ilmastojeesusteluryöstöveroa n.50e lisää ens vuonna

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja habzu, 2.1.2012.

  1. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    eli näin äkkisältään kun laskee niin se veromäärä mikä tällä korotuksella saadaan olis nopee pois autoilijoilta kun vähentäis maahan muuttajia ja herrojen harrastuksia sekä herroja. maahanmuuttoa kun karsis niin olis varaa laskee bensa/diesel veroa mikä taas laskis ruoan ja kaikkien muittenki palveluiden hintaa mikä vaatii kuljetusta. eli lähestulkoon kaikkia! ja EU? helvetisti maksaa mut siihen on huono mun sanoo paljon jää voitolle erolla ja paljon ero ylipäätänsä maksaa? kai EU:sta tulee kuitenki rahaa myös takas et ei toi summa siis aivan todellinen ole?
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    norjassa kovat verot ja kovat liksat.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    OT, mutta välillä näissä bensa vs. dieselkeskusteluissa törmää perisuomalaiseen kateuteen, uskomuksiin ja lapsena vanhemmilta opittuihin asenteisiin, jotka on yllättävän lujassa.

    Seuraavaksi fiktiivistä arvuuttelua ja argumentointia viimeisten vuosien erilaisten kirjoittelujen pohjalta. Joku voipi vetää vapaasti pitkää palkoa sieraimeen, mutta seuraavanlaisa ajatuksia tulee pakostakin mieleen, kun noita eri yhteyksissä tulleita vuodatuksia lukee.

    1. Dissaan syvästi dieselkuskeja, koska ne saa polttoaineensa minua halvemmalla ja ajavat minua halvemmalla. Siksi sen dieselin hinta pitää ehdottomasti monikertaistaa.

    2. Dieselkuskien pitää maksaa autoilustaan minua enemmän tai oikeastaan vaadin, että niiden pitää maksaa kaksi tai kolme kertaa enemmän. Koska näin minulle on lapsesta saakka opetettu. Pihiä ihmistä pitää kurittaa.

    3. Dieseliautot ei kulje mihinkään ja ne on savupilvineen aina tientukkona ja siksi heidän pitää maksaa autoilustaan bensakuskeja enemmän. Bensa palaa nopeammin ja se on hyvä asia. Nopeus on valttia, myös vällyjen välissä.

    4. On ikävää ajaa dieselin perässä nokipilven sisällä, koska bensakuskina joudun maksamaan bensasta nykyisin dieselikuskia enemmän, niin minulla ei ole varaa ostaa riittävän nopeaa bensa-autoa, jota voisin ajaa siitä saastuttajasta ohi. Saan siitä syövän ja kuolen ennenaikaisesti pois.

    5. Olen pohjimmiltani Koijärvi-tyyppiä, enkä edes omista autoa ja mielestäni siksi dieselin hinta pitää monikertaistaa, jotta maailma pelastuu. Bussit liikkuu pääosan vuoroista tyhjinä ja yleensä dieselillä, mutta niitä ei lasketa. Vaikka minun hiilijalanjälkeni on autoilijaan verrattaessa samassa suhteessa kulkuvälineidemme koon mukaan, omatuntoni on puhdas, koska olen joukkoliikenneihminen.

    6. Minä tykkään ajella 20 litraa kuluttavalla bensavehkeellä, koska se ei saastuta läheskään yhtä paljoa kuin 4,9 litraa vievä dieselikäyttis. Minulle harrasteauto on aina myös käytöauto ja tuo diesel saastuttaa minua enemmän, siispä hintaa ylös.

    7. On ihan sama vaikka koko kansa joutuu maksamaan jatkossa tavaroistaan ja palveluistaan 10 % enemmän, koska tuon hinnakorotuksen mukaan ei dieselikuskit enää aja minua halvemmalla ja ihan sama vaikka se 10 % korotus kaikkialla tuleekin viime kädessä meidän kaikkien maksettavaksi. Periaatteeni ei ole kaupan ja sitä ei siis voi hinnoitella.

    8. Suomi on hädässä ja uppoaa, nyt pitää kaikkien autoilijoiden pelastaa tämä maa. Dieselkuskit enenevissä määrin. Muutama kymmenen pientä rahtifirmaa siinä samalla kaatuu, mutta tällä dieselin korotuksesta saadulla rahalla ne samalla työttömiksi tulleet ihmiset voidaan ruokkia. Isot firmat kyllä porskuttavat, koska voivat vähentyneen kilpailun vuoksi nostaa hintojaan, mikä taas ruokkii välillisten verotulojen kautta valtion kassavajetta veronmaksajien kustannuksella. Melkein kaikki voittavat ja Suomi pelastuu.

    9. Dieselin pitää maksaa enemmän kuin bensan ja dieselautoilun pitää olla muutenkin kalliimpaa, koska aakkosissa B on ennen D-kirjainta. Välissä C, mutta sitäkään ei lasketa. Olen pikkuinen trollipeikko ja saan tällä ajatuksellani muiden ihmisten veret kiehahtamaan ja se on pääasia.

