IKH:n Strongline kompressorin laatu???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Anonymous, 15.7.2005.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Paljon mahdolista että on sama peli. Tsekkailin todnäk samaista peliä Bauhausissa joskus ja olen myös pohtinut, että onkohan sama lohko.

    Tosin kun aprikoin tilannettasi, eli kumpi mahtaisi tulisi järkevämmäksi/edukkaammaksi: Myydä nykyinen kompura pois ja ostaa tilalle uusi peli täysillä takuilla vs. virittää olemassa olevaan peliin 4kW kone, kun varmaan painesäiliönkin kokoa olisi samalla järkevä suurentaa? Eikös sulla kuitenkin oo tossa vielä takuutkin voimassa (Bauhaus = 5v)?

    Itse en tiedä kumpi menetelmä olisi parempi suurempien tuottojen toivossa, mutta tuli vain mieleen kun eivät nuo niin sikahintaisia uutenakaan enää näytä olevan.
     
  2. transport01

    transport01 3rd gear

    100l säiliö riittää vielä 4 kW kompuralle. No tuo kompura riittää yksivaiheisenakin niin pitkälle, että en ala sitä takuuaikana virittämään, enkä sen jälkeenkään uudella moottorilla. Mutta kiinnostuin kyllä kyttäämään halpaa käytettyä moottoria. Hyvällä tuurlla noita moottoreita liikkuu valillä 50€ hintaan. Toisaalta mulla on toisena kompurana ikivanha puolustusvoimien 4 kW kompura, jossa vastapainetuotto on aika vaatimaton. Yhdessä kuitenkin minulle riittävä taso, kun ne laittaa puhaltamaan samaan pytyyn. On sillä jo pientä hiekkapuhallustakin tehnyt. Yhteistuotto menee jonnekin 600 l/min paikkeille vastapaineella. Plussaahan noissa molemmissa on matalien kierrosten takia kohtuu matala äänitaso.
     
  3. jzl

    jzl 1st gear

    meinasin itsekkin ostaa juuri 4kw nuairin, kun oli lokakuun tarjouksena 799e k-raudassa. no tämä oli innostus kunnes luin masinisti foorumia:
    http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=42101&sid=a784548dc16f5257fb6c81dd7ac91fed
    tuolta loppupäässä kokemuksia nuairsta.
    todennäköisesti ihan muuten hyvä kone, mutta tuo kiinalainen lohko ei vakuuta. saksan ebayssäkin tuota lohkoa myydään 3kw koneelle, joten taitaa olla lohko liian kovilla tuossa nuairissa.
    http://www.ebay.de/itm/Kompressor-A...n_Heimwerker_Kompressoren&hash=item4399ec408e
    samoista osistahan nuo kaikki italialaiset on melkeinpä kasattu.
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Olen tietoinen että laatu vaihtelee näissä ns halpiskompuroissa. Soittelin ennen oman kompurani ostamista mm. Tampereen Kompressorikeskukseen, tiedustellakseni heidän valikoimaansa.
    Budjettini ja tarpeeni olivat kuitenkin hivenen eri mittakaavassa kuin heidän tarjoama (korkeatasoinen) tuotevalikomansa. Sain kuitenkin ystävällisen ohjeistuksen, että näiden markettipelien kanssa on syytä ensimmäisen lämpimäksi käytön jälkeen kiristää heti kannenpultit. Tehtaan kiristysmomentit ovat usein vain vähän "sinnepäin" ja kansipahvit saattavat siten kulahtaa - aivan kuten näyttäisi tuossa masinisti-linkin tapauksessa käyneen.
    Nuo pyöränlaakerien väsähtämiset kyllä silti ihmetyttävät. Siinä on saanut jo mokomaa rohjoa liikutella oikein tosissaan, että siinä on onnistuttu. Tai sitten kasaus on tehty päin honkia - Nuairin pyörät kun pitää asentaa itse paikoilleen ja onhan meitä monenlaista seppää...

    Noin yleisesti ottaen, Nuairin käyttämät komponentit ovat about samaa tavaraa mitä Herculeksen, Stronglinen,jne. tuotteista löytyy. Markettikompuroiden laatu ei tosiaan ole tasaista ja kovempaan käyttöön kannattaa varmaan satsata siihen merkkipeliin.
     
  5. Teme76

    Teme76 1st gear

    Itellä on just tollanen 4kW Nuair taillin nurkassa pörisemässä. Tähän asti toiminu ihan moitteetta. Veikkaan kyllä että se lohko siitä porsii ekana, jos jotain hajoaa. Vinkun kanssa kun lohkoa jyrsin, ni kyllä se aika kuumana käy. Alkaa maali haista jos pidempään työskentelee...
     
