Swingerit ja GT-Dartit Suomessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja messer109, 7.12.2005.

  1. Mr J

    Mr J Gearhead

    Tämä nätti tulokas tuli kuvattua tuoreeltaan Classic Motorshown parkkiksella viime keväänä.

    [​IMG]
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mikäli tää nyt on se Munkkiniemessä/vuoressa majaillut yksilö, niin tota tuli kouluaikana muutama kerta ostarilla ihasteltuu. Ja sit vähän myöhemmin ton osti nykyinen rodikerhon puheenjohtaja jonka aikana sitä duunattiin. Motti käytiin me läpi, lähinnä tilkkeiden vaihto ja maalaus, kaikki tingeltangelit, pultteja, tehostin jne käytettiin sähkösinkityksessä ja keltapassivoinnissa. Mulle ei jäänyt minkäänlaista mielikuvaa et olis ollu merkkejä et auto olis joskus ollut toisenvärinen (ku Beige)? Mut ei sitäv armaan hirveen tarkkan tullu katottuukaan, ootko varmistanut sen värikoodista?
     
  3. Larry

    Larry Double Gearhead

    Niin, tuo mun laittama Swinger NK-355 kuva on jostain 80-luvun alkupuolelta, ehkä -82 tai -83.
     
  4. lumlum

    lumlum Gearhead

    AUR-44 tuli myyntiin viime syksynä muistaakseni Pirkanmaalla, ihan lokakuun lopussa. Meni kaupaksi muutamassa päivässä. Tarkemmin sanottuna 6.11. auto oli jo myyty. Marraskuussa auto tuli uudestaan myyntiin Espoossa. Sieltä sen Mr J varmaan hakikin.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    AUR-44 on tuttu peli 1980 luvun Helsingistä. Silloin se oli beige. Oli orkkis "dodge division" pölykapseleilla varustettu, kuten ilmeisesti kaikki Suomi-340 Swingerit.

    Onko auto ollut uutena vihreä? Eikös tuo ole helppo tutkia, vai onko tehty niin täydellinen uudelleenmaalaus, ettei tehtaan väriä ole missään kolossa?
    Tai oliko Dodgessa joku lätkä, mistä näkee tehtaan värin?
     
  6. Mr J

    Mr J Gearhead

    Kiitoksia tiedoista! :)

    Omistajahistoria on tiedossa ja yksityiskohtien metsästys parhaillaan käynnissä. Ollut siis uutena Helsingissä ja tehnyt "harharetket" ilmeisesti Lappeenrannassa, Länsi-rannikolla ja Pirkanmaalla. Espoosta sitten kävin noukkimassa itselleni.

    Kovin tarkasti en ole vielä ostosta päässyt nuohoamaan, mutta ainakin äkkiseltää missään ei näy muuta kuin vihreää. Fender Tagi puuttuu, onkos värikoodeja muualla?
     
  7. buick71

    buick71 2nd gear

    käväisi myös Lieksassa beigen värisenä kultaisen kaheksankytluvun lopulla,sm-soliferin rassaus pahasti keskeytyi kun ilu swingerillä pihaan pöräytti.
     
