Talven jälkeinen ylläri maalipinnassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Karck, 6.3.2012.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    Pääsääntösesti oon kuplivien maalien alta löytänyt ruiskukittiä ns. riittäviä määriä, että oon kans sillä kantilla, että uuni on kova sana,
    tää on yks syy miks en oo pohjien vesihionnan ystävä.

    Tosin yks oma koslakin katostaan takavuosina hiukan kupli jääpeittonsa alla vaikka se ei oo nähnytkään ruiskukittiä, 2k hiontavärillä tehdyt pohjat, tosin se vartoili aika pitkään ennen pintaväriä, uunia ei ollut, ja jonka taisin maalata keskellä hehkeenkosteeta kesää,
    mutta olisko mennyt viitisen vuotta maalauksesta ennenkuin se alkoi mitenkään oireilla, oonkin pyrkinyt säilyttämään sitä talvisin nuoska&loskakelit tallissa.

    Että se kosteus pääsee myöhemminkin lakan alle, ettei sen tartte olla kotoisin maalarin ruiskusta, lakkapinta lähempää katottuna on melkosta seittiä, pienet näkymättömät roskat väsää kapillaariputken koko lakkakerroksen läpi jne.
    kevättalvisin ja syksyisin pintoihin kertyvä jää on erityisen pahasta, toi aurinko ja yöpakkaset muodostaa aika tehokkaan pumpun.
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kertomassani esimerkkiautossa ei ole ruiskukittiä. Oli 2 viikkoa automaalaamossa koko ajan sisällä. Hiontaväriä käytettiin ja vesissä hiottiin. Pintaväri maalattiin ruiskutuskammiossa ja uunitettiin. Tosiaan maalattu 20 vuotta sitten. Kuplat tuli muutaman vuoden päästä maalauksesta. Kuplittuva alue on kasvanut kämmenen kokoisesta johonkin A5 kokoiseksi. Lähtökohdassa on hitsillä täytetty listan reikä, eli kittiäkin löytyy kohdasta. Maalikerrosten välissä on, kun ei ole lähtenyt ruostumaan. Käyttökikkare ja aina ollut ulkona.
     
  3. ropales

    ropales 3rd gear

    Samoja oireita omassa autossa. Maalaus lienee jo melko vanha. Tulee talvella paikkoihin jossa nyt ei ainakaan hitsejä ole, eli konepelti, katto, takaluukku. Tasoittuu kesällä eikä noista ole maalitkaan lähteneet, ei tosin ole kiinnostanut kokeilla niitä juuri raapiakkaan. Ei sun nyt heti kannata ruiskua rynnätä ostamaan.
     
  4. Karck

    Karck 3rd gear

    Juu ei olla ryntäämäs mitään ostamaan vaikka ois kuplat koko kesän siinä. Sen verran on kallis on kuiteki se maalaus homma. Ja muitakin menoja on ennen sitä.
    Samanlaill ympäri autoa konepellisä, katossa ja peräluukussa.
    Uskon että se laskee jos ei viel ole laskenu huomenna kun pääsen kotikulmille niin ottaa ainakin kuvia siitä ja laittaa esimerkiks tänne. Ja sitte kuvia jälkee jos ja toivottavasti kun laskee.

    Kiitos hyvistä neuvoista ja infosta kaikille. Varmaan muutkin saa apua tästä threadista.
     
  5. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Lueskelin ketjun läpi, pari sivua spekulointia, mutta silmiini ei osunut mitä niiden rakkuloiden alla oikein on? Onko siellä edes sitä ruiskukittiä?
     
  6. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Yhden oman jenkin maalasin, ja alle vedin ruiskukitin, hiomavärin mikä ja akryylin, ja se oli ekan talven kylmäs peltihallis ja toisen pressun alla hanges. Eikä se ainakaan kesiny mistään, tosin en olekkaan ammattimaalari ja auto maalattiin tallis, ei uunis :D
     
  7. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  8. Karck

    Karck 3rd gear

  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    mun tapauksessa ei ollut ruiskukittiä. osittain alle jäi vanhaa kunnossa olevaa maalipintaa ja osittain 1k pohjaväriä niissä kohdissa joissa oli jouduttu kittaamaan. joten pohjalla käytetyistä aineista se ei ollut kiinni koska katto kupli koko alalta. päällä metallihohtobase+lakka ja kammiossa,joskin aika välttävässä sellaisessa ruiskutettu. siitä kun on jo niin kauan että ei muista olisko esim. toi metsku seissyt kuin kauan kuivumassa ennen lakkausta vai mitähän siinä oikein kävi. no yhtäkaikki,autossa on sama maalipinta edelleen eikä ole kuplinut yhtään. kivahan se olis tietää mistä toi johtui niin osais välttää virheen seuraavalla kerralla jos se itsestä johtui :odroll:
     
