Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Autossa ei pelannut jarruvalot, muuten oli kunnossa. Katsuri määräsi uusintakatsastukseen. Mielestäni asiakkaan kyykyttämistä tuollainen, olisi voinut päästää huomautuksella.
    Näin Vantaan kehänkatsastus asemalla.

    Ai niin unohtui vielä kertoa että katsuri laittoi auton vielä ajokieltoon... saatana
     
  2. Jukka66

    Jukka66 1st gear

    Ei vittu sentään, oletpas välinpitämätön takanajavasta. Mä olisin vienyt jo kilvetkin tollaisesta, ja hinurilla pajalle.
     
  3. kma68

    kma68 Gearhead

    Harjoituksen puutetta. :rotfl:
     
  4. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    Mikähän auton katsastamisessa noin yleensä ottaen on niin kauhean vaikeata...??? Tuntuu välillä että se on joillekin ihmisille aivan ylitsepääsemätön ongelma, eikä edes uskalleta viedä autoa leimalle kun pelätään niin pirusti että mitä siitä koslasta sanotaan.

    Itelläni on ollut vuodesta -83 lukemattomia (varmaan liki 100) amerikan- ja muitakin autoja, enkä ole juurikaan kohdannut leimakonttorilla katsurien kanssa erimielisyysongelmia (paitsi kerran n. 20 v. sitten Hervannassa...).

    Olen "pelastanut" todella monia autoja jotka ovat maanneet vuosikausia, jopa -kymmeniä leimaamattomina, laittanut kondikseen ja katsastanut. Sitten kun olen ne jossain vaiheessa laittanut takaisin kiertoon, niin eipä sitten taas enää seuraavat omistajat olekaan niitä katsastaneet (tykkään seurata vanhojen autojeni myöhempiä vaiheita), enkä ole koskaan ymmärtänyt miksi. Ja tämä ilmiö tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja useat noista autoista ovat vielä tänä päivänäkin katsastamattomia.

    Yksi viimeisimpiä esimerkkejä oli -74 Gran Torino jonka ostin keväällä -07 rullaavana ja leimaamattomana. Laitoin autoon moottorin, vein sen leimalle loppukesästä ja meni huomautuksitta läpi. Keväällä -08 oli jo uuden katsastuksen aika, vein eri konttorille ja läpi ilman moitteita. Seuraavan leiman hain autoon tammikuussa -09 huomautuksitta ja taas eri konttorilla. Kertaakaan en tehnyt autoon mitään katsastusremonttia. Syksyllä -09 myin auton eteenpäin, sen jälkeen se kiersikin ainakin 5 eri omistajalla, tämän tästä Nettiautossa myynnissä ja aina leimaamattomana, kunnes nyt viime joulukuussa se oli vihdoin katsastettu!

    Yleensä en muutenkaan tee autoilleni etukäteen mitään varsinaista leimaremonttia, vaan haen mahdollisen vikalistan ja korjaan mitä tarvii, eipä kyllä juurikaan ole tarvinnut korjailla. Ehkä mulle on vaan sitten osunut niin pirun hyviä autoja, tai sitten taika piilee siinä että tekee hommat kerralla kunnolla... 8)

    Ja olen käyttänyt konttoreita ympäri Tamperetta ja lähialueita, sekä satunnaisesti muuallakin, no problems.

    Niin että mikä siinä on niin v...n vaikeeta?
     
  5. 4deeSdn

    4deeSdn 1st gear

    Joko oot vittuuntunu katsuri tai provotrolli, tai sitte oot vaan osunu asiallisille katsureille.

    Mulla on ollu sama '75:nen Impala vuodesta 86 ja kokemukset ovat samanlaisia kuin sinullakin muutamia tosi ikäviä poikkeuksia lukuunottamatta. Ja nämä negatiiviset kokemukset tältä ajalta ovat aina amerikkalaisvalmisteisilla ajoneuvoilla saatuja (sukulaistenkin autoja pyynnöstä käyttänyt), euroilla ja japseilla ei ole ikinä ollut mitään napinaa. Voin noista kokemuksista kertoa yv:nä.
     
  6. BaTTman

    BaTTman 1st gear

    No se kun ei ne autot mene läpi, vaikka kuinka yrittää...
    Katsastussetä ettimällä sen vian etsii...

