SBC-koneessa värinöitä +3 500 rpm, mistä johtunee?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Yorcci, 9.2.2012.

  1. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Osaisikohan täällä kukaan ottaa kantaa?

    Koneen tärinä alkaa n. 3 500 rpm kohdilla ja jatkuu niin pitkälle, kuin konetta kierrättää. Tärinä tuntui ihan selvästi perstuntumalla koko autossa eikä missään tapauksessa ollut 'normaalia'. Sama toistui myös kytkin pohjassa, auto paikallaan. Nyppäisin sitten laatikon, paineasetelman ja kytkimen pois varmistaakseni, että vauhtipyörä on varmasti oikeassa asennossa. Kaikki kunnossa, ei sitä vauhtipyörää saa paikalleen kuin yhdessä asennossa ja takaisin nippuun.

    Ongelma ei kuitenkaan ihan kokonaan poistunut, mutta pieneni niin vähäiseksi, ettei se alkuun haitannut. Mutta värinä on edelleen olemassa.

    Uusi selvitystyö alkoi sillä, että purin laatikon, kytkinpaketin ja vauhtipyörän taas pois, jos vaikka vauhtipyörässä olisi joku virhe tasapainotuksessa. Vein vauhtipyörän koneistamoon, missä tarkistettiin tasapainotus. Verrokkina oli orggistuplamassavauhtipyörä. "Epäkeskoisuudessa" oli eroa n. 130 g vs. 137 g ja kun tehtaan toleranssi on 10 tai 15 grammaa, niin ei löytynyt syytä sieltäkään. Samalla testattiin vielä paineasetelmakin ja se oli "nollapuntissa", kuten pitääkin.

    Sitten testasin vielä apulaitteiden vaikutuksen ottamalla moniurahihnan pois ja auto käyntiin. Jos vaikka jonkun apulaitteen hihnapyörän akseli olisi ollut hieman kiero ja aiheuttaisi tärinän isommilla kierroksella. Värinä oli edelleen tallella, joten ei löytynyt syytä apulaitteistakaan.

    Tilannehan on se, että kytkin pohjassa ja ilman moniurahihnaa pyöriviä asioita on dampperi hihnapyöränsä kanssa, kampiakseli, vauhtipyörä ja paineasetelma. Vauhtipyörä ja paineasetelma testattiin, että painotukset olivat ihan toleransseissa, joten syypäänä täytyy sitten olla joko kampura tai dampperi.

    Jos dampperi olisi vaikka ottanut itseensä ratapäivillä, kun moniurahihna meni silpuksi ja jouhia sai nyhtää jos vaikka mistä hihnapyörien välistä?

    [​IMG]

    Eli voisiko syypäänä ollakin dampperi?
     
  2. Duar

    Duar 1st gear

    Voisiko olla kumityyny hajalla, koneen värinät on normaalit, mutta tulee läpi suuremmalla taajuudella?
     
  3. NymiS

    NymiS Gearhead

    Venttiilinjouset kunnossa?
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Miten se alkoi?
     
  5. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ei ole todennäköistä, kumit kiinnikkeineen vaihdettu viime toukokuussa.
     
  6. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Pitäisi olla. Jouset vaihdettu viime heinäkuussa. Yksi jousi oli poikki syksymmällä ja aiheutti mielenkiintoisen käyntihäiriön, mutta vaihdettu uuteen.
     
  7. Jas

    Jas Gearhead

    Ääni dampperille, ulkokehä vähän pyörähtänyt kun hihna hajonnut?
     
  8. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Huomasin ensimmäisen kerran vauhtipyörän ja kytkimen vaihdon jälkeen, kun olin saanut käyntihäiriön korjattua ja ajettua kytkimen sisään, minkä jälkeen pystyi antamaan koneelle kierroksia.

    Tärinä tuntui pienenevän sen jälkeen, kun olin kertaalleen napannut kaikki rojut pois ja pistänyt takaisin paikalleen. Sitten käytin tarkistettavina koneistamolla, ettei ole tasapainotusongelmia. Tällä kertaa pura-kasaa ei tuonut muutosta.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sulla on siis ulkoisesti painotettu kone jossa myös dampperi on "epäkesko"?
    Siinä tapauksessa jo ehdotettu dampperivaurio vois olla se todennäkösin syy mutta jollei niin toisessa päässähän se sit heittää.

    Tällainen vika saatin kerran paikallistettua tarrapainon avulla joka liimattiin vetolevyyn ja sit kone käyntiin jne. Lopulta hitsattiin sopiva paino oikeaan kohtaan.
    Ei ehkä ihan gramman tarkka systeemi mutta puolessa tunnissa värinätön kone kumminkin!
     
