Katon jatkaminen ja muut aerodynaamiset parannukset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja jtbo, 27.3.2012.

  1. jtbo

    jtbo 1st gear

    -97 mallinen laitos kyseessä, eli enemmän rajoitteita kuin pari vuotta vanhemmissa.

    Ajatuksena olisi väsätä Kammback (ikäänkuin aurinkolippa takalasin päällä, mutta aerodynamiikkaa parantava osa, vähentää ilmanvastusta), eli siis katolle jatke, farkkumalli kun on, niin kiinnitys takakontin karmiin ja puskurilinjan sisäpuolella pysyen.

    Luin lakitekstiä läpi ja itse en ainkaan nyt osannut tuolle estettä löytää, että miksi en saisi moista tehdä?

    Lakitekstissä kyllä kovasti oli mainintoja 96EU säädöksestä, mutta ei siinä mitään puhuta muusta kuin sivutörmäyksestä ja etutörmäyksestä, ei mainintaa peräänajoista tai ilmanvastuksen muuttumisesta.

    Vaan kuinkahan on käytännössä? Katon madaltamisen yhteydessä sanotaan, että kattoa saa jatkaa ja korin muotoiluosista puhutaan että saa vaihtaa.
    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

    Etupuskuriinkin kyllä olisi tarkoitus pultata pala ohutta metallia, niin saa vähän aerodynaamisemman tuon suhteen.

    Pyörän aukot takaa ainakin olisi myös ajatuksena pistää umpeen ja jotain muuta pientä ilmanohjainta sinne ja tänne väsäillä.

    Ajatuksena olisi askarrella käyttiksestä vähän vähemmän kuluttava siis ja maalata selainen harmaa/musta rottamaalaus ilman isompia pohjia purkista ruiskien eli ei mitään viimeisen päälle tai pitkäkestoista, kun purkista saa aina paikkaa tehtyä paikan päälle.

    Vaan nuo ilmanohjaimet olisi tarkoitus pistää tietty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan kunnolla, kun irtoilevat osat ei ole hyvä juttu.

    Tuhottoman huono photoshoppaus, mutta jos nyt jotenkin selviäisi tuo katon jatkeen idea, tosin photoshoppauksesta poiketen sivut toki kokonaan ummessa eikä aivan noin pitkä.
    [​IMG]
     
  2. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Et oo tosissas? :rotfl:
     
  3. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    No vahinkohan ei ole iso, koska Citroen ZX:iä riittää vielä pussihousuillekin säilöttäväksi. :rotfl:
     
  4. jtbo

    jtbo 1st gear

    Nimenomaan ja rumuushan on kaunista :poff:

    Jotkut peittää auton karvaan, toiset vetää vain mattamustaksi, kyllä tämä on sellainen kieli poskella viritelmä tai ainakin tarkoitus olisi sellaista tehdä, osalla ei sitten huumori riitä, mutta eipä se ole tainnut mitään projektia ennenkään estää :rotfl:

    Onhan mulla siinä nuo antituuning tarrat OD:n shopista, joten sopivan korni tuunaus yhdistettynä niiden sanomaan osuisi aika hyvin tuohon omaan ajatusmaailmaan.

    Sukisuki Alto se 80-luvun malli toki olisi parempi aihio, vaan ei satu sellaista olemaan käsillä, toki lahjoituksia otetaan vastaan pilattavaksi mauttomilla ja rumilla virityksillä, sekä tarkoituksellisen huonolla maalauksella.

    Olihan mulla tuossa aikoinaan jo vanerista ja pellistä kyhätty takalippa ja homeisesta muovimatosta tehty etuhuuli, 3.6l/100km kaksi tankillista, joten siitä ei ole epäilystä, ettäkö homma ei toimisi, vaan pitäisi tuota laki ja sääntöpuolta vähän saada selvillä, ettei kukaan osaisi siitä valistaa röhönaurun lomassa? :rotfl:

    Luulin, että saan paalata sen jo tänä kesänä, mutta ei vieläkään, pilataan sitten muutoin ja ajetaan kunnes saa paalata.
     
  5. Väne

    Väne Gearhead

    :) Hyvä että jotkut uskaltaa kokeilla tällaisia, toiset vain valittaa kun bensa on kallista eikä mitään voi :odroll: Ja eikä nuo muutokset kovin kummoisia ole verrattuna joihinkin tuninkilippoihin.

    Ite oon miettinyt miten maskin ja syylärin läpi menevän ilman sais vietyä auton läpi, vaikka kardaanitunnelia pitkin ja takaseinästä ulos, lämmitetty ilma täyttäisi auton tekemän reiän ilmassa.. P-51 mustangeissa on tehty jopa työntövoimaa tällä tavalla.

