ilmastojeesusteluryöstöveroa n.50e lisää ens vuonna

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja habzu, 2.1.2012.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Katsastuksissa kerättyjen mittarilukemien mukaan vuotuinen ajokilometrimäärä on noin 15.000 kilometriä autoa kohden. Sitä kauttahan voisi jonkun keskiarvon saada lasketuksi.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Yllätävän moni on ostanut dieselauton pelkän autotuojien propagandan ja polttoaineen halpuuden johdosta, vaikka yleensä se dieselauto on kalliimpi hankinta kuin bensa-auto. Ihmiset tuijottavat polttoaineen hintaa, eivät kokonaisuutta.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Tarkoitushakuista propagandaa.
     
  4. spinneri

    spinneri Gearhead

    Tuohon "miinaan" on viimeisen parin vuoden aikana varmasti moni astunut. Ei olla edes yritetty laskea sitä, onko dieselin ostaminen oikeasti edullinen ratkaisu. Sellainen on pitänyt saada, jos ei sen takia kun naapurin Reiskakin sellaisen osti, niin sitten taitavan automyyjän puheisiin nojaten. Onhan sen dieselauton jälleenmyyntiarvokin parempi kuin bensiinikaimansa, ainakin jos autoalan markkinointiin on uskominen.

    Vaan onko enää? Jos aiemmin autokauppiaat hamusivat myyntihalleihinsa vähän ajettuja dieseleitä, saattaa nyt olla suuntaus täysin toinen – niistä halutaan eroon ... nopeasti, hyvin nopeasti. Tämä näkyy tietysti myyntihinnoissa, joiden hintakäyrä saattaa yllättäen muuttaa suuntaansa. Tämä on tosin puhdas allekirjoittaneen oma spekulaatio, ei mihinkään faktaan perustuva tutkimus.

    Itseäni eniten tässä polttoaineveron rassaamisessa arveluttaa sen välillinen vaikutus ... kaikkeen. Aivan kaikkeen. Suomessa suurin osa elintarvikkeista, tavarasta, postista jne. liikkuu kumipyörillä. Vaikka kuljetusyrittäjä saakin vähentää polttoainekulut täysimääräisinä, tuppaavat korotukset löytämään reittinsä suoraan hintoihin. Se taas johtaa kuluttajahintojen nousuun. Lumipalloilmiö, mitä ainakin itse (pienituloisena) pelkään.


    80-luvulla Monkeyn tankkiin 92:sta hintaan 3,08 mk/l tankannut

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Tässä viitettä keskiltuloisuudesta.

    http://www.uusisuomi.fi/raha/116147-kes ... E2%82%ACkk

    Yksityisen sektorin kokoaikaisten kuukausipalkkaisten työntekijöiden säännöllisen työajan keskiansio oli 3255 euroa lokakuussa 2010, ilmenee Tilastokeskuksen tänään julkaisemista tiedoista.
     
  6. captainpera

    captainpera 2nd gear

    Taitavat todella kovatuloiset painaa tuota "keskituloa" aika rankasti ylöspäin. Harva tuntemani duunari tienaa tuollaista summaa. Reilu kaks tonnia tuntuis olevan oikeassa elämässä se "keskitulo."

    Onhan se tietysti kiva arkadianmäelläkin tuijotella tuollaista summaa ja todistella itselle, että kyllä tuosta varaa on maksaa enemmän vaikka polttoaineesta. Pistetääs tosta vähän vaikka Yle-veroa päälle ja vielä vähän tuosta ja tuosta...

    Tienaisinpa itsekin tuon. Tällä hekellä menee rankasti alle eli pitää katsoa peiliin ja sanoa siellä olevalle naamalle, että sinä saatanan köyhä!! :rotfl:
     
  7. jake81

    jake81 Gearhead

    :D hitto jos lasketaan ennen veroja niin jää melki puoltoist tonnia vajaaks et olis keski tuloinen... mä taidan siis olla pienituloinen ja kauheesti kuullut juttuja putkimiesten kovista palkoista!!! :mad:
     
  8. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    saako? :eek:
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tuosta kun kertoo sen keskitulon 3255€ kahdellatoista saadaan noin 39000€, josta käteen jää laskurin mukaan ( http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatv ... skuri2012/ ) noin 27400€

    Sillä sitten maksetaan alvia ja polttoaineveroja. Käteen taitaa oikeasti jäädä pakollisten tuloverojen ja elämiseen menevien alvien (esim ruoka), energiaverojen jälkeen noin 50% bruttopalkasta.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kokonaisveroasteemme tosiaan taitaa huidella tuolla 50% paikkeilla. Ja siellähän toi marginaaliverokin huitelee, eli siis enemmän tienaavat saa siitä ylimenevästä osasta käteen about puolet mikä pienentää tuoloeroja. Täs maassa on mutiakin hommia kun perinteiset duunarihommat, ja onhan selvää et jos ekskiarvo on X, niin osa tien aa yli ja osa ali. Se mitä itse kukin sitten tekee on aika pitkälti oma valintakysymys, paljonko on ollut valmis uhraamaan sen eteen et joskus pärjäis vähän paremmin.
     
