Vallun heikko kipinä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JP-350, 30.12.2011.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Eli kyseessä on kärjetön sytkä jostain 70 luvun vehkeestä otettu,ja ongelmana on että testilamppuun tulee puolalta erittäin heikko kipinä. Alotetaan siitä että noitten sytkähommien kanssa ei ole hirveästi tarvinnu pelata joten meinaa olla vähän sormi suussa sillä saralla...Onko normaalia että puolalle tulevaan + piuhaan tulee täys virta kun piuha on irti,mutta kun pistää puolaan kiinni niin + napa näyttää 7,7v ja miinusnavasta tulee n.4volttia? Ja se valkoinen mötikkä rintapellissä (etuvastus??) vaikuttais kuumenevan virta päällä ja varsinkin startatessa...
     
  2. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    mahtaako nuo kärjettömät sytkät etuvastusta tarvita ollenkaan vai onko vaan peruja kärjellisetä sytytyksestä? ainakin puolalle pitäis tulla toinen johto startilta mikä antaa käynnistäessä täyden virran ohittaen etuvastuksen.
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Sitä ajattelinkin että olikohan nuo startin piuhat ihan tuossa,ei tuu muuta kun akun pluskaapeli ja herätepiuha startille,eikä mitään lähde...
     
  4. J.M

    J.M 1st gear

    Tuo + puolen jännite häviö johtuu etuvastuksesta.jos joku osaa pukea tämän sanoiksi niin hyvä,itellä sen verran viskiä verissä ettei pysty. :lol:
     
  5. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    jep, etuvastus vastustaa mutta ei ennen kuin takana on kuormaa eli kun johto on irti puolasta niin varmaan näyttää 12 v, ja vastuksen lämpeämisestä ei kannata huolestua sen kuuluukin lämmetä. kokeile vaan rohkeesti antaa sytkälle 12v ohi vastuksen paraneeko kipunat sillä, toinen mikä aiheuttaa heikkoa kipinää jos on häiriönpoisto tulpissa ja tulpanjohdoissa. jos on niin toiset vaihtoon.
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Eli tulpista ne hatut pois..Partsilta ostin mallikohtaiset johdot vaan kai se pitää tuotakin kokeilla.Ja kärjetön ei siis tarvitse sitä vastusta,piuhat vaan toisiinsa kiinni? Siihen puolalle kuitenkaan ei vissiin kuulu kolmea johtoa tulla? Kaikki mielestäni laitoin niin kun ne oli mutta tää on taas tätä..
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kyllähän se Mopsi kärjettömällä sen etuvastuksen vaatii. Piuhat oikein ni helpottaa. Eli startatessa ohi vastuksen ja muuten vastuksen kautta.

    Tulpista hatut pois??? Mitä helvettiä!! Jos ja kun se piuhasarja mallikohtanen se on OK. Ja jos tulpatkin on oikeat ei ongelmaa sillä suunnalla.
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Sitä mieltä olinkin että mallikohtaiset pitäis pelata,tuolla vaan aiemmin puhuttiin häiriönpoistajien poistamisesta...Nehän on just ne hatut. Mutta siihen puolalle ei kuitenkaan kuulu tulla kun yks virtajohto,se virta on ikäänkuin samassa piirissä? Siis se jatkuva sekä starttivirta?Se vastus junailee sen kumpaa milloinkin ajetaan sisään?
     
  9. J.M

    J.M 1st gear

    siis se etuvastus ohitetaan startatessa,ei se vastus siellä mitään junaile.eli puolalle tulee 12v ohi etuvastuksen startatessa ja normaalisti n.8v
     
  10. Make.S

    Make.S Gearhead

    Koita toisella puolalla. Itellä swinkkeri sippas keskelle kylää ja suunnilleen kaikki vaihdettiin paitsi puola.
    Arvatkaas missä vika...? :x
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Löysin tarkan kytkentäkaavion netistä ja nyt on ainakin kaikki piuhat oikein,ongelma on vaan vielä se että ei anna startatessa kun 10v siihen vastukselle tulevaan piuhaan :mad: ..Mites tuo miinuskaapeli,pitääkö olla navalta koriin vai saako olla koneen kyljessä jos kone on kuitenkin maadotettu erikseen koriin tai onko sillä mitään merkitystä? Joku puhu joskus virtalukon purkamisesta,voiko sen pohjan tosiaan kammeta siitä auki? Meinaa ruveta v.....ttaan... Ja se starttivirta 10v on mitattu piuhasta irrallaan ennen puolaan menoa joten ei vaikuttais puolavialtakaan...Edellisen omistajan jäljiltä autoon oli laitettu peräti 95a akku,viittaisko tuo sitten johonkin...
     
  12. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Kokeile suoralla johdolla. Akun + navasta siihen vastukselle tulevaan johtoon.
     
  13. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Täytyy kokeilla.Mitenhän tuo suora virta vaikuttaa sitten kun(jos)lähtee käymään? Ai niin,nykyisillä laahurinokan sisäänajo-opeillahan mun pitäis samantien vaihtaa nokka ja nostajat uusiin kun on pyöritetty startilla.... :odroll: ..Jos nyt en kuitenkaan. Tässähän sen näkee kuinka mahdottomia nuo opit on joskus toteuttaa,ei ne vehkeet aina hyppää operaatioitten jälkeen ekasta kammenpyörähdyksistä tulille.
     
  14. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    vedä miinus akulta koriin ja toisen maakaapelin laitat vielä moottorin ja korin väliin..oldsissa ainakin moottorin maadotusten uusiminen vaikutti kipinään ja käyntiinlähtöön yllättävän paljon... noista kytkennöistä vielä niin startin solenoidissa jos on kolmenapanen niin tais olla tunnuksella R se napa josta vedetään sähkö suoraan puolalle, siis etuvastuksen ohi.
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Virranyksikkö= A Jännitteen= V Tehon= W

    Kaksi vaihtoehtoa: Joko maadotukset puutteelliset tai sitten akku sippi. Tai kolmas; korkeapuristeinen mosa... 8)
     
  16. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Niin unohtu mainita, että se ei sammu se auto sitten avaimesta, kun sen käynnistää. (koska on tuo suora johto) johto pitää irrottaa nii sitte sammuu. Jos homma toimii tuon johdon kanssa, niin vika tietenkin siinä johdossa, joka tulee sinne vastukselle, virtalukko tai tulipellin liitin jne..
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Käymään tuo kuitenkin lähti,pikkasen vajaata se starttivirta on mutta sehän ei vaikuta enää auton käydessä,on tietty kylmänä huono käynnistymään..Pitää vielä se lukko kattoo ja liittimet+nuo mainitut maahommat. Ehti kymmenisen sekuntia käydä kunnes päästiin seuraavaan ongelmaan eli öljynpaineisiin... :mad: ,
     

Kerro tästä muillekin!