Kahtasataa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ata, 20.1.2012.

  1. ata

    ata Gearhead

    Tuolla nopein vuonna 1970-topicissa tuli tällainen sivujuonne, jota voisi olla parempi jatkaa omassa ketjussaan, niin siellä voidaan pysyä alkuperäisessä ja mielenkiintoisessa aiheessa.

    eli lainaus sieltä ketjusta:
    Tässä nyt vähän mennään lain sivukujillekin, mutta ensimmäinen kerta kun itse olin 200 vauhdissa kyydissä taisi olla vähän lain rikkomistakin, ei kuitenkaan omalta osalta. Tuli oltua meinaan kaverin faijan silloin tuliterän Opel Omegan kyydissä (suurinpiirtein silloin kun ekat Omegat tuli joskus 1986 tai 1987), mittarissa oli jotain 220 km/h ja sama heppu sitten vähän tuon jälkeen siirtyikin jalkamieheksi kun poliisit veivät häneltä kortin kun oli ajanut samaa vauhtia tutkaan, tutkauksen tulos oli ollut tasan 200 todellista vauhtia... Ei sellaisessa 2.0 Omegassa ollut kuin 122 hv, mutta auto oli aika aerodynaaminen.

    Toinen, tuosta seuraava vähän paremmin muistiin jäänyt tapaus ei sitten sisältänytkään mitään laittomuuksia, vaan tapahtui Saksassa Autobahnilla, vuosi oli niinkin myöhäinen kuin 1997, autona oli Mustang 5.0 1994 avo ja itse olin takapenkillä ja katto tietysti alhaalla. Se ei itse asiassa ollut kauhean hauskaa... tuosta kuvattiin videokin, mutta se on 8 mm videokasetilla joihin ei itselläni ole enää katselulaitetta kun se kamera hajosi myöhemmin, kasetti on kyllä tallessa...

    Tuossakaan vaiheessa en vielä itse ollut omistanut yhtäkään autoa joka olisi tuohon "maagiseen" 200 km/h nopeuteen yltänyt, ensimmäisen sellaisen ostin itselleni vasta myöhemmin vuonna 1997 ja se oli 150 hv tehoinen Opel Vectra GT, jolla kävin Saksassa lomalla vuosina 1998 ja 2002 ja siellä tuli kokeiltua sen huippunopeus käytännössäkin, tehdas lupasi moiselle 220 km/h huippunopeutta ja mittariin Autobahnilla sai 245 km/h joka mittarivirhe huomioiden oli varmaan aika lähellä tuota 220 nopeutta. Oli viitosvaihteella kierrokset punarajalla että sen kovempaa se ei niillä välityksillä olisi mennytkään, ja sitten hajosikin jo vesipumppu koneesta pidemmän Autobahnilla täysiäajon seurauksena jossain Berliinin lähistöllä... Suomeen takaisin tultiin nilkuttaen ja joka levähdyspaikalla vettä koneeseen lisäten...

    Tuon jälkeen vuonna 2003 oli kaverin kyydissä Saksassa, jossa sitten mentiin taas A-mallin Opel Omegalla vähän kovempaa, mittarissa oli 270 ja se ei ollut vakio Omega, Evolution 500 DTM-luokittelumalli jo alunperinkin... Todellista vauhtia? En tiedä, ei ollut GPS:iä vielä itsellä ainakaan silloin. Tehdashan lupasi vakiolle moiselle 249 km/h huippunoeutta. Sen kovempaa en ole tainnut koskaan olla kyydissäkään ja se Vectran nopeus taitaa olla kovin mitä olen ajanut.

    Lentokentällä olen tainnut kotimaassa joskus kymmenisen vuotta sitten ajaa jotain samaa (jotain 220 tms) luokkaa mailin ajossa tuolla mun Calibralla. Siitä ei ole kokemusta mikä sen todellinen huippunopeus on, jotain 260-270 vissiin ja GTO menee samaa luokkaa, en ole kokeillut koskaan, sillä kovin mitä olen ajanut on vissiin jossain varttimailitapahtumassa n. 165 loppunopeus, ei ole ollut tarvetta pelleillä liikenteessä enkä ole Saksassa sillä vielä ehtinyt käydä.

    Mutta ei nyt kuitenkaan provosoida ylinopeuksiin, itsellänikin noista oli vain yksi ylinopeus ja sekin vain kyydissä...
     
  2. Maria

    Maria 1st gear


    Lapsena joskus faija hiukan antoi palaa jossain reissussa.

