kevytkuorma autot verolle??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja peedro2, 12.2.2012.

  1. jyke

    jyke 1st gear

    Se oliskin makeeta jos verot vois vähentää verotuksessa.
     
  2. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Se on sitä substituutiota, mutta se on riskinottamista ja voi joskus tuoda ongelmia :rotfl:
     
  3. MudMax

    MudMax Gearhead

    Vastaanotto suomen suurimmalla avohoitopalstalla ei ollut yhtä laadukas kuin avauksesi :)
    Yli vuorokausi jouduttiin odottamaan ensimmäistä kommenttia ja sen on kirjoittanut joku suljetulta osastolta karannut :poff:

    IL:n yleisen autokeskustelun puolella näkyy olevan parikin "jenkkiromuja" vastustavaa topikkia varsin lämpiminä :rotfl: :rotfl:
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oletteko koskaan kuulleet mm. arvonlisäverosta?
     
  5. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Ei, mollaan kierreettyy sellaane kuorkeilla kaakaa
     
  6. jyke

    jyke 1st gear

    Arvonlisävero olis kyllä tasapuolinen kaikkia kohtaan, se on jokaiselle yhtä suuri. Vois vaikka lopettaa kaikki muut verot ja nostaa arvonlisäveroprosentin lähelle sataa. Siitä sais sitten yrittäjät vähentää omat alvinsa pois. Mutta eihän se sitten oliskaan tasapuolista jos osa porukasta sais vähentää ja toiset ei.
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Seuraava vastaus nimimerkiltä "Overdrive":

     
  8. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Jos en olisi mennyt nostamaan sämpyn juttua, niin toikaan spede ei olisi osannut täältä tuonne trollaamaan :oops:

    Näytti tulleen lisää vauhtia myös siihen "jenkkiromu" kinasteluun :wc:
     
  9. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Selvennyksenä, että nimimerkkien samankaltaisuudesta huolimatta päiden sisäinen maailma poikkeaa.
     
  10. camaro 70

    camaro 70 Gearhead

    Mulla on töiden puolesta huolto-autona kevyt KA ja kyllä se 5 kuution
    kontti on täynnä tavaraa.Ei kaikki kuskaa terveisiä KA:lla,niin kuin
    joku tuolla antoi ymmärtää.
     
  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on sellanen käsitys että tää homma ei tule meneen läpi.
    Suomen pienyrittäjillä on suurinosa noista kevyt kuorkeista ja PK yrittajiä me nyt tarvitaan kun isot yritykset on hukattu maailmalle.
    Olis poliittinen itsemurha alkaa kurittamaan selektiivisesti jotain ajoneuvoryhmän käyttäjäryhmää, varsinkin kun kyse on hyötyajoneuvoista.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eiköhän se ole artisti joka ton alvin maksaa loppuviimeksi sille yrittäjälle joka tilittää ne verottajalle :odroll: . Siitä veron kerääjänä olemisesta ei saa edes mitään korvausta.

    Kyllä se on niin että toi lisävero menee suoraan kuluttajan maksettavaksi, tai niiden joilla on vielä varaa kuluttaa. Tälleen valtio pitää huolta inflaation hyvinvoinnista.
     
  13. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead



    AVG on oikeessa, 4x4 Subbe on aika saatanan käytännöllinen kun pitää viedä asiakkaalle tavaroita työmaalle ja sen jälkeen ottaa siitä vaikka 4 äijää kyytiin ja painua kahville.
    Mulla on ollut Nissan Vanettea,Hiacea,takaveto transittia,etuveto transittia,vania ym.mutta mikään niistä ei ole piessyt käytännöllisyydessään vielä tota Suburbania. Ei tarvi olla joka montussa ja vallissa jumissa.
    Se on jumalauta työkalu ja se pitää myös pienyrittäjän kulurakennetta edes jollain muotoa järkevänä, tässä jäteprässiä tiukemassa verotuslandiassa. Siten palveluja voidaan tuottaa kuluttaja ystävällisempään hintaan,mikä laittaa taas enemmän rattaita pyörimään ja taloutta kasvuun.
    Samainen maanteiden häpeäpilkku ja veronkiertovessa on myös käyttöhuussi, jolla kulkee hienosti harrasteromun osat kyydissä.

