SBC-koneessa värinöitä +3 500 rpm, mistä johtunee?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Yorcci, 9.2.2012.

  1. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    En ole vielä kokeillut, mutta kunhan saan aikaiseksi, niin hommaan uuden fluid-dampperin. Varmaan ens viikolla ehtii paneutua dampperiasiaan.

    Eihän se täällä korjaannu, mutta kun oma päättelykyky ei riitä, niin yritän saada jotain apua.

    Ei ollut 0-puntissa eikä sen pidä ollakkaan, mutta ihan toleranssin sisällä.

     
  2. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ja dampperin vaihdolla yritän ensin päästä ongelmasta ihan vaan sen takia, että dampperin vaihto on paljon helpompi kuin se, että joutuisi nostamaan koneen pois paikaltaan. Tai nyt vähintäänkin voimansiirron joutuisi purkamaan taas kerran.

    Kun ei se tärinä ole korjaantunut itsestään, vaikka monoa olen antanut ihan huolella. :poff:
     
  3. mk76

    mk76 3rd gear

    niin paikallaan kierrättäessä putket punahehkuiset?ei varmaan ravistamiseen vaikuta mutta ettei olisi liika laihalla seokset tai sytytys myöhäsellä vai kuinka kauan kierrätit.en ainakaa itte oo putkia saanu hehkumaan paikallaan ilman koneen kuormitusta jos seokset ja sytty kohdillaan
     
  4. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Ootko kattonu pilkkopimeässä?
     
  5. mk76

    mk76 3rd gear

    niin no ei oo kyl pilkkopimees tullu koitettua
     
  6. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Sain testausta varten lainaan dampperin, joka on irroitettu ihan toimivasta koneesta. Tänään nyppäisin sitten tallilla omasta koneesta dampperin pois ja kokeilin

    Ilman dampperia => sama värinä (ja vähän öljysotkua runkopalkissa)

    Lainadampperin kanssa => sama värinä

    Laitoin oman dampperin takaisin ja läksin kotiin.

    Ei siis ole vikaa dampperissa. Pitää prkl purkaa stanan voimansiirto pois ja kokeilla lisätä toi 7 g painoa vaikka prikkoina paineasetelman pulttien kantojen alle. Jos se sittenkin olis niin pienestä kiinni.

    Toisaalta... tärinä alkaa n. 3 500 rpm kohdilla ja jos ajatellaan renkaiden tasapainotuksia, niin renkaat eivät koskaan pyöri noita nopeuksia. Tai siis jos mun auto kiertäisi n. 6 500 rpm kutosvaihteella, niin silloin renkaat pyörisivät n. 3 800 rpm. Ja nopeutta olisi jotain 480 km/h... miten tarkkaan mahdettaisiin renkaat tasapainottaa noita nopeuksia varten?
     
  7. hiacekuski

    hiacekuski Gearhead

    jos se moottori ei aina ole tärissyt noin, niin pistää miettimään onko seoksiin tullut ongelma (kun sytkäkin on ilmeisesti kunnossa). Laajakaistalambda kummassakin sylinteripankissa kuuluisi melkein tämmösen virivehkeen perus mittausarsenaaliin. Tai ainakin lambdan mutteri, että voi tarvittaessa mitata soosit.

    Tupperware-jenkissä ilmeisesti on ruiskutuslaitteisto ? Ei ole mitenkään ihmeellistä, että suuttimiin tulee joskus ongelmia.
     
  8. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    On ruisku ja kapeakaistalambda, jonka perusteella lastuaivo säätää seokset osakaasulla closed loopissa.

    Suuttimet ovat "flow matched" ja vaihdettu viime kesänä.

    Koska tärinä on läsnä osakaasulla (lambda-ohjaus), täyskaasulla (kartaston mukaan) ja moottorijarrutuksessa (polttoaineen syöttö katkeaa), ei kyse ole seoksista.
     
  9. hiacekuski

    hiacekuski Gearhead

    Ok tuo sulkee kyllä kaikki polttoaineen palamiseen liittyvät asiat pois.
     
