Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. cdi

    cdi Double Gearhead

    No näitä asioita ei pysty ilman tutkimista varmaksi sanomaan,voi vain esittää arvailuja. Kaukoparantaminen on rakennustouhuissa hiukan arveluttavaa.
     
  2. Porsas

    Porsas 3rd gear

    No nyt on rakennensuunnittelijan kanssa käyty hommat läpi ja alkaa alkuperäisiin rakennuslupiiin liittyen muutosten suunnittelut tilaan (siis pömpeli tuli ostettua). Tässä threadissa on noita kauhuskenaarioita mitä "autosuojan" nimenä pitäisi olla lupahakemuksessa, jotta lopullisella paprulla saa myäs korvauksia jos talli kärvähtää tms. Tila siis olisi noin 170 neliöö vapaata avointa tilaa + joku 20 neliö kevytsoraharkoista tehtyä tilaa (siinä oli edellisellä tulossa sauna) jossa pääosa hitsauksesta ja muista levyhommista + 10 neliö vaja johon oma sisäänkäynti. Eli mikä tää nyt sitten on ? ei oo autolli, eikä työtila ? vaan mikä niin että täyttää määräykset...vai onko niin että mitä vaan teki niin ihan pykälien mukaan ei tallia saa tehtyä jossa säilötään autoja ja jopa korjataan niitä ?

    Hmm :eek:
     
  3. ama

    ama 3rd gear

    itellä tuli korjaamohalli nimellä. palotarkastaja kävi katsomassa ja sano ,et saa tehdä tulitöitä.
     
  4. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    oisko mulla teollisuushalli/valimo mut en oo keltään kyselly mitä saa tehdä. oon hitsannu yms.
    tarkennetaan vielä, tässä on asunto samassa.
    hallissa ollu joskus kuuma, kattolamppu (1-3kpl) vähän sulanu.
    [​IMG]
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Juu, kyllä kait tehdä "saa", ei kukaan tule sakottamaan. Mutta jos vahinko käy, niin ei tarvi korvauksiakaan paljon vakuutuyhtiöltä odotella. Tosin luikerteleehan ne niistä vaikka miten olisi määräyksiä noudatettu.
     
  6. Porsas

    Porsas 3rd gear

    Miten kaukana sinulla on se omakotitalosta ? frendi mainitse että jos tekee tulitöitä yms niin rakennuksen pitäisi olla 50 toisesta rakennuksesta ?
     
  7. ama

    ama 3rd gear

    oiskohan n.15-20 metriä talosta.
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    8 metriä asuinrakennukseen oli lukema, jonka itse sain lupia hakiessa. Saattaa olla jonkin verran paikkakuntakohtaista, mutta 50 m kuulostaa aika paljolle.
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    8m on täälläkin vaatimus
     
  10. tojota?

    tojota? 1st gear

    Eihän sitä kakspilari nosturiakaan ole pakko pultata lattiaan jos ei tahdo.
    Tarpeeks pitkät ja lujat "jalat" vaakaan eteen ja taakse.
    Näin meillä kimppatallissa 2500kg nosturi ja max kapasiteettia nosteltu.
     
  11. rodisko

    rodisko 1st gear

    Huhun mukaan saisi hitsailla kun hakee rakennukselle käyttötarkoituksen muutosluvan jotta siitä tulee harrastetila pysyvällä tulityöpaikalla.

    Onko kukaan tällaista hakenut?
    Mites vakuutusmaksujen käy kun tällaiseen tilaan hakee palovakuutuksen?
     
  12. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Voipi olla etteivät myönnä, vaikka kuinka hakisit. Ja voipihan olla, että eivät tämän jälkeen myönnä vaikka kuinka kuinka vakuuttelet, että tulitöitä ko. rakennuksessa ei tehdä.

    Nim. koitettu hieman kilpailuttaa vakuutuksia. Nykyinen "talli" on tittelillä metalliverstas/harrastetila, johon sai aikanaan palovakuutuksen. Nyt en saa mistään, joten ollaan naimisisa Pohjolan kanssa.....
     
  13. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Näyttäis siltä että mulle tulis Mesvacin (Hörmann) nosto-ovet, muut ei kyselyjen perusteella pysty tekemään käyntiovea. Mulle tulee 5m leveä ja 2.4m leveä jossa käyntiovi (molemmat moottoroituja yms) ja asennuksen hinta tuntuu aika suolaiselta, 400eur kappale. (kalliit noi nyt on muutenkin)
    Kuinka hankalaa noita on asentaa itse hyvin?
    Ainakin kovasti ne varoittelee asennuksen vaikeutta kun toisessa on toi käyntiovi ja toinen on niin leveä...
     