    100% varma on,että jos ja kun suunniteltuja veroja lätkitään kevyt kuorkkeihin,niin subsituuttikin huomaa jossain vaiheessa maksavansa ne välillisesti niissä kellan värisissä aamumuroissaan.Ne verot tulee siirtymään suoraan rahti ym.hintoihin.Mä en ymmärrä kanssa,että miten tämä verottomuus on joltain pois?Ei ihme että täällä autoharrastajienkin asiat on miten on,jos alan foorumillakin haisee ko. asiassa kateus läpi kuin joukkohauta.

    Eläköön suomalainen kateus ja kilpailukyky [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Älkää nyt hyvät kanssaharrastajat minua tästä syytelkö ja sylkykuppina pitäkö. Mielipiteeni on se että yksityiskäytössä olevista autoista pitää maksaa ajoneuvoverot tasavertaisesti ja yrityskäyttö on erikseen.

    Miksi joissain yrityksissä työkäytössä olevista autoista pitää maksaa ajoneuvoverot ja toisissa ei, sekään ei ole minulle ihan selvä asia. Jos se liittyy esim. haja-asutusalueiden yritysten kuljetustukiin, niin sen ymmärrän. Mutta ne tavarat kai yleensä kuljetetaan rekoilla.

    "Kotihoitaja Minna kun menee yritysautollaaan mummoja hoitamaan peräkylille, niin hänen pitää maksaa pikkuNissanistaan ajoneuvoverot, mutta Erkki kun ajaa kevytkuorma-autollaan sinne mummon naapuriin hiekkamontulle soraa kaivurilla kaivelemaan, niin hänen ei kuulu ajoneuvoveroa autostaan maksaa".

    Mikä on se peruste että Minnan kuuluu maksaa ja Erkin ei kuulu? Minna kuskaa mummoille vaippoja ja Erkki ehkä kaivurinkauhaa tai hydrauliöljyä koneelleen.
     
  15. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Mikä on se peruste, että Minna ei saa mennä pyyhkimään perseitä kevytkuorkilla? Täte ej unmarra ej ummarra ei?

    Sitten pikku tarkennus vielä, että
    "Ajoneuvoverosta vapaita ovat

    •diplomaattiautot (C- ja CD-tunnus),
    •EY-toimielimen omistamat ja hallitsemat autot,
    •museoautot,
    •pelastus- ja sairasautot,
    •linja-autot,
    •puolustusvoiman ajoneuvot,
    •vientirekisterissä olevat autot,
    •tilapäisesti Suomessa käytettävät autot,
    •auto, jossa on koenumerokilvet,
    •puu- ja turveperusteista polttoainetta käyttävät autot ja
    •valtion käyttämät autot."

    Missä tuossa lukee kevytkuorma-auto?
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Yhä edelleen jää avoimeksi se, että miksi sen kevytkuorma-auton pitäisi olla verovapaa. Mutta kaivellaan vaan, saattaahan se syy minullekkin vielä valjeta. Kansantalouden kilpailukyvyn perusteella muutkin yrityskäytössä olevat autot pitäisi sitten vastaavasti olla verovapaita.

    Ja tuohon ajoneuvoveroon, joku verotusjuttuhan tässä kai on kyseessä, vai eikö?
     
  17. MudMax

    MudMax Gearhead

    No mikä se syy on, että minna ei voi ajaa kevytkuorkilla?

    Bensakoneisen Nissan Noten ajoneuvovero on 78,11 euroa ja 4510kg:n kokonaipainoisen dieselkuorkin vero 100,74 euroa, niin miksi erkin pitäisi maksaa vielä tonni enemmän kuin minnan?

    edit. kirjotusvihre
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kuorma-auton verottomuus on koskenut koko kalustoa, johonkin se raja vain pitää vetää ja tähän asti se on ollut 3500kg. Joku tossa hyötyy tietenkin kun aina se raja jollain ylittyy, mitä sitä murehtimaan? Jos se olis 6000kg niin olisiko sitten mieli parempi?

