Iskunvaimennintesti Katsastuksessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja ekkevaari, 23.5.2004.

  1. ekkevaari

    ekkevaari 1st gear

    Käytin museoajoneuvoa katsastuksessa.Jouduin uuteen iskunvaimennintestiin.Oliko 50-60 lukulaisissa autoissa uutenakaan nykydirektiivit täyttävät iskarit?Entä sammakkosellaiset,tai kitkavaimentimet,tai jos ei iskareita ollenkaan?Katsastaja kertoi,että kaikki testataan,ja kaikilla on samat raja(hylkäysarvot)!!!Mistä nyt on kyse,onko taas jotkut asiantuntemattomat päässeet asetuksia sorvaamaan?Kertokaa hyvät ihmiset,hylätäänkö tästä lähtien valtaosa museoajoneuvoista?
     
  2. rt68

    rt68 1st gear

    No mutta tuohan kuulostaa aivan idioottimaiselta mutta mitäpä sitä ei voisi katastusherroilta odottaa, eihän esim. jossain kolkytluvun autossa varmaan ihan nykyaikainen alusta ole mutta jos niin vaaditaan niin voidaanhan kaikkiin kanttiautoihin rakentaa joku nykyaikainen alusta vaikka nelilinkeillä ja säädettävillä Bilsteineillä, mitähän museoukot tähän sanoo?
     
  3. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    niin oiskai tähän voinu jotain kirjottaakin ennenkun lähetti tämän...:smile:

    Eli tuo iskaritestihän on ns. suuntaa antava, eli sillä on tarkoitus vertailla molemman puolen iskareita keskenään ja katsastusmies tekee päätöksen lukemien perusteella OMAA HARKINTAANSA KÄYTTÄEN....
    näin koulun penkillä opetettiin katsastuskurssilla. Eli periaatteessa samat on kriteerit uudella kuin vanhallakin, mutta niitä tarkkoja kriteereitä ei ole kummasakaan..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HighwayPatrol 2004-05-23 14:56 ]</font>
     
  4. morgan69

    morgan69 Gearhead

    missä mennään? vania leimatessa katsastus inssin kans jutustelin kyseisestä hommasta ni sanoi et käytännössä hylätään jos selkeesti iskarit ja jouset loppu.pelkän koneen tulkinnan perusteella pitää virka intoisen manuaalisesti näyttää ja todeta onko iskareissa todellista näkyvää vikaa.
     
  5. ekkevaari

    ekkevaari 1st gear

  6. ekkevaari

    ekkevaari 1st gear

    Kyllä siellä konttorilla oli oikein diginäyttöset laitteet ennen jarrudynamometrille ajoa mitkä näyttivät numeronäytöllä kuinka monta prosenttia ravistuksen kestoajasta pyörä on kosketuksessa maahan.Vaatimus on 75 %.Kaikilla,Museoajoneuvoille EI OLE eri sarjaa.Itse selvisin rimaa hipoen,takapää jäi parit prosentit vaatimuksesta.Entäpä sitten,kun vien syyniin vm.-50 FIIATIN,jossa on edessä eräänlainen polviniveljousitus??(iskarit ja jouset ovat samaa komponenttia näkymättömissä eräänlaisien putkien sisällä)Onko vuonna 1950 ollut edes tavoitteena tuo 75%:n maakosketus? Varaosia tähän EI taatusti saa mistään.Olisiko tämä iskaritesti jätettävä väliin,niikuin pakokaasutesti ma-ajoneuvoiltaja muilta vanhoilta?Asetuksia pitäis taas muuttaa!!
     
  7. valsu67

    valsu67 1st gear

    itsekkin yllätyin kun inssi kehui valiantin taka iskareita,aivan pumput ovat mun mielestä,ja jousetkin kuoleutunut,ovat jo kääntyny nurinpäin...leima pätkähti kerta linttuulla.inssi muutenkin nauro että ulkonäkö petti,kun ei vikoja löytynyt,tuli viel toinen inssi pällistelemään että eikö muka löydy yhtään vikaa...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näyttää olevan konttorikohtainen juttu. Kävin viimeviikolla katsastamassa mr-rekisteröidyn vm-63 auton ja ihmettelin kun ei iskaritestiä tehty. Inssi tuumasi ihmettelyyni, että he eivät kiusaa mr-autoja turhaan tällä testillä.
    Olisi tehnyt kyllä, jos olisin halunnut.
     