    Paras oli kun minulla oli noin 5 vuotta vanha audi tt. En sitten huomannut että katsastusaika oli mennyt umpeen, joten menin viikon myöhässä. Katsastus kesti vajaan tunnin. Ikkunassa oli halkeama, josta setä tuumasi ettei tuosta voi vielä hylätä. Viimestä kierrosta oli tekemässä auton ympäri, kun huomasi takajarrulevyn. Kasvoille nousi niin iso hymy, ettei sitä voi edes sanoin kuvailla. Nappasi työntömitan, mittasi levyn ja tuumasi että millin liian ohut, hylky. Ja totesi että kait tiedät ettei tällä nyt sitten saa ajaa muuta kuin korjaukseen... Tämän jälkeen näinkin vain punaista...

    Tämä siis pari vuotta taakse päin K1 konttorilla linnainmaalla. Tämän tapauksen jälkeen en ole itse autoani katsastanut, ja läpimeno prosentti on noussut 10%:sta noin 90%:in
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    Joo o, se on joissakin tilanteissa paljon kiinni katsastus sedästä meneekö läpi, vaikka auto olisikin ihan kunnossa. Senkin olen huomannut, että jos on vähäänkään tuunattu auto niin kannattaa laittaa vaikkapa faija viemään pirssi katsastukseen niin menee heittämällä läpi :lol:

    Faija oli vaihtanu tuoreeseen Audiinsa kaikki valot ledeiksi ja sanoin, että ei varmaan mene läpi noilla virityksillä. Hetken päästä faija tuli tuoretta leimaa mulle näyttämään ja sanoi ettei ollut mitään ongelmia :)
     
  8. transport01

    transport01 3rd gear

    No yleensä noi autot menee helposti läpi tai sitten hylky asiasta. Toki aina on olemassa noita ikäviä katsureita. Onneksi vähemmistönä. Mun mielestä olisi fiksumpaa kertoa, että missä ei kannata käydä, kuin että missä kannattaa käydä. Nimittäin jos olet onnistunut 10 kertaa hyvin, niin sulla voi olla käynyt tuuri, että ikävää ei ole sattunut kohdalle. Jos taas ikävä tyyppi on sattunut kohdalle, niin se voi sattua uudestaankin samalla asemalla. Tiedon oikeellisuuden kannalta noi ikävien listaamiset osuu lyhyellä aikavälillä 100% oikeaan. Mukavien ei välttämättä koskaan, koska aina voi olla tullut töihin uusi tyyppi.

    Jotenkin musta tuntuu, että nuo ikävät tyypit ovat kilpailun myötä vähenemässä kovaa vauhtia.

    Jarrulevyt vaihdan yleensä juuri ennen vaihtorajaa, mua ei huvita ajaa autolla, jossa levyt menee kieroksi jonkun isomman jarrutuksen jälkeen jossain kaukana kotoa. Noi levyt on yleensä helppoja vaihtaa ja halpaa tavaraa. Palojon vaihdon yhteydessä mittailen yleensä levyt ja kun vaihtoraja lähestyy, niin seuraavalla kerralla sitten palat ja levyt :wink:
     
  9. C '70

    C '70 3rd gear

    katsastuksesta

    Nyt en tiedä mikä inssi on laskenu mun nykyisen auton leimasta läpi.Ei kyllä olis saanu antaa leimaa tommoseen viritykseen.Kävin auton hakemassa talvella ja nyt pääsin muutaman kerran huruille.Ajon jälkeen oli ihan pikku juttuja,eli ensinnäkin perä meinas heittää voltin kun perän tallat on murtunu,jarruputket paskana taka akselissa,takapalkit läpi ruostunu takakontin alta,jarrua kun painaa niin vasen etuparkki syttyy samalla
    (ei paha mutta normaalisti kyllä tulee merkintä) ,eturenkaissa ei ole kuvioo ollenkaan ja kummatkin pakoputket aivan paskana.En ole vielä kerenny koko autoa käymään läpi mutta varmasti löytyy jotain mielen kiintoista.Tekis mieli soittaa konttorille paljonko sielä pitää maksaa että autoa ei tartte edes tontille ajaa jotta saa leiman. :mad:
     
  10. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    Joo mulle on sit varmaan osunut pääsääntöisesti asiallisia katsureita tän 31-vuotisen autoharrastukseni aikana. Ikävimmät kokemukset on toisaan n. 20 vuoden takaa Hervannasta, kävin siellä lyhyen ajan sisään kaksi kertaa eri autoilla (en muista miksi menin sinne toisenkin kerran, varmaan siihen oli joku käsittämätön pakottava syy) mutta sen jälkeen en ole käynyt.

