Urheiluauton määritelmä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mutku, 19.4.2012.

  1. ata

    ata Gearhead

    Olen tullut tulokseen, että ei tuohon mitään kaavaa tai sääntöä voi olla olemassa. Se on ihan puhtaasti fiilishomma. Ja jotkut ovat päättäneet sitten että jonkun merkkinen tai mallinen auto on "urheiluauto" mutta jonkun toisen merkkinen ja mallinen auto, vaikka olisi teknisesti ihan vastaava ja vastaavalla korimallilla ja vaikka suorituskykyisempikin ei ole "urheiluauto" ihan vain siksi, kun se merkki ei ole niin "cool" niiden urheiluautoharrastajien mielestä tai merkillä ei olisi "perinteitä" vaikka niitä olisi kymmeniä vuosia enemmän kuin sillä jolla muka on "perinteitä"...

    On vain tullut koettua näitä kommentteja. Olen itse hyväksynyt esimerkiksi omat autot "sporttisiksi coupeiksi" tai "sports coupeiksi" tai miksikä niitä nyt sitten kutsuisi, kun urheiluautoja eikä edes GT-autoja ne eivät ole, vaikka toisten lähteiden mukaan olisivatkin... syynä kuulemma se, että teknisesti on lainattu rakenteita perheautomallista. Tämä sama peruste ei kuitenkaan jostain kumman syystä koske vanhoja Porscheja eli matalampia kuplia tai vaikka Audi TT:tä eli matalakattoista Golffia... Samaten se paikkaluku ei vaikuta kuulemma jos se merkki on "urheiluautomerkki"...

    Sain kerran kuulla moitteita kun menin urheiluautotapahtumaan Opel Calibra Turbo 4x4:llä vaikka jätin sen yleisöparkin puolelle takapihalle enkä "tapahtuma-alueelle"... kun se ei kuulemma ole urheiluauto, vaan juuri tuollainen "perheautoon perustuva sports coupe" tms. Toki yhteisiä osia esimerkiksi sen Opel Vectran kanssa johon se perustuu on varmaan korkeintaan yhtä vähän kuin siinä Audi TT:ssä tai vanhassa Porschessa vastaavan volkkarin kanssa... esimerkiksi koripelleissä yhteiset osat rajoittuvat konehuoneen pelteihin, eli tulipelti on melkein samanlainen ja sisälokasuojat ovat samanlaisia. Pohjalevykään ei ole samanlainen, kuten taka-akselistorakenteet ym. "pikkujutut". Vakiokuosissa huippunopeus ei tosiaan ole kuin 245 km/h ja auto on 4-paikkainen, että siinä nyt tietysti pari rajoittavaa tekijää. Valmistusmääräkin on peräti 12500 kpl kaikki vuosimallit yhteen laskettuna, toki kaikki tekniikkaversiot ja vuosimallit yhteen laskettuna peräti 250 000. Mutta kyllä se minulle on ok, ettei tuo ole sitten sellainen "urheiluauto". Mutta miksi se Audi TT sitten on? Tai joku vanha Porsche? Kaiken maailman tulokasautonvalmistajia vielä, eihän niillä ole vielä edes kunnon pitkiä perinteitä autojen valmistuksesta.

    Sama homma tuon GTO:n kanssa, mutta se nyt onkin enemmän muskeliauto kuin urheiluauto (tehokas V8-moottori asennettu keskikokoiseen perheautoon perustuvaan koppaan). Ja sekin perustuu perheauton rakenteisiin, tässä tapauksessa australialaisen Holden Commodoren rakenteisiin. Toki kyseisellä automallilla on laaja kilpailuhistoria, tänä vuonnakin vastaavan ikäluokan Holden HSV Commodorella voitettiin luokkavoitto Bathurstin 12 tunnin kilpailussa... samaten autolla on kilpailtu lukuisten eri maiden GT-luokissa.

    Mutta tosiaan, SccH:n "urheiluautolista" sisältää kyllä paljon erikoisuuksia, kun sen "estolistan" mukaan esimerkiksi Nissan Skyline GT-R ei ole urheilu- eikä GT-auto, kuten myöskään esim. BMW 800-sarja tai 600-sarja ei ole kumpaakaan. Kun taas joku Z3 on...

    Mutta Lotus 7 ja sen myöhemmät "kopiot" (Caterham, Westfield, Donkervoort jne) todistavat sen, että aito ja todellinen urheiluauto voi olla varustettu pienellä 4-pyttyisellä moottorilla ja silti se on 100% aito urheiluauto. Ja ehkä juuri se kaikkein puhtain ja aidoin sellainen.

