Kestävä 727

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Harzzza, 23.3.2012.

  1. Harzzza

    Harzzza 1st gear

    Vois pikkuhiljaa alkaa kartoittamaan hyvää ja tietty kohtuuhintaista laatikkogurua kun tuo oma projektin mukana tullut laatikko tarttis kattoo mitä se on syöny. Kuulemma täysin toimiva ja ilmeisesti vahvisteltukin jotenkin. Tulis tuollaaseen stroukki 440 perään eli sais kestää käyttää sen verran mitä tommonen 500cid pata antaa. Vaatiiko jo sitten oikeesti erikoista kamaa vai ei... en tiiä. Ei tuu ahtimia tai hupikaasuja tiettävästi käyttöön :) Ihan vaparina vaan, eikä kisotella tarkoitus. Katukäyttöön siis. Turbiinikin. Mieluummin teettäsin tuon rumban kuitenkin asiansa osaavalla kun että kokeilen ja kiroilen :D Vinkkejä vaan niin valitaan niistä. Kiire ei ole, jos nyt esim syksyks ois katottu ja tarvittaessa paranneltu. Kuoretkin sais olla siistit.
    Kiits jo etukäteen vinkeistä.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    727 on kestävä loora. Ei se kummosia muutoksia tarvi jos ei hifistelemään haluu alkaa. Hyvälaatusista osista remppasarja, hyvä shiftkitti tai manuaalikoneisto, syvä öljypohja ja riittävä öljynjäähdytys. Sit jos tuntuu et on liikaa rahaa ni kyl siihen erilaista palikkaa tarjola on; ite lähtisin ekana sijottamaan "super spragiin", billetti takaservoon, etuservoon, billettieturumpuun.... Ja tietty räjähdyssuoja.
     
  3. jukka63

    jukka63 1st gear

    Tosta räjähdyssuojasta.Käytiin viime lauantaina Racers Placessa.Jotain Make höpötti,jos joku juttu laatikosta hajoo niin sit sattuu. Esim jenkaa 7000 rpm mittarissa,jotain rikki laatikosta ja laatikon rundit onkin 14000 rpm ja lattiasta tulee tavaraa joka ei tee hyvää tennis sukille :rotfl: Siispä ostin suojan.Oliko myynti puhetta vai ihan totta?
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Joo onhan niitä tapahtunu. Jos laatikko saa kovan iskun esim jos vedät burnikset ykkösellä ja vaihdat pitävällä alustalla kakkoselle niin sitten kuoren takapäässä oleva vapaakytkin voi vaurioitua. Tästä johtuen eturumpu alkaa pyöriä ~2,2 kertaa moottorin kierrosluku jonka jälkeen se käytännössä räjähtää kappaleille ja tulee kuoresta pihalle ja lattiasta sisälle ja siitä eteenpäin ovesta jorpakkoon. Toivottavasti ei oo jalat tiellä.

    Ensimmäinen varotoime on laittaa bolt in sprägi(vapaakytkin) jotta se kestäis paremmin. Lisäksi auttaa jos koneistossa on low band apply niin takapanta jelppaa vapaakytkimen toimintaa. Paras on kuitenkin alumiininen tai teräksinen eturumpu joka ei mee kappaleille vaikka pyöris vähän lujempaakin. Ja toki pommisuoja on halpa ja hyvä henkivakuutus.


    Ps. 500cid jaksaa varmaan vetää lakua kakkosellakin, silloin ei räjähdä. :poff:
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Mä lähtisin ekana sijottaan laadukkaaseen etupantaan jonka jälkeen 3.8 tai 4.2 kd vipu, vahvempi lattarauta edelliseen ja sitten super spragiin,takaservoon jne jne... Niin kauan kun lompakossa voimaa riittää :poff:
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se spragi enää kakkosella ole päällä. Ennenvanhaan kun ei ollu rear band apply manuaalikoneistoja niin varoitettiin että vedestä ei saa mennä pidolle ykkösellä kun spragi laukeaa.
     
  7. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    paljonko 727 on tyhjä käynnillä paineet? tai esm.1500rpm?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tohon ei voi oikein vastata kun paine vaihtelee riippuen missä keppi on.
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    Joo ei oo enää päällä mutta lähinnä tarkoitin tässä sitä että kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle renkaat sauhuten niin siinä vaiheessa voi tulla iskua spragille.
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Joo meillä on tällänen vanha cheetahi manuaalikoneisto missä ei oo rear band applyä. Burnikset pakkokakkosella tehty.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Viimeksi kun näin tommoisen lojahtavan, niin romut tuli kyllä räjähdyssuojasta huolimatta ohjaamoon ja sitä kautta osa palasista tuulilasista läpi ja jotain meni apparin ovestakin kurkkimaan ulkomaailmaa :lol:
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Mä suosittelisin kaikille mihin vaan suinkin mahtuu tuota räjähdyskoppaa,kuten myös kardaanilenkkiä heti kun tehoa alkaa olla jonkin verrankin,vaikka tuntuis muka pöljältä laittaa 15sek autoon lenkkiä.
    Se kardaani tulee vaan yllättävällä voimalla kattoon ketä on kabiinissa kun päättää katketa :oops:
    En ite uskonut ennen kuin meiltä katkesi kardaani yhtenä vuonna just ennen porin kisaa,kun oltiin illalla "grillillä käymässä"!
    Meillä tosin oli lenkki,mut sekin vääntyi aika pahoin ja siltikin leikkas pohjan auki monesta kohtaa kardaanin katkettu kolmeksi palaksi ja yksi palanen löytyi sit vasta seuraavana päivänä kaukaa ojan kauimmaiselta penkalta et onneksi ei sattunut ketään pyöräilijää kohdalle tai et kardaani ei katkennut muutamaa viikkoa ennen vappucruisingissa...
    Meni hiukan osittain yli mut näitä turvallisuus tekijöitä ei kai voi korostaa liikaa?
     