  11. Purejenkki

    Purejenkki 1st gear

    Eikö ne kysynyt siltä kokoomuksen yh-äitiltä että olisitko valmis 300euron palkan alennukseen niin sanoi että ei pärjää kun on yh-äiti.
     
  12. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kyllä tässä on jotain mun mielestä pielessä, jos keskiluokkaisena ihmisenä sun puolesta päätetään joka toisesta sun tienaamista eurosta. Syynä tietysti Suomen suhteessa valtava hallintokoneisto, jota pitäisi karsia, mutta asiasta ei edes keskustella. Jonkinlainen julkishallinto tarvitaan, mutta huomattavasti nykyistä pienempi. Mitenkään ei ainakaan mun päähän mahdu, että valtio sekaantuu vaikkapa kulttuuriin, asumiseen tai siihen mikä on terveellistä ja mikä ei. Ihmiset osaavat ajatella omilla aivoilla ja päättää ihan itsekin, jos vain annettaisiin tilaa enemmän.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kansanedustajille duunarin palkka, sillee sinne varmaan pyrkii sitä pätevintä ainesta. Kuitenkin, nehän päättää vaan sellasesta 50 000 000 000 € potin jakamisesta ja saamisesta. Jos vähän miettii et mitä saa vaikka sadasosan tosta olevan yksityisen asioista päättävä porras, ni tuntuuks toi kansanedustajna palkka vielä erityisen runsaalta? Sinänsä mulla ei oo niiden liksassa mitään kiinni, mut se tulis olla aika arvostettu vakanssi tässä maassa ja liksa sen mukainen. Mun mielestä se on enempi alakanttiin kuin yläkanttiin. Ja jos tuntuu ylihoukuttelevalta, niin sekin homma on kaikkien tavoiteltavissa eikä vaadita edes oppiarvoja.

    Toi on totta sekä meillä et monissa hyvinvointimaissa. Toi about 50% suoraan päältä pois on kuitenkin viel pieni osa; siihen tulee päälle työnanatajamaksut, eläkemaksut jne.... Suhde lienee luokkaa et yhen tunnin nettoansiolla pystyy ostamaan kymmenisen minuuttia vastaavaa työtä. Ei vaadi kauheeta ruudinkeksijää tajuta et yhtälö on kokolailla mahdoton toimiakseen. Verokiilaa pitäis saada pienemmäks... mikä tietää lisäsäästöjä jo edellisten tarpeiden päälle.
     
  14. ripe

    ripe 1st gear

    Pienentää tuloeroja, hetkinen. Mitä minä en tajua? Selitäisitkö tyhmälle.

    Duunari maksaa samalla prosentilla veroo kuin se 10 000eurroa kk tienaavakin.
    Ainoo ero että se köyhä duunari maksaa "koko" käteen jäävästä summasta viä muita veroja. Koska rahaa ei jää yli. Kaikki menee, mahdollisesti elää viä ylivarojensa. Lainaa rahaa.

    Sille isopalkkaselle sitä vastoin jää tuloista viä rahaa yli, joilla se esim. ostaa sijotus asunnon ja maksaa siitä ainoastaan "varainsiirtoveroa." Onkohan se 2,5% Tämmösen veroahan täytyis olla vähintään 23% jotta se maksais edes saman veron kuin se duunarikin.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Jos olet kuljetusyrittäjä, niin tiedät että saa.
     
  16. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    mistä ne saa vähentää? omasta tilipussista?
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän ne voi laittaa verotuksessa kuluina poistoihin. Tää asiahan käsiteltiin no kerran ja silloin lopulta ymmärsit sen. Onkos unohtunut.
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

  19. Putte

    Putte 1st gear

    Homma on mulle ihan selvä, mutta teille se ei ilmeisesti ole.
     
  20. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    muistin myös. jopa löysin sen viestiketjun.

    taas haksahdin samaan lankaan. jotenkin Jarin sanavalinnat suistivat miut raiteiltani.

    mitenhän mie siis lyhyesti omankin muistini virkistämiseksi referoisin sen aiemman keskustelun tähän silleen et se suhtautuis jotenkin järkevästi Jarin lausahdukseen.

    niin, laskutoimituksen helpottamiseksi karkea esimerkki. jos keikasta saa tonnin, ja keikan kulut ovat kuusisataa euroa, maksaa kuljetusyrittäjä veroa neljästä sadasta. jos kulut taas polttoaineen korkeamman verotuksen myötä nousevat vaikkapa seitsemäänsataan, maksaa yrittäjä veroa kolmesta sadasta.

    kaksi vaihtoehtoa, joko bruttotulo laskee neljänneksellä, tai korkeammat kulut siirretään keikan hintaan (eli kuljetettavien hyödykkeiden kuluttajahintaan)..

    wuhuu.. taas mie tajusin!
     

Kerro tästä muillekin!