    Mitenkäs tuon citikan takalipan pitäis toimia kun äkkiseltään tuntuis että tekee vain isomman alipaineen auton taakse?
     
  6. jtbo

    jtbo 1st gear

    Tuon syylärin läpi menevän ilman saisi ehkä kuljetettua pakoputken reittiä, jos tekisi autoon tasaisen pohjan ja koteloisi pakoputken sitten 'tunneliin', aivan helppoa se ei kylläkään olisi, erityisesti taka-akselin ohittaminen voisi olla haasteellista.

    Periaatteessa tuo lippa toimii siis siten, että se pienentää poikkipinta-alaa, kattoa pitkinhän kulkee aika reipas ilmapatja ja kun se irtautuu sitten katon takareunasta niin tulee tietty se alipaine siihen takaosaan, jos kattoa tuo taakse ja alas (max kulma 15 astetta), niin tällöin poikkipinta-ala on pienempi ja samoin myös alipaineinen alue, jolloin ilmanvastus pienenee, myös auton alta tuleva ilmavirta pitää nostaa (muistaakseni max 11 astetta), jotta nuo yhtyisivät mahdollisimman pian ja sitä alipaineista aluetta olisi vähemmän, toki myös kyljet merkkaa tuossa.

    Jos voisikin viritellä kuten amerikassa, niin pari metriä perään jatkoa ja ilmanvastus liki puolittuisi, ei vaan voi niin tehdä tässä maassa.

    Keulalla sinällään ei ole paljoa merkitystä, otsapinta-ala ja perä on ne tärkeimmät tekijät.

    Tosiaan aiemmin vain lätkäisin poppareilla vähän levyä taakse ja sillä oli aika paljon merkitystä kulutukseen, nyt kiinnostaisi se että onko moinen laillinen tehdä, tekisi sitten ihan kunnollisen jos vaan laki ei tule eteen, kuten se niin monessa asiassa tuntuu tulevan eteen.
     
  7. Väne

    Väne Gearhead

    Teet semmosen vähän aerodynaamisemman polkupyörätelineen koukkuun..
     
  8. jtbo

    jtbo 1st gear

    Ehkä, mutta mitäs siitä määräykset sanoo, saako olla 'katettu' malli, lisäkilpi, sille teline + valot nyt ainakin moiseen tarvitsee, mutta noista muista jutuista ei kyllä ole yhtään käsitystä, tarvitseeko noita mitenkään tyyppihyväksyttää edes?
     
  9. Rzlli

    Rzlli 1st gear

    Saat Capricen kulukemaan samaan niin tuon sen heti sulle tuunattavaksi :rotfl:
     
  10. Damned

    Damned Gearhead

    Aiheesta: http://ecomodder.com/

    Laitahan kuvia viritelmistä. Työmatka-autonahan menis vaikka miten hirvee härveli jos sillä pääsis naurettavan alhaisiin kulutuslukemiin. Oispahan kahvihuoneessa keskustelunaihetta.
     
  11. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Miten tasainen pohja tuollaisessa autossa on? Ainakin vanhemmissa autoissa pohja on sokkeloinen. Laittele tasainen levy puskurista puskuriin ja kynnyksestä kynnykseen. Pakoputki saattaa tosin tulla tielle.
     
  12. 660

    660 1st gear

    toi vois olla mielenkiintoinen projekti jos koittais kuin pienellä sais lankkukyljen meneen
     
  13. jtbo

    jtbo 1st gear

    Olen minä pari tankillista ajanut Pontiacin pitkäkatolla alle 9l/100km matka-ajossa, 307 + TH200R4 muistaakseni loota.

    Kyllä sen saa menemään lähelle ainakin, mutta pitäisi vaihtaa tekniikka kaikkein karmeimpaan, eli 4 pyttyiseen rividieseliin ja manuaaliloota kaveriksi. Lisäksi modifikaatiot koppaan eivät olisi ihan vähäisiä ja vielä, ainoastaan matka-ajossa jos ei ole isoja mäkiä :rotfl:

    Vaan sittenhän se ei olisi kyllä edes laillinen luulen, tosin en edelleenkään ole päässyt ihan selville miten nuo rajoitukset katon jatkamisesta ja rakenteiden lisäämisestä taka-osaan oikein menee.

    Damned, kyllä kuvia tulee sitten kun laitoksesta saa jotain tehtyä, katsastus painaa päälle eikä vieläkään tietoa mitä voi tehdä, joten kai sitä joutuu odottamaan että katsastuksesta selviää, tuleekin kallis paukku taas siitä.

    Tuossa nyt jotain viimekesän protoilua, eipä noista viranomaiset koskaan mitään kommentoineet, korkeintaan aiheuttanut hilpeyttä. Mustat osat vedin korin väriin vielä tuon jälkeen, paitsi takalipan, se oli ihan riittävä kaksivärisenä.

