6.2 turbottaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pakoputki, 5.1.2012.

  1. Pakoputki

    Pakoputki 1st gear

    Ettei oma projektini vahingossakaan valmistuisi niin mielessä on käynyt 6.2 turbottaminen. Tähän on nyt turha ruveta sepustamaa vastaukseksi turbotus alkeita yms yms. Ne tiedätään kyllä.

    Mutta kysymys kuuluu...olen kuullut puolesta ja vastaan 6.2 kestävyydestä, niin voisiko ne ihmiset ketkä on sen tehnyt tai on ollut tämmöisen projektin kimpussa valistaa miten laitteet on kestänyt ja miten ne ovat hajonneet.

    Olen kuullut että takapytyt leipoisi kiinni kuumenemisen takia? Pakovenojen seetit tippuis kuumuuden takia + erinäköinen määrä muita juoruja ja huhuja.

    Tarkoitus olis ottaa ulos 100hv luokkaa tehoa lisää, joten ei mikään hi-fo viritys siis olisi kyseessä.

    Toinen kysymys: Kun 6.2 syöttöpumpun yhteyteen ei ilmeisesti saa mitään ahtopaineen korjausta viriteltyä (näin olen kuullut) tai ainakin helpommalla pääsee kun laittaa 6.5t pumpun, niin vaatiiko tämmöisen swapin tekeminen jotakin sähkötöitä liittyen vaihteiston ohjaukseen tai muuhun vastaavaan?
     
  2. MrBubbles

    MrBubbles 1st gear

    älä suotta vaivaudu. osta cummins, niin ei tarvi ressata. :odroll:
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^Mene sen raktorin kikkaran kanssa omaan topiikkiis :poff: .

    6.2/6.5 koneitten kansissa ei ole irtoseetejä.
    Mäntiä olen saanu sulatettua muutaman mutta mitään muuta tosta koneesta ei ihan heti saa rikki, varsinkin jos alakertaan laittaa vahvistusraudat. Takapytyt ei lämpee sen enempää kuin muutkaan.
    6.5 turbokoneen pumpussa ei ole mitään ahtopaineen mukaan säätyvää, eikä oikein muissakaan vaan ilman painetta ne ruokkii vähemmän ja paineen alaisena kone saa täydet satsit.
     
  4. Pakoputki

    Pakoputki 1st gear

    Seetit check...ilmeisesti kansia joita joskus pällistelin olis voinu olla sitten jotkun mercuryn marine kannet, koska niistä ainakin oli seetit tipahtanut.

    Tarkoititko vahvistus raudoilla lohkoa jäykistävää levyä vai jotain muuta?

    6.5 turbokoneen pumpussa ei siis ole mitään painekelloa, joka ahtopaineen mukaan korjaa syöttöä? Miten pumppu sitten säätää ahdoilla paksummalle ja ilman ahtoja laihemmalle? Tai lähinnä mistä se tietää milloin kuuluu seosta laihentaa?
     
  5. jallu81

    jallu81 3rd gear

    Ihan ohi aiheen, mut kenelläs turkun alueella on se musta turbodieselvani? orikedon shellil törmänu muutaman kerran..
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Piti laittaa kuva vahvistuspalikoista mutta kuvabloki on näköjään polvillaan?
    Juu ei ole pumpussa painekelloa ja sitä ei edes tarvii. Niinkuin sanoin niin niissä joissa se on se rajoittaa syöttöä kun ei ole ahtoa ja ahdolla ruokkii "normaalisti".
    6.5 turbossa on niin pieni turbiinipyörä ja pesä että se herää saman tien kun kaasua antaa. Mulla on 250 vai oliko se 275?? ,eniwei, kaakkisen marinepommin modattu pumppu ja se lykkää pienen lakristin kun jalkaa ojentaa mutta vain hetken. katsoukko printtas paperiin karvan alle 1 savulukeman eli kone saa liian vähän löpöä edelleen :mad: .
     
  7. Pakoputki

    Pakoputki 1st gear

    Joo kuvat on aina tervetulleita, et paa linkittäen vaan kun plogi on taas jaloillaan.

    Tämä 6.5 pumpun säätömahdollisuudet on siis erittäin rajatut mikäli ymmärsin oikein?

    Koska vielä ei ole tietoa millä ahtimella ajattelin edes kokoonpanoa ruveta kasaamaan, niin käytännössä moottorin PA-annostelun oikeanlaiseksi saattaa olla haasteellistakin johtuen juurikin säätömahdollisuuksista?

    Esim. mikäli nakkaan pakosarjojen liitteeksi jonkun kaivuriturbon mikä ei herääkkään ihan niin nopsasti johtuen isosta pesästä ja oletetaan paikalla olevan vaikka nyt tuo alkuperäinen 6.2 pumppu niin ahtojen nousu saattaa kestää tovinkin, koska vehkeet käy "laihalla" kokoajan läpi kierrosalueen??

