus-Motonet-hiilijohdot eivät käy.

    Tulppien kärkivälit on myös säädetty.

    Virranjakajassa on vain anturi joka tunnistaa kohdan. Jakajan asento pitäisi säätää lampun kanssa lämpimällä koneella mutta ei se ennenkään ole tehnyt mitän ongelmia vaikka sitä ei ole heti saanut säädettyä. Nyt pyörijä hajoaa ennen kuin koneen saa lämpimäksi. Olen joskus ajanut useamman kuukaudenkin pelkästään ajoitusmerkkien säädön varassa eikä sillä paljoa vaikutusta ole käyntiin ollut.

    Muuten auto käy normaalisti ja vastaa kaasuun hyvin. Vetää myös terhakkaasti. Ehkä satunnaisesti kuuluu pientä "puts puts" putkesta mutta ei tämä ikinä ole käynyt niin siististi kuin uudemmat ruiskuautot. Varmaan kaikki ilmamassamittarit ym on kuluneet jo sen verran. Noin 40 tkm sitten on tehty täydellinen moottoriremppa ja kaikki alipaineongelmat ja letkut on korjattu kertaheitolla.
     
  7. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Kannattaskohan vaihtaa koko automerkkiä :lol: bemuista ei ole vielä valitettavasti löytynyt yhtään toimivaa/kunnollista yksilöä :-?
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear



    Haynesin oppaasta mittausohjeita ja arvoja

    Kirja: http://www.e34.de/tips_tricks/haynes/haynes.htm
    Sytkä: http://www.e34.de/tips_tricks/haynes/05.pdf


    '84 M10 oli samanlaisia oireita vuonna 1997. Uusin kansia, pyörijöitä ja lopulta myös tulpat. Kun ei vieläkään toiminut, niin vein Aikuiskoulutuskeskukseen Rajamäelle. Hetken päästä soittivat ja käskivät hakea auton pois."Ei löydetty mitään vikaa. Tulpat vaihdettiin kun kiinni olleet ei ollut sopivat". Laittamani uudet 0 km ajetut tulpat oli jotkut japanilaiset joiden merkkiä en nyt muista. Varaosamyyjä niitä suositteli (taisi olla parhaat myyntikatteet niissä). Sitä ennen ja jälkeen on ollut NGK (BP5ES?) ja Bosch (Germany, ei India). TTAKK:ssa käynnin jälkeen ei ole sama vika uusinut. Tulpanjohdot on vielä tänä päivänäkin vuodelta '84.....

    Liekö TTAKK:ssa mittauksia varten irroitelleet liittimiä yms., joten tarkista mm. "impulssigeneraattorin" liitin (kuva 10.1 osa 20) jakajassa, ettei ole hapettunut. Siinä on "rautalankaklemmari" lukituksena...

    EDIT: linkki korjattu
     
  9. MudMax

    MudMax Gearhead

    Onko virranjakajaa purettu enemmälti vian ilmaantumisen aikoihin?
    Jos anturi olisi jotenkin eri "ajassa" pyörijän kanssa, eli antaisi kipinän ennen kuin pyörijä on johtonastan kohdalla.

    Saksanseisojan jakajaa en ole nähnytkään, mutta esim. Moparin kärjettömässä jakajassa relucorin (anturipyörä?) voi asentaa väärin päin (koska pikku- ja isolohkon jakajat pyörivät eri suuntiin ja sama osa käy molempiin).
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Niin kun se kohdistusura on alunperinkin väärässä kohdassa ja mitä halvempi kiinantuote, sitä varmemmin keturallaan.
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, toi viittais et jossain on seisonnan aikana tullutta hapettumaa, mutta missä??? :rotfl:

    Kokeiles piruuttas pienentää tulppien kärkiväliä... Ja olihan ne oikeaa merkkiä?

    Ois semmonen hytinä ettei se pyörijä voi palaa kuin liiallisen jännnitteen tai vastuksen vuoksi 8). Tahi sitten kansi/pyörijä kombinaatio on epäsopiva.
     
  12. ajomies

    ajomies Gearhead

    Joskus mulla yks uuppeli konstaili niin että poltti puolan johdon sieltä jakajan kannen puolelta ja lakkasi käynnistymästä. Syy, vaihdoin sieltä virtalukolta startille tulevan johdon tietämättä että siinä oli vastus ja niimpä 14 V oli liikaa puolalle ja antoi "liian kuuman " kipinän. Korjaantui etuvastuksen asentamisella.
     
  13. theloial

    theloial 1st gear

    Mittailen kaikki ehdotetut kohdat kunhan joulu on ohi. Sinänsä mielenkiintoinen vika että kun jakajan kantta tutkii, tuo kipinöinnin aiheuttama musta väri näkyy hieman jokaisessa nastassa eli vika vaikuttaa jokaisessa tulpassa. Näin ollen en usko että mikään yksittäinen tulppa tai tulpanjohto aiheuttaa liikaa vastusta. Tuon mustan jäljen pitäisi silloin olla vain siinä johdossa. Tulpat ovat aina olleet samat Boschit W8DC:t, vaihdettu puolenkymmentä kertaa vuosien aikana. Hyvin ovat muuten toimineet.

    Jakajaa ei ole purettu ikinä, pitää vilkaista sisälle mitä löytyy. Paljon pitäisi olla puolan navassa jännite? Sama kuin latausjännite vai alhaisempi?

    Pyörijähän on palanut myös sillä alkuperäisellä Boschin kannella ja myös tarvikkeella. Ensimmäisellä kerralla paloi se kannas siitä välistä, myöhemmillä vain kärki messinkiosan vierestä.
     
  14. bblock

    bblock 3rd gear

    Omassa 350efi vanissa oli sytytysmoduli joka virranjakajassa kiinni mennyt huonoksi ja pyörijä / kannen nastat ulkonäöltään kuin huonon hitsarin jäljiltä
     
  15. Ade62

    Ade62 Gearhead

    MudMaxia komppaan. Jos jakajan tehtävänä on vain kipinän kohdistaminen oikeaan sylinteriin, ja sytkän ajoitus tulee esim kampiakselin asennontunnistimelta, on mahdollista että pyörijä ei ole oikealla kohdalla kipinän tullessa. Poraa jakajan kanteen 8 mm reikä ykkösen tulpanjohdon viereen, ja katso ajoituslampulla missä kohdassa on pyörijä kun kipinä tulee.
     

Kerro tästä muillekin!