Kovan penkin parantelua...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WSE, 24.5.2004.

  1. WSE

    WSE 1st gear

    Tunnetusti useimmissa STW Capriceissa on tietyistä syistä ns. vaneri-istuimet...
    Mietin tässä miten saisi paremman istuttavan; Meikäläisellä on kuitenkin originaali "nahka" verhoilu siinä kovan penkin päällä ja originaali tyyppinen&alkuperäisessä asennossaan oleva ja siis myös hyväksytty, mutta kuitenkin "kova" selkänoja...
    Suunnittelin, jotta laitan vanerin tilalle n.3mm pellin; siihen päälle "telttapatja" /vast "kova" pehmuste, n. 5mm jonka päälle hieman kovempi laatuista vaahtomuovia 20mm ja tämän päälle vielä pehmeämpää vaahtomuovia 20mm, sitten originaali verhoilu taas. Näin kokonaisvahvuudeksi tulee se alle 50mm ja pehmustus on "progressiivinen" eli joustaa tarpeen mukaan muttei pohjaa minkä lisäksi sitä on mahdollisimman paljon, joten luulisi olevan ihan kohtuullinen istuttava...
    Minkälaisia mielipiteitä tai ideoita porukalla on tästä tai ehdotuksia muihin laillisiin viritelmiin ko. tapauksessa...?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: WSE 2004-05-24 00:25 ]</font>
     
  2. Carmo

    Carmo Gearhead

    Kuulostaa varsin hyvältä suunnitelmalta. Itse jättäisin varmaan tuon pehmeimmän vaahtomuovin pois. Sehän on kuitenkin aina kasassa, kun penkillä istutaan. Ja lisäksi jäykemmät pehmusteet pysyvät luultavasti pidempään paremmassa ryhdissä.

    Tässä asiassa paras apu on kuitenkin oma (ja/tai matkustajien) perstuntuma. Hommaat testikappaleita ja etsit sopivan kombinaation.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisko huono idea lisäksi taivuttaa se pelti valmiiksi mutkalle, tehdä siis tavallaan "kuppipenkki"? :grin:
     
  4. WSE

    WSE 1st gear

    Jaa-a uskaltaakohan; mitenköhän lain kirjain menee; ARVA pykälien mukaiset istuimet; pitääkö se todellakin olla "suora lankku" vai saako olla muotoiltu mikäli 50mm vahvuus ei ylity missään kohtaa?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Varminta lienee lyödä naulat pystyyn siihen istuinosaan, niin ainakin verokarhu hurraa..
    Mutta tosissaan, kannattaa varmistaa hyväksyvätkö "kupin" vai eivät, sillä se voi maksaa 12-17 000 € ..
     
  6. Jasse

    Jasse 1st gear

    Juu kannattaa sit olla varovainen ettei lävähä verot :smile:
     
  7. Gallu

    Gallu Gearhead

    eikös sekin laki poistunut vuosi vai kaksi sitten?? mielestäni saa laittaa jo pehmeän penkinkin.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Heh heh.. Kerro tuo poliisille joka tekee ilmoituksen veronallelle.. Ei taida mutu auttaa, kun vouti käy nyhtämässä 12-17 000 € :wink:

    Kyllä se TPP 57 "arva"-penkki pitää olla. Ja jos pois otat, niin et sitä saa takaisin..
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    penkin ei tarvitse olla kova, hetekan pohjasta saa ihan istuttavan. istuimen ja selkänojan kulman 90astetta saa mukavaksi kallistamalla koko pakettia takanojaan. Katsastus mies on antanut tällaisesta ratkaisusta seuraavan lausunnon: täyttää lain kirjaimen mutta ei ole sen hengen mukainen.
     
  10. timuli

    timuli Gearhead

    kieltääkö joku pykälä sen että tekis penkkiin vain kehykset ja siihen sitten joustava materiaali istuinosaksi.Mulla ainakin oli yhdessä vanissa istuinosa tehty joustavasta materiaalista eli turvavyö nauhasta.
     
  11. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Itekkin tuota mietin että tekis vaan "kehykset" ja sitten hetekasta tai sellasesta hinausliinasta joustavan istuinosan + vielä vähän pehmustetta.

    Kävin Katastusasemalla kysymässä niin se olis kuulemma mahdollinen tehdä.

    Se 50mm mitataan silloin kun penkillä EI istu ketään.


    Jos tuokin laki olisi haluttu olevan selvempi, niin olisivat laittaneet lakikirjoihin että kun siinä vähän aikaa istuu niin on perse kipee, eikä mitään v**** 50mm.....
     
  12. Jimbo

    Jimbo 1st gear

    Kyllä noita "kehys-stooleja" jonkun verran näkyy, joten lienee niitä joku joskus hyväksynyt. On sellainen huomattavasti mukavampi kuin vanerin päälle liimattu 50millinen vaahtomuovi.

    Eikös Starcraft-Astroissa oo se taittuva istuinosa toteutettu juuri tuolla periaatteella...
     
  13. Tein vanhaan astrooni takasohvan pihakeinustani... Joustava verkkorakenne ,jonka käänsin niin että pehmuste jäi ikäänkuin kehikon sisään jolloin kokonaispaksuus jäi siihen 50mm ja oli tosi hyvä istua ,koko pakettia oli käännetty taaksepäin ja selkänoja oli saranoitu ylälaidastaan jolloin sen alapäähän sain poiskääntyvät tuet jolla pystyi vielä säätämään kallistusta. Kelpasi katsurille ja oli rekisteröity 4lle se takapenkki.Eli autossa oli 2+4paikkkaa....
     
  14. [Vee8]

    [Vee8] 3rd gear

    Akesta asiaa kyselin joskus vuosi sitten, tällöin puheissa ollut inssinjööri kielsi ehdottomasti joustavan istuinpohjan, sanoi sen vieläpä langettavan automaattisesti veron. Peruste oli, että istuessa paksuus ylittää sen 50 mm, kun pohja joustaa. Katsastukset tunnetusti eivät kaikesta mitään tiedä, eli voi mennä läpikin. Kannattaa silti mielestäni kysyä, muutama kymppitonni veroa 80-luvun autosta ei vaan houkuta...
     
  15. WSE

    WSE 1st gear

    Noissa Capriceissahan ei ole tuota 90 asteen kulman ongelmaa kun penkit on hyväksytty alkuperäisessä asennossaan olevalla(ohennetulla)selkänojalla.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näin toissapäivänä pakun jossa oli kovat penkit, mutta istuinosa oli aaltomallinen, eli persauksen muotoinen. Tiedä sitten leikkiikö verollaan, ei ehkä kannattais leikkiä, joku kateellinen kusauttaa kuitenkin.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös 50mm ole mitta jonka penkki/verhoilu saa joustaa?penkin paksuushan on kokonaan toinen juttu eli verhoilun paksuus ei saa ylittää viittä senttiä.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    istuinosan paksuus 50mm, missä mukana runko ja verhoilu.

    Välttämättä tuommoinen rättisitikka istuin ei ole sen mukavampi istua, kuin oikea kova penkki (vrt starcraft).

    Kannattaa harkita
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kattelin kerran Metron tuomaa Suburbania ja siinä oli penkit muotoiltu mukaviksi mutta alta 5cm..
     
  20. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, mutta ainakin tuon astron joustavapohjainen hakkaa vaneripenkit 6-0. Lähes miellyttävä eli siis liki laiton? :smile:
     

Kerro tästä muillekin!