    Eikös tohon letukan pumppuun sitte saa viriteltyä jotain samantyyppistä fuel-platea tai vastaavaa viritystä niinkuin cummarin rivipumppuun?

    Tarvii varmaan kaivaa se palikka pois sieltä jossain kohtaa ja tutustua vähän paremmin. Viimeksi pidin 6.2 pumppua kädessä noin 10-vuotta sitten..
     
  8. monster

    monster Gearhead

    itel on foordin nestepää pumpussa ja alakerrassa tuet vesitiloissa betonit kun oli lohko säröillä jo valmiiksi muutaman vuoden ollu tossa käyttiksenä eikä viel ole rivahtannu.
     
  9. CC

    CC 1st gear

    Tuota tuota siis jos laitat jonkun 25 litrasen louhosauton föönin niin silloin savulapusta pomppaa tai sitten ei voi laittaa juurikaan enempää syöttöä kuin vapariin koska ei tuu ilmaa polttaa sitä lisä polttoainetta ja sitten ei tule pakokaasua joka syöttäisisi lisää ilmaa että voisi laittaa lisä syöttöä...

    Mulla joku f6 volvon ahdin vanissa ja cooleri maltillisilla ahdoilla maks 0,8 ja on kestäny.

    ahdin voisi olla pakopuolelta aavistuksen pienempi mutta ei haittaa kun on vm.79
     
  10. monster

    monster Gearhead

    ^ eiks tuu suht mukavampi ajella ku on jo vähän tota vääntöökin
     
  11. Pakoputki

    Pakoputki 1st gear

    No eipäs nyt liioitella...

    Ei noi perus turbot mitä netin hämärissä syövereissä liikkuu ole, kuin jostain 5-7 litrasista...
     
  12. Navygator

    Navygator 1st gear

  13. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Tarviiko kansille/tiivisteille tehdä ahdettaessa jotakin / paljonko vakiohilppeet kestää ahtoja?

    Mihin asti 6.2 vakiopumppu riittää?

    Voiko 6.5td imusarjaa ja -putkia hyödyntää 6.2:ssa?
     
  14. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    Aiheesta löytyy ainakin puolen kymmentä kaiken kattavaa topickia haulla.

    6.2 sopii 6.5 turbo kamat heittämällä. Alle kilon paineilla kestää ilman isompia muutoksia.
     
  15. RancheroGT

    RancheroGT Gearhead

    Pakko on jo mennä vähän asioitten edelle...
    Keräilin tuossa parilla menneellä viikolla kamppeet -82 pikupin turbottamiseen, ainakin noin aluilleen. Hanttarin pakosarja puretusta 6.5td:stä ja uutukainen harakiriversio hukkaportillisesta 35 holsetista paikallisesta raskaskoneliikkeestä hankittuna. Lisäksi sähköinen siirtopumppu yms. Kaikki rakenteelliset ratkaisut olisi pohdittuna aika lailla valmiiksi. Toteutus kun kerkeis.. Nostelen vaikka sitten tätä topikkia kun tulee aloitettua..
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No nysse kuvablogi on jo polvillaan :rotfl: .
    Tollasta rautaa kun jemmaa öölipohjaan niin kestää melko paljon.
    [​IMG]
     
  17. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Mistä suunnittelit downpipen mahduttaa orgis pakosarjan kanssa?

    Kukas noita vahvikerautoja valmistelloo vai pittääkö ruveta työstämään ite? :odroll:
     
  18. Isäntä77

    Isäntä77 3rd gear

    Ei sovi heittämällä,ainakaan -82 koneeseen. Tarvii 15mm paksun laipan turbon pakosarjan ja kannen väliin. Muuten setti ottaa kiinni suuttimiin. Myös yhdysputki pitää muokata.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se noinkaan ole ihan välttämättä kun suuttimia on kahta eri pituutta. Lyhkäset mahtuu olemaan, kahta putkea pitää piukkasen "murjoa".
    Vanhanmallin pikuppi ja platseri ilmastoinnilla on vaikeampi tapaus kun daunpaippi ei mahdu mihinkään.
     
  20. RancheroGT

    RancheroGT Gearhead

    Tämä on yksi isoimmista pähkäilyjen aiheista, turbomallin pakosarja on hieman erinäköinen kuin vakio vaparin,mutta ahdasta tullee joka tapauksessa. Ruvetaan vaan touhuun ja katsotaan miten käy. Varsinkin kun mielessä olisi laittaa 3"downpipe. Marteliuksella dp maksaa vain karvan alle 90€, tarvittaessa vaikka sitten pahka lattiaan jotta mahtuu :D
     

Kerro tästä muillekin!