Autovalokuvaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Elky70, 1.1.2012.

  1. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Tuosta LR4:sta pääsee kuulemma suoraan tulostamaan kirjansa tuon aikaisemmin mainittuun Blurbiin. Itselläni kun on ollut jo projektina kaksi kirjaa niin ehkä mä saan ne sitten vihdoinkin valmiiksi kun pääsee suoraan ulostmaan eikä tartte erikseen ulostaa ja importata blurbin omaan ohjelmaan, kun tekee jotain muutoksia.

    Tuo oli muuten hyvä vinkki. Itse harvemmin kuvaan alaviistosta ja en kyllä tiedä miksi en niin ole aiemmin pahemmin tehnyt.

    Sitten kalibroinnista/profiiloinnista, niin tarttis vaan surkeesti tehdä jälleen kerran mutta sitten tarttis hankkia spyderi kotiin, jälleen kerran.

    Asetuksista, niin aika perus AV-moodilla muuten mutta salaman kanssa räpellessä M-moodissa.

    Ja mä vähän pelkäsin tätä että kun jättää pariksi päiväksi lukematta niin pari kolme sivua saa lukea läpi... ja kaikkiin ei välttämättä ehdi/hokaa vastailla. Hyvää juttua piisaa.

    Niin ja mitä tulee tuohon 50D:hen niin kun mulla joskus aikanaan oli 40D ja vaihdoin sen 50D:hen niin olin siihen pikkaisen pettynyt ja halasin takaisin 40D:tä. Mulla ongelma oli se että parannusta 40D->50D välillä ei juurikaan ollut ja siksi petyin kameraan suuresti. Nytten on oppinut siihen että skippaa aina sen seuraavan mallin ja päivittää sitten sitä seuraavaan malliin, jos on tarvetta. Vähemmän pettymyksiä. Ja kuten olen sanonut että paras kamera on se joka sulla on mukana. Oli se sitten 50D/K-7/D3s/iPhone.

    Ai, niin ja mitä tulee noihin tapahtumissa ihmisten kuvaamisiin, niin jotenkin vaan sitä on niin arka asian suhteen kun ajattelee ettei halua pilata toisten fiilistiä sillä että sohii kameralla siinä naaman edessä, oli julkinen paikka tai ei. Ja onhan sitä pariin kertaan tullut nähtyä/kuultua kun joku asennevammanen on käynyt kuvaajan kimppuun ja yrittänyt tätä estää kuvaamasta. Itse pyrin ottamaan sellaisista ihmisistä joista tiedän että ne ei pahastu/omaa oikean asenteen/oma vaimo...
     
  2. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Tuli tehtyä ohimennen eka RAW kokeilu.. :) Ei ollut mun mielestä kauheesti eroa tarkkaan jpg:hen..

    [​IMG]
     
  3. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Tutkipas hieman lisää sitä RAWia. RAWin etu ei olekaan pelkästään kuvanlaadussa vaan tiedosto on kuvankäsittelyn kannalta paaaalllljon joustavampi kuin JPG tai TIF.

    Tossa lisää

    http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format
     
  4. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Juuri niin, käsittääkseni RAW-kuva pitääkin käsitellä?

    Itse muuten rupesin kuvaamaan RAW:lla puoliksi parkon kautta. Olin nimittäin eräässä näyttelyssä käymässä eikä kameran valkotasapainon säädöillä saanut oikein mitenkään järkeviä sävyjä kuviin. Siispä testasin RAW:a ja kotona sain sitten käsitelytyä kuvista varsin kivuttomasti vähintäänkin tyydyttäviä. Siitä se sitten lähti, muistikorttien ostorumba..
     
