ruuvikompu mutta mikä niistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mururua, 14.12.2011.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, ei varmaan tuollasessa Kenne Bell:ssä olekaan ongelma, noi Eatonin pinnoiteet vaan askarruttaa, todennäköisesti jopa turhaan kun tuskimpa sellasia hommailenkaan.... Joku kiinnnostus vaan on aiheeseen?
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joo ei haittaa, mut v/m ruiskun toiminnan kannalta se pitää ruiskuttaa vasta ahtimen jälkeen.

    Jos sen ruuttaa ahtimeen niin suunniteltu superpieni pisarakoko muuttuu supersuureksi. Ei hyvä.

    Tullut pelattua Aquamistin kanssa, sama juttu, pieni pisara.
    Siinnä on noitten ruiskujen juju, veden ja alkoholin lisäksi...
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ahaa, jostain olis saanut juuri sellaisen käsityksen että parempi olis ruiskuttaa ennen ahdinta, väärässä käsityksessä olin siis. Pisarakokojuttu kyllä ihan ymmärrettävää, kun ajatellaan että mihin sitä muissa ahdetuissa sitä lientä ruikitaan.

    Vielä kun joku tietää että mitä pinnoitteelle käy kun se kohtaa E85:den niin tästä topicista tulee kaikkien Eatonistien tietopankki :rotfl:
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    kyllä monesti ruiskutetaan ennen ahdintakin notta ahdinta saadaan myös jäähdytettyä.. mun erääseen vesispruutta sarjaankin tuli semmoinen ihan pieni suutin ennen ahdinta ja sieltä selostivat että se pieni vesi määrä haihtuu kokonaan sinne ahtimeen mutta jäähdyttää sitä jonkun verran. hyvin se tuntu toimivan ihan käytännössäkin
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Aivan varmasti. :poff: Liittäiskö joku linkin johonki virtuaalifirmaan mikä myy laseja jotka päässä erottaa faktan fiktiosta?
    Käsi pystyyn se joka on nähnyt kiinnileikanneen Eatonin takalaakerin. Mistä välistä laakerinpalaset tulee kupistaan ulos? Ennen laakerin hajoamista ei roottorit olis ottaneet toisiinsa ja kuoreensa kiinni ja pitäneet ääntä? Bensa ja metanoli/etanoli ovat molemmat liuottimia, bensa huuhtelee rasvat, mutta metanoli ei?
    Tehdasasenteisesti PCV ohjaa kampikammion palamattomat bensahuurut ahtimen imupuolelle. Vanhoissa Eatoneissa missä on se tummanharmaa, melkein musta pinnote on hyvin yleistä että pinnoite on kulunut, liuennut tai lohkeillut irti. Jossain vaiheessa tehtaalla vaihtoivat pinnoitteen vaaleaan mikä kestää paljon paremmin. En muista nähneeni sen irtoavan. Sen tummemman pinnoitteen pystyy pesemään pois vaikka polttoöljyllä. Tämä taas osaltaan on laittanut liikkeelle monenlaista "faktaa" siitä mitä Eatonit (tietysti kaikki) kestää, ja mitä ei. Näissäkin mistä pinnoitteet on lähteneet irti on ollut ehjät takalaakerit. Jokaisessa. Ja laakerit eivät ole olleet kuivia. Eli bensahuurun määrä mikä on irroittanut roottoreista pinnoitteen ei ole onnistunut huuhtomaan laakereista rasvoja. Ajomäärät on saattaneet hyvinkin olla yli 200tkm. Suhteuttakaa tämä harrasteautoonne kesässä kertyviin. Tietysti, en väitä etteikö bensa voi liuottaa laakereista rasvoja.
    Vesiruiskun suuttimen paikasta näyttäis olevan vähintään kaksi eri koulukuntaa. Itse ajattelen asiasta niin että veden tehtävä on jäähdyttää. No mistä sen tietää jäähdyttääkö se? Ja miten se jäähdyttää? No se pikkunen vesimolekyyli tuupataan sieltä suuttimesta ulos. Lämmetessään pisara laajenee, jäähtyessään pienenee. Eli jos se laajenee, se tarvii lämpöä. Jos se pisara on laajentunut, se on saanut lämpöä. Ja kaikki se lämpö on ahtimesta ja imuilmasta pois. Lisäksi vedellä, tai millä tahansa nesteellä, on ominaisuus toimia ahdinta tiivistävänä elementtinä. Ei varmaan tarvii erikseen kertoa kummalle puolelle ahdinta suuttimeni laitan?
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ onko sillä v/m ruiskulla tarkoitus jäähdyttää imuilmaa, ahdinta vai ahtoilmaa?