  8. Old Fart

    Old Fart 1st gear

    Tervehdys uuden AUR-44:n omistaja. Olin auton toinen omistaja. Omistin sen koko 80-luvun alun. Ostin auton ensimmäisen omistajan kuolinpesältä. Siinä oli hauska pikku episodi. Stadarissa oli ilmoitus autosta ja dragkuski Penttilän Pekka tiesi auton omistajan ja auton. Auto ja omistaja asustelivat Munkassa ja Pekka oli pitkään himoinnut vanhan herran Swingeriä, mutta pappa ei suostunut sitä myymään. Kunnes yläkerran cruisailut odottivat herraa. Vanha herra oli suomen hypoteekkiyhdistyksen johtaja siksi varmasti alkuperäinen tieto omistuksesta saattaa viitata sinne. Joka tapauksessa sinä sunnuntaiaamuna kun olin autoa katsomassa ja koeajamassa oli Pekka nähnyt ja kuullut ikkunasta, että auton renkaat vinkaisivat ensimmäisen kerran. Kiiruhti Pekka pian alas tutkailemaan tilannetta, mutta sai vain luvan kirjoittaa nimensä luovutustodistukseen huokaisten myöhästymistään. Autolla oli aina ajeltu hyvin arvokkaasti. Auto oli tilattu hieman miedompana 318 cid, mutta Autokeskukseen "onneksi" tulikin 340 cid versioinen Swingeri. Itsellä oli kyllä haaveena alkaa "Rodata" vaunua sen hetkiseen trendiin, mutta sisäinen minä sanoi että tämä täytyy säilyttää sellaisena. Auton alkuperäinen väri on beige vihreällä sisustalla. Olisi hauska nähdä missä kunnossa auto on nyt. Onhan sillä vietetty lukuisia muistoon jääneitä juttuja mm. ensimmäisen lapsen ensimmäinen matka Kättäriltä. 8)
     
  9. Mr J

    Mr J Gearhead

    Kiitokset mielenkiintoisista muisteloista!

    Mukava kuulla, että auto alkutaipaileista saakka saanut arvostusta ja hyvää hoitoa osakseen. Tuskinpa on missään vaiheessa päässyt kovin huonoon kuntoon. Ja ehkä näin jälkeen päin auton onni, että suurimmilta 80-luvun roddauksilta vältyttiin, siitä kiitos nimim. Old Fart'lle! :wink: Rallilevikkeet ja teddykarvasisustus tuskin olisivat ainakaan helpottaneet myöhempää alkuperäisyyden vaalintaa. :lol:

    Nykyinen maalaus lähentelee kuuleman peruusteella 20-vuotissynttäreitään, mikä näkyy ajan patinana. Perushyvä kuitenkin, joten homma suoritettu aikanaan ilmeisen hyvin. Konehuone on ainakin joskus maalattu uudelleen, nykyinen maalipinta täynnä hiushalkeamia. Sisustakin säilynyt todella hyvin, etupenkit tosin verhoiltu jossain vaiheessa alkupeäisestä poikkeavalla materiaalilla.

    Kunhan kevään myötä talviunet loppuu sukeltaminen auton saloihin jatkuu. Järkkäillään Old Fart sitten jossain vaiheessa tapaaminen, niin pääset itse totemaan nykytilanteen. :D
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Noihin etupenkkeihin käsittääkseni löytyy täysin alkuperäistä vastaavia oikeanvärisiä uustuotantovinyyli päällisiä. Ja myös muita mahdollisesti puuttuvia osia on tuohon kärryyn saatavilla.

    Esim tuolta löydät 1970 340 Swingerin vihreät penkinpäälliset.
    http://www.yearone.com/serverfiles/fbsh ... .asp?cat=1
     
  11. Mr J

    Mr J Gearhead

    Kiitos vinkistä! Kunhan tekninentoimivuus tulee varmisteltua on tarkoitus keskittyä myös sisustuksen tarkempaan alkuperäistykseen.

    Vanhoja valokuvia autosta en ole vielä nähnyt, jos joltain sattuu löytymään, olisin erittäin kiinnostunut!
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    No en sitte muistanut väärin et vaikutti kyl siltä kun beige olis ollut alkuperäisväri. Me rustattiin tota siin 80-luvun puolvälin jälkeen jolloin sit ilmeisesti old fart oli sen jo myynyt. Pintaehostuksen valmistuttuakäytin duunikavereita sillä vähän kruisaamassa, Paciuksenkadulla mittarista sekkarilla 0-100 meni n. 7 sekassa kolme raavasta ukkoo + minä päällä. Silloin oli vielä mittarissa alle satku ja auto pakoputkistoja myöten orkkis.
     