    Valkeakosken konttorillakin oli joskus ammoisina aikoina (25-30 v. sitten) aika tiukkaa meininkiä, ei kuitenkaan enää pitkiin aikoihin. Hauskin juttu oli se kun toiselta noista Hervannan reissuistani tullessa ajoin suoraan Valkeakosken konttorille, ja siellä suurinpiirtein naurettiin Hervannan hylkypäätökselle ja leima tuli samantien paperiin.

    Yleensä olen (varsinkin muita sivusta seuranneena) huomannut että jos ongelmia tulee, vika löytyy aika usein peiliin katsomalla, eli omassa asenteessa ja käyttäytymisessä saattaisi olla korjaamisen varaa...
     
  11. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Meinaatko että pärstäkerroin vaikuttaa katsastuksen lopputulokseen?
     
  12. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    En, vaan sitä että yrmeä, ennakkoluuloinen ja valmiiksi v...uuntunut suhtautuminen katsastukseen/katsuriin, tai päänaukominen ei ainakaan ole omiaan edistämään positiivista lopputulosta.

    Tai sitä kun yritetään saada "miinaa" läpi ja kun se ei onnistukaan, niin sitten aletaan v...uilla katsurille.
     
  13. ajomies

    ajomies Gearhead

    Onhan se hel...tti, jos ehjää autoa ei saa leimattua. Mutta jos siinä on vika/vikoja, ei kai se sen inssin syy ole? Mutta saa sitä helposta asiasta vaikeen jos sitä itse väkisellä haluaa.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mä luulen että omalla käytöksellä on vaikutusta n. 70 prosenttia kotilon katsastuksessa. Jos on asenne vituillaan, tuskin katsurikaan silloin on kiinnostunut mukavasta lopputuloksesta.


    Tän voi testata vaikka ihan lähi-Siwassa, vittuilet myyjälle jo sisään tullessa, jos maksaessa et saa kiitosta... Mistähän johtuu...
     
  15. BaTTman

    BaTTman 1st gear

    Taitaapi minun kohalla olla pärstäkertoimella melkosesti vaikutusta, koska koskaan en ole vittuuntuneena katsastukseen mennyt.

    Emäntä pisti kerran katsastukseen sitten hiukan tiukemman topin... Inssi ei paljoa autoa kahtellutkaan. Ja leima tuli paperiin vaikka edes emäntä ei olisi kyseistä autoa katsastuksesta läpi päästänyt, vaan meni vain hakemaan vikalistaa...
     
  16. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Niin, liian ohueksi kulunut jarrulevy kun on ihan yleisesti käytössä oleva hylkäysperuste, ja ajoajan loputtua autolla ei saa ajaa kuin korjaamolle tai katsastukseen.

    Tietysti mulkkuhan se sellainen katsastaja, joka asioikseen autosta vikoja etsii, eihän sellaisen pitäisi toimenkuvaan kuulua, eihän...
     
  17. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Sehän on katsastusmies, eikä mikään vianetsijä :poff: :poff:

    Hjuumor... :lol:
     
  18. pas2

    pas2 Gearhead

    Tuunatut autot on kyllä perseestä (siis sellaiset viritelmät, tiedättehän).
    Ja tuoreesta audista jos ledeistä vikaa kirjoittaa, pitää kyl olla itekki audimiehii.
     
  19. pas2

    pas2 Gearhead

    Toi oli kyl väärin. Yleensä tiukissa topeissa esiintyvät syynätään ainakin kahteen kertaan.
     
  20. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Yksi tavallaan surullinen katsastustarina...

    Työkaveri ei hirveästi autoista ymmärrä, ajaa vaan. Se oli käyttänyt parivuotta vanhan farmarivolvonsa katsastuksessa reipas kuukausi takaperin. Kaverin velipoika sitten tarvitsi laskettelureissulle isompaa autoa lainaan ja sai volvon alle. Oli noin 10 min liikkeelle lähdön jälkeen soittanut tälle mun työkaverille ja kysynyt, että minne vie auton korjattavaksi kun jotain on pahasti vialla.... Oli sitten ajanut auton paikalliselle volvon korjaamolle...vasen alapallo aivan paskana, saman puolen etujousi poikki!!, ja koiranluut loppu molemmin puolin. Auton oli saanut leiman alle viikko ennen tuota. Kaikki on näköjään mahdollista.
     

Kerro tästä muillekin!