    Ja käyttökalustossa pitäsi tosiaan olla yhdenmukaisuusperiaate kuten tuolla toivottiin, eli jos nyt maksan yhdestä käyttöautosta ja kahdesta harrasteautosta täydet verot, miksi ihmeessä minun pitäisi maksaa vielä satunnaisessa käytössä olevasta kuorma-autosta neljännet?! Kun voin ajaa vain yhdellä kerrallaan.

    Ja ei kai tässäkään näitten "pakujen" verolle saaminen toimi pääpromoottorina, vaan tuo ulkomaisen liikenteen saaminen verolle.

    EU:n virkamiehet vain nyt linjaa että kaikkia on verotettava yhtälailla, jolloin jos halutaan muutama miljoona ulkomaiselta liikenteeltä, pitää kotimaiselta kerätä liki sata miljoonaa josta 2/3 käytännössä alle 12tn painoisilta. Selvitysryhmä koitti löytää kohtia joilla nuo kevyemmät kuorkit saataisiin pois veron piiristä tai pienemmälle verolle, mutta semmoista ei oikein löydy.

    Rahtiliikenteellehän tästä ei tulisi niin isoja veroja, koska "dieselvero"lla saadaan kompensoitua miltei kokonaan. Näinollen maksumiehiä ovat pikkukuorkin omistajat joiden nykyvero on 5-10x pienempi kuin nuo kaavaillut maksut, joten mikään muu veroale ei kompensoi maksua.

    Vaikka joku verotäti olikin vakuutanut että tämä pystytään hoitamaan niin ettei verorasite kotimaisella kalustolla kasva. Ehkä keskiarvoisesti, mutta juuri selvitys osoittaa ettei onnistu ja ulkomaisesta liikenteestä saadut tuototkin jää liki nollaluokkaan jos veroa ei oteta käyttöön täysimääräisenä.

    Ainoa lohtu on, jos tajuavat että ei voi toteuttaa ja luopuvat koko hankkeesta.

    Niin ja tuo käytöstäpoisto jos torpedoituu lakitekstin muotoseikkojen vuoksi, eli miten päivävero määritellään ja paljonko sitä pitää periä, niin jo on ihme jos tuolta ei löydy luovuutta jonkin porsaanreiän keksimiseen. Taisi olla sentään itse Heikki Kuitunen tuossa selvitysryhmässä mukana? Mielikuvituksettomaksi virkamieheksi se mies on kuitenkin osoittanut kohtuullisen hyvää luovuutta..
     
  19. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Ensinnäkään minusta kevytkuorkki ei ole ajoneuvoverovapaa, onhan siinä käyttövoimavero, joka on osa ajoneuvoveroa. Muutama peruste (hatusta tempaisin) minkä takia kevytkuorkin ajoneuvovero voisi olla pienempi kuin jonkin tietyn henkilöautomallin:
    - ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on alhaisempi so. kompensaatiota hitaammasta liikkumisesta
    - kompensaatiota siitä, että ei liene aivan yhtä näppärä kaupungissa, mm. pysäköintipaikkoja rajoitetummin jne.
    - kompensaatiota, että vaati omistajaltaan suuremman investoinnin säilytyspaikkaan sis. alv. jne.
    - jotta sellaisella saisi laillisesti ajaa tulee investoida enemmän ajokorttiin sis. alv. jne.
    - c-miehistä on muutenkin kohta pulaa, joten mikäli poistetaan kaikki c-kortin ajamisen porkkanat niin kohta kuskataan aamupullatkin kauppoihin muuleilla
    - kompensaatiota siitä, että kuluttaa enemmän kuin riisikippo, joten artisti makselee polttoaineveroja enemmän kuin Minna
    - kompensaatiota sen takia, jotta Suomella olisi sodan sattuessa maassa sellaista kalustoa, jolla saadaan vietyä muutakin kuin terveisiä ja samalla vieläpä vedettyä, vaikka pariakin Sergeitä perässä, jota Minnan vaippa-autolla ei voi tehdä jne.
    - kai näitä voit itsekin keksiä lisää

    Vieläkään ei aukea toi sun kateus :odroll:
     
  20. PikkuPaja

    PikkuPaja Gearhead

    Tuo pitää kyllä TÄYSIN paikkansa!
     

Kerro tästä muillekin!