Opiskelijabudjetin urheiluauto ympärivuotiseen käyttöön

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Fordmieesss, 19.4.2012.

  1. Roc

    Roc Gearhead

    Täysin samaa mieltä. Ja sen minkä MX-5 häviää tehossa, se voittaa aidossa urheiluauto-fiiliksessä. Tarkka manuaalivaihteisto ja ohjaus, perse tiessä kiinni, kevyt ja pieni koppa yms. yms.

    Onhan se vähän tollanen parturikampaaja-auto, mutta so what. Alle viidellä tonnilla ei parempaa eikä luotettavampaa avo-mallista urheiluautoa Suomesta saa.
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jos pitää japseja kattoa Hondan S2000 ylitse muiden noissa roadstereissa.
     
  3. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Pöh, ainoa haitta on että opiskeluelämä kärsii kun rahat menee viinan sijasta autoon. Duunienkin hankinnassakin on hyvä jos on harrastus jossa oppii käytännön taitoja. Ja jos rupeaa odottelemaan että hankkii sen urheiluauton sitten joskus, niin sitä saa odottaa joskus kauan. Valmistumisen aikoihin moni hankkii perheen ja rupeaa katselemaan jotain betoniloukkua jonka hankkimiseksi pitää ottaa velkaa pariksikymmeneksi vuodeksi.
     
  4. Roc

    Roc Gearhead

    Muuten loistava vaihtoehto, mutta ei taida ihan irrota alle viidellä tonnilla.
     
  5. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tämmöseen fiilispohjaiseen hommaan on kyllä paha alkaa väkisin mitään tuputtamaan. Paljon on hyviä vaihtoehtoja tullutkin jo ilmi, italoja, japskeja, germaanien tekeleitä ja jenkkejä.
    Järkeä jos pitää olla ostoksen suhteen niin varmaan japanian autot kova vaihtoehto, ja vaikka just joku mr2 olisi jo aika sporttinenkin.
    Sanoisinkin että kannattaa lähteä rohkeasti koeajamaan ja katselemaan erivaihtoehtoja, kyllä se sytkähdys sitten jonkun kiesin kohdalla tulee joka tuntuu just siltä sun jutultasi.
     
  6. Fordmieesss

    Fordmieesss 2nd gear

    Ohhoh, ompas tänne tullut viestejä! No, sitä parempi vaan mitä enemmän tietoa ja näkemyksiä tulee. Olisi kuitenkin kiva kuulla jos jollakulla olisi jonkun esillä olleen vaihtoehdon suhteen ihan konkreettisia käytännön kokemuksia?

    Heh :D saatoin jotenkin arvata että joku tarttuu tähänkin, mutta ei hätää, ei opintotuki nykyisellä ostovoimallaan taida riittää oikeen minkään näköisen auton ostamiseen. Eli toisin sanoen, ihan rehellisesti töissä sitä tällä hetkellä ollaan, silläpä nuo rahat nuidenkin romujen hankkimiseen on hankittu. Muutenkaan etenkään tuon kuplan kanssa ei kyllä ole päässyt köyhtymään kun sen sain puoli-ilmatteeksi ostettua ja liikennevakuutuskin nollabonuksilla on jopa 170€ vuodessa, josta osan vuotta vielä seisonnassa. Ja buickikaan ei tosiaan ole mikään valmiina näyttelyvoittajana ostettu isolohkohirmu vaan ihan kilvettömänä projektina hankittu neliovinen tolppa kutosella. Että sellaista ökyharrastelijaelämää sitä mietitään.

    Vaikuttaisi ilmeisesti jompikumpi kaksikosta MX-5 tai MR2 ilmeisesti siis järkevimmältä hankinnalta, Tojo vähän ärhäkkäämpi ja sentäs keskimoottorinen, mutta Mazda kuulemma todella luotettava ja halpa ylläpitää? Voisi kuvitella että ei tuollaisen Matukan ylläpitäminen mahda hirveästi minkään samanikäisen Mazdan ylläpidosta erota, kerran monet osat passannee ristiin muiden mallien kanssa ja mallin omia osiakin saa ilmeisen hyvin, sen verran yleinen malli kuitenkin jopa Suomenmaassa. Ainoa harmi nuiden japskien suhteen on korkeampi hankintahinta verrattuna Alfaan, Fieroon tms. eksoottisempaan vehkeeseen.

    Eikä nähdäkseni tuollaisen auton, jonka hinta on vakiintunut suunnilleen tietylle tasolle, hankinta liene huono päätös siinäkään mielessä että siinähän se raha sentään on tallessa, säästetyt rahat kun yleensä tapaavat aina hävitä jonnekin :wink: Ja kun tuollaistakin kokeilee niin eipä jää kiikkustuolissa harmittamaan :rotfl:

    E: Se S2000 on tosiaan nätti ja mielenkiintoinen auto (kiekkamittarissa muistaakseni punaraja 8000 rpm?) Harmi vaan kun ovat kalliita.
     