  14. pontso

    pontso Gearhead

    itellä on rakennusviran omainen hyväksynyt muutoksen harraste auto pajaksi ja se täytää palo vaatimukset , lopputarkastus on viellä tekemättä ja palotarkastus ja tapiola hyväksyy sen koska rakennusviran omaiset hyväksyvät ja paloviran omainen tulityöpaikaksi . mulla on nostoovena 5,5m levee ja itse asensin . pohjat kannataa katella suoriksi valmiiksi ja korkomerkit laitaa molempiin reunoihin niin että voi katella niistä kun ovi lamellit on paikoillaan mitotuksia
     
  15. TomiT

    TomiT Gearhead

    Pari nopeeta kysymystä...

    Paras hinta/laatusuhde nosto-ovi

    - kokoluokka 3x3m
    - käyntiovella
    - mekaaninen nosto/lasku

    Paras hinta/laatusuhde 2-pilari nostin

    - sähköinen lukituksen vapautus yhdestä tolpasta
    - vaijerit ym yläkautta
    - matalat tassut
    - max kapasiteetti noin 3000kg

    Tätä kattelin ( Sais Saksasta kotiintuotuna 2400,-€ )

    http://www.hofmann-ge.com/product/70636

    Hoffman MTF 3000 ja 3000E
    Mitä muuten tarkoittaa mekaaninen kalibrointi?? MTF 3000 tai sähköinen kaibrointi MTF 3000E??
     
  16. HV

    HV Gearhead

    Yläkautta kulkee ohutvaijeri joka ohjaa rajoja, mitkä pitää pylväät samassa tahdissa. Itsellä Stenhöj jossa on samalla tavalla, piti uusia vaijeri viime keväänä. Meni toinen pylväs omaa tahtia ja auto vähä heilahti. Onneksi muut rajat pysäyttivät ajoissa moottorit. Vaijeri toimintoinen varmaan parempi, ainakin helpompi todeta viat.
     
  17. TomiT

    TomiT Gearhead

    OK! Hienoa... Eli ei mitään dramaattista huononnusta tuolla mekaanisella kalibroinnilla.

    Onkohan tuollainen Hoffman muuten mistään kotoisin??
     
  18. umpio

    umpio 3rd gear

    Mihinkäs se tietotaito muilta on kadonnut käyntioven valmistamisen suhteen? Kyllä itse sain tarjouksen kaikilta myös käyntiovesta, kun arvuuttelin nosto-ovifirmoja omaan projektiin.

    Asennus onnistuu kyllä itseltäkin, mutta rakennusvaiheessa pitää sitten olla tarkkana varsinkin oven kohdalla, että tulee paikat just eikä melkein suoraan. Helpottaa meinaan älyttömästi asennusta. Asennusohjeet lukee pariin kertaan läpi että hoksaa sen työnkulun, miten asennus etenee.

    Apumittoja merkkailee sopiviin paikkoihin, samaten korkomerkkejä. Sen ovia liikuttavan vaijerin kanssa kannattaa pitää mielessä, että se ajan saatossa venyy, mutta liian naftiksi ei vaijerin mittaa kannata mitoittaa, ettei ovi jää kantamaan ala-asennossaan. Ja jousen kiristysvaiheessa kannattaa pitää kunnolla kiinni niistä kiristyssauvoista (varsinkin loppuvaiheessa) :poff:

    Paljonkos muuten 5 m:n nosto-ovi tätä nykyä (noin) kustantaa, kun olette noita tarjouksia pyydelleet?
     
  19. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    No joo, kauhean laajalti en kysynyt, lähinnä vain Crawford jonka pitäisi olla kanssa hyvä ovi mutta ne ei tee. Ihan kuulemani perusteella en halua esim Turnerin ovea. Lisäksi piti katsoa aika tarkasti minkä näköiset ne ovat ovat. (tilaan "super"isoilla lamelleilla kun noi ei saa näyttää miltään hallin ovilta)

    Ja kovasti varoittelee että asennus on äärimmäisen vaikeaa kun toinen ovi on niin leveä ja toisessa on käyntiovi.
     
  20. Porsas

    Porsas 3rd gear

    Pontso sanoo "itellä on rakennusviran omainen hyväksynyt muutoksen harraste auto pajaksi ja se täytää palo vaatimukset ".....koska tämä lupa meni läpi ? olisikohan tuota hakemusta mahdollista "vilkaista" malliksi ? muutosprojekti jyrähtää käyntiin huomenna ja kuvatkin kohta valmiit kuntaan vietäväksi. Nyt vain pitäisi päättää mikä se pirun rakennuksen nimi on eli autosuoja, harrastepaja vain mikä ? etäisyys talosta 6,4m hitsata meinataan mutta palo-osastoidulla alueella. Mikä piru siis hakemukseen tallin viralliseksi nimeksi ? Tallin koko 19.5m X 9.5m.
     

Kerro tästä muillekin!