    Ja sitten on autoja, kuten esimerkiksi Mazda RX-8 joka on kyllä omasta mielestäni urheiluauto, mutta siinä on wankel-moottori ja 4 ovea ja takapenkki... no ehkä sekään sitten ei sellainen "oikeasti" ole.

    Tässä vielä tuo SccH:n "urheiluautolista" ja sen liite "ei-urheiluauto" wannabe-lista: https://sites.google.com/a/sportscarclu ... uautolista


    Ja se on kuitenkin ihan eri asia, mikä on jokaisen omasta mielestä "paras" auton tyyppi tai miellyttävin valinta kuin se että mitä tarkoittaa sana "urheiluauto"... :D

    Ja wikipediassakin on tällainenkin tekstin kappale joka on ihan asiaa:
    Eli jos nyt itse lasken itseni sitten ensisijaisesti "performance car"-harrastajaksi, koska en omista ainoatakaan "sports car":ia. Vaikka siis tuo performance modification pitäisi sisällään myös koko korin uudelleen muotoilun, eri mallinimen, pienin ja tehottominkin moottorivaihtoehto voi olla vaikka 355 hv tehoinen ja silti se on "vain modifioitu perheauto"... Kun sitten jostain syystä joku 50-luvun Porsche johon nuo kaikki määreet täsmäävät tai se Audi TT johon myös ne täsmäävät pidetään "urheiluautona".


    Oikeastaan voisi unohtaa koko "urheiluauto"-termin, kun sillä ei ole tänä päivänä enää mitään tekemistä auton urheilullisuuden kanssa tai sen kanssa että onko automallilla kilpailuhistoriaa tms. kun siitä on tullut vain tuollainen "status" jolla ei ole mitään järkevää teknistä tai tyylillistä määritelmää.

    Tästä dokumentistä löytyy kaava jota on Belgiassa käytetty viranomaisten toimesta urheiluauton määritelmänä: http://www.casact.org/library/astin/vol18no2/175.pdf ja se on:

    (W/P)*3√S*4√cc < 17

    Jossa:
    W=auton massa kg
    P=teho DIN hv
    S=istumapaikat
    cc=kuutiotilavuus litroina

    Ja jos tuo lauseke toteutuu, niin silloin se on urheiluauto. Minulla tuli GTO:lle 11,6 eli sen mukaan se olisi urheiluauto. Ja Calibralle laskettuna tehtaan vakiotehoilla tuli 12,95 eli sen mukaan sekin olisi urheiluauto. Kun taas GT-mallin Vectrani tuottaa tuloksen 17,35 eli ei siis urheiluauto.

    Mutta joo, näitähän on hauska laskeskella... Ja tuo kaava on sitäpaitsi peräisin vuodelta 1971... :D (sopisi siis melkein paremmin tuonne Suomen nopein vuonna 1970-ketjuun...) Samassa dokkarissa on myös uudempi kaava, joka on huomattavasti monimutkaisempi joka antaa autolle suorituskykykategorian 0-10 väliltä.

    Merriam-Webster-sanakirja määrittelee sanan "sports car" seuraavanlaisesti: "Definition of SPORTS CAR
    : a low small usually 2-passenger automobile designed for quick response, easy maneuverability, and high-speed driving " eli suomeksi: matala ja pieni, yleensä 2-paikkainen auto joka on suunniteltu nopeaan vastaavuuteen, helppoon käsiteltävyyteen ja suuren nopeuden ajamiseen".

    Jos lopetan tällä kertaa tähän. :D

    Caterham Super 7 on selvästi urheiluauto, vaikka siinä on pieni moottori. Porsche 924 on jonkun mielestä urheiluauto kun siinä lukee "Porsche". Opel Calibra ei ole urheiluauto, koska niitä on tehty niin paljon ja se perustuu perheautoon (Opel Vectra), mutta Audi TT on urheiluauto, vaikka niitä on tehty vielä enemmän ja sekin perustuu perheautoon (VW Golf) ja niin edelleen...
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mä korjasin itselleni sopivaksi.

    Toki jos nyt verrataan tietenkin aikalaisia keskenän niin esim 60 ja 70 luvulla prätkät tuli vielä jälkijunassa.
     
  3. kippis

    kippis Gearhead

    urheiluauto tarkottaa kai että konepelti jumppaa tarvii tehä useesti.
    jonkun mielestä se harrikkakin on kyykkypyörä. kun tarvii vähän väliä kyykkiä korjailemassa.
     