  7. Minimies

    Minimies 3rd gear

    On ainakin lämmin ja hyvä ajaa talvella.....
     
  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No arvatkaapa noudatinko itse tätä "isällistä" ohjetta kun olin ko tilanteessa.
    Sama kohtauksen John Carpenter kopioi Christine elokuvaan, missä Arnien vanhemmat ensi kerran kuulevat pojan autohankinnasta :) Auto vain minulla oli -58 letukka eikä Fury. Umpimätä pakkelikasa ja ajo-aika lopussa.
    Minä tosin sain pitää letukkaa parkissa kaudulla kun vanhempien valta ei sinne asti uloittunut, joskus sain jopa tehdä remonttia autokatoksessa. Lopulta siinä meni 5 vuotta kun sillä pääsi ajelemaan, koko ajan sai kyllä harrastaa juu, tiaisen tallissa sun muissa kylmissä kellareissa puutteellisella taidolla, jakoavaimella ja ruuvimeisselillä.

    Kyllähän vankilareissu Siperiassa myös opettaa, karaisee, laittaa elämänarvoja järjestykseen mutta mieluummin ei tietysti sellaista kokemuskta ja karaisua ota jo niitä ilmakin tulee toimeen. :)
    Mutta en ole katunut yhtään joo koska selvisin voittajana. Projekti kaikkine vaikeuksineen joita 80-luvun alussa oli XX kertaa enempi oli opettava, kaikki kymmenet projektin sen jälkeen ovat olleet vastaavasti helpompia eikä pelota tarttua yhteenkään koska tiedän että luja tahto vie läpi harmaan kiven.

    Kaikilla ei se ei kuitenkaan vie, näitä keskeneräsiä ikuprojekteja on kaikkialla ja se kertoo epäonnistumisesta, turhautumisesta, vaikeuksista...
    Sarkasmiksi osin tarkoitin ohjeeni kun tiedän että ette te kuitenkaan niitä noudata :D
    Järkevä jos on niin skippaa yli sen kuutosdartti-persaukisuus vaiheen.
    En minä tiedä saako sitä rispektiä yhtään enempi tai vähempi teki niin tai näin ja toisaalta mitä sillä on väliä, kateellisten ihmisten höpinöitähän ne on.
     
  9. Mutku

    Mutku Gearhead

    Topikin alottajalle:

    - älä enempää hurahda autoihin.
    - käy koulut ja kato sitten peli uudestaan.

    - jos kuitenkin "veri on jo myrkyttynyt", niin hommaa edullinen MX-5 ja käy sillä ne koulut loppuun.
    - MX-viitosessa on kovasti kivaa ideaa. Alla copypastea Wikipediasta:


    "MX-5 on rakennettu tavoitteena tehdä brittiläisen perinteen mukainen kaksipaikkainen Roadster. Tämä tarkoittaa pientä ja kevyttä koria, eteen sijoitettua moottoria sekä takavetoa. Auton esikuvina voidaan pitää esimerkiksi Triumph Heraldin tai MGB Roadsterin tyylisiä autoja. Varsinaisia kilpailijoita MX-5:llä ei alkujaan ollut, vaan on sanottu, että se tuli vuonna 1989 paikkaamaan markkinoilla ollutta aukkoa.

    Alusta alkaen tavoitteena on myös ollut pitää auton myyntihinta kohtuullisena. Tässä on myös onnistuttu: Vuoden 2000 toukokuussa Guinnessin ennätysten kirja palkitsi MX-5:n historian kaikkien aikojen eniten myytynä kaksipaikkaisena urheiluavoautona. Tuolloin autoa oli valmistettu yhteensä 531 890 kpl. Mallin valmistus aloitettiin huhtikuussa 1989 toukokuuhun 2006 mennessä auton on sen 16 valmistusvuoden aikana myyty maailmanlaajuisesti yhteensä noin 769.454 kappaletta. Tammikuussa 2007 Mazda ilmoitti, että kokonaistuotantomäärässä rikottiin 800.000 kappaleen raja.

    Vaikka mallisarja on vanha, on varsinaisia uudistuksia ennen vuotta 2005 nähty vain vuonna 1998. MX-5:n nykyisin tuotannossa oleva sukupolvi esiteltiin yleisölle Geneven autonäyttelyssä helmikuussa 2005."
     
  10. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    "MX-5 on rakennettu tavoitteena tehdä brittiläisen perinteen mukainen kaksipaikkainen Roadster. Tämä tarkoittaa pientä ja kevyttä koria, eteen sijoitettua moottoria sekä takavetoa. Auton esikuvina voidaan pitää esimerkiksi Triumph Heraldin tai MGB Roadsterin tyylisiä autoja.
    -----------
    Kukahan toikin ystävällinen Wiki-sielu on? Herald? HERALD?
    Ei tiedä MX5 oli suora kopio Lotus Elan'ista.
    Olen omistanut molemmat ja tuntuma MX5ssa on todella "lootusmainen" ilman että alatukivarret säröilee 50t km'ssa, valot lupsahtaa kiinni jos/kun kone sammuu ajaessa, vesipumppu hajoaa 25t km'ssa ja alla on British Trademark - kusilammikko erilaisia nesteitä.

    http://www.google.fi/search?hl=fi&q=196 ... 4QScvaWIBA
     
  11. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ajatustasolla se voi olla ollut se Herald se esikuva? Niinku fiilispohjalla esikuva? Ja sitten oli pakko ottaa joku järkevä tuotantoauto jonka pohjalta toi "moderni Herald" sitten toteutettiin? Eli tekivät sen "modernin Heraldinsa" Lotuksen pohjalta?
     
