Toyotan 4A-FE 1.6i moottori ja tyhjäkäyntivikaa. (Korjattu)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sectoid, 7.2.2012.

  1. sectoid

    sectoid Gearhead

    Kysyn nyt tätä täällä, vaikka kyseessä ei ole jenkkiauto.

    Nyt varsinkin näin talviaikaan, autossani on omituinen häiriö tyhjäkäynnissä.

    Kun moottorin on ajanut täysin lämpimäksi, ja pysäyttää auton niin moottori meinaa lähes sammua, kierrokset nousevat hieman, ja sama tapahtuu uudelleen. Tätä toistuu yleensä muutaman kerran, kunnes käynti tasaantuu. Jarrun käyttäminen ei muistaakseni vaikuta tähän.

    Kylmällä tai melkein lämpimällä moottorilla näin ei tapahdu. Moottori alkaa myös jäähtyä pitkässä alamäessä moottorijarrutuksessa. Termostaatti on vaihdettu kaksi kertaa.

    Autoon on asennettu jälkiasenteinen Webasto, joka on huonossa paikassa maskin takana ilmavirran jäähdytettävänä. Webaston vuoksi ylimääräistä letkua on konehuoneessa muutama metri. Tämä varmaan aiheuttaa nesteen liiallisen jäähtymisen pakkasilla?

    Voisiko tyhjäkäynnin vian aiheuttaa jokin rikkinäinen anturi? Lambda on vaihdettu aikaisemmin.
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Alipainetunnistin voi aiheutella vaikka minkälaisia omalaatusia vikoja.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Oletko vikakoodeja katsellut? Ne voi katsoa vähän samaan tapaan kuin GM:stä eli diagnostiikka pistokkeesta pari kontaktia yhteen. En vaan kyllä muista, että mitkä ne oli.

    MAP-anturi voi olla viallinen. Isän Carinasta on kahteen vuoteen mennyt 4kpl niitä ja näkyi tuolla toyota foorumilla tänä talvena olleen muutama muukin kohtalotoveri.
    Tai välttämättä itse anturi ei ole viallinen vaan huonot kontaktit tms.
    Musta pieni mötikkä tulipellissä, siihen menee johtonippu (3johtoa) ja alipaineletku.

    Ja mikä sen sitten rikkoo, ei ole vielä selvinnyt mutta arvauksia on alipainevuoto ja siitä johtuvat paineenvaihtelut, koneen yskäisy tai kondenssiveden pääsy anturin sisään.
    Toyotalla tuo anturi maksaa liki 300€, että kannattanee katsella käytettyjä jos vika siihen kohdistuu. Parilla kympillä noita on saanut ja kaikki toyotan saman ikäluokan mapit käy sähköisesti siihen, osassa voi olla erilainen kiinnitys. Ja niissä on erilaiset numerosarjat mutta toimivat.
     
  4. sectoid

    sectoid Gearhead

    Vikakoodit voisi tarkistaa. Pitänee katsoa miltä se anturi näyttää. On kyllä suolaisen hintainen osa.

    Moottorin päällä on semmonen muovinen venttiili, joka kilisee hieman kun sen irroittaa. (PCV-venttiili?) Sen välissä on voinut olla/on luultavasti vuoto, koska se tuntuu niin löysältä. Kone piti joskus pientä vihellystä kiihdytyksissä. Epäilin tätä venttiiliä jo silloin. Venttiilin vieressä on ollut hieman moottoriöljyä, joka näyttäisi tulleen tämän muovisen venttiilin raosta. Voiko se vaikuttaa asiaan?
     
  5. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Moottorillahan pystyy ajamaan eikä sammu itsestään, joten miksi tehdä mitään remonttia? :D
     
  6. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    mulla oli ex-camarossani ihmellisiä tyhjäkäynnin epätasaisuuksia, sitten viritin testerin kiinni, aluksi ei mitään näkynyt, sitten alkoi moottorinlämpötila anturilta tulla arvoja -50 ja noin 200 asteen väliltä :rotfl:
    Moottorin lämpötila anturi oli juurestaan poikki, välillä yhdisti ja välillä ei .
     
  7. Duar

    Duar 1st gear

    Mun mielestä remonttia tehdään, kun jotakin on rikki ja huoltoa tehdään, ettei tarttis tehdä remonttia.
     
  8. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    "Nyt varsinkin näin talviaikaan, autossani on omituinen häiriö tyhjäkäynnissä.

    Kun moottorin on ajanut täysin lämpimäksi, ja pysäyttää auton niin moottori meinaa lähes sammua, kierrokset nousevat hieman, ja sama tapahtuu uudelleen. Tätä toistuu yleensä muutaman kerran, kunnes käynti tasaantuu."

