Katsastus myöhässä / verot maksamatta ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Stone, 7.1.2005.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Kertokaapa joku byrokratian koukeroista perillä oleva, että mitä tulee ottaa huomioon/tehdä, jos ostaapläjäyttää auton, jossa on esim. kuluvan vuoden katsastus tekemättä tai vaikka viimeisin katastus tehty 3 vuotta sitten? Autohan on joka tapauksessa ajokiellossa.

    Entä jos myyjä on antanut ajoneuvoveron erääntyä? Miten tälläsestä tilanteesta selviää ilman kilpien menoa ostoreissulla?

    Mulla olis tässä kaksi erilaista skenaarioo:

    1. Kuluvan vuoden leima ok, mutta omistaja ei ole maksanu veroa.

    2. Viimeinen leima -03, verot maksamatta. Autoa kauppaa haltija, omistaja on rahoitusyhtiö. Rapsahtaako tästäkin mahdollisesti maksamattomat laskut minulle kaupan myötä?

    Maksumies olen tietysti kummassakin tapauksessa minä, mutta millä välttää sakot ja muutkin sinikellojen kettuilut?
     
  2. Chrome

    Chrome 1st gear

    Kun leima on ok, riittää kun käyt maksamassa verot korkoineen. Tämäkin kannattaa sopia niin että myyjä maksaa verot itse ja saat siitä kuitin ja maksat vaikka ne verot päälle (sopimuksen mukaan). Sittenhän tuolla voi ajaa ilman mitään ongelmaa.

    Kun ei katsastettu eikä veroa maksettu niin pitää maksaa verot ensin ja varata katsastusaika ja leimauttaa. Tuo on siis mielestäni pykälät täyttävä tapa asioida.

    Luulen että jos suoraan auton ostaneena menee konttorille (ajan varanneena) niin poliisit varmaan uskoo että maksat verotkin konttorilla. Autoahan ei saa katsastettua ilman että verot on hoidettu.

    Kertaakaan eivät konttorilla ole narisseet jos olen vaan ajellut sinne ilman oikeaa proseduuria asioiden hoidossa.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Leimaamaton ja verorästinen auto tosiaan niin että ens varaa ajan katsastukseen ja ennen sinne menoa maksaa verorästit pois niin homma ok.
    Skenario kaks: unohda ainakin ennekuin oot ollut yhteydessä siihen auton omistajaks merkittyyn rahoitusyhtiöön. .Ei mun tietääkseni haltija voi myydä sitä ainakaan ilman lupaa auton omistajalta ja/tai rahoitusyhtiöltä. Enpä oo moisia kauppoja tehnyt mut epäilen vahvasti että homman pitää siis mennä sen rahoitusyhtiön kautta eli nykyinen haltija sopii sinne mitä sit sopiikaan loppumaksuista ja muista jutuista ja sä voit sitten tehdä kaupat niiden kanssa. Ellei kaveri ole niin tuttu ja luotettava että teet velkakirjan sille (se siis sulle velkaa ko. loppusumman) ja maksat auton kaverin puolesta velattomaks ja huomioitte tuon kuvion sitte siinä keskinäisessä kokonaiskaupassa. Mut tohon ei kannata mennä kuin siinä tapauksessa että se myyjä on varmasti semmonen että voit luottaa siihen. Toki se keskinäinen velkakirja on lainvoimainen oikein tehtynä.
    Mut siis hankalaks menee tossa kakkostapauksessa. Tulee kyllä mieleen että jos osamaksulla ostettu auto on siinä tilanteessa ettei sitä oo leimattu eikä veroja maksettu niin pikkusen epäileväinen kannattanee olla mitä muutenkaan sopii sen haltijan kanssa. Ei vaikuta yleensäkään hoitaneen kovin hyvin asioitaan :soosoo:
     
  4. harri60

    harri60 Gearhead

    Kierrä kaukaa tollainen myyjä, joka kaupittelee toisen omistamaa (rahoitusyhtiö) autoa. Tee kaupat vasta sitten, kun paperit ovat myyjän nimissä. Tuollaiset haisee aika pitkälle.
     
