Mustat kilvet, kuusi merkkiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Daaz, 24.1.2012.

  1. risto-olavi

    risto-olavi 2nd gear

    Minä olisin halunnut omaan museopeliin 6-merkkiset mustat kun ne kertois heti kaikille, että rekisteröinti on tehty vuoden 2010 nurkilla, mutta sain konttorilta 5-merkkiset. No ei se harmittamaan jääny ku huomasin, että reiät sopi suoraan...

    Suurin vahinko rekisteröintijärjestelmässä tapahtui silloin kun MR-kilvillä alettiin korvaamaan aitoja suomikilpiä. Silloin tuhottiin historiaa. MR-laput olis mun mielestä pitänyt pitää puhtaasti uustuontiautojen kilpinä.

    Mut pointti on se, että jos joku rupeaa narisemaan mustista 3+3 kilvistä, niin ihan yhtä hyvin joku mummo vois narista siitä, että oli ihan väärin kun laitettiin se toinen kirjain niihin kilpiin (1952) - ja varsinkin kolmas (1961) - ja että ne on historian vääristämistä kaikki tyynni kun ei semmoisia ole Suomessa koskaan sitä ennen ollut olemassa.

    Well, that was then and this is now... Revitään tästä eikä asina marista :D
     
  2. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    eiiiiiiiiiii
    siis kun 82bluebird kuuluu aikakauteen jolloin niihin laitettiin valkopohjaisia kilpiä,,,niin se on kunnon teko historian kannalta laittaa siihen valkopohjaiset,,,kun niitä on silloin sellaisena näkynyt,,,
    kyllä näyttää niin tyhmältä jotkut mustat kilvet 80-luvun pelissä..pilaa kokonaisuuden,,mikä helv motiivi siihen on sellaisia tunkea,,tai vaikk 80 luvun stw capriceen mustat kilvet,,,ei hitossa ikinä,,
    jossain 80-luvun bluebirdissä mustat kilvet on sama asia kuin hetero homobaarissa,,,SE EI VAIN KUULU SINNE! :rotfl:
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Ei se, että mustia kilpiä annetaan sellaisiin autoihin, mihin ne eivät kuulu ole mitään kehitystä. Nippanappa itse hyväksyn nuo jälkituonteihin annettavat mustat kilvet, ovathan ne sentään oikeata vuosimallia.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jos nyt oikein saivarrellaan, niin on niitä mustia 6-merkkisiä sentään tainnut olla joskus: Ennen sotia, kun kilvet vielä vaihdettiin vuosittain vuorovuosina mustapohjaisiin ja valkopohjaisiin, oli Vaasan läänissä kirjaimet VA ja 1-4 numeroa. (Viipurin läänin kilvissä oli pelkkä kirjain V.) :lol:
     
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Parhaiten vanhaan autoon sopii just sellanen kilpi minkä siihen on uutena voinut suomessa saada, mieluiten juuri alkuperäisillä merkeillä ja värityksellä. 6-merkkistä mustaa tai mr-kilpeä en omaani huolisi.

    20-30-luvun autotkin näyttäis paljon paremmalta jos niihin sallittais alkuperäistyyppiset kilvet alkuperäisillä kirjasintyypeillä näiden modernien kilpien sijaan.

    Jälkituonteihinkin olis paras jos sais vanhoja aikakauteen sopivia kirjainsarjoja jos ja kun niitä on vapaana, mutta se oliskin jo ihan liikaa vaadittua palvelua suomalaisilta virkamiehiltä.

    Itellä kun jopa vähän töksähtää silmään noi omat mustat czo-kilvet kun tietää ettei sellaisia ollut saatavilla -68 :D
     
  6. Comero

    Comero 1st gear

    Minua "nyppii" kun en saa enää alkuperäistyyppistä D-kirjainta 60-luvun autoni kilpeen, jos joutuisin tilaamaan vaikka yhden kadonneen tilalle.
    60-luvun jälkeen on ollut ainakin kolmea ei fonttia ja nytkin jaossa olevissa kilvissä on yhtä aikaa kahta eri versiota D-kirjaimesta, joista kumpikaan ei ole "aito" joka autossani on ollut alunperin.
    Muutaman museoauton nähnyt, joissa se "väärä" D alkuperäisessä kilvessä ja ihan oikeasti se pistää silmään todella pahasti. :mad:
     
  7. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Monta muttaa ja monta asiaa mikä nyppii ketäkin, itteeni nyppii että -60 mallin Rekordin alkuperäiset tunnukset on nykyään kiinni jollakin pärrässä ja jouduin ottaan rekisteröitäessä xxx-000 tyyppiset kilvet valkoisina... No, tilasin mustat 6-merkkiset tilalle, ja kuuluu sellaisia olla tai ei, niin silti ne istuu autooni paremmin kuin valkoiset...
     
  8. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kyllä tossa tilanteessa pitäis saada toiset 5-merkkiset tilalle, kannattaa vaihtaa konttoria.
     