  10. Razorass

    Razorass 1st gear

    Tärinähän voi olla joko harmoonista tai tasapainotuksesta johtuvaa. Mulla on kokemusta viimeisen päälle puntitetuista koneista joissa silti tärinää 2500-4000rpm. Jos vika on painotuksessa niin silloin yleensä pahenee kierrosten myötä.

    Fluidampper on kova sana poistamaan käynninaikaisia värinöitä mutta ei korjaa epätasapainoa.

    Toki jos jokin osa vaihtuu ja tärinä alkaa niin siinä ei paljon laskutaitoa tarvita. Varsinkin vauhtipyörän vaihtaminen oleellisesti kevyempään (vaikka olisikin samassa puntissa) voi aiheuttaa tärinää V-moottoreissa.
     
  11. Potakka

    Potakka 1st gear

    Kevyempi vauhtipyörä aiheuttaa ainakin omassa koneessa tärinää verrattuna siihen kun ennen oli turbiini kiinni ja automaatin edessä kone.

    Olisiko nämä nyt niitä "harmonisia värinöitä".
    Eikös juuri tämän takia suosita esim. ns. normikäytössä isompia damppereita vaikka pienemmällä dampperilla herkkyys paraneekin.
     
  12. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Dampperilla ei ole mitään tekemistä koneen tasapainotuksen suhteen. Se vaimentaa kampiakselilta vääntövärinöitä. Sillä ei siis ole mitään tekemistä muiden asioiden suhteen.
     
  13. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Isompi dampperi kuitenkin vaimentaa tehokkaammin koneesta juuri noita vääntövärinöitä. :)
     
  14. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    OT
    Aattelin laittaa piruuttani pienemmän, jotta thrusti kasvais ja häviöt vähenis :odroll:
     
  15. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ei tarvinnutkaan purkaa voimansiirtoa pois ja 40 g:n puntituksella sain tyydyttävän lopputuloksen. Huomenna, kun saan haettua muttereita tmv, joita saa mig-liimalla kiinni vauhtipyörään ja homma on maalissa, niin sitten kuvia ja tarkempaa selostusta.
     
  16. ip

    ip 3rd gear

    Mitäpä sitä uskomaan sellaisia jotka ton on läpikäynnyt!
     
  17. VooDoo

    VooDoo Gearhead



    Näinpä...Jos siitä hyvän haluaa niin konetta lihoiksi vaan ja painoihi kaikki rojut.
     
  18. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    No jollakulla muulla oli ollu vastaavassa tilanteessa vikaa dampperissa ja sieltä ei nyt vikaa löytynyt.

    Mulla kun on toi huussi jatkuvassa ajossa käyttiksenä, niin pitää yrittää päästä hommasta mahdollisimman nopeasti ja vähällä vaivalla. Noita helpompia ja nopeampia vikamahdollisuuksia tarkistaa varmuuden vuoksi.

    Ja nyt kun löytyi helppo ratkaisu vauhtipyörän puntitukseen, niin oli hyvä, että tuli odotettua. Eipähän tarvinnut purkaa koko voimansiirtoa pois vaan homma hoitui kaikki rojut paikallaan...
     
  19. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Tuolta löytyy liitteinä ne dokkarit, joihin viittaan myöhemmin tekstissä: http://finnshark.com/forum/showpost.php ... count=2177

    Nonni. Toissapäivänä sain tehtyä testit. Onneksi toi aftermarket-vauhtipyörä on fyysisesti hieman erilainen verrattuna orggikseen, puntituskokeilut on helppo tehdä renkaiden tasapainotuksessa käytettävillä liimapainoilla tuohon reunaan.

    [​IMG]

    Niitä liimapainoja tarvitaan ehkä kourallinen:

    [​IMG]

    Ja siitä sitten testaamaan. Startti irti, että saa vauhtipyörän suojalevyn irroitettua ja vauhtipyörän 'nurjan puolen' osaksi näkyviin.