  10. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Juuei. Siis ulkoisesti tasapainotettu kone, mutta dampperi on 0-puntissa. Epäkeskoisuus korjataan vauhtipyörällä/vetolevyllä.

    Kuis se sieltä toisesta päästä vois heittää, kun on tarkistettu, että ovat toleranssien sisällä?

    Olisko tuohon dampperivaurioon jotain yksinkertaista testimetodia?

    Ja kannattaako samantien satsata 'fluid'-versioon OEM:n sijaan?
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vois olla se dampperin testaaminen turvallisempaa toisella dampperilla...
    Fluidamper olis varmaan hyvä valinta.

    Siinä vauhtipyörässä vähän hämää se että värinä oli vähentyny uusintakasauksen jälkeen, kyse ei liene kovin voimakkaasta tärinästä...

    Uusi vp tarkasti vanhan arvoihin vaikka onkin "tehtaan arvoissa".
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ole ikinä tullu vastaan 1/2 sisäisesti puntitettua pannua, paisti voortti. Mutta letukkaa ei ikinä. Mikä on kokoonpano, kampura, lohko veivit jne??
    Tein 283 takoaleksilla 302 kikkaran ja puntituksessa oli kyllä ollut hommaa kun oli reikää ja hitsiä siellä täällä mutta dampperi ja vetolevy pysyi nollassa.
    3.48 iskullakin on montaa erikokoista pannua ja mäntien painoerot on huomattavia ja tehdas lienee puntittanu eri porauksille kampuran eri tavalla? vaikka valunamböörd on sama.
     
  13. ip

    ip 3rd gear

    Moro mulla kävi ihan samalla lailla Ton vetten kannsa Harisella kun vaihdettiin se tuplamassa normaaliin vauhtipyöröön oikeilla punteilla eipä auttanut jouduttiin pistään se vanha tuplamassa takasin paikoilleen vaihdettiin vaan siihen uudet kehän hampaat jotka oli paskana väärän startti kosketuksen takia epäilen sitä vauhtipyörää ettei ole oikeassa painossa!
     
  14. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    -91 TPI (L98). Rautalohko ja kampura jne. tehtaan vakiokamaa.

    Vuodesta -86 (vai oliko se nyt 87?) lähtien, kun Vetteen tuli rullanokka ja yksiosainen takatiiviste, 350 kone tasapainotettiin ulkoisesti vauhtipyörän/vetolevyn avulla ja dampperi pidettiin 0-puntissa. Siihen asti 350 oli sisäisesti tasapainotettu.
     
  15. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    On se.
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oliskohan se varsinainen syy värinään sitten epätarkka painotus jonka alkuperäinen tuplamassa vp vaan kykeni paremmin vaimentamaan?
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vanhan kampuran takapäässä on puntti ja uudemmassa se korvattiin tolla ulkoisella puntilla.
    Onkos varmaa ettei kampura ole vaihtunut jossain vaiheessa, kun 305 aleksi on samalla numerolla mutta luulisin että kevyempien mäntien takia se on tasapainoitettu tehtaalla pikkasen erilailla kuin 350 kampura?
     
  18. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Milläs määrittelitte paikan mihin aloitte painoja liimaamaan?
     
  19. Duar

    Duar 1st gear

    Koska mulla ei varsinaisesti koskaan tule pulaa ennakkoluulottomista ideoista:

    Renkaantasapainotuslaite, alla tasapainottava voisi auttaa.
    Tietäisi ainakin epätasapainon määrän, en ole varma erottuisiko mittauksissa tuleeko värinä moottorin etu tai takapäästä.

    Teollisuuden kunnossapitopuolelta löytyy sopivia mittalaitteita, mutta ei välttämättä kustannustehokkaasti.

    Voi se vika olla siellä moottorin sisälläkin.
     
  20. CC

    CC 1st gear

    moron
    Ei varmaan maailman pöhköin idea mutta oletko vaihtanu tulpat ja tsekannu johdot.Ei paha rasti poistaa yks vikamahdollisuus abaut puolen tunnin jumpalla.Entä puola,koita vaihtaa toiseen.Samoten jakajan kannen kunto voi kovemmilla kiemuroilla tehdä kaiken näkösiä kevätjuhla liikkeitä.

    Nää yksinkertasimmat vaivat on usein vaikeinpia keksiä.

    Nimimerkillä:päätä usein seinään hakannu
     

Kerro tästä muillekin!