  6. quattro

    quattro 1st gear

    Mulle kerrottiin Keskisen kyläkaupassa heidän myymistään kompuroista seuraavasti: Suoravetoiset kiinalaisia, hihnavetoiset italialaisia.

    Vein kesällä tarjouksesta ostamani 50l V2 2,2kW suoravetoisen 1-vaiheisen Aiconin mukanani, aikeena keskustella mahdollisesta vaihtamisesta toimivaan kompuraan. Tämä kun ei lähtenyt käyntiin alkuperäisillä öljyillä +10 lämpötilastakaan, ilman jatkoroikkaakaan. Naksautti lämpösulakkeen aina. Vaihdoin vaseliinit notkeampiin, tämä laajenti käyttölämpötila-alueen aina +3 asteeseen.

    Ts. tallinrakennustyömaalla jouduin rakentamaan tyröksistä sisätilanlämmittimellä lämmitetyn kopin tuolle etelänmaan asukille. Nyt kun verottaja muisti lainaamillaan rahoilla, tuumasin että voishan tuon päivittää.

    Keskeisellä oltiin kanssani samaa mieltä, että kone ei vastaa tarkoitustaan, joten se vaihdettiin toiseen.

    Vaihdossa otin kylläkin Aiconin edelleen, nyt italialaisen 4kW 3-v laitteen 200l säiliöllä. Asiallisen oloinen äkkiseltään, mutta yhden puutteen takia en uskalla vielä käyttää : pyörimissuuntaa ei oltu merkitty mihinkään. Aiheuttaa soiton kyläkauppaan keskiviikkona kunhan arki koittaa.

    IKH:n stronglinen kanssa äkkiseltään aivan identtinen, ovh 890€ ja sain tingattuakin vielä.
     
  7. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Mitä merkitystä pyörimissuunnalla on? Venttiilithän noissa toimivat paine-erolla ja voitelu taas kampiakselin roiskeilla, joten eikö se ole sama mihin päin moottori milloinkin käynnistyy?
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kompuran siivapyörässä puolat on yleensä muotoiltu tuuletinsiivikoksi, oikea pyörimissuunta on niin päin, että puhaltaa kompuraan.
     
  9. quattro

    quattro 1st gear

    Voitelu kuulemma toimii kunnolla vain, kun pyörii oikeinpäin. Oisko kammessa tai kangessa joku "lusikka" mikä rääsää öljyä.
     
  10. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Onkos kellään Chigaco pneumaticin kompuraa? ( www.cp.com ) Suomen työkalun edustajan mukaan samaa firmaa Atlas copcon kanssa ja tuossa kattelin tarjouslehdestä että 514 l/min(imu) 3kw 270 litran säiliöllä jäis pikkasen reilulla tonnilla näppiin?
    Arvelin tuotakin Kiinalaiseksi/ Italialaseksi, mutta tuskin copco siellä niitä tekisi ja jotenkin jäi maku nettisivuilta että oisko Amerikkalainen tms. :eek:
    Erinäköinen ainakin noihin muihin verrattuna. Missään ei vain vahingossakaan mainita valmistusmaata.
    Epäilisin että tuo tuotto juuri ja juuri riittäisi noille meikäläisen pajan vehkeille, kun hiekkapuhallushommat on suosiolla jätettävä alihankinnaksi, ellen sitten tahdo pestä naapurin autoliikkeen ikkunoita...
    Tähän asti oon sinnitellyt kahdella pienellä kompuralla: Pajan mukana tullut -74 vuosmallin joku 150l tuotolla, mutta 17 kilon(!) paineen tekevällä v2:lla ja edellisestä pajasta jääneellä Gernin 360l/ 2,2 kw puksuttimella. Nämä käytännössä tuntuuvat olevan "saman tehoisia" käytössä, mutta paine-eron takia en ole kokeillut laittaa samaan piiriin.
    Tuosta Gernistä sen verran, että oma on toiminut moitteetta lähemmäs kymmenen vuotta ja vois sanoa että ammattikäytössä ja velipoika osti samanlaisen- tai niinhän me luulimme, joka purkaantui melkein heti.
    Kun kompurat laittoi vierekkäin , huomasi niissä paljon eroja ja tästä voi päätellä että noita on sekä Italiaanoja ja Kiinalaisia...? Erot oli lähinnä lohkossa, moottorit ja säiliöt identtisiä.
     
  11. timppa

    timppa Gearhead

    Millainenhan olisi Atlas Copcon 3kW
    Automan AC 40E - 100T
    Riittävyys tallikäyttöön?

