Kuinka paljon vesipumppu vaatii hihnakosketusta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pecu_83, 29.1.2012.

  1. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Tässä olen kasaillut moottoria ja nyt aloin apulaitteita kiinnitteleen niin törmäsin seuraavaan onkelmaan. Ilmastointi ja ilmapumppu vaihtoivat hiippakuntaa, joten apuilaitehihna ja sen reitti menee uusiksi. Nyt on oikeastaan 3 vaihtoehtoa laturin sijoitukselle:

    [​IMG]

    Piste 1: Alkuperäinen paikka, ei tarvitsisi muokata kannakkeita, mutta hihna ei ota vesipumpun rullaan kuin melko lyhyeltä matkalta. Toiselle puolelle ei tarvitsisi rakennella mitään. Ylävesiletkun lähtö täytyisi kääntää, konepellin kanssa saattaa tulla ongelmia.

    Piste 2: Vanhan ilmastoinnin kompuran paikalle, vesipumpun rullalle tulisi pisin hihnakosketus, mutta konepellin kanssa saattaa tulla ongelmia.

    Piste 3: Vanhan ilmapumpun paikalle, moottorin yläosa jäisi vapaaksi letkuille, eikä pelti ainakaan ahistaisi, mutta vesipumpun hihnakosketus jäisi taas melko pieneksi.

    Kuinka paljon siis tuo vesipumppu tarvitsee tuota hihnakosketusta? Riittääkö että hipasee, vai tarviiko ottaa kiinni puolen rullan matkalta? Tämä olisi tarkoitus tunkea 2gen Camaron nokalle, osaako kukaan sanoa kuinka paljon siellä pellin alla on korkeus suunnassa tilaa, konehuoneen etuosassa?

    Ja tässähän on siis kyseessä GenVI jossa vesipumppu pyörii väärinpäin eli moniurahihnan nurjalla puolella.
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Mielestäni vesipumppu on niin kevyt että tuolla tulee toimeen. Toista on tehostajat, ne tarvii isomman kosketuspinnan.
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    mersun 90 luvu malleis se hihna vaan "käväsee" tosin ura puolelta, ja paris mallis (varsinki sprittereissä) se käväsee molemmil puolilta sitä siivaa!!
    ...tuskimpa ottaa vastaan kauheesti kun jurikaan se hihna ei nuuta suuntaa mersussa...eli oisko 1cm "noste" siivan kohdalla??

    ...uudemmas letukan durmaksis mun mielest alipaine pumppu o korvattu simmosel "tyhjäl pyörällä" mikä o tommose ohjaustehostime siivan kokone? niitä o myös mersuissa ja transiiteis nykyään?? jostain syystä eivät viiti tehdä uutta moniurahihna reitityst jos puuttuu vaik ilmastointi tai on sähkäne ohjaustehostin?
    ite tein: http://kuvablogi.com/nayta/3412403/
    ..saa nähä tuleeko pysymään??
    ..pääsääntö kuitenki on et "vetopuolisuoraan"....kyl loput tule perästä...
     
  4. PasiK

    PasiK 1st gear

    Tietämättömältä olellinen kysymys: pyöriihän flekti sähköllä?
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Minulla katkesi kerran hihna kuorma-autosta tien päällä, ja kun ei muuta siihen hätään löytynyt, laitoin vesipumppua pyörittämään maihinnousukengän nauhan. Sillä pääsin sen 20 km, mitä oli matkaa uuden hihnan luo. Eli ei se pumppu hirveästi voimaa ottanut. Siinä koneessa tuulettimensiivet olivat kampiakselin päässä.
     
  6. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Mie Laittasin/kokeilisin sitä paikkaan nro.3 Jo ihan sen takia et tulis koneeesta ns. kliinimmän näkönen. ja myös silloin tulis laturille ja tehostajalle paljon kosketus pintaa. Tosin kampuralle hieman vähemmän. Sais nuo järkyttävän näköset raudat pois tuosta. 8)
     
  7. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Mulle se ulkonäkö ei juurikaan merkitse mitään, kuhan olis toimiva. Tohon 3. kohtaan sen ajattelin laittaa, jos se riittää vesipumpulle ja kampuralle. Tuo mke77 ratkasu on kyllä siisti, mutta mä ajattelin tehdä vähän yksinkertaisemmin ja hoitaa hihnan kiristyksenkin perinteisesti laturilla. Ja mulla tuo vesipumppu pyörii eri suuntaan niin ei voi olla edes samantyylisesti.

    Ja juu, sähköflekti tulee sitten aikanaan...
     
  8. jake74

    jake74 1st gear

    tuossa näytäs olevan hyviä paikkoja esim apurullalle joka painaa remmiä vesipumpun pyörää vasten.
    mulla on tällänen apurulla patentti jokkis oopelissa tehostimenpumpun ja kampuran pyörän välillä. tehty jakopään apurullista.
     
