MGB 3 synchro vaidelaatikkovaihtoehdot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja aarteinen, 2.10.2009.

  1. aarteinen

    aarteinen 3rd gear

    Tässä projektia aloittelen ja yksi remongin kohde on vaihdelaatikko, tuo alkuperäinen 3 synchro non-overdrive, '65 Roadster.

    Googlesta ei löydy selviä vastauksia seuraaviin:

    1. Onko millainen homma pultata overdrive-yksikkö alkuperäiseen laatikkoon?

    2. Istuuko vaohetoehtoisesti '67 mukaan tullut automaattilaatikko miten suoraan alkuperäisen tilalle?

    Yleisesti ottaen, näin alkuvaiheessa täytyy todeta, että osa kuin osa löytyy, kunhan taitaa englantia. Ihme vekotin ...
     
  2. 356

    356 3rd gear

    Nostetaan aihe tapetille. Saman ikäisessä MGB:ssä vaihteiston kohtalo harkinnassa. 3-synkattu olisi toimivana ihan ok, mutta tämäkin on käytännössä 2-synkattu, kun 2-vaihteen synkka on täysin kulunut ja vaatii välikaasua alasvaihdossa.

    Vaihtoehdot siis nykyisen kunnostus, tai jotain erilaista tilalle. Olen ajanut kunnossa olevaa 3-synkattua ja sehän on ihan ok. En siis väkisin ole sitä hävittämässä. Briteissä näyttää olevan tarjolla bolt-on sarjaa jolla saa Fordin 5-vaihteisen laatikon vakion tilalle. Onko kellään käyttökokemuksia aiheesta ? Entä vakion kunnostuksesta ? Riittääkö synkkarenkaan vaihto ?
     
  3. piukke

    piukke 3rd gear

    Tämä lyhyt viestiketju on jo vanha, mutta vastaanpa silti, koska aihe tuntuu aina ajankohtaiselta.

    MGB on tiheäksi välitetty eli moottori kiertää moottoritienopeuksilla 4000+ rpm. Siksi ylivaihde on himoituin lisävaruste. Polttoaineensäästöäkin on, mutta iso osa siitä oli mainospuhetta. Todellisuus on 5-8% luokkaa siltä osin, kun ylivaihe on päällä.

    Ylivaihteen lisääminen 3-synkattuun vaihteistoon onnistuu parhaiten hankkimalla vanha o/d vaihdelaatikko. Itse vaihteisto on sama, mutta jatke, vaihteensiirto ja pääakseli ovat erilaisia; niiden hankkiminen osina ei ole järkevää, ellei liki mahdotonta.

    O/D kardaani on pitempi, nopeusmittarin välitys vähän hitaampi ja vaijeri pitempi, mutta näitä saa hankittua kohtuuhinnoilla osina.

    Kunhan itse rattaat ovat ehjät, kunnostettava 3-syn vaihteisto vaatii tavallisimmin sivuakselin ja ehkä sen laakerit - maksavat kymppejä. 2-vaihteen synkronointirengas on yleisimmin messinkinen ja finaalissa jo muutaman kymmenen tuhannen taajama-ajokilometrin jälkeen. Tuotannon loppuvaiheen (huhtikuu 1965+) teräksinen synkroniregas on olennaisesti kestävämpi, mutta se vaatii parikseen saatavuudetaan olemattoman, yhteensopivan 2-vaihteen hammasrattaan. Messinkiset synkkarenkaat ovat yleensä uustuotantoa, saatavuus hyvä.

    Kokemuksesta vakuutan, että 3-syn vaihteiston kunnostaminen ei ole mitenkään erikoisen haastavaa.

    3-syn vaihteiston kysytyimpien varaosien saatavuus on käymässä heikoksi. Kun jenkkeihin toimitetut MGB:t olivat murto-osaa lukuunottamatta normaalivaihteisia, ylivaihdelaatikot alkavat olla harvassa sikäläisten harrastajien imuroitua eurooppalaisetkin romuttamot. Siksi 5v konversioiden suosio kasvaa. Itselläni ei niistä ole mitään kokemusta, mutta minusta ne tuntuvat liian rajuilta muutoksilta eli alkupään MGB:n 3-syn vaihdelaatikko kannattaa säästää ja ehjänä sillä on ilo ajaa - kuten "356" kirjoitti :D

    Myöhempi 4-syn vaihteisto tai harvinainen automaatti eivät nettikirjoittelujen mukaan mahdu vanhempaan koriin ilman rankkoja/työläitä muutoksia.

    FYI, pls tarjoa minulle kiksit, jos yksikin MGB pelastuu sierra-konversiolta kirjuutteluni johdosta!