  5. Safari

    Safari 1st gear

    Muuten hyvä, mutta veroja ei voi maksaa konttorille, pitää soittaa akeen että mitä on maksamatta ja ne antaa tilinumeron, summan yms. ja maksat pankkiin ja esität kuitin katsastuksessa.
     
  6. Raider

    Raider 1st gear

    Laitat myyjän maksamaan verot siihen päivään asti, kunnes auto siirtyy sun nimiin - reilu peli.

    Älä osta sellaista, mitä myyjällä ei ole oikeus myydä (älä osta, jos ei ole kaverin omissa nimissä). On ikävä luopua autosta sitten myöhemmin ja rahojen takasin saannista ei ole varmuutta...

    Katsastuskonttoreilla ja vakuutusyhtiöillä on muuten ristiintarkastusjärjestelmä, eli laita vakuutukseen ennen kuin ajat konttorille. Ite otin viime keväänä riskin ja kynsille tuli. Onneksi vakuutusyhtiöstä asiallisesti pyysivät takautuvasti tuon yhden päivän vakuutusmaksun ja selvisin sillä.
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Rahoitusyhtiö voi lähettää rekisteriotteen omistusosan uudelle omistajalle, kun auton entinen haltija eli myyjä on kuitannut loppuvelkansa ja käynyt tai muuten toimittanut AKE:n luovarin rahoitusyhtiöön. Tällä tavalla myyjän ei tarvitse turhaan rekisteröidä autoa itselleen. Eri asia on, miten auton saa myytyä jos ostaja haluaa rek. otteen omistusosan asianmukaisesti täytettynä ennen kuin raha vaihtaa omistajaa.
     
  8. mikkiss

    mikkiss 1st gear

    jos autos on leima pitkänä ja verot maksamatta kun ostat sen niin varaat ajan konttorille ja leimaat sen. veroja ei tartte maksaa etukäteen om. vaihdos tapauksessa. saa 2 viikkoo ajo aikaa. näin ainakin täällä päin todettu että toimii.
     
  9. pile

    pile Gearhead

    eikös tuohon vero asiaan (vuotuinen käyttövero)tullut jotain muutoksia niin että omistaja vastaa veroista siltä ajalta kun omistaa auton eikä rästit siten olisi uuden omistajan huolia.vai onko ihan väärin muisteltu.
     
  10. pile

    pile Gearhead

    eikös tuohon vero asiaan (vuotuinen käyttövero)tullut jotain muutoksia niin että omistaja vastaa veroista siltä ajalta kun omistaa auton eikä rästit siten olisi uuden omistajan huolia.vai onko ihan väärin muisteltu.
     
  11. JKF

    JKF Gearhead

    Näinhän se menee, mutta jos niitä veroja on maksamatta, niin auto on ajokiellossa riippumatta siitä kuka on jättänyt verot maksamatta. Jos laskee sen varaan, että edellinen omistaja hoitaa rästinsä, saa varautua useamman kuukauden odotteluun (ulosotto).

    Itse jouduin kerran ajelemaan riskillä melkein puoli vuotta, kun autokaupat tehtiin tammikuun alussa ja myyjä lupasi maksaa tulevan ajoneuvoveron(lasku tuli silloin sille, kuka oli omistajana vuodenvaihteessa).
    Jossain vaiheessa keväällä muistin tarkistaa, oliko maksu hoidettu ja niinhän siinä kävi, että ei ollut. Myyjä lupasi kuitenkin taas maksaa heti.
    No, eipä maksanut. Sitten aloin hiillostaa olosottomiestä, jonka tehtäväksi tässä vaiheessa oli tullut laskun perintä. Ulosottomies lupasi nopeuttaa käsittelyä, mutta silti meni vielä pari kuukautta ennekuin vero oli maksettu.
    Onneksi oli tuuria, ettei sattunut ratsioita maantiellä. :soosoo:
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Pysyyköhän Akekaan näissä jutuissä mitenkään kärryillä? Mulla oli yks auto maaliskuun lopusta joulukuun puoliväliin ja tällä välillä maksoin kolme veroerää ja mua edellinen omistaja oli maksanut veron auton uudelleenrekisteröinnistä siihen kunnes se tuli mulle. Mua seuraavalle omistajalle kerrottiin kuitenkin että jotain olis rästissä ja mä sit kysyin asiaa Akesta. Ens tutki tiedostojaan että siitä olis maksettu jo liikamaksua 13 euroa mut sit keksi hetken päästä toisaalta että siitä olis sittenkin maksettavaa vielä 14 euroa :eek: Silloin soittaessani en ollut vielä varmistanut omia kuittejani mut jos oon maksanut 3 x 3 kk ja pitänyt autoa alle 9 kk niin ei mun mielestäni ihan täsmää. Eli pitänee maksaa sieltä nyt mulle tuleva 14 euron lasku jotta uus omistaja pääsee aloittamaan puhtaalta pöydältä ja olla sit taas vielä yhteydessä sinne Akeen että katsokaapas vielä missä mennään :soosoo:
    Kannattanee muutenkin olla tarkkana eikä liikaa luottaa niiden järjestelmiin, etenkin kun itelläkin on useita autoja joista osa tuntuu vaihtavan omistajaa aina silloin tällöin.
     
