E85 dieseliin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jtbo, 5.4.2012.

  1. jtbo

    jtbo 1st gear

    Luin netistä (jossa kaikki on totta), että olivat tehneet jossain yliopistossa kokeen, jossa E85 bensaa oli TDI volkkariin laitettu, ruiskusuuttimet oli korvattu sytytystulpilla ja TBI setupilla ruisku, puristukset jätetty vakioksi, jotain reilu 19:1 siis.

    Hyötysuhteeksi saivat jotain 40% luokkaa ja pelasi ilman ongelmia.

    Kai ne jonkinlaisen kaasuläpänkin sinne ovat tarvinneet heittää.

    Kuulostaako tyystin utopistiselta, vai olisiko tuossa potentiaalia ottaa joku vanha turpokiisseli ja muuttaa etanolille?

    Kai sillä halvemmalla ajaisi kuin diisselillä, mutta en tiedä olsiko silti mitään järkeä, vaan en ainakaan ennen ole moisesta kuullut, enkä äkkiä hakemallakaan mitään vahvistusta moiselle löytänyt, aika kovat puristukset vaikka E85 vastaakin reilua 100 oktaanista?
     
  2. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tarkoitatko hyötysuhteella (40%) samaa, kun esim. häkäpönttölaitteista puhuttaessa? Eli paljonko alkuperäisiä hevosia saadaan mukaan peliin? Todennäköisesti et, sillä muutenhan tuo koko homaa on ajan ja rahan haaskausta...
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Äkkiä googlettamalla väittäisin että TDI koneen puristussuhde on 16,5:1

    Ja sen RE85 oktaanilukuhan on 106.
    Ja kun se vielä jäähdyttää tehokkaammin kuin bensa....niin kyllähän tollainen varmaan toimii ihan hyvin.

    Mutta oliko tosta jätetty turbo pois?
     
  4. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Uskoisin että hyötysuhteella tarkotettiin moottorin hyötysuhdetta joka diisselillä on suurinpyörtein tota 40% luokkaa myös. Eli 10 litraa diisseliä tankkiin ja siitä noin 6 häviää lämpönä ilmaan ja 4 liikuttaa autoa.
     
  5. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Voi kyllä olla pumput sun muut hiukan kovilla tuolla E85 tavaralla.
    Ei varmaan voitele tippaakaan.

    Tuotahan voi käyttää normaali ruisku autossa helpommin.
    Lykkäät myös siitä rutut ylös ja ennakkoa niin tulee ytyä.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Muurahainen, tossa laitetaan suutinten tilalle tulpat, eli jakajapumppu heitetään tuossa virityksessä mäjelle.

    Ei huono ajatus tehdä disukasta moinen, valmiiksi jo rutut kohdillaan ja alakerta kestävä.
     
  7. Damned

    Damned Gearhead

    Oisko kättä pidempää tarjota aiheesta (=linkkiä)?
     
  8. puna niska

    puna niska Gearhead

  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Siis kyseessähän on E95(ED95) jota Ruotsissa ollut tarjollakin jo jonkin aikaa.
     
  10. puna niska

    puna niska Gearhead

    Nii en sano että toi toimis mutta itekkii oon törmänny toho väittämään.On nykysillä bensan hinnoilla joutunu tutkimaa tota e85:ta vaihtoehtoo nii on tullu selattua sivua jos toista ja mun ainut tietolähe on tää internet.En varsinkaa noista diiseleistä mitää ymmärrä.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuolla tekevät saman mutta käyttävät maakaasua jossa oktaaniluku vastaa n.130 tai biokaasulla n.140:tä:
    http://www.omnitekcorp.com/altfuel.htm
    Kai tommoseen sarjaan voisi laittaa etanolisuuttimetkin...?
    :D
    - Jani -
     
  12. limanen raggari

    limanen raggari 1st gear

    keski-suomessa liikkuu 9000 turbo saabbi mistä vaan käännetty syttyä ja ajaa r85:lla
     
  13. PasiK

    PasiK 1st gear

    Mersun G250 diesel maasturin OM602 koneella ohjekirjassa sanotaan, että pakkasella dieselin sekaan saa laittaa jopa 40% bensaa. Kyllä sinne voi varmaan yhtälailla E85 laittaa myös. Kuka kokeilee W124 dieselissään tuon ekana?
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kokeilkaas sekotuksia vaikka lasipurkissa ensin....
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Dieselin alakerta on kestävä ainakin sillä kierrosalueella mille se on tehty, mutta eiks tollanen pitäs kiertää paljon enemmän? Luulis nokankin putoovan kelkasta. Vai onko nuo moternit pikkueurodieselit jo niin nopeakäyntisiä ettei näistä tule ongelmaa?