    Itse haluaisin jäähdyttää ahtoilmaa koska sehän menee palotilaan ja mahdollisimman viileänä ehkäisee parhaiten nakutusta. Jos se vesipisara on jo "imenyt" itseensä lämpöä ahtimessa niin se siirtääkö se sen ahtoilmaan/ imusarjaan tai mahd. syl. kanteen mennessään palotilaan. Tai on lämpimänä siellä sitten tekemässä hallaa palotilan lämmöille ja ruokkimassa nakutusta.

    Eihän se siellä ilmavirrassa sitä lämpöenergiaa pysty mihinkään hävittämään niin ettei siitä seuraisi haittaa...
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sillä sen herneen laitoinkin tuohon kommenttiin että Eatoneista ei oikeasti ole kokemusta, siis tähän ketjuun aikasemmin osallistuneilla. Ja sanottakoon että itsekään en kysesistä härveleistä mitään tiedä, yhden olen joskus purettuna nähnyt enkä silloinkaan älynnyt siitä katsoa olennaisia asioita...

    Laakereista en kyllä osannutkaan olla huolissani, tai ajattelin niiden suojaus on parannettavissa jos niistä olis ongelma tullut.
    Onko se "harmaasti"-pinnoitettu sit mallia gen III, jos M90:stä puhutaan?
     
  8. B 50

    B 50 Gearhead

    Ööö.. No nyt on viilattu pro-teoriat tappiin. Et kai sä oikeesti kuvittele että se x-määrää vettä pystyy sitomaan itseensä enemmän lämpöä lähempänä tulppaa kuin kauempana? Jos nyt aletaan purkamaan postausta ihan alusta niin ruiskuttamalla 30-asteista vettä 30-asteiseen imuilmaan ei saada aikaiseksi juurikaan höyrystymistä, mutta miksi tarviisikaan? Ilma lämpenee vasta kun sitä puristetaan kasaan. Eli vesi höyrystyy sen lämmön vaikutuksesta. Oli se sitten valmiina seoksessa mukana tai ruiskutetaan sekaan vasta jälkeenpäin. Se on totta että ei se siellä ilmavirrassa sitä lämpöenergiaa pysty mihinkään hävittämään. Mutta ei kyllä sen jälkeenkään. Höyrystymiseen tarvitaan energiaa. Lämpöenergiaa. X määrä vettä voi sitoa x määrän lämpöä, ei enempää. Sillä ei juurikaan ole vaikutusta lopputulokseen sitooko se sen lämmön 5, 10, vai 15 senttiä ennen imuvenaa. Jos ahdin ruttaa 30-asteisen imuilman 100-asteiseksi, on ihan sama jäähdytetäänkö se heti ahtimen jälkeen vai vasta myöhemmin kanavassa, se on silloin jo puristettu lopulliseen (ahto)paineeseensa eikä se paine/lämpö siitä siellä imarissa enää kasva.
    Äskeisestä unohtu vielä että ennen ahdinta ruiskutettu vesi myös sekoittuu tasaisemmin ahtoilmaan.
     
  9. mururua

    mururua Gearhead

    joo kyllähän mä taidan sittenkin tohon kenne bellin ruuviin taipua.
    Täytynee niputtaa toi northstar 4.6 ja myydä poies.
     
  10. studio57

    studio57 Gearhead

    voihan sen kennebellin pistää tuohon norttiinkin ! sehän hieno moottori
     
  11. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Varmaan ensimmäinen kysymys tähän on sellainen, että mitä siltä moottorilta haet? Onko tavoitteena korkein mahdollinen teho vai tasainen kaasuunvastaavuus tai vääntökäyrä? Ahtimia löytyy jokasorttia, niin kuin myös ominaisuuksia niistä. Mikä on todellinen käyttökohde ja mikä on budjetti? Paljonko hökötys saa maksaa? Mielestäni aika turhaa miettiä ahtimesta yhtään mitään, jos ei tiedetä mikä koko budjetti saa olla? Saako saman aikaiseksi vaparina järkevästi?
     
  12. laakkius

    laakkius Gearhead

  13. studio57

    studio57 Gearhead

  14. janij

    janij 1st gear

  15. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

Kerro tästä muillekin!