    Suomenkieliset esitteet, kun ei moista vekotinta tunne. Taitaa Ahlsell tuoda nuo Ruotsin kautta.
     
  12. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Tuntuu noissa "ammattilaismalleissa" olla tuo speksien ilmoittaminen oikeeta salatiedettä välillä, kun hyvä jos kysymällä kertovat laiteesta muuta kuin että "kyllä se on hyvä"

    Jos oikein ymmärsin niin suomenmalli on 200/270 litran säiliöllä ja tuo 100..? Kookkeli kertoi.
    Reilu puol kuutiota ilmoittaavat tuottoa, mutta ei sitä että kummalta puolelta mitattuna. Jokatapauksessa tuolla pitäs käsityökalut pyöriä ihan ok.
    Paljonka tuommoselle on hintaa listattu? Tuo 270 litran säiliöllä oleva näyttäs identtiseltä tuon ylempänä mainitsemani Chigaco pneumaticin kanssa, pois lukien tietenkin väri. :eek: Siinä on ilmoitettu imutuottona speksit.
     
  13. timppa

    timppa Gearhead

    Tuli hommattua tuo Atlas Copcp

    Ahlsell Kampanjatarjous 929,- (Saattaa tietysti saada edullisemmin jos on ale prosentit kohdallaan.)

    Made in Italy lukee lähes joka paikassa (joku osa on Made in EU).

    Tämän vuoden malli on harmaalla säiliöllä

    Paineellinen tuotto on 300:n paikkeilla.
     
  14. maxy

    maxy 3rd gear

    Itellä ollu tuo stronglinen isoin malli jo 5 vuotta eikä ole mitään vikaa ollu. Hyvin onnistuu hiekkapuhallus ym. hommat. Makso silloin 990e nykyjään 1290e! On pikkusen hinnat noussu ja ihan sama vehe. Ostin Kajaanin Puuilosta. Suosittelen! Tuo pikkunen hiekkapuhallus pallo on ollu kyllä paska ostos. Ei ole pelannu päiväkään.
     
  15. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Mikähän mahtaa olla vikana, kun toi lohkosta säiliöön lähtevä putki lämpiää niin paljon, että se katkasijalle lähtevään letkuun sulaa reikä? Tehnyt saman jo pari kertaa melko lyhyen käytön jälkeen. Lohko itsessään ei lämpeä mitenkään merkittävästi, pelkästään se putki. Malli on strong linen 440 tai 450 en muista kumpi, 2 pyttynen voimavirta vekotin kuitenkin. Kompura on noin 6-7 vuotta vanha.
     
  16. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Ostin tollasen strongline 50l pikkukompuran. Muutama kysymys siitä: Ohjekirja käskee vaan tarkistella öljyä, miten? Onko ok kun näkyy tossa "silmässä" öljyraja puolessa välissä? Miten tohon tapahtuu öljyn vaihto, pitääkö imaista putkesta öljyt pois vai onko tossa proppua? Ja toi osa mihin tulee sähköjohto ym. jossa myös virtakytkin, tuhisee kokoajan ilmaa jostakin. Onko normaalia vai kärräänkö ton takasi liikkeeseen?
     
  17. silakka

    silakka 1st gear

    Tossa mun kompurassa muistaakseni vaihdettiin öljyt sen tarkastus "silmän" kautta... eikös se ole mutterin mallinen?
     
  18. starcraft

    starcraft Gearhead

    Mun stronglinessa on siinä tarkastussilmän alapuolella tyhjennysruuvi josta öljyt saa pois.
     
  19. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Nojoo, nyt päivänvalossa tutkin paremmin tuota kompuraa. Olihan siellä pieni ruuvi tarkastussilmän alla. Pitää vaihtaa synteettiset öljyt sisään et lähtee kevyemmin kylmästä käyntiin. Mut edelleen toi virtakytkin rasia: Kokeilin varovasti kiristää noita sähköjohtojen ja ilmaletkun juurta, eiku perkele tihuuttaa ilmaa kokoajan. Mielestäni ei kyllä pitäisi vuotaa tolleen? Ensimmäinen kompurani, niin eipä ole aikaisemmin hirveesti näistäkään kokemusta...
     
  20. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ei sen mistään kuuluis vuotaa, jos ei kiristys auta niin sit se pitäis ottaa auki ja laittaa vähän teflonteippiä kierteisiin. Varmaan jotain muitakin tiivistystapoja on mutta tota mä oon käyttäny onnistuneesti.

    Tai sit viedä takaisin liikkeeseen tiivistettäväksi
     

Kerro tästä muillekin!