    Nämä pakkaset saa aikaan monta muutakin ihmeellistä vikaa autoon, autohan toimii eikä jätä tielle. Kannattaa harkita pari kertaa tekeekö turhia remontteja muutaman sadan euron arvoiseen corollaan/carinaan.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, että ei kannata nähdä pientä vaivaa ja ehkä putsata jotain osia tai vaihtaa jopa tilalle ehjä purkuosa parilla kympillä, vaan mennään niin kauan kuin menee, ajetaan taksilla sitten loppumatka tielle jäädessä ja ostetaan sitten muutamalla satasella samanlainen.

    Pienellä tarkistuksella saadaan kuitenkin luotettava talviauto eikä jäädä jatkossakaan tien päälle.

    :odroll:
     
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Carinoissa tais olla semmosta joskus, et tehtaan johtosarja mikä tuli alipainetunnistimelle oli LIIAN jämpti, korjaussarjassa tuli pätkä johtosarjaa, mikä liitettiin auton johtosarjaan -> ei jäänyt niin kireelle ja katkonut johtoja.
     
  11. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Olikos tämä jääny välille? Viime lauantaina viimeksi uudehko Citroen C3 kävi huonosti tyhjäkäyntiä pihalla kun pakkasta -27 ast. Lämpimässä hallissa ei mitään vikaa käynnissä, tämä jopa sammui heti kun ajoin auton ulos ja jätin käymään tyhjäkäyntiä jotta lämpiäis. Vieläkään ei oo jättäny välille..

    Jos toisin autoni pieneen tarkistukseen niin saanko kirjallisen todistuksen että sitten ei ole vaaraa jäädä välille nyt eikä jatkossakaan :)? nimim: autoja ruuvaillu, korjaillu, viritelly, maalaillu, hitsaillu ym. jo yli 30v..

    sektoid, kerro sitten kun auto on jättänyt välille, tarjoan koneesta 100e ilman apulaitteita. :D
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ole korjaillut vaikka 50 vuotta niitä, taitojasi en kyseenalaistanut vaan asennetta:

    Minun paljon lyhyemmän kokemuksen mukaan (toyota on ollut perheessä vasta vuodesta 2004) toyotan 4A-F(E) ei juurikaan kunnossa ollessaan temppuile, oli pakkasta tai ei. Jos on käyntihäiriöitä, niin silloin on jossain jotain vikaa, muualla kuin pakkasessa.
    Voihan tietysti olla, että pakkanenkin niitä aiheuttaa mutta tällä omalla lyhyellä kokemuksella se ei pelkästään pakkasen piikkiin mene.

    Ja sitten ei kohdenneta kehenkään vaan omaa mielipidettä yleisesti: ylipäätään asennetta, että halpoja ei kannata korjata, en ymmärrä.
    Jos nimenomaan kannattavuudesta autoilun suhteen puhutaan (voiko siitä nyt järkevästi edes puhua...) niin nimenomaan kallista autoa ei kannata edes ostaa ja se halpa autohan se pienillä huolloilla kannattaa pitää iskussa, jos vaan tuijotetaan kannattavuutta.
    Mutta yleensähän sillä ei ole merkitystä vaan nämä auton hankinnat on tunneasioita ja jonkin asian "kannattavuutta" vaan käytetään tekosyynä.


    EDIT: en tiedä kehtaanko nyt japsiautovastaisessa ilmapiirissä tunnustaa, että tälläkin hetkellä meillä on kaksi 4A-moottorista toyotaa (vaimon kylläkin molemmat) ja jos laajennetaan lähisukuun, niin siskolla on myös ja hänen miehellään samaten, isällä on tuollainen sekä äidilläkin vielä. :oops:
    Mutta täytyy sanoa, että ainut ongelmatapaus on ollut tuo isän carina II (gen1 4A-FE), joka on syönyt kahteen vuoteen 4kpl noita MAP-antureita.
    En voi itseäni tämänkään alan guruna pitää mutta on nuo onnistuttu vielä liikenteessä pitämään.
     
  13. sectoid

    sectoid Gearhead

    Autoni on Corolla Lifback vm 93 16V. Siinä on varmaan se vanhemman mallinen 4A-FE?

    Nyt kun muistelin tarkemmin, niin tuota samaa tyhjäkäyntivikaa esiintyi jo lämpimänäkin aikana, joskin lievempänä.

    Tarvii ihmetellä jos sattuisin löytämään ehjän alipaineanturin jostain. Toyotafoorumilla joku ehdotti myös tyhjäkäyntiventtiiliä. Sekin voi kai jumittaa.

    Corollan kanssa ajamista on nyt kuitenkin pakko jatkaa, koska Stratus hajosi. Uutta autolainaa en ihan nopeasti pysty ottamaan.
     
  14. sectoid

    sectoid Gearhead

    Jäähdytysnesteen vajaus voi kuulemma myös aiheuttaa vastaavanlaisia oireita. Olen lisännyt nestettä monta kertaa, mutta moottorin lämmetessä osa nesteistä valuu aina pihalle.