    Siis teininä (vuonna miekka ja kivi) kavereitten kyydissä ekan kerran.
    Kaikilla oli hiukan sellaisia autoja mitkä kanssa kulki reilusti sen 200km/h
    Oli jenkkii, nipponii ja saksalaista ja yx britti.

    Just kortin saaneena olin kuskina viimeisen päälle rakennetulla B Mantalla.
    Pojat yllytti ja sit piti vähän liikutella.
    Sama boxer koneisella Subarulla eli karstat pois ja taas kerran kuskina.
    Nämä tapahtui Lapissa.
    Nämä nyt sellaiset että ihan varmast kulki sen yli 200km/h

    Onhan sitä "joutunut" olemaan kuskina vähän kaikenlaisilla autoilla; tehottomilla ja allekirjoittaneellekin ihan turhan tehokkaille.


    Myöhemmin omista kieseistä ainakin "legendaarinen" Passat joka olis kuulemma tekniikan puolesta mennyt heittämällä F-ryhmään.
    Sillä jätettiin mikä kiulu vaan ja vaikka olis olleet mitkä aakkoset takana.

    Ja, mun sininen, ainakin uudempana.. Legendaarinen Tuupakan suora. :poff:
    Ja Saksassa mentiin niin paljon kun siitä ikinä lähti irti, että kyllä se mittari oli siellä yli 200km/h


    Ja se on kumma että henkilöautoilla mitkä oikeasti kulkee ja liikkuu, niin ei mitään mutta sitten Blazerilla lähti kortti. :eek:

    Onhan noita useampia ollut ja tietenkin vihree Kissa. :wink:

    Olis tähän ikään mennessä paljonkin tarinoita aiheeseen liittyen mutta ei niistä sen enempää ja sitä paitsi kaikki rikokset on vanhentuneet.
    Ja toisekseen ennen kun joku alkaa kiukuttelemaan, niin 99,9% ylinopeuksista joissa olen ollut mukana on tapahtunut moottoriteillä ja yöaikaan (23-05), että siihen malliin.


    ata tsekkaan yhden jutun liittyen tuohon 8mm videokasettiin ja laitan vaikka yksäriä.
     
  3. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

    Ensimmäistä kertaa vuonna -88, syntymävuotenani pääsin kyytiläisenä yli 200km/h nopeuksiin.

    Kulkineena 1960 Chrysler Windsor

    Itse tuommoisia nopeuksia ensimmäistä kertaa ajoin omalla autolla vuotena, jolloin sain kortin; 2006 keväällä.

    Auto 1960 Chrysler New Yorker
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Autolla eka kerta varmaan joskus 2005 88 vuoden Accordilla, 220 oli mittarissa haipakkaa, eikä pahemmin edes vedellyt mennessään.

    Mopoilla tullut kovimmat nopeudet vedettyä... CBR Hondalla mittariin 270, tietenkin Saksassa autobahnalla.... :odroll:
    Nykyinen mopokin pääsi "sinne" käymään ja taisi näyttää jonkun 240, matala kate joten jää noi huippunopeus enkat tekemättä.

    Kattoo josko joskus sais jonkun alkkisputken lainaan, kuinkas kovaa sellasella pääsis 8)
     
  5. Soikhiopiä

    Soikhiopiä 1st gear

    mun '75 2.0 OHC Taunus senverran viritettynä että eron vakioon kyllä huomas sillä kuuluisalla perseellä, otti mittariin noin 190. nyt vaikeesti selitettynä; 3.75 välityksellä vaikka laatikon kaverina ois pitäny olla 3.9... eli ei nyt varmaan ihan kahtasataa mutta sille autolla kyllä ihan tarpeeksi. :lol:

    sit B-ryhmäläisen Escortin kyytissä on kyllä menty yli sen 200.
    ja mutuna 350 SBC STW Buick kierroksia vajaa 6000 kolmosella ja lienyt joku "vakio"välitteinen perä :odroll:

    nää nyt tuli yhtäkkiä mieleen
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Faktaa eli poliisin tutkaan (onneksi lentokentällä) 1600-1700m:n kiihdytyksen jälkeen. Farmari Fury 360 tasan 200, diisseli mersu 208 ja valiantti 440 214.
     
  7. Johnny V4

    Johnny V4 2nd gear

    Mikäs ihme se tommonen oikein on? :D
     
  8. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Eka auto oli B-Manta jossa 2.0 CIH, tuplat Dellortot, peltisatsi, nokka ja 5v pikku-getrac. Kyllä se yli 200 kulki, ainakin A-Vectra GT jäi katselemaan takavaloja aikoinaan 8-tiellä Porista Turun suuntaan. Oliskohan ollut joskus '99.