    Ensimmäinen osa takalipasta oli jotain 9-10 astetta ja jälkimmäinen osa jotain 13-15 astetta ja rumasta ulkonäyöstä huolimatta se jopa toimi, kuten nuo homeiset lattiamaton kappaleetkin.
    [​IMG]

    Kuten näkyy kehon siirrintä ei hirveästi säälitä, helmatkin hitsailin ja vitutti toista puolta tehdessä jo sen verran, etten viitsinyt muotoon taivutella ensin, toisesta reunasta kiinniä ja murjoen muotoonsa pisteillä aina välillä kiinni, näin saatiin aikaan tyylikäs painauma helmaan ilman että tarvitsi ajaa mihinkään pahki :rotfl:

    Eräs talvi vastaantulevasta rekasta lensi päin sellainen vähän päätä isompi lumi/jää-paakku, melkein sain väistettyä, katosi puskurista pääty ja vähän kaikkea vääntyi osumakohdasta, kun reikä alkoi ottamaan päähän ja urtsia jäi ylimääräiseksi toisesta projektista niin suhuuttelin sitten urtsista paikan ja puulolla vähän muotoa, eipä jarruta sentään ihan niin paljoa ilmanvastusmielessä, käyttiksessä se ulkonäkö ei nyt ihan ensimmäisenä kuitenkaan tule mieleen, etenkään jossain ranskanpullassa.

    Ajattelin kuitenkin nyt samassa tehdä jostain 0.75 pellistä tuohon vähän kuorta päälle, ongelma vaan ettei meinaa saada kiinni mihinkään, joten pitää vetää tuohon lokasuojaan ja puskurin etupuolelle kiinni ja katsoa jos saisi alapuolelle lyötyä jonkinlaisen levyn kappaleen parantamaan ilmanvastusta ja samalla siihen sitten vetäisi kiinni alareunastaan.

    Ilmastointiteipillä tuli jossain vaiheessa peitettyä vähän korin rakoja, se tarttui kohtalaisen tiukasti, lähti pintamaalitkin irti kun vähän repäisin, totesin, että kätevää, ei tarvitse tehdä pohjia ja saan alennushyllystä haalittuja mattamustia käytettyä johonkin ennen kuin pilaantuvat, joten teippien, liimojen yms. päälle aika pitkästi suhuuttelin sitten väriä odottaen inspiraatiota maalauksen teemasta. No vetelin minä porakoneen messinkilankapäällä vähän enimpiä pois ja etenkin etureunaa pellistä vähän karhensin, kun siinä muuten mikään pysy.
    [​IMG]

    Mun mielestä, rottaan ei kuulu tasainen maalipinta, vaan kaikin keinoin pitäisi pyrkiä tekemään sellainen suht ruma maalaus, siitä kaikki lähtee.

    Ikkunalinjasta ylöspäin harmaaksi, mielessä olisi tumman harmaa, mutta sitä ei välttämättä ole.

    Sitten joskus jos on intoa niin tiikeri/seepra raidat mustalla siihen harmaaseen pohjaan.

    Takalippa tosin tulee mustaksi.

    Pahemmin ei ole mitään korinmuokkauksia tullut tehtyä, niin tuleepa nyt harjoitusta sentään.

    Enemmänkin kun on tullut reissattua, niin tossa kärryssä on lisänä sellainen, että siinä ei juuria suoraa peltiä ole, leasingpellet on hakanneet kyljet aika hyvin, kummasti etenkin taka-ovien kohdalla on sellaisia pyöreitä painaumia rivissä, joten mitään kovin fiksua ei kannata alkaa tekemään, kas kun mitä tahansa tekee niin kohta se on taas persiillään, helpointa vaan ottaa mattapurkki ja vetää päälle uutta jos tarvetta tulee. Todennäköisesti en tänäkään vuonna tule pesemään tuota :lol:

    Hinnat voi heittää jonkin verran, mulle vähän tuskaa oli hakata tuohon hinta per gallona, mutta tuollaisia lukemia on tullut tankkauksista ja matkamittarista laskettuna, talvi nostaa kulutusta aika rankasti + ei ole ollut oikein mitään modeja paikoillaan talvella, lisäksi märällä tiellä on kuin jarrua painaisi, joten kulutuskin pomppaa, noille nyt paljoa voi. Ajot on 'hieman' vähentyneet, kai silläkin osansa on tuossa kulutuksen nousussa.
    http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=4887

    Siinäpä nyt kuitenkin jotain kuvaa ja taustojakin, onhan se toki parempi pilata tälläinen kuin '32 Ford kehnoin taidoin työstämisen opiskelussa, kun vain tekemällä näitä oppii :rotfl:
     
  14. Kine

    Kine 3rd gear

    Tainnu kevät tulla ja propellipäät heräilee.. Hyvä juttu siis.