  5. TNewa

    TNewa 1st gear



    RAW-kuvan etu on nimenomaan se, että siinä on kaikki se informaatio, mitä kameran kenno on valotuksen aikana onnistunut raapimaan kasaan. JPG-kuvahan on periaatteessa kameran pikavauhtia valmiiksi prosessoima, eli se on vedettu jonkun oletusasetuksen läpi terävöinteineen, saturaation nostoineen, pakkaamisineen yms. mitä kaikkea siihen tehdäänkään. Monelle se varmasti välttää ja hyvissä olosuhteissa tulee ihan kelpo kuvaa. Mutta alapa aukomaan varjoja tai kaivamaan näennäisesti blankosta taivaasta sävyjä. RAW-kuvasta se vielä ehkä onnistuu ja lopputuloksesta voi saada todella hyvänkin, mutta JPG:stä on toivotonta edes yrittää. Olosuhteiden huonontuessa RAW-kuvan edut tulevat erityisesti esiin
     
  6. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Autokuvia nääkin :)

    Bulb valotus varmaan lähes minuutin, en muista. Löytyyköhän EXIF datasta. Kamera jalustalla ylikulkusillalla. Kattoin että tulee hyvä jono ni avasin sulkimen bulbilla ja annoin polttaa. Ja tietty Photoshoppia perään. Demppasin muita sävyjä ku takavalonpunasta.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    ^
    Joku juttu tuon tyylisissä kuvissa jaksaa vaan viehättää.
    Hienoja !
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Tuon "blankosta taivaasta sävyjä" olen ratkaissut systemaattisella alivalottamisella. Varon polttamasta taivasta (tai esim. lumisia kohtia) puhki. Sitten kaivan enemmän tai vähemmän menestyksellisesti niitä alivalottuneita kohtia ja tuon niitä esille. Minusta kuvissa pystyy pelastamaan juuri tummia sävyjä, mutta jpg ei anna mitään anteeksi ylivalottuneisuuden puolella.
    Ehkä pitäisi kuvata ja käsitellä RAW-kuvia, niin olisi vertailutietoa.

    Tulilangan liikennekuvat on hienoa. Ei kaikissa hienoissa kuvissa aina tarvi olla ihmisiä.
     
  9. MudMax

    MudMax Gearhead

    Siitä säännöstä on ainakin aika paljon kirjoitettu ja käräjöitykin :)

    Tietosuojavaltuutetun tulkinnan mukaan kuva olisi jopa henkilötieto: http://www.tietosuoja.fi/uploads/qw2kuu7_1.pdf

    Täälläkin on monta mielenkiintoista tulkintaa, mm. rekisterikilpien näkymisestä palaneen hylsyn kuvassa sivulla 162:
    http://www.nikkemedia.fi/timo/digikuva/ ... a%2009.pdf
     
  10. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Nonii turjakkeet!! Lisää kuveja! Tässä yks!

    Samaa sarjaa ku Cuda aiemmin. Polvillaan Jeepin takaloosterissa. Monttunen Porvoon motari alla. Jos jotain olisin toivonu ni sitä että varjo olis ollu kokonainen. Taustaa Photoshopattu tummemmaksi.

    [​IMG]
     
  11. TNewa

    TNewa 1st gear

    No tuossa tämäniltainen harjoituskuva tai oikeastaan kuvapari. Samat säädöt molemmissa, ylempi vain ilman salamaa ja alempi taas valaistu kolmella salamalla eli yhdellä edestä ja kahdella sivulta. Olisko nuo salamat olleet jollain 1/8-teholla. Tarkoituksena oli kohtuu hillitysti aukoa varjopaikkoja. Kuvaamista haittasi jäätävä pohjoistuuli ja samanaikainen puhelimessa puliseminen :oops:



    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Edittiä: lisäilin kolmannen kuvan, jossa koitin vähän tasoitella sekavaloa.
     
  12. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Tavallaan kuin auton straippaus?
     
  13. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Kuvapari havainnollistaa selkeästi mistä strobistikuvaamisessa on kyse. Kuva on molemmissa valotettu samalla tavalla mutta salamalla (-oilla) annetaan lisävaloa halutuille alueille.