    '89 Saab 9000 turbo kelasi n. 230 mittariin Tampereen ohitustiellä aikoinaan, silloin jäi S14 200SX Nissan katselemaan takavaloja. Tapahtui muistaakseni '07.

    '95 9000 turbo otti (ottaa) ainakin 240 mittariin ja kiihtyi vielä. Mittaria ei tullut seurattua tuon vilkaisun jälkeen. Seat Leon 2.0TFSI yritti tulla imussa mutta ei jaksanut, vaikka tehdas lupaa sillekin 230 huippuja. Tapahtumapaikka valtatie nro 11, vuosi 2011. Nastarenkaat alla.

    Luonnollisesti em. tapahtumat ovat puhtaasti mielikuvituksen tuotetta eikä niitä ole koskaan tapahtunut, tai ainakaan minä en ole ollut kuljettaja. :soosoo:
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Ei hirveen usein ole tullut oltua kyydissä, kun autolla on ajettu yli kahta sataa ja vain muutaman kerran itsekin ajanut noita vauhteja. Tosin mitattuja todisteita nopeuksista ei ole, eikä aina edes mittari näyttöjä.

    Ensimmäinen kerta tapahtui Keimolan moottoriradalla 1971, kun pääsin Leksa Kinnusen kyytiin Interserie Porscheen. Tuolloin pitkä'llä takasuoralla kuulemma oli nopeutta 280 km/h, kun alkoi mutkaan hiljentäminne. Yksin treenatessaan Leksa kuulemma pisti tuolla suoralla 300 rikki ennen jarrutusta.

    Tuon lisäksi on pari kerta tullut oltua yli 200 vauhdissa 911 Porschen kyydissä. Kerran myös ajoin kaverin Carrera kakkosella mittarinäytön mukaan yli 250. Mittaustulosta ei ole vain tuo mittarinäyttö eli ei välttämättä totuus.

    Itselläni on ollut vain kaksi autoa joilla edes teoriassa on tuon maagisen kaksi markkaa pystynyt ylittämään ja molemmilla olen tuon myös todennäköisesti ylittänytkin. Varsinainen panssarivaunu, jolla mahdollisesti ajoin tuon maagisen rajan yli oli Chevy Impala 4D Sedan-76 varustettuna LS5 koodin 454:llä. Autolle laskettiin tuolloin olemassa olevien tietojen pohjalta teoreettiseksi huipuksi +230 km/h, mitä tuskin koskaan tuli ajettua. Mittarinäyttöäkään ei koskaan saatu noin paljon, sillä suurin lukema mittarissa oli 160 km/h, joka taatusti jäi alhaiseksi.

    Oldsmobile Cutlass Calais -81 kulki jopa 350 dieselillä mittarinäyttöä tuon +200, mutta todellisuudesta on paha sanoa. Välitys oli kyllä tosi pitkä. Myöhemmin sama auto muuttui vuoden 1969 Chevyn 307 koneelle ja sillä tuli kerran otettua kisaa Golf G60:n kanssa. Tuolloin tuli ajettu 210 km/h nopeusluokan renkaat rakkuloille eli sen puolesta vauhtia on todennäköisesti ollut aika paljon. Golf kuski kehui ajaneensa yli 250 ja minä vaan menin karkuun. Mitkä sitten olivat oikeat nopeudet, sitä ei tiedä kukaan.
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    396 hiperf-1600 kg 3.03 perä ja nos 12.87 varttimaili,kolmonen jäi käyttämättä nopeus 187.yöllä syksyllä ajoin kaasut loppuun pitkällä suoralla,tuntui kyllä lyhyeltä,eiköhän 200 rikki menny.nyt vaan 91 gtalla ajellaan mut sen verran lunta et ei kehtaa lämä tiskissä vetää.
     
