Mustat kilvet, kuusi merkkiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Daaz, 24.1.2012.

  1. Daaz

    Daaz Gearhead

    Tuli tuossa linkissä (http://www.rekisterikilvet.net/) vastaan "tieto", että vuodesta 1960 lähtien myös mustissa kilvissa saattoi olla kuusi merkkiä (malliin AAA-000). Mutta en ole koskaan nähnyt tällaista. Onko kellään kuvaa kuuden merkin mustakilpisestä ihmeestä - ennen kaikkea sellaista, jossa tunnus on myönnetty vuoden 1960 jälkeen mutta ennen valkopohjaisten kilpien tuloa (1972?). Teoriassahan kai uuden (valkopohjaisen) tunnuksen voi nykyään siirtää mustiin kilpiin, mutta onko noita alkuperäisiä, kuusinumeroisia mustia kilpiä missään autossa oikeasti?

    -Daaz
     
  2. tammercity

    tammercity Gearhead

  3. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Ei ole 60-luvun kilpi toi!
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    Artikkelin kirjoittaja on luultavasti sekoittanut asiat: Vuonna -62 siirryttiin 2-kirjaimisista enintään 3-numeroisista kilvistä 3-kirjaimisiin enintään 2-numeroisiin kilpiin.
     
  5. Daaz

    Daaz Gearhead

    Joo, kiitos kuvasta! Siis ei ollut sitä, mitä etsin (jos oletamme, että on alunperin valkopohjainen tunnus, joka on vaihdettu sittemmin mustalle pohjalle). Mutta hyvä nähdä tuollainenkin.

    Luin tuossa vähän lisää, ja jossain oli "tieto" (taas lainausmerkeissä), että vuosien 1961-1971 aikana kirjaimia oli kolme, mutta numeroita kaksi. Aiemmin siis kirjaimia kaksi ja numeroita kolme. Mutta eipä tuosta nyt varmaa selvyyttä ota, kun kaikissa lähteissä puhutaan asiasta perin epämääräisesti. Mutta silti lienee syytä olettaa, että kuusimerkkiset mustat kilvet ovat kaikki ns. uustuotantoa.
     
  6. Daaz

    Daaz Gearhead

    Aivan, näin siis itsekin oletan tapahtuneen (kuten tuossa yllä kirjoitin).
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Ei pitäisi m un m ielestä edes hyväksyä noita kuumerkkisiä mustia kilpiä, edes museoautoihin, sillä nehän vääristävät autoilun historiaa.
     
  8. ata

    ata Gearhead

    Osin samaa mieltä, vanhempiin autoihin tuollainen voi näyttää paremmalta kuin valkoinen, jos autoon ei ole saatavilla lyhyttä tunnusta (pitäisi kyllä saada alkuperäisyyden kaltaisuuden perusteella) ja jos auto on 1973 tai uudempaa mallia, niin mustapohjaisia kilpiä ei pitäisi voida saada edes hakea, koska ne ovat puhdasta historian vääristelyä ja saman tien voisi hyväksyä sitten museoautoon vaikka flakeliekkimaalauksia tai remmiahtimia pellistä läpi...

    Valkoiset kilvet tulivat ekana 1972 ja viimeiset mustat uusissa autoissa taisivat olla vuonna 1973 jossain päin Suomea ja yhdessäkään sitä uudemmassa autossa ei sellaisia pitäisi olla. Olen nähnyt 6-merkkisiä mustia kilpiä 70-luvun loppupuolen museorekisteröidyissä autoissa ja ne näyttävät todella vääriltä. Ei sellaisia kilpiä ole oikeasti siihen aikaankaan ollut.
     
  9. Remu63

    Remu63 1st gear

    Mustia kuusimerkkisiä kilpiähän ei ole ollut ennen vuotta -72 jolloin valkoiset tulivat.Poikkeuksena perävaunukilvet joissa 2 kirjainta ja 4 numeroa.
    Tästä syystä mun silmää kyllä häiritsee pahasti nuo mustat 6-merkkiset museokilvet :mad:
     
  10. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    mulla oli joskus todella vanhassa peräkärryssä pu-xxxx mustana. eiköhän ne orginellit olleet..
     
  11. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Pikkukonttoreilta jaetiin 5 -merkkisiä mustia vielä 70-luvun lopussa, pois N-kilpien alta...
     
  12. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  13. hla

    hla Gearhead


    Ei noi 6-merkkiset mustat tarvii olla edes museokilpiä. Jos sulla on vanhempi kuin '72 auto ja tollainen nyky XYZ-*** kilpi, niin voit vaihtaa sen mustaks vaikka auto ei museorekisterissä oliskaan.