  10. markuska75

    markuska75 1st gear

    jeps eli mulla vastaava tapaus autona a manta jonka hioin pellille, putsasin hyvin enne vetämää 2 komp pohjamaalia teknos primer. Säilytetty kuivassa parivuotta siis tuossa pohjamaalissa ja vuonna 2008 kesällä vein ammattimaalaamoon. Jossa tekivät kittaukset ym jonkin eristemaalin vetivät vielä ennen varsinaista pintaväriä. Nyt sitten syksyllä 2011 vein auton viikoksi ulos kosteaan säähän ja sit alko armoton vitutus maalipintaan oli tullut kauttaaltaa kuplia, maali millä maalattu glasurit metallihohto hopee ja makso 2800€ voin sanoa että kyllä vituttaa, eli en näkisi että tuo hupun käyttö on pelkästään se syy siihen että kuplia tulee itellään ei ollut auton päällä mitää suojaa. En ite kyl uskalla noita kuplia lähtee puhkomaan mutta uskon että joku maalikerros on nyt reagoinut kosteuteen tai sitten maalauksessa on käynyt källi. Ite kyllä meinasin kesällä käydä tuolla maalaamossa noita näyttämässä , uskon kyllä että jonkinlaiseen sopimukseen siellä päästään ja ainakin tutkitaan mistä nuo kuplat johtuu ja missä kerroksessa ovat. sen verta vituttaa kun koko auto käyty kauttaaltaa läpi ja rakennettu ajankanssa ja sit tollanen käy. niin ja auto seiso tuon maalauksen jälkeen kuivassa vuoteen 2011 syksyyn jolloin nuo kuplat sitten tuli, että kuivassa tallissa ollessa noita ei ollut.
     
  11. Karck

    Karck 3rd gear

  12. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Toivotaan että häviävät lämpimässä.. [​IMG] -Onhan niin tapahtunutkin.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Syyllinen ei tosin poistu, vaikka näkyvistä häviäiskin.
     
  14. Karck

    Karck 3rd gear

    Onhan se nyt selvä että kun vettä on siellä alla niin jossaan välissä se alkaa ruostumaan, näin ainakin oletan. Eli seuraava toimenpide kun aika ja raha vaan asettuu planeettojen kanssa linjaan, on uus maalaus. Eli sooda/hiekkapuhallus systeemit kuntoon tai kyselemään niitten hintoja.

    Kuplat on muuten hieman jo laskeneet. Se on sentään positiivista.
     
  15. transport01

    transport01 3rd gear

    Jos kuplat katoaa, niin kannattaisko katsoa kuitenkin vielä yksi talvi. Jos ei toistu, niin kannattaisko vaan odotella miten menee. Eikös se vesi sieltä poistu, kun kuplat katoaa?
     
  16. Karck

    Karck 3rd gear

    Juu siis ei mitään tulipalokiirettä todellakaan, kuten jo sanoin aikasemmin. Ei mulla semmosia rahoja o yhtäkkiä autoon heittää. Se on vasta vuoden kahden päästä ajankohtanen, ellei aikasemmin hilseile pois. :odroll:
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Rakkuloiden ennalta ehkäisemiseksi:
    Ihan niinkuin joku aikaisemmin mainitsikin, niin lakka ja maalipinta on jonkinverran huokoinen, ei siitä muuten voisi ohennekaan haihtua.
    Elikkäs kunnon vahaus säännöllisesti ja ennen talvisäilytystä voisi olla poikaa...
    (Niin sen jälkeen tietytsti kun maali on kunnolla kuivanut)
     
  18. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Minulla oli Mersu jossa oli sama oire, eli talvisin teki kuplia maalattuun konepeltiin. Sain sen loppumaan vetämällä vaha+kiilloke (Autoglym) ennen kuin lykkäsin talviteloille. Arvelen että maalipintaan oli jäänyt pipinpieniä huokosia mistä vesihöyry pääsi sisään mutta vesi ei mahtunut ulos. Kaksi talvea näin, ilman vesikelloja, jatkosta en tiedä kun hävitin sen.
     
  19. weripuo

    weripuo Gearhead

    Mulla ihan sama ongelma, maalattu reilu 20v sitten ja nyt jo kolmatta talvea pukkaa rakkuloita ja entistä enemmän. Alla on vesipisara joka lämmössä katoaa takaisin ruiskukittiin ja varjossa tulee taas pisaraksi--> tuomio maalit pois ja kaivetaan lompakon pohjalta paperirahaa...
     
  20. GMies

    GMies Gearhead

    Kosteushan sen kuplan tekee. Jos kuplat ovat uudehkossa maalipinnassa, niin kosteus on saattanut jäädä maalausvaiheessa pohjapinnoitteisiin, kuten tuolla aikaisemmin on todettu. Jos taas kyseessä on vanha (tai myös uusi) maalipinta, niin kosteus menee pintamaalin läpi ja kerääntyy pisaroiksi maalipinnan alle nostaen kuplan. Yleensä se kosteus menee läpi pitkäaikaisessa vesihauteessa, eli pressu on maalia vasten ja vesi välissä. Viikon –kahden vesihaude voi jo aiheuttaa maalin vettymistä, myös alkuperäisen tehdasmaalauksen.
    Ehjän pellin läpi ei kosteus mene, eli tässä ei ole kyseessä mikään ruostevaurio, kuten tuolla joku ehdotteli.
    Paras tapa kuplien estämiseksi on jälleen kerran tuo tuuletuksen järjestäminen. Jos auto on ulkona, niin huolehdittava, että vesi ei makaa maalipintaa vasten, eli maalipintaa vasten ei saa olla mitään hautovaa materiaalia. Vesitiivis suojapeite aiheuttaa kosteusvaurioita myös auton muissa osissa.
    Iso lumikuorma voi aiheuttaa myös tuon kuplimisen, riippuen kuinka kauan vesi makaa lumen ja maalin välissä.
    Niin, ja ei kannata vielä yhden tai kahden talven jälkeen leuhkia, että hyvin pysyy, ei kuplia, koska kuplat saattavat kehittyä usean vuoden (vesihauteen) tuloksena.
    Ulkona, sään armoilla oleva säilytys on tietenkin niitä huonoimpia vaihtoehtoja pitempiaikaiseen säilytykseen, riskejä on.
     

Kerro tästä muillekin!