  13. lisol

    lisol Gearhead

    Sattui alkutalvesta haaviin täälläkin kaupan näkynyt -67 GT.
    Rekkari BVN-5
    Auto lienee jonkinmoista hottentotti elämää aikoinaan viettänyt. Ainakin karvasisustasta ja punaisista jarrurummuista päätellen :D

    Tarkoitus kevääksi siistiä sisustaa ja sitten muutenkin pikkuhiljaa laitella, raha- ja aikatilanteen mukaan.

    Alkujaan sisusta ollut punainen ja jossainvaiheessa päällä ollut violetinsävyinen flakemaalaus.

    Otan kaiken tiedon auton vaiheista ja tekniikasta mielenkiinnolla vastaan.

    [​IMG]
     
  14. Remu63

    Remu63 1st gear

  15. pequli

    pequli Gearhead

    Noita 67 GT-Dartteja on tainnut tulla ihan maahantuojan kautta melkoinen määrä, päätellen 80-luvun alussa kuvattujen vanhojen suomiautojen määrästä. Liekö uusiutunut korimalli aiheuttanut kiinnostusta.

    Nimimerkki 'Oma lehmä oj... eikun tallissa'
     
  16. Mr J

    Mr J Gearhead

    Tällänen vanha bongaus vuodelta 2007 Keski-Suomesta. Moottoriton 1972(?). Taisi olla myöhemmin myynnissä jossain länsirannikolla?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Mr J

    Mr J Gearhead

    En jaksanut nyt koko ketjua selata läpi, mutta olikohan noista 1970 tuontiluvuista jo spekulaatiota tahi jopa tiedonjyväsiä?
     
  18. Comero

    Comero 1st gear

    Itsellä muistikuvia muutamasta Swingeristä pääkaupunkiseudulla 70-luvulla.

    Yksi oli Espoon suunnalta. Tummanvihreä, ehkä 318-koneella. Omistaja muistaakseni asensi siihen 70-luvun loppupuolella lasikuituiset kopiot alkuperäisistä scoopeista maalauksen yhteydessä.
    Autossa oli alla Gragarin trukkivanteen näköiset, mutta tyylitellymmät, kromivanteet, joissa kolmion malliset rei'ät.
    Omistaja taisi olla myyntimiehenä LUNDIAlla.
    Jos en väärin muista, rekkarin kirjaimet oli ZZ. Numeroa en muista.

    Toinen muistikuva on maansiirtourakoitsija Österbergin 340 Swingeristä.
    Österbergillä oli samoihin aikoihin toinenkin erikoinen mopar, Aro-Yhtymästä ostettu 440 Ramcharger, jolla Österberg ajeli talvisin lumiaura keulalla katuja puhtaaksi H:gin kaupungin rakennusviraston piikkiin.
    Silloin ei säästelty. :)

    Kolmas muistikuva on luokkakaverini isän USA:sta muuttotavarana tuomasta beigenvärisestä 340 Swingeristä.
    Asuivat Lauttasaaressa. Haapanen oli sukunimi ja isä oli pokena jossain Helsingin keskustan ravintolassa/discossa.
     
  19. pekkak4

    pekkak4 1st gear

    tuo AJA-79 oli lappeenrannassa -87 - -93
     
  20. Ardeseg

    Ardeseg 1st gear

    Swingerit

    Tuo AJA-79 oli Oulussa tutulla varmaan jotain 93-2004. Hain tuolloin pois Keuruulle, mistä nuo kuvat. Koneena 360 ja laatikkona 904 joita käpisteltiin mun aikanani. Samoin alle tuli nuo renkaat/vanteet. Oli mun mielestäni turhan työläs takaisin alkuperäiseksi muutettavaksi, vaikka kuvassa kivalta näyttikin. Tuli mun mukana Tampereelle josta 2008 lähti jonnekin Paraisten suuntaan.
    Tuosta varhaishistoriasta (Lpr ja aikaisemmin) kuulisin mielelläni lisää...

    Olikos tämä muuten ACS:ssä taannoin 2010 tai 2011? Jos oli niin melkomoinen työ oli tehty.
     

Kerro tästä muillekin!