  11. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    1983 keväällä isävainaa osti -80 -mallisen Saab 900 Turbon. Kovan kiusaamisen jälkeen saatiin ikänsä harkiten ajanut mies innostumaan Virttaan varalaskupaikalla. Hanttari penkki oli laskettu vaakaan ja mummu 83 vuotta siinä torkkui. Oranssi (muistaakseni) neula kiipesi hitaasti kolmannelle sadalle. Takapenkillä äitini, vainaa jo hönkin, kiljumaan, että "Mummu pelkää, mummu pelkää!" Siihen mummu kysymään: "JAA MITÄ SANOIT KELLON OLEVAN?" Sittemmin ostin auton itselleni ja neula tuli useinkin ajettua niin pitkälle kuin meni. Ei taideta laskea topikkiin kun netistä löydetyn mukaan ei tainnut huiput olla kuin 195 km/h. Sen se kulki vielä yli kymmenvuotiaanakin. Öisellä ohikulkutiellä ja Raision motarilla, kaukaa takaa huomaamattani seuraavan virkavallan mittarin mukaan. "Kun et kerran poika ruvennut valehtelemaan, niin laitetaan sakkoa sen verran kuin saa ja otetaan kortti sit ens kerralla talteen."

    Saabilla ajellessa iski korinvaihdon piru ja 20 vuotta sitten vappuna sai kilvet melkein kolme vuotta kestänyt savotta. E12-tyypin 528iA sai E24-tyypin Coupe-korin. 528iA:lle ilmoitettiin huippuja tasan 200km/h ja samalle tekniikalle Coupen korissa 628 CSiA:na muutama kilometri enemmän. Testattiin sekä itse, että virkavallan mittaamana ja oli tehot tallella. Sakkoasakkoa paljonpaljon ja taas kortti taskussa ajamalla eteen päin. Miten niin supliikkimies? Kuva alla.

    [​IMG]

    Päähän niihin Baijerin penteleisiin sitten sekosi niin, että -97 kun tarjottiin harvinaista, Bemareille harvinaista potentiaalista keräilyarvoa omaavaa ekan sukupolven mfemmaa, piti se ostaa Saksasta talteen. E28 M5, 587 kpl valmistettu. 286hv, 1450kg ja 245km/h. Ajoteitokoneen nopeusnäyttö on tarkka, sillä kulutus lasketaan samalla signaalilla. Asetin nopeusvaroittimen gongin 245 kohdalle ja ei kun kohti Paimiota, jonne Helsingin motari Turun suunnasta silloin ylsi. Melu yli kymmenvuotiaassa vessassa oli melkoinen, mutta kun pään painoi liki kojelautaa, pystyi öisellä motarilla kuulemaan Tammisillan alamäessä vaimean "GONG". Mittarilukemaa en edes koittanut lukea siinä pää vinossa kaistojen keskiviivan päällä pysytellen. Ajettiin siirtokilvillä. Paljon. Ei ole verotettu Suomeen vieläkään. Seissyt tallessa vuodesta -99.

    [​IMG]

    A Omegasta Ari jo kirjoittikin. Tuskin kauas jäi automaatillakaan sen kulku pikkukoneisenakaan. Usein täydet Saksassa, Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Vain ruotsalainen poliisi ei halunnut jutella ja ainoastaan suomalainen halusi postittaa kortin Pumminusulasta Turkuun kuukautta myöhemmin. Pirun nuuka ja suuri sedan. Oli käyttis 1997-2005. Harmaa, kaksi kirveen iskun reikää takakyljessä vasemmalla. Joku saattaa muistaa auton Turusta.

    Sitten tuli B Omega, 170hv Audi A6 ja oisko 140hv diesel Ford Galaxy. Tuskin olen yhdelläkkään yli 150 ajanut. Melko hyvä kansalinen siis jo vuosikymmenen ajan olen ollut. Ainakin kotimaassa.

    2007 saatiin Saksan reisulla käyttöön pakasta vedetty E60-korin M5. V10 507 hv, flipflap-vaihteet ja HUD-näyttö. Lähteet väittää autossa olevan 250-rajoittajan, minä muistelen nähneeni 26jotain ja 27jotain lukuja tuulilasissa. Oli kuin isoa prätkää olisi käskenyt kun lätki pykäliä ylös ja alas ratin sivuilta.

    [/list]
     
  12. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ekan kerran yli kahtasataa heti kun kortti taskussa iskän volvolla, kovin vauhti kyydissä ikinä 308 GPS mukaan viritetyssä M5:ssä.
    Kovin vauhti omalla autolla muutama mersu 250 rajoitettu.
     
  13. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Muistoja kehiin..joo
    1988 tehtiin Porvoon- Koskenkylän moottoriliikennetietä. Kuukausi ennen kun se avautui yleiseen käyttöön, lainasin kaverin 3 litrasta V6 capria. Oli siistiä vetää puomien takana 200. Muistaakseni pelottikin kyllä...
    Sit Saksasta ostamallani E280 mesellä piti koittaa mitä kulkee, Lyypekki- Travemynde baanalla 225, sai riittää, meni sen verta mutkaseks sekin tie.
    Nykyään varmaan sts ottas parisataa helposti mutta kiireet on jääny, ehkä ammattikin vaikuttaa. Logistiikan open ei oikein kärsi leikkiä.
     