    Tuolla ToniH:n linkittämissä testeissä ensimmäiseksi oli tyrkätty 4 kpl 3 g:n tankoja eli n. 12 g 172.5 asteen kohdille. Mullahan toi puntitus on tehty 'käänteisesti' verrattuna orggikseen, materiaalia on porattu pois sen sijaan, että olisi lisäpuntti. Joten 180 astetta on keskellä porattuja reikiä ja koska asteet kasvavat kaaviossa vastapäivään, niin lätkäistään kaksi 5 g:n punttia kiinni, siis 10 g vs. kaavion 12 g.

    [​IMG]

    Ja auto käyntiin, kierroksia ylös - eikä muutosta tärinään. Vastaavasti kokeillaan muut 3 vaihtoehtoa ja ainoastaan 2-vaihtoehdolla oli jonkinlaista muutosta parempaan.

    Sitten tuli mieleen, että nämä puntithan jäävät lähemmäs keskipistettä kuin orggisvauhtipyörään lisättävät painot. Ja keskipakovoimahan kasvaa, kun etäisyys keskipisteestä kasvaa, jos kulmanopeus pysyy samana. Joten kokeilen kaavion takaisinpäin tuplaamalla liimapainojen määrät. Ja nyt muutosta parempaan tuntuu olevan nimenomaan 2-vaihtoehdolla, muut tuntuvat jo pahentavan tärinää.

    Kokeillaan vielä lisätä painoja ja paras lopputulos tulee, kun lisätään 40 g (!) liimapainoja tuohon mainitun n. 142.5 asteen kohdille:

    [​IMG]

    Kokeilin vielä 10 g enemmän ja vähemmän liimalätkiä

    [​IMG]

    ...mutta muutos oli huonompaan suuntaan molemmilla ja tuolla 40 g:n lisäpainoilla lopputulos oli hyväksyttävissä. Hommaan varatut liimapainotkin loppuivat, joten sen kummempaa hifistelyä en enää harrastanut...

    Sitten piti hankkia pysyvämpää ratkaisumallia. Kävin rautakaupasta noutamassa korialuslevyjä ja muttereita, joista sain vaa'alla mukavasti rakenneltua n. 36 g lisäpainot, että hitsaussaumallekin jää hieman varaa painossa. Itse kun en ymmärrä hitsaamisesta mitään, niin varasin kaksi eri kombinaatiota. MIG:n käyttäjä oli sitä mieltä, että kolmesta aluslevystä ja yhdestä pienestä mutterista saadaan helpommin kiinnitettävä kokonaisuus, joten sillä mentiin.

    Ensin hioin sinkityksen kevyesti puhki hitsattavista pinnoista, että tarttuvat paremmin kiinni ja sitten lukkopihdeillä paketti läjään, mig-liimaa ja lopuksi limppu vauhtipyörään kiinni. Tilaa hitsaamiselle ei ole yhtään liikaa eikä hitsauskonekaan ole alansa eliittiä, joten jälki on hieman rivoa, mutta eiköhän toi nyt siellä kestä:

    [​IMG]

    Testauksessa ja koeajolenkillä huomaa, että nostamalla kierrokset paikallaan ongelmakohtaan värinän saa edelleen juuri ja juuri esiin, mutta normiajossa ja kiihdytyksissä tärinä on 'poissa'. Poissa lainausmerkeissä sen takia, että eihän toi kone ihan värinätön ole milllään kierrosalueella.

    Huhhuijaa. Seuraavaksi voikin sitten aloittaa varautumaan henkisesti lämppärin kennon vaihtourakkaan [​IMG]
     
  20. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Nyt on ollut muutama päivä aikaa testata ja kylläpä tuntuu kivalta antaa 'isän jalasta', kun ei takaraivossa kyde koko ajan pelko runkolaakerivauriosta tai jostain muusta moottoriongelmasta. On toi märkä asfaltti vaan pirun liukasta...
     

Kerro tästä muillekin!