    Englanniksihan näitä MG vaihteistokeskusteluja on suorastaan tulvimalla...
     
  4. 356

    356 3rd gear

    Hyvä herätys taas aiheeseen. Oma MGB ei ainakaan vielä haise foordilta. Vaihdoin vakiolaatikon parempikuntoiseen. Silti edelleen muhii ajatus päivittää 3-synkattu johonkin "oikeaan" laatikkoon. Nykyisessä edelleen eniten ärsyttää huono 1-2 vaihto. Kylmänä laatikolle saa suoda melkoisen pitkää kytkentäaikaa ennen kuin suostuu ottamaan kakkosen silmään. Lämmittyään pelaa kyllä ihan kohtuullisesti eikä rutise vastaan.

    Fordin loota houkuttaisi kahdelta kannalta. Valmis muutossarja saatavilla eikä vaadi mitään koritöitä ja tarvittaessa helppo palauttaa vakioksi. Toiseksi takaveto fordien lootat on yleensä olleet oikeasti mukavia käyttää. Vitonen tulee vähän kuin kaupanpäälle. Haittana, tai ainakin hidasteena pidän tuon valmiin sovitussarjan kovaa hintaa. Briteissä luokkaa tonnin. Siihen loota päälle, vaikkakin sierran 5-v lootat näyttää olevan helppoja ja halpoja suomessakin.

    Asia erikseen on kuinka suuren pyhäinhäväistyksen tekee laittamalla fordin laatikon MG:hen. Tehdas teki itse lootapäivityksen aika nopeasti kun teki lisää tilaa tunneliin että sai modernimman laatikon käyttöön. Sama tehdas on tunkenut etupellin alle jopa vierasmerkkisen v-8 koneenkin. Kutonenkin taisi olla lainaa jostain. Jos hiukan laajemmalle katsotaan brittisportteja niin useimmat Lotukset, Caterhamit jne on tehty juuri poimimalla yksi komponentti sieltä ja toinen täältä. Jotkut palikat jopa fordilta.

    MGB on jo nykyisellään harrasteautoistani se jolla tulee ajettua eniten. Jos vielä laatikkoa käyttäisi mielikseen, auto olisi oikeasti mukava.
     
  5. piukke

    piukke 3rd gear

    Kuten kirjoitat, tarjolla olevat 5v konversiot ovat asennettavissa ilman peruuttamattomia muutoksia - siis ilman auton tärvelyä. Eikä minulla ole niistä edes kokemusta. Mutta jos haluaa nykyaikaisen auton, kannattaa hankkia semmoinen. Minusta on viisasta säilyttää MGB mahdollisimman alkuperäisenä - oman aikansa "ikonina". Siihen sen suosio perustuu. Ylivaihde on mukava maantienopeuksissa, oli alkuperäisvaruste, muttei nuorenna auton tekniikkaa. Eikä todellakaan paranna 2-vaihteen synkronointia! En toki ole jakelemassa minkäänmoisia tuomioita "pyhäinhäväistyksistä".

    Tehdas ei muuten tehnyt lootapäivitystä nopeasti, vaan jo 1962 synkronoimaton 1-vaihde oli muinaismuisto ja alinomainen autotolehtien valitus.
     
  6. piukke

    piukke 3rd gear

    Tämä palsta on kovin hiljainen, toivottavasti tilapäistä talviunta?

    Päivitys ylivaihteeseen onnistui mainiosti, ainakin yhden kesän ajokokemuksen perusteella. Tiettävästi kaikissa MGB:issä on johdotus valmiina, jouduin hankkimaan vain vaihteistoon menevän pätkän. Kokosin ylivaidetta purkamatta ja se toimii odotetusti - näytti ettei sitä ollut koskaan avattukaan. Ehkä tuuria, sillä ylivaihteen kunto ei ole päältä päin selvitettävissä. 2-vaihteen synkronirengas ja sivuakseli laakereineen olivat finaalissa eli uusin ne, samoin tiivisteet. Etsikelystä huolimatta en ole onnistunut pongaamaan harvinaista o/d alipainekatkaisijaa, mutta ilmankin pärjää eikä esimerkiksi Volvokaan semmoista käyttänyt Laycock D-tyypin ylivaihteissa.

    Minusta konversioon siis riittävät harrastajakyvyt, vaikkakin työtä ja aikaa menee. Korjausopas on liki välttämätön, minulla oli Haynes. Minulla oli muitakin syitä ottaa moottori ylös, pelkän ylivaihteen takia tuskin olisin remonttiin ryhtynyt.