    Jollain syrjäisemmillä seuduilla mustia kilpiä jaettiin vielä pitkään valkoisten kilpienkin tulon jälkeen kun oli vanhaa varastoa ja jok
    u otti ne vielä vastaan. 2 jossainpäin Suomea rekisteröityä '74 Moparia sai mustat kilvet alunperin.



    Muutaman vuoden päästä nähdään ensimmäinen W124 Mersu tai Volvo 740 mustilla museokilvillä... Tän oon ennenkin sanonut, tähän mennessä paras on mr-rek. '81 Gx Taunus mustilla kilvillä (MU-xxx).
     
  14. hla

    hla Gearhead


    Ei noi 6-merkkiset mustat tarvii olla edes museokilpiä. Jos sulla on vanhempi kuin '72 auto ja tollainen nyky XYZ-*** kilpi, niin voit vaihtaa sen mustaks vaikka auto ei museorekisterissä oliskaan.


    Jollain syrjäisemmillä seuduilla mustia kilpiä jaettiin vielä pitkään valkoisten kilpienkin tulon jälkeen kun oli vanhaa varastoa ja jok
    u otti ne vielä vastaan. 2 jossainpäin Suomea rekisteröityä '74 Moparia sai mustat kilvet alunperin.



    Muutaman vuoden päästä nähdään ensimmäinen W124 Mersu tai Volvo 740 mustilla museokilvillä... Tän oon ennenkin sanonut, tähän mennessä paras on mr-rek. '81 Gx Taunus mustilla kilvillä (MU-xxx).

    Mut en ikinä ole kyllä nähnyt missään autossa ennen vuotta 1972 myönnettyjä 6-merkkisiä kilpiä. Ehkä se on kirjattu lakitekstiin, jos lyhyemmät tunnukset olis ollu vaarassa loppua et pidemmät tunnukset voidaan ottaa käyttöön tai jotain.... En tiedä...
     
  15. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    niitähän ei pitänyt alunperinkään antaa mustana mut jotkut vinku itelleen mustat.
    ihan sama jos pyytäis jenkkityyliset kilvet mitä niitäkään ei oo koskaan saanu.
     
  16. risto-olavi

    risto-olavi 2nd gear

    Tähmitäh? Siis vääristävät historiaa? Nehän ovat historiaa tästä hetkestä eteenpäin ihan niin kuin kaikki muutkin kilvet!!! Vai pitäisikö kaikki kehitys pysäyttää???
     
  17. signet

    signet Gearhead

    Olen nähnyt 6-merkkiset kilvet 90-luvulla, AJA-***(numeroa en muista),stadissa auto oli ruskea muistaakseni neliovinen sunbeam tai chrysler 160 tai 180.Kilvet oli aika patinoituneet eivätkä näyttäneet itse valkoisista maalatuilta.Ja tämä havainto on ajalta kun mustia kilpiä ei vielä saanut mihinkään autoon missä ne eivät olleet koko ajan paikallaan ja rekisterissä.Automaattisesti kilvistä poistuneet mustat oli palautettava ja otettava tilalle valkoiset.
     
  18. TiM

    TiM 1st gear

    Eikös tuo museointi tarkoita juurikin kehityksen pysäyttämistä, eli ajoneuvon saattamista sellaiseen kuntoon kun se aikoinaan yli 30 vuotta sitten oli? Joten kyllä minunkin mielestä noi 6-merkkiset mustapohjaiset kilvet saisi työntää auton omistajalle sinne minne aurinko ei paista... samoin kuin ne mustapohjaiset SF-tarrat, joita joiden vanhojen autojen perässä näkyy "uusiotuotantona" tehdyn... :poff:
     
  19. lumlum

    lumlum Gearhead

    Olen täysin samaa mieltä. Mustat kilvet kuulukoot ->1972 -vuosimallisiin autoihin, joihin ne on alunperin kiinnitetty tai oltaisiin voitu kiinniittää. Vähän samaa asiaa edustavat Fin-rekkarit, joita alettiin asentaa uusiin autoihin 5/2001. Hittoako niitä vanhempiin vehkeisiin ruuvataan?!? :wc:
     
  20. Remu63

    Remu63 1st gear

    Ei tarvi olla MR-kilvissä joo,Sain omaan ajopeliin viisimerkkiset valkoiset mutta tilasin heti mustat,näyttää paljon tyylikkäämmältä niillä.Ei oikein voi ymmärtää että joku väkisin halunnut 6-merkkiset mustat kilvet...
    Kaikki kehitys ei suinkaan ole aina positiivista :cry:
     

Kerro tästä muillekin!