    10. Suomessa verotuksen painopiste on kolmessa A:ssa: Autoilu, Alkoholi ja Autoissa käytettävä Dielseöljy. Bensa ei kuulu thän joukkoon, koska se alkaa B:llä, siksi dieselin hintaa ylös ja heti.

    Onhan näitä...
    Aamulla menen taas dieselillä töihin, koska se vie vähintään pari litraa bensakonetta vähemmän ja siihen verottaja ei valitettavasti voi vaikuttaa.
    Ja se on fakta.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    11. Faijani osti muinoin ensimmäisen amerikkalaisen pikkudieselin, joka oli hätäisesti bensakoneesta muutettu dieseliksi ja näin ollen ihan paska ja kaikki dieselit on yhtä paskoja.
     
  5. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllähän pohja noilla veromuutoksilla on aikalailla veke tolta dieselverolta. Polttoaineennahan diesel on "saastuttavampaa" kuin bensa, eli jos noiden verojen on tarkotus olla ympäristöpainotteisia niin silloin kaiken järjen mukaan dieselin verokohtelun pitäis olla kovempaa? Ilman mitään sen kummempia kateuksia. Kuljetusliikkeitä toi tietty rassaa, yksittäisen manon korotuksena aika raikkaita noi muutokset. Pitäis ehijastuu myös hintoihin ihan täysmääräsenä.
     
  7. habzu

    habzu 3rd gear

    No ei noi syrjäseudulla pysty muuta kun käyttään autoa kun on pakko ja ei kaikkien Oo varaa asua Stadissa...

    ei kun kaikki ei HALUA asua stadissa,ainakaan henkilökohtaisesti en halua mihinkään koirankopin kokoseen betonilähiöyksiöön enää ikinä, 15v sitä herkkua riitti mulle...
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    itse muutan täältä maalle heti kun lompakko sen verta kasvaa että sais oman mökin jostain pitemmältä! tislaan vaikka omat bensat siellä sitten koivuista mutta autona pysyy silti Chevy :rotfl:
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toki tossa vaiheessa on kentiess hieman posketonta vaatia jotain kompensaatioita niiltä jotka ovat valinneet toisin.
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    entinen taksi eikä sammutettu kun öljynvaihdon ajaksi... joka sekin tehtiin vasta kun valo vilkkui
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Väärä arvaus, se ei ollut muutettu bensakoneesta dieseliksi, siinä kylläkin oli käytetty samaa mitoitusta monilta osin sekä lohkon valukonstruktiota, joskin täysin eri valua.
    Bensakoneen kanssa noissa on samaa ainoastaan kiertokangen laakeri, keinuvivut ja ventiilikopat sekä muutamat apulaitekiinnikeet.
     
  12. mjsn

    mjsn 1st gear

    ne jotka perustelee nousun jollain ympäristö asioilla . niin eikö niiden pitäis nennä jonnekkin kukkahattu sivustoille.se polttoaineiden hinnan nosto ei sitä naailmaa pelasta (suurta kuplaa koko vohkaus)
    koko homman idea on vaan lypsää köyhältä herroille lisää.
    kaikista suurin säästö suomessa ja koko euroopassa saahaan. hallinnollisten virkojen lakkautuksella.nekun lakkautettais niin kansa vois ajaa 85% halvemmilla polttoaineilla.ja rupeis voimaan paremmin.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    No ilmeisesti toi eduskunta ja hallitus, kuin myös edelliset halitukset sitten viettävät aikaansa niillä kukkahattufoorumeilla. Koska nimenomaan tolla ympäristöohjaavuudella noita veroja perustellaan ja ne siihen tähtäävät. Mun mielestä ne todella myös toimii tavallaan kuten on haluttu kuten tästäkin keskustelusta näkee. Kansan hyvinvointi ei ole polttoaineen hinnasta kiinni, ja ympäristöasioistakin toki tulee välittää, mielestäni toi linja jolla pyritään ohjaamaan valintoja vähempi haitalliseen suuntaan ei oo mitenkään hirveen väärä. Hallinto on yhteisten asioiden hoitamista, se kun lakkautetaan niin meillä on täys kaaos muutamassa viikossa ja se sit vasta kallista onkin. Herroilla ei oo ton asian kanssa mitään tekemistä, ois jo vissiin aika nostaa se toinenkin jalka sieltä punakapinan aikasesta juoksuhaudasta ja alkaa tekemään työtä yhteisen hyvän eteen, se on ainoo keino millä pystytään jatkossa elintasoamme ylläpitämään. Noi "herrat" on kansan tehtäviinsä demokraattisesti valitsemia, ilmeisesti sit olis parempi ratkaisu mikäli ei näin olisi? Mut eiks se olis ennemminkin todiste kansan tyhmyydestä kuin herrojen? Ja meillä kaikilla toki on itsellämmekin mahdollisuus ryhtyä "herraksi" mikäli se niin kovasti kadehdituttaa. Vähän koulutusta ja panostusta niin pääsee ihan ite nauttimaan.
     