    Jos rekisteriote vaan sallii tai muuten uskaltaa, niin 155 pitsaleikkurit reiluilla painella siihen kannattaa ruuvata alle. Liekö löytyis jotain muutenkin pienemmän vierintävastuksen kiekkoja? Niitähän on kai kehitetty uusiin autoihin ihan vasiten.

    Ja kaikki ylimääräinen paino tietysti pois. No siinä alkaa jo mukavuus kärsiä jos bitumit raaputtaa lattioista.

    Turhien saumojen teippaus ja full moonit alle. Tossahan kyl on aika sileet pölärit jo tehtaalta. Peilit vaihtaa sirompiin ja kahvat ynnä lista sheivataan.

    Kyllä rupee kulkemaan pyhällä hengellä.
     
  15. jtbo

    jtbo 1st gear

    Mulla on jo kitkat alla, pienin vierintävastus mitä löytyy :D

    Aerodynamiikassa toki sheivaus on ihan hyvä juttu, mutta joitain GM:n fullsize lotjia oli, muistaakseni se pyöreämpi Caprice esimerkiksi, sellaisia, että jos peilit vaikka ottaa pois, niin ilmanvastus itse-asiassa kasvaa. Eli siinä pitää olla vähän varovainen :wink:

    Keulaa umpeen on ihan hyvä, kuten pyörä-aukkojen tukkiminen ja sileät pölärit (tekee vaikka alumiinivuoasta tjms)

    Mulla on tuossa muuten yli satasen edes vibroplastia lyötynä pohjaan ja oviin, enemmän kun ajelee, niin alkaa melu rassaamaan, ei tee mieli luopua niistä, vaikka painoa se tekee ihan jonkin verran.

    Periaatteessa mitä vähemmän tuulen ääntä, sitä paremmin aerodynamiikka toimii.

    Kuva saattaa olla aavistuksen iso tähän, mutta tälläisillä voi yrittää sitten arvailla syöttikö parametrit oikein vai väärin:
    [​IMG]
     
  16. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  17. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Näkyyhän noissa lintoissa julmetun pitkiä maata raapivia mattolaitureita perässä, niin että miksipä ei sitikkaan voisi laittaa jotain lisäkettä?

    Myytinmurtajissa kokeilivat noita säästövinkkejä, ja parhaaksi osoittautui se että ajoi ihan rekan takapuskurissa niin pääsi imussa. Laillisuus ja turvallisuus on sitten toinen juttu...
     
  18. Damned

    Damned Gearhead

    Kyllähän autoon saa laitella spoileria ja levikesatsiakin, joten miksi ei noita laskettaisi samaan kategoriaan. Pääasia että niistä ei ole haittaa ajoneuvon turvallisuudelle, tieliikennekelpoisuudelle tai muille tielläliikkkujille, ml. jalankulkijat. Eli terävät reunat ja ulkonevat osat kun pysyy poissa niin tuskinpa on konttorillakaan sanomista muutoksista.
     
  19. jtbo

    jtbo 1st gear

    Ulostyöntyvät osat, jos kuidusta tai pellistä vääntää 1.5m pitkän perän jatkeen, niin onkos se nyt sitten ulkoneva osa? :lol:

    Hommasin 0.5mm galvanoitua peltiä, ajattelin että kun ei tee liian painavaa/tukevaa niin on turvallisempi muille, niin ja helpompi muotoilla ohkainen kappale, paksumpaa onkin jo omasta takaa, joten siitä vahvikkeet.

    Pellin muotoilussa voi olla sitten vähän tekemistä enemmänkin, jostain syystä se päässä oleva muoto ei siirry peltiin aivan 1:1 noin yleensä...

    Pellin takareunaan pitäisi sitten tietenkin saada pyöristykset, vaan taivutettu muoto kun on vielä, niin siinä kai joutuu ottamaan palan pois jostain sopivasta kohtaa, kun ei tuo pelti kovin kasaan tykkää mennä ilman kurttua vaikka kuinka ähkisi.

    Ensin pahvista malli kumminkin, siis jeesusteippiä ja pahviviritelmiä kiinni autoon ja testailua mikä muoto toimisi, saa taas pojat nauramista :lol:
     
  20. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Putkea vasten on hyvä tehdä pyöristykset noin ohkaiseen peltiin...
    Mulla muuten löytyy 2m kanttikone, jos tarviit jonkunlaisia pokkauksia noihin pelteihin. (Käsittääkseni asut aivan nurkilla).
     

Kerro tästä muillekin!