  13. Harzzza

    Harzzza 1st gear

  14. mopar miäs

    mopar miäs 3rd gear

    kartaanilenkki

    ihan off topic mutta toi etupääkö noista kartaaneista sitten tupaan tulee jos joku tulee kun toi lenkkikin on etupäässä ?? ei ole vielä mitään tollasta ikänä sattunut mutta kai kannattais varautua ennenkuin on ne sukat riekaleina :D
     
  15. MudMax

    MudMax Gearhead

    Re: kartaanilenkki

    Jos pettää takapäästä, niin kärry ei aloita harrastamaan seiväshyppyä kardaanilla :)
     
  16. mopar miäs

    mopar miäs 3rd gear

    kartaanista

    jep jep niinpä se varmaan onkin ja jos kartaanin etupää on asfaltissa ja toinen pää anaalissa niin vaikka oliskin moparin pikkuristikolla voi kumminkin tuntua :D
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Monen jordaanin kokemuksella, tuntuu se joka tapauksessa, sekä lompakossa että muualla. "Kyl se pikkuristikko kestää" = kallein kardaaniakseli mikä mul on ikinä ollut. Hiilikuitumalli olis ollu halpaa kauraa sen rinnalla. Kun se kardaani hajoo takapäästä se tietty tuppaa usein muotoilee vähän pohjaa uusiks ennen ku tulee spooreista ulos, jos on sopivasti vauhtii ni se varkaa myös laatikon paskaks, häntä, kuoret ulosmenoakseli..., noit on mm. mennyt. Ja aina kun kardaani lävähtää etenkin ykkösellä ja voimalla joutuu joka tapauksessa lootan purkamaan, vapaakytkimellä on hyvät mahdollisuudet saada tossa siipeensä. Takapäähän on joustoliikkeen takia vähän hankalampi tehdä niveltä paitsi jos sen kiinnittää jotenkin itse peräklumppiin vaikka pinion snubberin kiinnityksistä. Muuten tulee aika laaja. Ja sit noi "universal" kardaanilenkit, Ite kyl mieluummin laittaisin pyöseen ku tollasen soikion. Jos vauhdissa lähtee ni liikehdintä on sivistyneempää. Eturistikko ku lävähti Alastarossa lähtöviivalla nous apparin puoelinen lattia viitisen senttiä, siinä oli kämmenen kokonen reikä ja penkin kiskotkin väänty. Niijoo, ja bensalinja meni poikki.
     
  18. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joskus kultaisella '90 luvulla leikin Escortin ja turbon kanssa. Oli olevinaan kovapeli, Kentti ja yli 2 kiloo puuuustia. Laatikkoja hajos monta, yks jääny karvaisevana mieleen.

    Oli Quife- suorakytkentä loota, se kehuttu iso kardaani.

    Yöllä tuli kartsalta kotiinpäin ja valtatiellä pitkässä ylämäessä lähdin rekasta ohi, rinnalla täydestä paineesta vedin isompaa sisään suoraan ja. ...

    Loota halki tai oikeastaan kuori murusiksi, akselit pääs jotenkin ihmeellisesti tippumaan tielle, tuli hienoo kipinää hetki, kardaani tökkäs tiehen, auto hyppä rajusti ilmaan, jordaani tuli lattiasta lävi Z-muotoisena. Itselle ei käyny mitään muuta kuin tuli lompsaan isohko talodellinen lovi.
    Sekun olisi menny siitä vaik sinne rekan kärryn alle niin heippa!!

    Tuli lenkit molempiin päihin seuraavaksi ja lattiapeli paksummasta.

    Swingeristä halos kerran takaristikko ja kartaani pyöri lenkinsisällä aivan nätisti. Sorvissa tarkistus, ehjä oli. Uus ristikko ja takas paikalleen.

    Oli mennyt oppi perille...:)
     
  19. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tämä "kestävän" vaihdelaatikon tekijää tässä topikissa kaipailtiin,ei kokemuksia siitä mitä voi tapahtua. Itseäkin aikanaan kiinnostaa löytää tekijää omalle askille... Eli palaillaan asiaan,jookos? :D
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ok, hyvä pointti.

    HemiSimo on tehnyt kaikki minun lootat, olen ollut hyvin tyytyväinen.
     

Kerro tästä muillekin!