Akkulaturi/Starttiapu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja virta, 17.3.2012.

  1. virta

    virta Gearhead

    Tallissa on taas auto joka ei lähe käyntiin kun akku finaalissa eikä oikein lataamalla tokene.Millaisia harrastajalle sopivia starttiapulaitteita porukalla on käytössä?
     
  2. PasiK

    PasiK 1st gear

    Migilläkin lähtee...
    Langansyttö nollaan, kaasuholkki pois, suuttimeen starttikaapeli ja toinen pää plussaan. Maakaapeli miinukseen.

    Väännä ensin virta-avainta, ja heti perään vedä migin liipaisimesta (ei nouse jännitteet liian isoiksi). Virta luonnollisesti pienimmilleen.

    Omalla vastuulla tietenkin....
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös se akun uusiminen sitte ois järkevää jos ei kerran lataamalla tokene? Jos kiire saaha liikkeelle niin vaihtaa toisesta autosta akun jossei oo oudot navat.


    Jumpstartteri sais ainaki olla ihan hyvä ja kallis että sillä tekis pitemmäl päälle. Toki sellanen parinkympin startteri ainakin eilen yhen ooppelin starttas autoliikkeen pihalla kun akku oli ihan seis.
     
  4. wiltzu

    wiltzu 1st gear

    Kuorma-auton akulla.
    + napa startin perään, miinus kaapeli kuskipaikalle mukaan.

    Väännä startista ja sen jälkeen kaapeli ovessa olevaan lukkotappiin kiinni.
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Eikö olisi kuitenkin helpompi kytkeä se kaapeli valmiiksi?
     
  6. aba

    aba Gearhead

    Mulla on tälläinen leader 400:

    [​IMG]

    Lähtenyt rami ja edellinen pirssi vandura käyntiin ilman ongelmia vaikka akut oli ihan tyhjät
     
  7. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    kuorma-autoissa 24V jännite
     
  8. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Muistista arvelen, että on jotain 200-250A starttiapu. Ei ole varsinainen "boosteri", sillä siinä ei ole omia akkuja eli tarvii verkkovirtaa käytettäessä. Lataukselle 2 tehoa. Latausvirralle viisarinäyttö, joka vaikuttaa olevan melko tarkka (tarkistettua kahdella erillisellä mittarilla)Olen ollu tyytyväinen. Ostin Bilhälwetestä, eivät vissiin myy tuota enää. Voi ottaa myös 24v ulos.

    Toisena 6,5A joku tyyliin Anttilan laite, palvellut jo vuosia, todella hyvä työjuhta ylläpitolatauksiin yms.

    Lisäksi pienempiä 0,5-1A ylläpitolatureita, joilla voi topata pikkuakkuja.

    Migistä en oo saanu mitään apuja akkuihin.
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kuorma-autoja työkseni korjaan, enkä ole koskaan tavannu 24v akkua.
     

Kerro tästä muillekin!