    Edelleen olen sillä kantilla, että alkuperäinen ylivaihde on sierraa viisaampi vaihtoehto. Kunhan vaan tarvittavan o/d laatikon löytää.
    Muuten, nyt ullakollani on hyvä non-o/d vaihteisto vastaisen varalla, sivuakseli laakereineen, synkronirengas ja tiivisteet uusittuna. Ken tarvitsee, sillä pääsee sisään heitämällä ajoon.

    Toivottavasti viestini on hyödyksi lukijalle, joka pohtii o/d- tai seirra-konversiota :D
     
  7. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Minullakin MGA:n alkuperäinen laatikko alkaa osoittaa väsymisen merkkejä. On kerran korjailtu, mutta vain pahiten kuluneet osat vaihdettiin. Olisi kannattanut tehdä täydellinen kunnostus. Nyt olisi uuden remontin aika. 5-vaihteinen Foordin loota kiinnostaisi, mutta se muutossarjan hinta on tosiaan aika kova. Hinta tulee varmaankin erikoisvalmisteisesta kytkinkopasta. Luin Mobilististä hieman parannellusta Morris Marinasta. Siinä mainittiin, että Morris Marina -piireissä myydään yksinkertaisempaa sovitetta. Googlasin, ja tosiaan osoitteessa http://www.5speedmarina.com/ on myynnissä £99,- sovite. Laitoin kyselyn firmaan, katsotaan mitä vastaavat. Mutta olisi joku jo tutkinut asiaa, tai bongannut keskustelupalstoilta kokemuksia?
     
  8. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Jatkona aikaisempaan viestiini. Sain vastausta Englannista. MG:n B-sarjan moottoriin pitäisi laittaa Marinan takalevy, siihen kiinni Marinan kytkinkoppa ja Marinan sisuskalut (paineasetelma yms.), jotta varmasti toimisi. Voisi toimia myös MG:n osilla, mutta eivät ole verranneet. Foordin lootasta ulostuleva akseli on tuuman paksuinen kuten MG:ssä ja päässä on 23 uraa kytkintä varten. Ihan samat kuin MG:ssä. Onkohan Marinan kytkinkoppa samanpituinen kuin MG:ssä?
     
  9. gt5000

    gt5000 1st gear

    Minulla on varaosa-autona MGB GT vm.71 missä on kiinni hyvä o/d-vaihteisto, myyntiä voisin harkita.... Puh. 0400-883300.
     
  10. piukke

    piukke 3rd gear

    Päivitystä aiempaan ketjuun. Ystävällisen Fintim11:n laajoista varastoista löytyi o/d alipainekatkaisja, joka tuntuu käyneen perin harvinaisiksi. Tai melkein löytyi; katkaisin olikin ilman alipainetta kiinni enkä onnistunut googlaamaan, mistä se mahtoi olla peräisin! No, se näyttää oikeanlaiselta ja kohtuullisella askartelulla sen sai muutettua - ainut pikkupuute on ilmeisesti jäykempi jousi, joka sulkee kärjet vasta n. 15 elohopeatuuman alipaineella nettikirjoitteluissa speksatun 7:n sijaan.

    Katkaisin toimii siten, että ylivihde jää poiskytkiessä päälle, kunnes moottorijarrutus loppuu eli imusarjan alipaine pienenee (siis kuski polkee kaasua tai vaihtaa pienemmälle). Tarkoituksena on kai suojata ylivaihdetta, vaikkakaan tiedossani ei ole tapauksia, että o/d olisi suorastaan hajonnut moottorijarrutuksen seurauksena. Myöhempi "LH" ylivaihde on kuulemma vankempaa tekoa ja siksi ilman ko. katkaisinta.

    Nyt jo kahden kesän ajelujen tuloksena voin yhä suositella ylivahdeasennusta. Auto on paljon mukavampi maantienopeuksissa ja asennus on kyllä tehtävissä harrastajataidoilla - kunhan vaan löytää tarvittavat osat, innostusta ja aikaa.
     
  11. piukke

    piukke 3rd gear

    Vielä pieni päivitys tähän jo kovin vanhaan ketjuun. Olin tilannut alipainekatkaisijan saksalaiselta Limoralta, jolla sitä tietenkään ei ollut, mutta laittoivat jälkitoimitukseen. Ehkä vuotta aikaisemmin sieltä soitettiin, vieläkö tarvitsen ja vastasin myöntävästi. Täytenä yllätyksenä katkaisin sitten tuli, tosin käytetty. Ken tarvitsee, minulla on siis joutilaana yksi "lähes alkuperäinen" ja toimiva ylivaihteen alipainekatkaisija.

    Olen Limoralta tilaillut osia ehkä pari kertaa. Hinnat ovat melko korkeita, mutta nettisivut ja palvelu vallan mainiota!
     

Kerro tästä muillekin!