ministeri: "muskeliveneilijöille" ajokortti pakoll

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja KiRu, 28.3.2012.

  1. dd64

    dd64 Gearhead

    Mun mielestä tässä pätee ihan samat jutut kun autopuolella. Ei se nopee auto tai vene ole vaarallinen sellaisenaan, Se on se kuski joka sitä käskyttää. Kaasussa on muitakin asentoja kun auki. Asennepuolella se vika on ja sitä ei mikään kortti poista.
     
  2. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    mielestäni kaikille soutuveneen kuljettajille tulisi määrätä kypärä pakko.
     
  3. KiRu

    KiRu Gearhead

    niin.. montako suomessa on oikeita muskeliveneitä? 15 kpl? 20 kpl?
    Ministerin tarkoituksena on varmaan saada kuriin höllentynyt veneilykuri,
    tai jotain sellaista, mutta tällaisella termien väärinkäytöllä nuo muutamat harrastajat saavat turhaan toimia syntipukkeina, (tai ainakin itselleni tuon termin väärinkäyttö on kipupiste, jos olis käytetty vaikka "moottorivene" termiä niin en olisi älähtänyt) Tuollaiset oikeat muskeliveneet kulkeutuvat kuitenkin harrastajille..eikö vain? Tuskin niitä ihan yhteysveneiksi ostetaan.
    Nuo veneet herättävät normi kansalaisessa jo muutenkin jonkinasteisen pelkotilan "kun ovat niin äänekkäitä ja kaikkea..." siinäkin on jo tarpeeksi kestämistä harrastajalla niissä mutinoissa, eikä sitä sosiaalista hyväksymistä noilla laitteilla muutenkaan liiemmin irtoa.

    vai olenko ymmärtänyt ihan väärin... eli kaikki flipperit, bellat ja busteritkin on "muskeliveneitä"?? (muskelivene= yli 20hp moottorivene)

    Samalla logiikalla "isolohko" avensis on muskeliauto? ihan jo 2 litran koneella..oh-hoh ompas muskelinen, kyllä kulkee
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    No jos joku kokee itsensä syntipukiksi niin opettelee sitten operoimaan paattiaan niin että muilla ei ole moitteen sijaa ja toimii esimerkillisesti. Simple as that.

    Totuus kuitenkin on esim Poker Runien aikana laituriin tuloja seurattuja ja muutakin mm. veneen trimmaamista että eräillä ei ole hölkäsen pöläystä tietoa missä mennään ja suorastaan ollaan vaaraksi itselleenkin.
    Erityisesti eräät alle 10h Nopeaa venettä operoineet uusilla kateillaan. Kun jumalauta vedetään niin lujaa että itse ei uskalleta enään mittareita seurata niin silloin on äly ämpärissä.
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Autotyyppi ei ole sama asia kuin korttiluokka.

    Sattumoisin mulla on itsellä ihan ammattilappu taskussa.... ja ajan ammatikseni. Säiliö-ADR on myös lompakossa ja se on oltava jopa-.

    Että voit sä ihan vapaasti tulla mulle viisastelemaan....hymyilyttää vaan täällä päässä.
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    50-100 välillä.
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Siinähän se tosiaan on.

    Ei toi ole muskelivene toi on iso Daycruiser mun kirjassa, mutta täyttää toin määritelmän ja tosiaan ohan toi ollut myynnissä vähän väliä, tosin ei persaukisuuden takia vaan suurudenhulluuden.

    Odotan vaan koska tulee kyselyä että ne ei voi operoida omaa isompaa paattiaan ja tarttee palkallisen....

    Mun mielestä toi on ihan riittävä paatti tapreekis kapea että saa venepaikkaa helposti saaristossa ja tota operoi yksin luonnikkaasti ihan luonnonsatamissakin.
    Todella kiva vene. Jos toi on sitten jonkun kateellisen mielestä öky/muskelivene vaikak ei pidä edes mitään möykkää niin haluan aidosti sellaiselle näyttää mikä on MUSKELIVENE.

    Tässä on muutama ja suomessa ei ole YHTÄÄN jotka pärjää edes näille 20+v vanhoille Vieläkään....

    http://youtu.be/9pDV7vHF2G4
     
  8. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ei ollu mitään viisastelua, pointti oli vaan se että autoissa ja mopoissakin täytyy ajaa uus kortti tehojen(mopot) tai auton tai yhdistelmän massan muuttuessa. Liikennesäännöt on kuitenkin kaikille samat joten mielestäni täysin naurettavaa touhua.

    Jonkun yhdistelmän tapauksessa ajoharjoittelun ja eri kortin voin ymmärtää mutta on noita korttiluokkia ainakin kymmenen liikaa ja lisää tulee. Pelkkää rahastusta ja byrokratian kasvattamista mikä ei vaikuta liikenneturvallisuuteen pätkän vertaa.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kyllä' mun mielestä toi meidän ajokorttisysteemi on ihan toimiva. Vaikka maksaakin mutte ei nyt joka puupäätä pidäkään päästää sohimaan. Tai kuten tässä eilen erään isännän kanssa jutetliiin.. hänellä on rekrytointiongelmana että kuskit ei osaa enään suomea...