  9. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Eipä mullakaan ole koskaan vm. 1960 autossa iskareita testattu. Takaiskarit olivat ennen vaihtoa aika kehnossa kunnossa, mutta silloinkin inssi totesi vaan että "ei näihin varmaan osia puissa kasva, vaihda noi sitten kun löydät sopivat"...
     
  10. valsu67

    valsu67 1st gear

    no testihän tuli vasta,oliko vuoden vaihteessa"pakolliseksi"
     
  11. metriläinen

    metriläinen Gearhead

    Käytin tänäkeväänä -61 Impalaa leimalla, ja iskaritesti näytti joka pyörälle lukemaksi noin kolmekymmentä. Ainakin katsastusmiehen puheista päätellen laitteen tarkoitus on paljastaa suuret eroavaisuudet. On melko selkeätä auton iästä riippumatta, että jos toisen etupyörän lukema on 70 ja toisen 30 niin silloin toisen puolen iskunvaimennuksessa on jotain hämärää..

    Nii piti vielä sanoa että leima tuli kerrasta, että kai se on jonkun verran kiinni siitä konttorisedästä, joka niitä sääntöjä tulkitsee.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: metriläinen 2004-05-23 20:05 ]</font>
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    missä (treen seudulla) on asiallisin mr-katsastus ilman että tarttee pelätä antiikkiesineensä hajoamista osiin katsastajan käsissä?
    onko sellaista olemassakaan missään?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    sama nimetön kuin edellä tarkoittaa siis mr-auton tavallista "VUOSIkatsastusta"...
     
  14. Fury1

    Fury1 3rd gear

    Käytin Furyni Perjantaina Tampereella leimalla ja oli erittäin asiallinen toimenpide, iskaritestiä ei tehty ollenkaan - eikä se ainakaan unohtunu kun oli inssin kanssa puhettakin niistä testin arvoista. Niin ja se leimakin tuli heti ensi yrittämällä.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    jaa siis yksityisellä vai valtion konttorilla, sarankulmassa vai missä?
     
  16. dean66

    dean66 Gearhead

    kyllä se tuo "ekkevaarin" huoli on minusta hiukan turha. siis ei ole mitään absoluuttista rajaa, minkä yli pitää lukemat napsahtaa. vaan niinkuin aiemminkin osa persoonista jo totesi, testin tarkoituksena on vain paljastaa, jos iskareissa on kovin suuria akselikohtaisia tehoeroja.

    ettei pitäisi olla huolta, asiallisesti vain kommunikoiden katsastusherran kanssa, niin kyllä se siitä sujuu :smile:

    -a-
     
  17. Fury1

    Fury1 3rd gear

    Sarankulmassa käytin, taitaa sekin olla tosin tänä päivänä valtion konttori.
    Mahtaiskohan noissa iskari testeissä olla joku painoraja kun ei tunnu noi isommat kelvata testiin?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    suosittelen sarankulman "hämeen autokatsastusta". asiallinen paikka ja suhtautuminen mobiiliautoihin.
     
  19. Peltirumpu

    Peltirumpu 1st gear

    Kävin oman rättisitikkapakuni kanssa tossa keväällä leimalla.. siinä ei ole putki iskareita ollenkaan vaan pienen kytkin levyn tapaiset kitkaiskunvaimentajat tukivarsien laakeroiti kohdassa.. tuo iskari testi ei näyttänyt ymmärtävän sitikan jousituksesta/iskunvaimennuksesta mitään. katsastus mies oli vaan masentuneen näköisenä hiljaa. ja jatkoi katsastusta.

    Olisivat vain pysyneet vanhassa kunnon "painelu" testissä.
     
  20. drive over

    drive over 1st gear

    [viesti poistettu]
     

Kerro tästä muillekin!