  13. Durapex

    Durapex 3rd gear

    Käytän vanhaa ketjua kysyäkseni neuvoa verojuttuun.
    Auto on ollut vuodesta 2008 katsastamattomana, ja maksuja luonnollisesti perässä kai ihan pe....lisesti. Kyseessä siis diesel henkilöauto.

    Mulla ei ole tässä vaiheessa, eikä kai myöhemminkään, tarkoitus laittaa autoa ajoon, osiksi jossain vaiheessa.

    Miten kauppa kannattaa tehdä, jotta veroherra ei ole mun perässä? Rahat näppiin ja auto lavetille, mutta jos kaverilta tullaan myöhemmin kyselemään et mikä auton tilanne on, ja hän kertoo sen vaihtaneen omistajaa, onko verottaja sit mun perässä? Mielellään kuitenkin ottaisin auton paperit itselleni, jos hulluuskohtaus tulee että auto pitää saada kilpiin takas.

    Durapex
     
  14. capri30S

    capri30S 1st gear

    Otat auton ihan normaalisti omiin nimiis ja poistat liikennekäytöstä samalla, mutta muista tehdä se samana päivänä kuin on luovariin merkitty. Näin sun omistusajalta ei tule sulle veroja, auto on vaan käyttökiellossa kunnes edellinen ne maksaa. Jos on tarkoitus laittaa auto osiksi, niin sillähän ei oo mitään väliä että se on käyttökiellossa. Ei niitä edellisen omistajan verorästejä voi sulle sälyttää mitenkään, jos et mee laittaan jotain vanhaa päivämäärää luovariin.
     
  15. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Monelle on käynyt että rahat loppu ja autosta pätkää eli pakko myydä joten parempi jos joku ostaa auton ennekuin rahotusyhtiö vie sen pilkkahinnalla.

    Mä oon ostanu parikin autoa jotka rahoitusyhtiön nimissä ja "omistaja kaupannut"

    Soitettiin auton luota rahoitusyhtiöön ja kysyttiin loppumaksun tarkka summa sekä kysyttiin käykö tämä menettely että maksan loppuvelan ja saan paperit. Maksoin rahoitusyhtiön tilille ja erotuksen "omistajalle" jonka jälkeen kuitti rahoitusyhtiöön ja sieltä sai luovarit. Näin ainakin toimi hyvin.
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Miten tuollaisen saa ajoon ulkomailla? Kaverit ovat lähdössä eräänlaiseen kanuunaralliin, joka päättyy erääseen arabimaahan, jonne ne autot on tarkoistus jättää.

    Auton verohäntineen kai saa rajan yli siirtolapuilla. Mutta miten saada vakuutus ja greencard? Vai onko no can do - ilman esim. Viroa välissä? Ja verohännän maksaminen ei passaa vastauksena, kun se on ko. tarjokasauton arvoinen...
     
  17. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Siirtolupaa ei saa jos veroja maksamatta.
     
  18. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Siirtolapuilla ei muutenkaan taida olla asiaa arabimaihin asti.
    Mutta eikös tullin vientikilvet saa verovammaisempaankin autoon ? Kuorma-autoihin ainakin käsittääkseni näitä saa.
     

Kerro tästä muillekin!