    Mitä tulee vene puoleen nyt on jo jotain rajoja.. se on se 24m ja jos siellä on yli olikos se nyt 500hv. Mulla on tuplat tohon ja aina 500brt asti ennenkun ruvetaan huutaan konemestaria mukaan. Vuokravenepuolella pitääkin olla sitten jo vuokraveneluvat kunnossa.

    Selvää lienee että nää kriteerit tulee kiristymään.
     
  10. superB

    superB 1st gear

    millä määrität muskeliveneen.

    voisi ministeriössä ottaa määritelmän käyttöön niin ei tarvitse tällainen tavallinen 50nots ajava korttia :D
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    ^^No toimivuudesta voi olla montaa mieltä, esim. BEC-kortin haltija joutuu vetämään 3.5tonnin kärryä kaks tonnia painavalla maasturilla 3.4 tonnisen kuormurin sijaan.

    Ja niinkuin tossa jo totesitkin täähän on vaan suomalaisten ongelma, ulkomaalaisillahan kortti riittääkin kaikkiin yhdistelmiin
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    niimpä...

    Mutta ohan suhde isoissakin suht.sama... yhdsitelmillä 7hv/1000kg tehopåainosuhde suunnileen veturin paino 26tn maks ja loput kaikki kärryssä...eli 34.

    Tamppooneilla vielä hullumpaa..
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Yksi tai enemmän sisäperää tai perämoottoria, liukuva avovene , pituus 3xleveys vähintään joka suunniteltu nopeaan kulkuun avovesistössä, minimaalisin mukavuuksin.

    Esim yllä mainittua Sunseekeriä en laske enkä esim Scarab Meteoria taikka jotain muuta isoa Daycruiseria sellaiseksi koska niissä on mukavuuksia eli vesivessat suihkut etc etc etc...

    Ja tässähän se koukku onkin.. se sun 50nots menee muskeliveneeksi mun kirjassa kun sitä luetaan kun piru raamttua.. toisaalta niin tekee ministeriökin ja jokaine cruiseri menee muskeliveneeksi myös vaikka ois paskahuusit ja yläohjaamotkin.
     
  14. superB

    superB 1st gear

    no tässä tapauksessa on lehdistön keksimä termi.
    mutta olisi mieleenkiintoista tietää millä nimellä ministeriö näitä veneitä mainitsee ja millä perusteella siihen ryhmään kuuluu
     
  15. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    meikäläinen voisi ottaa tuonne beikulla osaa :poff: täyttäisi juuri nuo kriteerit, pituus 7m ja nopeus 45 :poff: voi helv.... . Tuo ole muskelia nähnytkään, ei edes omistajan käsivarsissa
    tavallaan kyllä puollan jotenkin tuota korttia, mutta siitä ei saa tulla valtiolle mitään rahankeruu keinoa, niinkuin ylensä näillä asioilla on ollut tapana
     
  16. paja1

    paja1 Double Gearhead

    jos sen hoitais omalla paatilla? tulis halvemmaks :poff: tarvisko se sitten opetuspolkimen tai siis "opetuskaukohallintalaitteet" ja hullunkolmion taakse :rotfl: :wc:
     
  17. paja1

    paja1 Double Gearhead

    just noinhan se menee. olihan jussi69:n rikkoma camarokin jo klassikko :wc: ja yleensäkin toi lehtien ylihehkutus ottaa pattiin. milloin on uutisoitu mistäkin muskeliautosta,veneestä,limusiinista,amerikanraudasta jne... ja sitten kuvasta löytyy joku paska kauppakassi :wc: käsitteet on hukassa noilla päättäjilläkin.
     
  18. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Eiks´ se ole muskelivene ku lähtee plaaniin...? :poff: [​IMG]
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    No jos vain sinulle Tres tulee suomeen niin ei tule halvemmaksi sen voin jo sanoa nyt :rotfl:
    Oisit nyt miettinyt pikkasen... ja sitten siinä on riksi etät Kun Tres näkee paatin ei suostu edes astumaan siihen (omaan) turvallisuuteensa vedoten, ei olis eka kerta.
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    just noinhan se menee. olihan jussi69:n rikkoma camarokin jo klassikko :wc: ja yleensäkin toi lehtien ylihehkutus ottaa pattiin. milloin on uutisoitu mistäkin muskeliautosta,veneestä,limusiinista,amerikanraudasta jne... ja sitten kuvasta löytyy joku paska kauppakassi :wc: käsitteet on hukassa noilla päättäjilläkin. [/quote]

    Termit hukassa tai ei niin antaisitkos sinä esim 16v likalle tai klopille pajasi käyttöön noin vaan.

    Mä en antaisi mitään 5m pidempää RIB paattia 40llä.... Sais harjoitella moisella 4-5 kesää ennenkuin miettiä edes opetustilanteeseen kunnon voimapaattiin.

    Kyllä se Korttipakko tulee ihan kuten mopokorttikin ja hyvä niin.
     

Kerro tästä muillekin!