    Oliskos tossa ollu hyvä käyttää värikalvoja salamoiden edessä? Nyt on aika raju sekavalo. Noi tommoset puistonlamput on kyllä jotain ihan ihme valoa. Semmosta värilämpötilaa ei tunnu edes olevan olemassa :eek: Aina tulee sekavaloa vaikka miten säätäisi.

    Mutta perushyvä havainnollinen kuvapari. Sommitelmallisesti perinteisen rauhallinen. Taustan maisema antaa dramatiikkaa. Mesen olis ensin voinu käyttää parkkihallissa sulamassa :lol:

    Käytätkö muuten orjakennoja vai onko kaikki salamat triggereillä? Sulla tais olla Elinchromet. Siirtääkö ne TTL dataa? Toi Nikonin oma langaton tsydeemi on ihan loistava. Harmi vaan, että se toimii infrapunalla eli kameran ja salaman välillä pitää olla "näköyhteys". Mutta se on herkkua ku kameran perästä voi säätää yksittäisen salaman tehoa. Ei tarvii rampata kameran ja salaman väliä ku tekee koevalotuksia. Nyt mulla on joku Hähnelin halpis triggeritsydeemi. Seuraavaks sijoitan hieman enemmän ja ostan semmosen jossa olis toi TTL mahdollisuus.
     
  14. TNewa

    TNewa 1st gear

    Oli niin laiskalla päällä, että ei jaksanut kaivella kalvoja esiin. Lisäksi tuolta mereltä, eli suoraan kuvaussuunnasta puhalsi niin vilpoinen pohjoistuuli, että ei jaksanut paljon alkaa säätelemään. Sormet jäätyi jo tuossakin. Oransit kalvot olisivat varmaan tuoneen helpotusta, mutta en tiedä oltaisinko päästy tuohon (natrium?)lampun lämpötilaan kuitenkaan. Lähinnä sellaisesta valaisuharjoituksesta tuo menee eikä missään nimessä esimerkkikuvasta. Näitä on hyvä aina kotona koneella analysoida ja miettiä parannuksia seuraavaan kertaan. Käytän tosiaan elinchromen skyportteja, jolloin salamat joutuu säätämään manuaalisesti. En muista onko näistä uudempaa mallia, joka tukisi tuota TTL-systeemiä? Ei tuo säätöhomma vielä ole ollut ongelma. Toistaiseksi ainakin tuntuu siltä, että jos on aikaa viritellä salamat (ja jalustat klampit tms), niin silloin on aikaa laitella ne jossain määrin tasapainoonkin. Olisihan se toki helpompaa säätää tehoja suoraan kamerasta, mutta täytyy nyt tyytyä tähän. Infrapunakin toimii varmaan ihan ok, mutta itse tarvitsen joskus pitkää kantamaa telellä kuvatessa niin päädyin sitten radio-orjiin. Joka salamassa on oma vastaanotin.

    Mersun olis voinut sulattaa, mutta täälläpäin ei parkkihalleja paljon ole lähimmän 60 km säteellä :poff: , Tuossa se kartanolla makaa sään armoilla, mitä nyt joskus saa puolipeitteen niskaansa. Jos ensi kesänä saisi sille tallin rakenneltua
     
  15. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Joo, olin jo hirveesti opettamassa asiasta josta mulla olikin väärää infoa/muistikuvaa. Piti lukea uudestaan tuosta CLS-systeemistä. Ja näinhän se oli että joo ir:llä kulkee ohjausinfo mutta varsinainen laukaisu tapahtuu salaman välähdyksellä. Tuosta hyvä hidastusvideo:

    http://www.flickr.com/photos/mursu/3384331911/in/set-72157615886144800/

    Ja hyvä kuvapari havainnoillistamaan juurikin tuota strobistihomma... josta siis itselläni hämärät ja harhaiset muistikuvat/tiedot... :oops:
     
  16. TNewa

    TNewa 1st gear

    Rukkasin vähän kuvia tulla ylempänä. Lisäsin kolmannen kuvan samaan sarjaan, jossa yritin tasoitella valoja vähän samanvärisiksi. Lighroomilla pensseloin sinistä sinne tänne, rukkailin saturaatioita yms.
     