  4. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Tai että tunnin yhtämittaisen ajon jälkeen tarvii urheiluhierojaa. Urheilujuomaa taas tarvitaan noissa lauluautoissa
     
  5. nysse1

    nysse1 1st gear

    Mulla kans ameeerikkalainen urheiluauto,täyttää kaikki kriteerit jotka edellä mainittu :rotfl:
     
  6. rzt

    rzt 1st gear

    urheiluauto 2 paikkainen,kovakattoinen,äänekä,matala,tehokas.avo on jo jupsteri.4 paikkanen,mihin oikeesti jotenki mahtuu taakse on muskeli.
    :poff:
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Juu ja ei.

    Perinteet ei tee urheiluautoa, urheilullisen merkin kyllä ja se velvoittaa, esim juurikin Alfa joka on nykyään ihan kauppakassi merkki ilman yhtään jäänteitä entiseen menestykseensä kilpapuolelta, no joo onhan heillä aina välillä superautojakin mallistossa, mutta ei se tee kaikista merkin vessoista urheiluautoja.

    Korimalli edeleen ratkaisee.
    Kyllä Audi TT on urheiluauto korimalliltaan ja kooltaan 2+2/Roadster ja nelivetoakin saatavilla, ei sentään etuvetoa only, mutta liikuttavan liki ja yhtaläisyydet Golffiin on kyllä vähintään yhtä kaukana kuin Calibrassa Vectraan.
    Mutta taas se koko.


    GTO/Holden HSV on mid size muskeli(jenkki)..vaikkakin aussi alunperin.

    Taas tullaan siihen kokoon, Calibra ja Skyline on molemmat Sports Salooneita/Sedaneita. Samaan kategoriaan istuu Mazdan 626 ja muut GT-X merkein varustetut.
    Taasen 800 ja 600 sarjan bemput ei ole myöskään 2+2ia yksikään vaan omaa kunnon takapenkit eli oisko ne sitten kansankielellä luksus Coupeita. Samassa sarjassa 800 ja 600 sarjaisten bemarien kanssa painii isot coupe mersut.


    No miten Lotus 7 sun muut eroaa Opel Speedsteristä, SLKsta,Z3sta Alfan vanhasta 105 sarjan Spiderista etc pienistä avoista ? Kaikki nuo omaa ulkomitat suunnilleen kuin Porsche 917...kaikki ne on roadstereita ihan kuten Avovettetkin aka 2 paikkainen avo eli niin urheuilauto kun vaan olla voi.

    Mutta RX-7 on.
    Ei voi koska Sports car nimitys pätee vain Roadstereille tai kovakattoisille Korimallina 2 tai 2+2 paikkainen 2 ovinen matala ja lyhyt auto. Siinähän se.. se mun kaksi nyrkkiä päällekkäin (noin 21-22cm) matalemmaksi normivessasta on hyvä määre.. ei toteudu Calibran kohdalla esim.
    TT kohdalla vs Golf toteutunee? Sciroccon kohdalla ei muistaakseni, lisää määritelläkseni.
    Kadunmiehen määrre on katto yhtä korkealla kun normivessan ikkunan alareuna suunnilleen... Corvette on tässäkin kohtaa korkea huussi...C4 matalimmasta päästä melkein 120cm.

    :D

    Ei vaan edelleen se takapenkki saa olla sellainen jos sitä edes on että ihminen joka siellä voi olla edes pienen matkan (10km) mukavasti ei voi olla 140cm pidempi... Porsche 924/944 on tällainen, Alfan Giulia GTt on etc. RX-8 on rajatapaus sen lisäovensa takia.
    Otetaas pöytään 70/80 luvun taitteen Matra Simca Bagheera.... tai murtoluku Fiat.. molemmat urheilautoja ihan kuten Rellun Alpine A110/ Porschen 914/Opel GT Suorituskyky noissa vakiona lähes naurettava, ihan kuten vanhoissa 356 Porscheissa.

    Entäs Karman Ghia ja Skodan R110, molemmat coupeita ihan kuten Alfan Alfetta GTV /Opel Calibra/Manta/ Ford Granada/Capri/ Taunus Coupe aikanaan kun takatilat ei ihmeemmin sisarmalleista pienentyneet.

    Näin mä tän asian olen mieltänyt.
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    virallisesti Porschen 911/924/44/968/928 mallin on 2+2sia.. mutta niin on F-Body GMläisetkin....eli takapenkit vain tilapäiseen käyttöön lukee otteessakin.
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Harva Ferrarikuski sortuu tässä maassa tuon sortin touhuun muun liikenteen seassa...

    2+2:set on GT-autoja
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Noh yhtä tilastollisesti rauhallisin hetki tehdä temppu kuin Hki-Oulu Ennätys aikanaan erään toisen reikäpään toimesta....
    Jos olisit ollut mukana olisit nukahtanut kun oli niin paljon liikennettä...

    Harva Ferrarikuski yleensäkkään uskaltaa/osaa ajaa tai on ajanut metriäkään kilpaa edes. Nysvätään vaan.

