Hall-anturin testaus/muuta kivaa ongelma-auton avittamiseksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kime2, 18.4.2012.

  1. kime2

    kime2 Gearhead

    Kuinka tehdään?

    Kyseessä olis Volvon B230FT:n jakajan ko.anturi.

    Myös muita vikavaihtoehtoja ko.auton käyntiin lähtöön saa esittää :)

    Elikästä auto starttaa hyvin,ei vaan käynnisty ja "pikkasen" sitä on jo tutkittu eli bensapumppua on vaihdettu ja molemmissa tuotto riittää eli on siitä suuttimille menevästä putkesta mitattuna 120-150l/h.
    Paluu puolta on kuristettu välillä ja annettu taas olla täysin auki eli tuolla on tarkoitettu nostaa suuttimille menevää painetta,ei vaikutusta.
    Jako on kohdallaan,samoin puristusta on riittävästi ja tasaisesti.
    Tulpat on ehyet(paria sarjaa koitettu paikalleen)
    Bensapumpun/ruiskun rele on vaihdettu,sekä koetettu pyörittää pumppua suoraan akulta otetulla roikkavirityksellä,ei vaikutusta käyntiin lähtöön.

    Autossa on mukava hälytin/ajonestolaite merkiltään Carcard,joka saattaa tietenkin sekottaa pakkaa omalta osaltaan :)
    Ohjeet tuolle kuitenkin on tallessa ja siinä neuvotaan ohittamaan sulake irroittamalla,no tuossa on 4 paikkaa sulakkeille ja mun muistin mukaan vaan 3 kpl on ollut nyt 10v:n aikana käytössä ja hyvin on sen puolesta pelannut,eikä vaikutusta et onko noista kaikki tai joku vaan pois/käytössä kaikkia variaatioita kun on kokeiltu :eek:
    Varranjakajan kansikin tuli reilun 10v:n käytön jälkeen vaihdettua.
    Toista puolaa on kokeiltu.
    Sytytyksen pääteaste/ohj.yksikkö on vaihdettu,kun jossain vaiheessa huomasin et kappas vaan kipunaa ei tule irtotulpalla kokeiltaessa,mutta selittäkääpä se et miksi/miten ko.auto kuitenkin käynnistyi pari kertaa hetkeksi todella pitkän sahaamisen jälkeen,mut toisella kertaa "kuoli" melko pian,toisella taas kävi jonkin aikaa tyyllin "kaasu pohjassa" eli samalla tavalla miten auto toimi juuri ennen kuin otin sen työnalle :eek:

    Testaamatta on oikestaan enään vaan ykk-anturi ja tuo hall,sekä tietystikin tuo ajonesto mut sen verran siinä on eloa et kun nappasin boksin siitä pois niin ei tapahtunut enään yhtään mitään ja samalla avasin sen boksin ja ei ainakaan mitään mustuneita komponentteja näkynyt tai todella huonoja juotoksia :-?

    Jotain muutakin ollaan varmaan kokeiltu mm.se et puolalle tulee virtaa!

    Tyhmältä kuulostaviakin esityksiä otetaan edelleen vastaan ja ratkaisevan tiedon/vihjeen antajalle luvassa kestitystä joko täällä tai kesän kisoissa/turnajaisissa :D
    Sen verta tämä jo on alkanut ahistaan et ostimpa yhdeltä palstalaiselta jo äidilleni(jonka auto tämä siis on) toisen auton :D

    Ai niin miten voin testata tuon ykk-anturin,jonka tosin saan uuden huomenissa tai ylihuomenna!
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Laita sytkäboksin päähän vastusmittari, siis niihin ykk-anturin johtoihin ja starttaa. Jotain sen pitäis näyttää...
    Voi se johto olla jostain välistä poikki tai liittimessä vikaa.

    Puola ja etuvastus kunnossa?
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Audissa vain hall ja sen ja sytkäboksin testasin yhdistämällä muistaakseni jakajalta signaali- ja maakarvan. Signaali taitaa olla yleensä keskimmäinen ja reunoilla sitten plus ja miinus. Yhdistämällä nastat ei ensin tapahtunut mitään, mutta uudella boksilla alkoi kipinää löytymään.

    Ledilläkin sen hallin pystyy testaamaan, mutta tarkempia ohjeita ei ole nyt antaa. Käytännössä varmaan niin, että mittaa plussan ja maan ja sen jälkeen ledi signaali- ja maa-nastan väliin. Ja startaten tarkistus. Ledi vilkkuu, jos hall on ehjä ja saa tarvitsemansa jännitteen.

    Jos siinä on 7-napainen sytkäboksi, niin niihin löytyy kaaviot kyllä netistä. http://easyautodiagnostics.com/volvo_ca ... olvo_3.php
    Jos siis tuommoinen. Tosin tuskin on, jos siinä on hallin lisäksi toinenkin pyörimisnopeustunnistin.