  17. Selli

    Selli Gearhead

    Meikä ilmottautuu mukaan vaikka taidan jäädä lukiatasolle :)
    Kamppeina on ollut Nikonin filmijärkkäri jossa käytin pääasiassa diafilmejä. Digiaikaan siirryin usean canonin pokkarin kautta Nikonin vanhaan D80 malliin. Putkina Nikkorin 50mm f1,8 Sigman 18-50mm f 2,8 macro ja Tamronin halvempi tele 70-300mm. Jalustana Manfrotton 055XProb ja siinä804RC2 pää. Nippu suotimia ja parit erilliset salamat ja niihin joitain diffureita värikalvoin. Ja taskussa kulkee Canonin ixus HS300 kaikenvaralta.

    Pääasiassa en juuri koskaan käsittele jälkikäsittelyssä kuvia koska en ole opetellut :) Tässä olen mielenkiinnolla lukenut teidän tarinoita ja vinkkejä. Ehkä minäkin jonain päivänä sitte inssaan jonkun kuvankäsittelyn ja rupeen harjottelee. Tykkään kyllä kovasti retusoiduista kuvista ite. Olkoot ne kohteet mitä vaan.
    Mun kuvausta on haasteellistanut aina se kun tuossa rungossa ei ole vakaajaa ja noissa putkissakaan ei ole kuin tuossa Tamronissa eli aina tulee otettua satoja kuvia ja parit onnistuu :) Jalustalla tietty prosentti on vähän parempi.
    Kiinnostaisi kyllä päivittää runkoa muttei vielä ole ajankohtainen johtuen muista harrastuksista ja kroonisesta rahapulasta :)
     
  18. bemi

    bemi Gearhead

    No tässä olis tällainen tarjolla.

    [​IMG]
     
  19. bemi

    bemi Gearhead

    TNewalta tosiaan ahvainnollinen kuvasarja. Oisko noita salamoita suuntaamalla saanut auton varjopuolen valaistua ja samalla piilotettua tuon apparin puolen varjon, joka näkyy hangessa katuvalon alla.

    Käytättekö salamaa ihan 'raakana' noiden varjojen valaisemiseen vai onko käytössä jonkinlainen valon hajoittaja pehmentämään valoa?
     
  20. TNewa

    TNewa 1st gear

    Tuon varjon hävittäminen periaatteessa onnistuu salamoita siirtelemällä, mutta valon suunta on sitten sellainen, että se ei välttämättä vastaa tarkoitusta. Sudin tuohon alimpaan kuvaan jo lisää valoa varjopaikkaan ja se loivenikin jonkin verran. Talvella salamoilla kuvatessa on se ongelma, että lumi tahtoo olla aina vaaleampaa kuin kuvattu kohde. Se menee sitten herkästi puhki ja myös varjot näkyvät siinä aika hyvin. Tuossa on lisäksi tuo lumipenkka takana, joten varjon osuus iokein korostuu. Kesällä vaikka kohdetta vastavaloon salamoilla kuvatessa ei tarvitse ajatella koko asiaa, koska varjoja ei vain tule. Pikkusalamoilla ei oikein kohteen takaa paistavalle auringonvalolle pärjää...

    Yksi vaihtoehto on tietysti koota kuva useasta eri valotuksesta photoshopissa tms. ohjelmassa, jolloin voi valaista salamalla vain yhden osa-alueen kerrallaan ja koota niistä maskaamalla yhden kokonaisen kuvan. Kameran on tietyst i oltava jalustalla ja samalla paikalla/samoissa säädöissä koko ajan
     

Kerro tästä muillekin!