    Siinä vaiheessa kun kone on jäähtynyt, niin paisuntasäiliössä ei ole nestettä kuin tippa pohjalla. Nyt tarvii selvittää miksi osa nesteistä valuu aina pois.

    Webastoasennus tuo nestetilavuutta jonkin verran lisää. Epäilen tämän liittyvän asiaan jotenkin. Voisiko isompi paisuntasäiliö auttaa ongelmaan?
     
  15. ford59

    ford59 1st gear

    Webasto ei lisää tilavuutta niin paljoa että paisuntasäiliö kävisi pieneksi, jokin vuoto on siis jossain mikäli paisari tyhjenee. Ja Jarmo, ranskalaisten käyntiviat lämpötilan vaihteluissa ovat normaaleja kuten sinun C3 tapauksessa, mutta eivät Toyotissa, ikävä kyllä...
     
  16. Caideman

    Caideman 1st gear

    Tosta muka "muutaman satasen corollasta"... Eikös samalla moottoritunnuksella olevaa konetta oo vielä Avensiksessakin?

    En tiedä tarkalleen millainen se toyon tyhjäkäyntiventtiili on, mutta mulla tekee hondassa(accord '97 1.8i) tyhjäkäynti samanlaista välillä. Yleensä auttaa joskikin aikaa se, kun puhdistaa ja voitelee sen venttiilin ja nollaa tyhjäkäynnin. (akkukenkä tai radion sulake irti hetkeksi ja vähintään 10min tyhjäkäyntiä sen jälkeen)
    Huom, en siis ole raaskinut ostaa uutta venttiiliä, joka maksaa maltaita. Auto kuitenkin toimii siitä huolimatta, eikä oo jättänyt tielle. :)
     
  17. sectoid

    sectoid Gearhead

    Vuotoa epäilen itsekkin. Webastoasennus on tehty sillä tavalla, että letkua on muutama metri enemmän kuin normaalissa jäähdytyssysteemissä on.

    Tarkistan tilanteen vielä uudelleen, mutta jäähdyttimessä on aina ollut vettä pintaan asti, vaikka paisuntasäiliö olisi ihan tyhjä. Täyttämisen jälkeen auton lämmetessä haisee makealta. Johonkin siis nestettä valuu.

    Tämän takia järjestelmään pääsee ilmaa, joka sotkee nesteen kiertoa. Se sitten taas voi aiheuttaa häiriöitä tyhjäkäyntiin. Näin olen tähän asti saanut ymmärtää. Ihmettely jatkuu.

    Edit.

    Elikkäs nyt oli jäähdyttimessäkin vajausta kun kurkkasin sinne ennen käynnistämistä. Korjaajan mielestä paisuntasäiliö ei ole liian pieni. Jäähdytysnesteen sekaan kaadettiin jotain ainetta, jonka pitäisi tukkia mahdolliset vuodot.
     
  18. LÄPÄLÄPÄ!!

    LÄPÄLÄPÄ!! 1st gear

    mulla korjaantu ku lisäsin nestettä syyläriin,oli ihan kuiva :oops: muuten näissä omissa 4afe koneissa ei ooo ollu mitään vikaa.2ollu neste vajausta ja samaan aikaan tyhjäkäynti seilailua joka loppunut kun lisätty nestettä.mulla tosin on kaikki ollu vähän ajettuja eli alle puolimiljoona.ajoin joskus kaverin karinalla jolla oli jo päästelty yli 800000km ja sitä ei huommannu kun mittarista :)pirun sitkeitä.. 8)
     
  19. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Siinä on toisen sukupolven (2gen) 4A-FE. Ensimmäinen oli -90-92 ja toinen tuli -92 samalla kun korimalli uudistui. Seuraavan kerran sama moottori uudistui -98 taas kun korimalli uudistui.
     
  20. sectoid

    sectoid Gearhead

    Vika löytyi, ja toivottavasti myös korjaantui. Lämmittimen kennon sekä ylemmän letkun välinen liitos pääsi vuotamaan. Vaihdoin molempiin letkuihin paremmat klemmarit. En nähnyt enää vuotoja vaikka käytin moottorin kuumaksi.

    Onko ilmaamisessa jotain erityistä asiaa joka pitäisi tietää? Jäähdytin oli aivan täynnä kun tarkistin, kaadoin myös paisuntasäiliön täyteen nestettä. Eikö tämän systeemin pitäisi imeä paisuntasäiliöstä nestettä kun moottori jäähtyy? Onko jossain jokin ilmausruuvi?

    Tyhjäkäynnissä on vikaa vielä toistaiseksi. Vajaa jäähdytysnesteen määrä voi kuulemma jotain häiriöitä aiheuttaa.
     

Kerro tästä muillekin!