    Arpomalla kun vaihtaa kassillisen osia, niin harvoin kovin hyvä tulee siitä. Usein vain lisää vikoja aiheuttaa. Kannattaisi ottaa yleismittari käteen ja mitata, että kaikki osat saavat tarvitsemansa jännitteen ja muutenkin johdotuksia. Ja kun Volvo kyseessä, niin eikö siinä ole vikakoodinappulaa?

    Bensapumpun olisi tarkistanut mittaamalla järjestelmäpaineen ja olisi onnistunut bensapumpun releen ohituksella pakkokäyttö. Sytkäboksin testaus sitten sillä hallin nastojen yhdistämisellä. Jossain ruiskuissa oli itsetestauskin, että se käy eri komponetteja läpi. En vaan enää muista, mikä ruisku se oli. Joku vanhempi kuitenkin, ehkä LH-Jetronic. http://www.autotieto.net/polttonestelai ... hkutus.htm
    Diagnoosiyksikkö siellä silloin pitäisi olla.
     
  4. vauhtivaunu

    vauhtivaunu 1st gear

    Re: Hall-anturin testaus/muuta kivaa ongelma-auton avittamis

    Moottorikoodin perusteella siinä on ruiskuna LH-jetronic ja erillinen sytytys-yksikkö EZ 117K. Eli kaksi eri ohjainyksikköä.

    Jakaja sijainnee kannen päässä? Hall-anturin saat testattua ledillä siten että laitat ledin (+)-karvaan etuvastuksen esim. 330ohm ja laitat sen hall-anturin napaan nro 1 ja ledin (-)-karvan anturin napaan 2 (keskinapa). Johdon pitää olla paikoillaan. Nyt kun virran kääntää päälle ja moottoria pyörittää käsin, tulee ledin vilkkua: jakajan sisällä on sakarapyörä jossa on vuoroin aukko ja vuoroin metallia ja led vilkkuu sen mukaan onko metallia anturin edessä vai ei. Jos ei tapahdu mitään niin jakajan anturi on rikki

    Jos taas ledi vilkkuu niin ohjainyksikkö saa kierroslukutiedon, muttei anna sitä eteenpäin. Sytytys-pääteaste on tämän ohjainyksikön ohjaama ns. tyhmä yksikkö jota ei kannata testailla jossei tiedä mitä tekee: sen saa poltettua nopeasti. Tässä vaiheessa siis tarvittaisiin oskilloskooppia millä pitäisi tutkia antaako ohjainyksikkö sytytys-päätteelle ohjaussignaalia: sytytys-päätteen navassa 5 tulisi olla kantti-aalto; tyypillisesti 0-5v.

    Kytkentäkaavio voisi myös auttaa:

    http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 ... 740-89.htm

    (selaamalla alaspäin löytyy tuo sytytys-järjestelmä)
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Siinä on vaan 6-napanen sytkäboksi ja niistäkin on vaan 5 napaa käytössä!

    Paha sanoa onko siinä toista pyörimisnopeusanturia,enkä ole edes varma et onko siinä loppujen lopuksi edes ykk-tunnistintakaan,kun ainoa minkä löysin "vauhtipyörältä" tuossa siis vetolevy kun on automaatilla meni vaan siihen venttiilikopan ruuvin alle menevään testauspistokkeeseen joka ei siis ole yhteydessä auton järjestelmään mitenkään ja etupäästä ei löytynyt myöskään yhtään tunnistinta :eek:
    Volvoissa yleensä on se vikakoodinappula,mut tuossa autossa sitä ei ole kun on 760 ja kaikissa muissa aikakauden malleissa se jo on :oops:

    Juu,sen alkuperäisen pumpun olis voinut mitata mut syyt sen vaihtoon oli et olin saamisen puolella yhdeltä purkaamolta ja aika tavaran vaihtamiseen oli päättymässä niin otin sit tuohon sopivan pumpun heiltä.
    Relettä koitin myös ohittaa ja sit päädyin ratkaisuun rele paikalleen kun on 6-napainen ja roikalla pumppu pyörimään.

    LH-Jetronic tuossakin pitäis olla,mut mistään en ole mitään itsetestaus systeemiä löytänyt.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Re: Hall-anturin testaus/muuta kivaa ongelma-auton avittamis

    Täytyypä huomenissa testata tuo Hall!

    Mut mistä noissa pitäis olla se pyörimisnopeusanturi,kun en sellaista tuosta löytänyt :eek:
     
  7. jacktaton

    jacktaton 1st gear

    Android 2.3 Älypuhelin myynnissä
    http://il-link.tk/302
    145,99 dollaria, ilmainen toimitus.
    Se on myynnissä yhden week.After että se palauttaa alkuperäiseen hintaan.
    Voit tallentaa 10 dollaria nyt.
     
  8. vauhtivaunu

    vauhtivaunu 1st gear

    Re: Hall-anturin testaus/muuta kivaa ongelma-auton avittamis

    Mitä tarkoitat pyörimisnopeusanturilla? Siinä tuskin on mitään muuta kierroslukutiedon mittausta kuin se hall-anturi jakajassa.
     