    Näissä omissa hiilikautisissa malmikasoissa punaraja jossain 3500 rpm, vaikka käytännössä en kierrätä niitä yli 2500.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    No perskeles, taidan vaihtaa Olds 5,7DX:ään bensakoineen imusarjan ja kaasarin ja alkaa ajelemaan E85:llä. Jos se 21:1 dieselkansien ruttu on liikaa, niin voihan siihen höylätä matalammiksi jotkut 307:n kannetkin ja silloin voi antaa jo kipinääkin kun asentaa oikein virranjakajankin.

    Tai pitää nyt vähän vielä tuumailla...
     
  17. jtbo

    jtbo 1st gear

    Tämä on se mitä itsekkin kovasti kaipaan, mutta kun ei ole vaan oikein tullut missään hakemalla vastaan, jossain oli juttua että EPA olisi tehnyt tuollaisen testin TDI koneella ja olikohan Touareg vielä kyseessä.

    Turbodieselille kai tuo lähinnä on mahdollinen, jos sillekkään ja tosiaan pumput ja muut dieselin hilut pois.

    Koko homman idea kai siinä, että kun on rajusti ruttua, niin ei mene etanolin tehoa hukkaan niin paljoa. Kyllähän bensa-auton saa toimimaan E85:llä, mutta sitä kuluu enemmän kuin bensaa, ruttua pitäisi saada paljon, että oltaisiin lähellä nakutuksen rajaa, kun silloin saadaan käsittääkseni eniten tavarasta voimaa ulos.

    Mulla taitaa pikkueurodieseli kiertää 5000 pintaan maksimissaan, yli 4000 kierroksella hevoset maksimissaan. Volvon turbotetut viritetyt vinomoottorithan ei taida olla mitään kierrosihmeitä vaikka voimaa tulee ulos hyvin, joten välttämättä ei kai niitä kierroksiakaan tarvitse?

    Vaan kyllä tässä kovasti tietoa tarvittaisiin moisista lisää, voi olla tulevaisuudessa vähän pakko keksiä jotain muuta kuin ihan perusbensaa :-?

    Jos joku onnistuu löytämään jotain todisteita moisesta, niin pistäkää linkkiä tähän ketjuun, aika pahasti tämä vielä on pelkkä huhu.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Paljonko(litroina / 100km) sitä etanolia sit kuluu normiajossa tuollaisessa dieselistä muunetussa alkoholikoneessa? Että kuluttaako se tdi-kolhvi edelleen 5l/100km? Vai onko hyötysuhteeessa otettu polttoaineen energiasisältö huomioon, tuossa Scanian linkissä ainakin todettiin että etanolia palaa 65-70% enempi.
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Onhan näissä vielä pari juttua jotka kannattaa muistaa...oli kyseessä litra mitä tahansa nestemäistä polttoainetta, niin ei se ainakaan kokoon puristu ja toisaalta kannattaa pyrkiä ottamaan vettä mukaan seokseen, se kun laskee mukavasti pakolämpöjä. Tai jotain. :)

    Noi Scanian ruåttihomot taas ei varmaan osaa laskea edes yhteen- tai vähennyslaskua, eli ei niitä ainakaan kannata uskoa..
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ilmeisesti on ihan mahdollista mennä yli MBT:n, eli E85:lla sytkää riittävästi lisäämällä sekä vääntö ja sitä myötä tehokin alkavat laskemaan tietyllä kierrosluvulla. En ole itse (vielä) kokeillut, mutta näin olen ymmärtänyt.

    Sinänsä lienee selvää, että liika ennakko, vaikka ei nakuttaisikaan E85:lla, on erittäin rasittavaa ottomoottorille.

    *MBT maximun brake torque E85, varmaan joillain noilla termeillä google kertoo lisää, toki aina pitää muistaa lähdekritiikki.
     

Kerro tästä muillekin!