  14. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    sain tos pari kesää sitten kaverilta vanhan tomtom gepsin..ajattelin kattoo miten mercury monterey -63 mittari pitää kutinsa..nokian motarilla kasvoi sarvet päähän ja sain 198 km/h tauluun ja sit tuli rekan perävalot vastaan kahdella kaistalla..ja heti niitten jälkeen vastaantulevalla kaistalla miliisit..mutta jäihän toi hiukka harmittamaan...
     
  15. sepi 74

    sepi 74 1st gear

  16. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    En ole ikinä ajanu autolla kahtasataa! :oops:

    En ole ollut edes kyydissä kun on ajettu kahtasataa..! :oops: :oops:

    Purjelentokoneella olen sukeltanut melko lujaa ukkospilvestä pakoon ja silloin nopeus ei ollut varmaan kaukana siitä kahdesta sadasta. Pelotti niin kovaa että en katsonut enää mittareita.. Rakeita satoi kuomuun kuin olisi haulikolla päästelty sarjatulta ja korvat lukossa sukelsin pilven alta paremmille vesille (ilmoille).. Tuo tapahtui tosin jo ennenkuin sain ajokortin. Ilmanopeus ei tunnu niin kovalta kuin maanopeus kun maan pinnalla on vertailukohta melko lähellä siihen nopeuteen.

    Mutta kyllä sitä pitää vielä autollakin rikkoa tuo raja. Elämässä pitää olla jatkuvasti uusia tavoitteita ja mikäs sen parempaa kun ne on realistisia!
    :D
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    HETI alkuun moralisoijille: kai kaikki tämän topicin kirjoittajat ajoivat sitä kahtasataa SELVINPÄIN ja siksi heistä ei luettu iltalehtien lööpeissä ja muistokirjoituksissa.

    Kaverin Caprilla, jossa oli 2,8 (myöhemmin 289) tuli muutenkin tultua kesäyönä kohtuullisella keskinopeudella. 200 km/h oli 5000 tai 5500 rpm, kuitenkin kohtuulliset kierrokset. Hyvä auto, matala. Pieksämäeltä itään.

    En muista oliko toinen kerta, mutta seuraavana kesänä Kuljun moottoritiellä jostain mistä lie Carinasta Chevy II:lla ohi, 200 km/h tauluun ja niinhän se tuulettajan hihna taas loikkasi pois. Luonto ei antanut myöten nolona pysähtyä mihinkään moottoritielle, joten kauhulla katsoin punaiselle salamana nousevaa lämpömittaria; parin kilsan päästä rampista ylös ja tien poskeen kohtuullisen höyryn kanssa sitten jäähdyttelemään...

    Kolmas kerta (en muista oliko siis kolmas kerta kahtasataa, mutta siis kerta joka jäi mieleen) muutama vuosi myöhemmin: kaverin Buick '64 kulki 401:n voimalla 190 km/h, mutta ei kahtasataa ja oli kaamea ajettava tosi pehmeällä jousituksella.

    Näistä siis kaksi jälkimmäistä moottoritiellä, joista ette muuten pahemmin lue nuoriso-onnettomuuksista.

    Nykyään enää uskalla ajaa edes 120 km/h missään, kun lähtee parin kuukauden käyttömenot sakkoina. Opiskelijana oli onneksi varaa eikä tullut ajateltua poliiseja liikaa.
     
  18. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    kaverin faijalla oli pösö 205 gti 1.9

    ainoo kottero jolla olen ainakin nopeusmittarin mukaan ylittänyt 200 km/h...

    se oli sillon. 90-luvun alussa... sittemmin olen tyytynyt ihan kruisailuun. :D
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Rikokset on kait jo vanhentunu :oops: . -80 luvulla turbosaabit jäi motarilla katteleen takavaloja. -90 luvulla jo Raision vehon kohdalla mittari näytti 210 STS käkkylällä. -00 luvulla käkkylän mittarissa sellainen lukema ettei uskalla kertoa :rotfl: . Rätkällä -80 luvulla tampesterista kaskentien kesoilin krillille 55minsaa, jossainkohtaa tais kaxmarkkaa ylittyä.
     
  20. 370

    370 Gearhead

    -89 tai sinnepäin mentiin Furyllä D:tä, ku loppu mittarista lukemat.
     

Kerro tästä muillekin!