  14. johan78

    johan78 3rd gear

    Onko kukaan viisaampi ikinä laskenut, että paljonko tulisi bensa ja diesel-litran hinnaksi, jos edes nämä vuosittain kerättävät verot lopetettaisiin ja sama euromäärä kerättäisiin polttoaineesta. Tarkoitan siis just näitä vuotuisia 100-400 e maksuja joilla rangaistaan jo pelkkää omistamista vaikka ei kilometriäkään ajaisi.

    Vielä jos haluaisi spekuloida niin paljonkohan olisi polttoaineiden hinta, jos uusista autoista jätettäisi vero pois ja niistäkin saatu verotulo siirrettäsiin polttoaineeseen... Tämä voisi olla jo liian hurja muutos, mutta ensimmäisestä esimerkistä en usko että litrahinta edes paljoa nousisi.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kaipa toi on jossain laskettukin, mut en löytänyt tähän hätään. Mut itellä menee suunnilleen tankillinen viikossa, ehkä vähän ylim, eli about 2400 litraa vuodessa. Käyttömaksu on muistaakseni 180€ ni tost tulis about 8c/litra. Ajomäärä on meillä vissiin suht keskiverto.
     
  16. spinneri

    spinneri Gearhead

    Olettekos tyystin unohtaneet yhden faktan; käyttövoimavero laski 1.1.2012 alkaen 18-45 prosenttia ajoneuvoluokasta ja ajoneuvon rakenteesta riippuen (lue uutinen Spinnerin verkkosivuilta).

    Vähän ajava dieselautoilija saattaa siis jopa hyötyä tästä verouudistuksesta. Totuus toki on, että harva dieselautoilija kuuluu vähän ajavien kuppikuntaan...


    Bensiiniä tankkaava

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  17. mjsn

    mjsn 1st gear

    Missa esim. 50 60 70.80 90 luvun näkyvät haitat ajettiin kuluttavimmilla autoilla koneilla ynnä muilla? nytkun siihen keksittiin toi ympäristö vohka mukaan ja päästettiin kukkahatut ynnä muut katiskat valtaan niin lisä hinnalla saatais puhtaampi pallo ja vitut.ja toi yhteisten asioden hoito tuskin tarkottaa sitä et pitkien matkojen päässä asuvien täytyy maksaa polttoaineissaan motareita tai muta ohitusteitä etelään.
    mitä tarkoitat tolla elin tason ylläpitämisellä. sitäkö et köyhiltä lisää rikkaille ja muille ulkomaisille glopaalille yrityksille?
    ja toi hallinnon lakkauttaminen ei aiheuta kaaosta muuallakuin herrojen pöydissä .
    mut sanontahan sanoo ei korppi korpin silmää noki.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ihan huvikseenko kuvittelet et noihin autoihin alettiin asentamaan erilaisia ympäristöä säästäviä varusteita? Tällä hetkellä suurin ongelma on se et miedän "rikkaiden" määrä jatkuvasti lisääntyy. Meit on ollut suht vähän, mut lähivuosikymmeninä tohon kuluttavaan joukkoon on tulossa moninkertaesti lisää väkeä. Jos jo tällä väellä ollaan saatu erilaisia ympäristöongelmia aikaan ja niihin on alettu kiinnittää huomiota, niin miten sitten ton määrän lisääntyessä?

    Elintason ylläpitämisellä tarkotan sitä et kun me nyt eletään about 10% budjetista velaksi, niin se väistämättä tarkoittaa joko lisää veroja et saadaan toi puuttuva 10%, tai sitten menojen ankaraa karsimista. Kumpikin heijastuu väistämättä tohon elintasoon. Mä en käsitä et mistä sä noita herroja ryit ja mistä toi viha kumpuaa, onks ne vieny sulta jotain? Varmaan on alueita joilla hallinnossa on tehostamisen varaa, ja myös alueita jossa sitä tarvitaan lisää. Mut tekijät pitäis löytää. Niitä voi silloin tällöin äänestellä vaaleissa, mut jostain syystä ihmiset ei kovin mielellään yhdy realistisiin näkemyksiin vaan niitä enempi kiinnostaa taivaanarannan maalaus ja se et vaan ite saa lisää. Ahneita paskiasia alhasinta duunaria myöten.
     
  19. johan78

    johan78 3rd gear

    Joo, tää on aika hyvin unohdettu mainita monessa uutisoinnissa.
     
  20. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    maailmassa valmistuu vuosittain viitisenkymmentä miljoonaa henkilöautoa. maailman teillä kulkee yhteensä kuutisensataa miljoonaa henkilöautoa.

    miul ei ole just tähän hätään tietoa 50-, 60-, 70-, 80-, ja 90-lukujen tilastoista, mut arvelen autoistumisen kiihtyneen koko ajan tässä vuosikymmenten vaihtuessa.

    enempää en sano tähän.
     

Kerro tästä muillekin!