  12. ata

    ata Gearhead

    Kyllä se MX-5 on saanut kaiken ideansa ihan kaiken suhteen vain ja ainoastaan Lotus Elanista. Idea, ulkonäkö, fiilis. Se esikuva MX-5:lle eli Miatalle on kyllä siis minunkin mielestäni juuri ja nimenomaan Lotus Elan. Herald on jotain ihan muuta eikä ole edes urheiluauto. Samaan platformiin Heraldin kanssa perustunut Spitfire kyllä oli urheiluauto, mutta MX-5 ei muistuta Spitfireä eikä Heraldia, vaan Elania. Triumph Herald oli siis ihan normaali perheautomalli aikoinaan, siinä vain katto oli kiinnitetty vain ruuveilla koriin (ei ollut itsekantava korirakenne) ja siitä sai pulttaus- ja muutoskatsastusoperaatiolla avoauton. Ei tarttenut laikkailla... olihan siitä toki myös ihan tehtaan tekemäkin avomalli jossa oli rättikattokin.

    Mutta tässä asiassa olen itse TopiCa:n kanssa 100% samaa mieltä, vaikken ole kumpaakaan koskaan omistanutkaan. Jopa maskin aukon muoto MX-5 mk1:ssä on Lotus Elanista matkittu... :D
     
  13. hla

    hla Gearhead


    Mut se sentään kuulostaa autolta eikä ompelukoneelta.... Ja esim. Fox-Mussesta saa rakennettua jopa opiskelijabudjetilla aikamoisen asvaltintäristäjän jos haluaa, eikä se silti kuluta mahdottomia jos maltti on mukana. Osia ja toimittajia on lukemattomia eikä ne ole kalliita. Ja vaikka sen pitäis täysin vakiona, se kuulostaa silti autolta vaikka näyttääkin Sierralta.... 8)
     
  14. Make2

    Make2 3rd gear

    Käytä autorahat vaikka ulkomaan vaihtoon, niin poikii tulevaisuudessa enemmän. Autoja ehtii harrastaa myöhemminkin, mutta opiskelusta pitää nauttia ja luoda kunnon verkosto tulevaan työelämään.

    Jos kuitenkin on pakko jotain alle saada niin minä kyllä laittaisin 944 Porschen vaparina. Hyvin hoidettu yksilö kyllä kestää sen 4 vuotta kun kunnolla huoltaa ja pitää sitä ja arvo säilyy.
     
  15. PasiK

    PasiK 1st gear

    Osta multa autoharvinaisuus (nettiautossa 1 kpl myynissä). Nelipaikkainen, luukku lampuilla, sähköherkuilla ym. Siis:

    Volvo 480

    Saat varaosa-auton samaan hinaan yht 1000 eur :)

    Kummatkin mustia ja ajokuntoisia. On pieniruokainen...
     
  16. tammercity

    tammercity Gearhead

  17. JnZm

    JnZm Gearhead

    Juu pitää paikkansa. Mä vaan katkerana itken :rotfl: Camaro tai Firebirdi 5,7TPI:llä on hyvä ja kiitollinen aihio josta saa voimaa melko hyvällä hinta/hevosvoimasuhteella. Talviajosta en sitten tiedä, noi on melko matalia, ettei ihan auraamattomille taipaleille oo asiaa. Kunnon renkaat pitää olla, tai manuaalilaatikko.
     
  18. jupe---

    jupe--- 1st gear

    Escortilta se näyttää. Nimimerkillä kokemusta on :lol:
     
  19. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    En viitsi kahlata topic'ia läpi ja siis tiedä jos joku jo suositteli P1800/E/ES?
    Se '70-73 E/ES mallina ruiskulla on yks parhaista myös talviajoon. ODssa myydään ruosteista 2500€ = ilmainen.
    Siitä hitsailet kasaan harvinaisen ESn ja naisseuraa ei tarvitse etsiä :lol: On Bemariakin parempi pillumagneetti koulun pihalla.
    Varaosia löytyy kun potkit tienvarsiheinikoita. Ovat samaa kamaa kuin PV, Ama ja 140 sarjaa suurelta osin.
     
  20. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Viddu! :eek: -Ennen vanhaan opiskellessa, hyväkö oli mopo...[​IMG] -Ja tarakalla :pinup:....
     

Kerro tästä muillekin!