    911 on 2+2...mutta voi tästä taittaa peistä ihan kuinka vaan.... lienee kuitenkin tunnetuimpia urheiluautoja.
     
  11. JnZm

    JnZm Gearhead

    Melko samoissa suorituskykylukemissa mennään, mutta se ei silti muuta mielipidettäni että farmariauto olisi urheiluauto. Syystä että farkku on suunniteltu perheen+tavarankuljetukseen eikä urheiluominaisuuksien ehdoilla. Ei se Nettiautossa pyörivä V8-farkkuSierrakaan oikein tunnu urheiluautolta, vaikka suoritusarvot puhuvatkin sen puolesta. Voihan sinne nokalle lyödä vaikka minkä motin, mutta jos siellä takalaseissa on ne "Autot"-aurinkosuojat niin onko se sporttia...

    Meneekin vaikeaksi miettiä mikä on urheiluauto, jos oikein selkeää kuvausta haetaan...:D Olisko toimiva määritelmä että sitä ei voi perustella järjellä, että hankinta-, käyttö- ja ylläpitohinnat ovat naurettavat ja ajaminen autolla on mahdollisimman epämukavaa? (Ei nyt mietitä sitä mielihyvää ja henkistä mukavuutta, vaan ihan fyysinen mukava ajoasento ja -nautinto)
     
  12. unknown

    unknown 3rd gear

    Kyllä,

    urheiluautot on kaksipaikkaisia.
    GT-autot on 2+2.
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Toi nyt sotii täysin urheiluauton filosofiaa vastaan koska niillä ajetaan yleensä pitkiä urheiluautokisoja kuten Mille Miglia, Targa Florio, Nürburgring 1000kms, Daytona 24hrs, Sebring 12hrs, Lemans 24hrs Monza 1000kms nyt muutama mainitakseni....
    Noissa kisoissa se ajoasento ei voi olla huono...
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kaikki urheiluautot kisaa GT luokissa.... Protot on erikseen.
     
  15. xp

    xp Gearhead

    Ei urheiluautolle voi mitään absoluuttisia suorituskykykriteereitä asettaa. Ensimmäiseksi minulle tulee mieleen vanhat brittisportit, MGB, Triumph Spitfire tyyliin. Eihän ne mihinkään tosiaan kulje, ja keulilla joku pöpöttävä neloskone joka lykkää 10 prosenttia häkää pakokaasuissa. Eli en pidä noista, mutta urheiluautoja ne mielestäni ovat.
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Jotenkin ylisuurta tuo sun vuodatus yhtä merkkiä kohtaan...

    Paljonko se sun kaveris ajoi sen välin?

    Minä olen melkein sinne asti ajanut (vain 575 kilsaa nelostietä ylös) oikeasti isoa kovaa, muta kerroppas se sun kaveris aika, niin päästää vertailemaan.

    Paljonko meni Helsinki-Oulu?
     
  17. Janssa

    Janssa 1st gear

    Omakohtaisia kokemuksia:
    Edellinen auto oli Z3 Coupe, Nykyinen Caterham.
    Kaverilla SLK ja Speedsteri oli aikanaan viikonlopun koeajossa eli jonkinsortin kokemus Roadstereista.

    Mitään noista ei voi verrata super seveniin. Ehkä suurin taikasana eroissa on tuo paino. Seiskassa kuski on osa autoa ja tietää koko ajan missä mennään kun ei ole tehostimia eikä sähköavustimia sotkemassa. Jännä sinänsä että ajoltaan luotan seiskaan eniten verrattuna kaikkiin mitä omistanut. Juuri sentakia kun tietää millon mennään liian limitillä.

    Mutta itse urheiluauton määritelmään: Eiköhän se ole jokaisen oma asia minkä mieltää moiseksi :)
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tarkoitin lähinnä miten ne konseptina eroaa toisistaan paperilla.
    Varsinkin teskitmuodossa data hyvin lähellä toisiaan.

    Se on sitten eri asia millaiseksi tehdas haluaa autonsa säätää.
    Uskon että MB halutessaan pistää Lotukselle jauhot suuhun jos vaan haluaa...

    Mä taasen ratin feedbackiin olen eniten luottanut ICA luokan Kartissa...
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Mini Lundqvist ajoi tuon välin aikanaan alle 3,5 tunnin ja siitä on juttua ollut myös Vauhdin Maailmassa. Luultavasti tarkoittaa tätä suoritusta 80-luvulta.
     
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Älä sotke taas noita kilpa-autoja ja protoja tähän topiikkiin.
    Nyt ei ole niistä puhe.
     

Kerro tästä muillekin!