  9. jake81

    jake81 Gearhead

    Heipä hei. Ensin otan osaa et oot volvon hankkinut, itellä on saman tekniikan omaava murheen kryyni. Mutta asiaan osaakos kukaan sanoa miten tota lh 2.2 pitäis säätää? Imee nyt maantiellä n.12.6 ja kaupungissa rapian 18l/100km. :mad:
     
  10. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Jos multa ei jäänyt mitään oleellista lukematta, tilanne on se, että kipinä puuttuu mutta ilmeisesti vikakohtaa ei ole löydetty yhtään tarkemmin, koska on vaihdeltu kai lähestulkoon kaikki anturit, tulpat jne.
    Jakajan kansi oli myös vaihdettujen listalla, mutta oliko myös pyörijä ja tulpanjohdot?

    Itse tuossa tilanteessa seuraavaksi tutkisin puolan ensiojohtoihin kytketyllä kosketuskulmamittarilla tai kierroslukumittarilla sytytyksen ensiopuolen toiminnan. Jos mittarilla tulee järkeviä lukemia startatessa, jättäisin anturit rauhaan ja keskittyisin puolan ja korkeajännitepuolen tutkiskeluun.
     
  11. PasiK

    PasiK 1st gear

    Puolan toiseen liittimeen pitää tulla +12V jatkuvasti virtalukolta.
     
  12. guru

    guru Gearhead

    eikös tosta saanu vikakoodit ulos ledillä? niinkuin 740
     
  13. jake81

    jake81 Gearhead

    Jos on lh jetronic 2.2 niin ei saa vikakoodia. Ja juttelin yhden volvo miehen kanssa niin mulle jäi se käsitys että jos on hall-anturi niin on 2.2 ja jos on ykk-anturi niin 2.4 mut molempia ei olis samassa keksinnössä... Voin olla kyllä väärässäkin.
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Re: Hall-anturin testaus/muuta kivaa ongelma-auton avittamis

    Sitä mikä "haistelee" moottorin kierroslukua!

    En huomannut ensin katsoa edes jakajan sisään,kun paikallinen volvokorjaamo sanoi et tuossa mallissa jakaja on "tyhjä" :oops:
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Kiitos,tuo on jo ollut reilun 10v talossa!

    Kulutti silloin 10,1l/100km maantiellä,kaupungissa varmasti sen 15l/100km sitä kun ei sen kummemmin tullut silloin mitattua!
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Pyörijää kokeiltu toisesta ja tulpanjohdot mitattu ja sattumalta olin joskus ostanut yhden varalle niin tilanne sama silläkin johdolla eli kipinää ei tule!
    Puolanjohdon vaihdoin eilen,ei tulosta!
    Sinällään nuo vaihdetut osat ei hirveesti haittaa kun kyseessä on jo paljon km:jä nähnyt yksilö eli menevät periaatteessa huoltamisen piikkiin!

    Antureita ei ole vaihdettu mitään,kun tuossa ei ole kierroslukua mittaavia antureita vaikka aluksi niin luulinkin!
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei valitettavasti :(
     
  18. vauhtivaunu

    vauhtivaunu 1st gear

    Re: Hall-anturin testaus/muuta kivaa ongelma-auton avittamis

    Ei ole tyhjä jakaja. Sen voit huomata noista kuvista. En ole LH-jetronic-expertti mutta olen touhunnut monenlaisten Boschin ruiskujen kanssa ja yleisesti ottaen niissä ei ole kuin yksi "perus"-kierroslukutieto. Kuvien mukaan se tulee ensin sille sytytys-ohjaimelle joka antaa edelleen tiedon ruiskupurkille.

    Mulla oli joskus 740-turbo jossa oli motronic-ruisku ja se oli hyvin samanlainen kuin bemareissa: kampiakselilla 60-2 triggeri ja ns. kylmä jakaja. Nämä monesti sekoittaa pakkaa. Kaikki ei osaa erottaa mitä mikäkin järjestelmä tekee. Mullakaan ei parempaa tietoa LH-jetistä ole joten suosittelen kääntymään VolvoRacing-foorumin puoleen jossei asia kohta selviä: siellä on ihmisiä joilla on tietoa paljon näistä.

    Se mitä kannattaa kokeilla on että se jakajan anturi antaa tietoa. Niissä on aika ohuet piuhat jotka ajan kanssa murenee. Olen niitä käsitellyt.
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Re: Hall-anturin testaus/muuta kivaa ongelma-auton avittamis

    Eikö me tällä foorumilla saada aina yks volovo käymään :lol:

    Nappasin jakajan irti ja hieman vaikutti siltä et piuhojen pidike oli irronnut ja lievästi lohjennut ja näin on saattanut vastata jakajan runkoon ja aiheuttaa ongelmia..
    Liimasin pidikkeen ja kokeilen jakajaa uudestaan paikoilleen!
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Vika korjaantui hall-anturin vaihdolla,tosin entisen johdotuksissakin oli pientä sanomista,mut pääasia et nyt käynnistyy jälleen :D
     

Kerro tästä muillekin!