  9. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Jälkeenpäin olen oppinu että olisi kannattanu käydä kysäseen muilta konttoreilta, mutta rekisteröitäessä en ollut tästä tietoinen... Konttorilla sanoivat että enää ei anneta uusia 5-merkkisiä tunnuksia ja vanhat on loppu, en vaan ymmärtänyt että ne 5-merkkiset oli loppu vaan juurikin siitä konttorista ja muualta olisi mahdollisesti vielä semmoisia saanut. No, nyt on 6-merkkiset, ja tarkistelen aika-ajoin vieläkö auton "omat" tunnukset on käytössä, ja kun ne vapautuu niin tarraan niihin kiinni.
    Onhan tuo vähän luonnoton, mutta menköön toistaiseksi...
    [​IMG]
     
  10. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Eiks tossa oo ollu kun yhdet lyhyet vanhat tunnukset? Jos on ollu useampia niin niistä voi valita mitkä vaan, jos on vapaana.
     
  11. Ahis

    Ahis Gearhead

    Pitäis saada eri ajoneuvoluokkaan samat kilvet. Eli jos mopossa niin pitäis saada autoon. Eivät sitä konttorilla aina tiedä. Ja munkin tieto on hatara mutta melko varma.
     
  12. Comero

    Comero 1st gear

    Käytäntö on muuttunut, enää ei saa samaa tunnusta, vaikka olisi eri ajoneuvoluokkaa. Taisi muuttua uuden ATJ-järjestelmän mukana.
     
  13. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Jotkut rakentavat autoaan vuositolkulla ja kun saavat sen valmiiksi niin ruuvaa siihen reikiä täynnä
    olevat vanhat kuppaset kilvet tai laittavat FIN-laput vanhaan autoon.

    Jos saisi kuusimerkkiset mustat kilvet FIN-tunnuksella niin varmasti joku ääliö
    sellaisetkin huolisi ja jopa tilaisi, kilpi on osa kokonaisuutta!
     
  14. TiM

    TiM 1st gear

    Ei ne uudet kilvet ole välttämättä oikeanlaiset fontiltaan tahi muutenkaan, kyllä ne on sen auton historiaa, ne vanhat kuppaset kilvet.

    Ehdotin tätä juurikin kaverille, että kokeilisi jos vain mitenkään olisi mahdollista... :rotfl: Kaverin '62 malliseen autoon ei Trafilta eikä mistään muualtakaan ole löytynyt tietoa mitkä kilvet siinä aikoinaan 60-luvulla oli, joten siihen tulee sitten M-alkuiset museokilvet näillä näkymin.
     
  15. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Minusta kilvet pitää olla samaa tasoa kuin autokin ja jos auto on entisöity tai kunnostettu niin miksei kilvetkin voi vastata sitä koska voihan nekin entisöidä, kilvet ovat niin näkyvä osa autoa. Kokonaisuus.
     
  16. risto-olavi

    risto-olavi 2nd gear

    Toisaalta voisi ajatella, että ne kilvet ovat tunnisteet, joten ne tulisi säilyttää juuri siinä kunnossa missä ne sattuvat olemaan, eihän valmistenumeroakaan "entisöidä". Maailmalla yleinen käytäntö tuntuu olevan se, että ne rupiset orkkiskivet on takakontissa ja autossa on sitten kiinni kaksoiskappaleet.

    Ihan eri asia on sitten se, että kilvillä on ihan oma estetiikkansa ja suomalaiset mustat lyhyet kilvet ovat omassa yksinkertaisuudessaan yhdet maailman kauneimmista kilvistä. Niissä ei ole räikeitä värejä, veromerkkejä, poliittisia iskulauseita tai muita krumeluureja. Niiden ainoa ongelma on iso koko.
     
  17. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    vähän ot, mut miksi museoajoneuvossa ei voisi olla flakeliekkimaalausta tai pellin läpi pilkistävää ahdinta? :eek:

    edit: kilpiasiasta oon kyl samaa mieltä, et parhaiten sopii sellainen minkä on voinu ensirekisteröintihetkellä saanu.. ihan tavattomaan pilkunlaittamiseen en ryhtyis, jos nyt on läänitunnus pielessä ni ei miun silmät siitä vammaudu.
     
  18. Ahis

    Ahis Gearhead

    [​IMG]
     
  19. Ahis

    Ahis Gearhead

    Oletko ihan varma? Kun aiemmin kuulemma oli juuri niin ettei saanut jos olis esim. mopossa mutta nyt kuulemma taas saisi?
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän flakemaalattuja autoja voi museoautoissa olla, jos löydät merkin alkuperäisistä värivaihtoehdoista flaken, ei taida semmoista vaan löytyä. Samoin blower voi tulla konepellistä läpi, mikäli se on optiona ollut mahdolllista. Paljonkin muutettu auto voidaan museokatsastuksessa hyväksyä museoajoneuvoksi, mikäli autolla löytyy kilpailuhistoria ja se sekä muutokset pystytään osoittamaan riittävän vanhoiksi. Omasta mielestäni todistettavasti 30 vuotta muutetussa asussa oleva ajoneuvo pitäisi myös hyväksyä museoajoneuvoksi. Niitä on kuitenkin hyvin vähän. Tosin tiedän kyllä muutaman.
     

Kerro tästä muillekin!