  9. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Tarvis olla urallinen apurulla, jos meinaa vesipumpun pyörää vasten saada painetta, nurjalle puolelle mullakin olis hyllyssä noita jakopään kiristinrullia. Omassa jokkisautossa mulla on skeittilaudan rengas latan päässä hihnankiristimenä :rotfl: Mutta eiköhän tuo tosiaan ilmankin pelitä...
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    tuo mu paketti ovähä simmone "kilpaauto maine" eli 4pulti irrotuksella putoo kiristimet, laturi ja pumppu ja välirullat koneesta irti...samoin tulee johdot ja letkut alakautta, jolloin kone mahtuu hyvin ylös...
     
  11. smuige

    smuige Gearhead

    Mä tekisin sen niin että laturi alkuperäiseen paikkaan ja ilmastoinnin kompuran tilalle AC delete pulley, eli kompuran korvaava "välirulla", maksaa muutaman kympin kun rockautosta tilaa ja alkuperäinen hihnankiristin paikalleen. Tollain se menis aika pitkälti alkuperäisen kaavan mukaisesti ja toimii 100% varmasti. Vaihtoehto 2 sit taas olis että heittelis noilla trucki mallin apulaiteraudoilla vesilintua ja laittais jotain ihan muuta. Myötäpäivään pyörivä vesipumppu ja aftermarket kannakket laturille ja tehostimelle.
     
  12. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Mulla on tollein tehty.Kiristinrulla on jostain toyotasta.


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noita tyhjiä apupyöriä suunnitellessa kannattaa käyttää aika isoja pyöriä, muutoin nousee kierrokset aika koviksi apupyörällä. Tämähän johtuu siitä että monissa amerikanmoottoreissa on toi kampuran pään pyörä aika iso -> aiheuttaa suuren nopeuden hihnalle joka johtaa taas siihen että pikkunen apupyörä pyörii turhankin vinhasti...
    Annan omakohtaisen esimerkin sbc:stä: kampuran hihnapyörä n. 170mm ja kone pyöri maksimissaan 6400rpm -> apupyöräni oli halkaisjaltaan 40mm eli pyrän kierrokset oli yli nelinkertaiset. Ei pyörinyt kauaa :rotfl:

    Mut joo, ei pelkän vesipumpun pyörittäminen paljoa ota vastaan, monissahan autoissa sitä vesipumppua vedetään moniuran selkäpuollella.
     
  14. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Hyvä tietää :D

    Mä nyt laitoin sen tuohon 3. paikkaan, tehdään sitten uusiks jos alkaa sutiin. Tuohon oli äärimmäisen helppo tehdä leikkelemällä alkuperäisiä kannakkeita.

    [​IMG]
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossa jää nyt aika huonoksi sekä kampiakselin, että vesipumpun kosketus.
    Vai mitenkähän meinasit sen hihnan laittaa?
    Ei pumpulle ainakaan flektiä kestä laittaa.
     
  16. mke77

    mke77 Gearhead

    juh, ainaki puol kierrosta kampuralle....
     
  17. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    No nyt sitten alkaa sateleen näitä minimikosketuksia kun eka ehdotettiin että siihen vaan :D

    Tohon kyllä saa tehtyä kampuran ja laturin väliin kiristinrullan sit jos ilman meinaa sutia.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tarkoitin että muissakin laitteissa kuin sbc:ssä on hihnan selkäpuolella pyörivä vesipumppu, ja ei kovin pitkää kosketusta niissäkään siihen pelkkään vesipumppuun ole, kun sitä pelkkää pumppua siis vaan pyöritetään. Huono ulosantini taas kerran....
    Noissa pitoasioissa on aina monta monessa, tullut huomattua kyllä vaikkapa erilasia mekaanisia ahtimia moniurahihnalla pyörittetäessä ja noita vetosysteemejä tehdessä....
    Hihnapyörien uran profiili vaikuttaa, niinkuin kaikkien pyörien heitottomuus ja linjojen äärimmäisen tarkka suoruuskin.
    Joskus kaikki vaikuttaa varsin toimivalta mutta muutaman sekunnin täysien kierrosten käyttö muuttaakin tilanteen täysin toisenlaiseksi, ja vielä edellisenä päivänä toiminut systeemi muuttuu vaan savuksi ja remmi suikaleiksi :rotfl:

    Onko tuossa sulla myötä- vai vastapäivään pyöritettävä pumppu? Kattelin että remmin selkäpuolella pyörivä? Jos niin on niin vaikuttas ihan toimivalta kunhan vaan laitat ylimääräsen tyhjän pyörän laturin viereen ettei urapuoli osu vesipumppuun. Tai ei ainakaan aivan huonolta näytä tilanne.....

    Vinkkinä muuten sellanen että jos ei sopivaa remmiä oikeella uramäärällä löydy suoraan hyllystä niin "uria" voi poistaa remmistä jos sit leveempänä löytyy se oikea pituus. Remmi vaan pyöriin sorviin johonkin moniurapyörän päälle, ja kaveri pitää sitä toistä päätä vaikka vingun akselin päällä ja sit vaan millin laikalla rälläkällä "uria" pois. Joutui noin menetteleen kun Cumminsin apulaitesijoittelussa tuli hieman ahdasta ja riittävän pitkiä neliuraisia remmejä ei ollut olemassakaan, että sai kaikki apulaitteet pyöriin
    :eek:
     

Kerro tästä muillekin!